Jump to content

Vad för basker blir det ?


Recommended Posts

Nu snäpper vi upp oss lite här va.

 

En gång i tiden var baskern ett tecken på att bäraren var en elitsoldat. Ursprunget är ju från pansarvärlden, där det säkert fanns en god anledning att ha filt på skallen. Hur som helst anammade elitgrupperna snabbt principen.

 

Idag är dock läget inte detsamma. Baskern är numera långt ifrån ett tecken på medlemsskap i en elitstyrka, då allt för många förband numera tilldelas basker.

 

Vad baskern faktiskt är, det är ett tecken på en genomförd prestation, som vanligtvis är något utöver det vanliga. Om man genomförde sin prestation på ett P-förband, I-förband, K-förband eller något annat har väl egentligen ingen riktig betydelse. De som gör baskerprov får veta att de lever och var smärtgränsen/komagränsen går.

 

Elitförbanden har länge velat urskilja sig själva, titta bara på bassäk (huruvida det är elit eller inte tänker jag inte beröra) som har sin bassäkhatt, charmant till tusen. När vi fick våra "jägargröna" baskrar efter att ha levt på luft ett par dygn började våra befäl plötsligt använda fältmössa allihop även på kasern.

 

Slutsats: Baskern är ett sätt att urskilja de som gjort baskerprov från de som inte har det. Men man behöver ju inte vara mer elit för det. /:)

 

/Sh - Stolt grönbaskrad livdragon

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu snäpper vi upp oss lite här va.

 

 

/Sh - Stolt grönbaskrad livdragon

Du kanske inte så att personen som ställde ursprungsfrågan till den här tråden sade

att han fått den info han ville ha? ? :)

Vad det var du ville få sagt var inte så klart, kändes mest som en massa

svammel.....Snäpp upp dig själv istället Vpl.

 

Sen var det ju inte så länge sen ni fick basker? ? Varken du eller ditt förband.

Låt dom som haft det ett tag förklara istället.

Link to comment
Share on other sites

Shock, vad ville du få sagt med ditt senaste inlägg?

 

"Vad baskern faktiskt är, det är ett tecken på en genomförd prestation, som vanligtvis är något utöver det vanliga."

Någonting utöver det vanliga.. så får du nog medalj. Basker är inget ovanligt, och var inget ovanligt.

 

Jag brukar inte ha någonting emot saker som skrivts här på forumet, men ordet ELIT ger mig elakartade utslag på armarna och jag råkar ut för andnöd.. var snäll och sluta upp med det.

 

/Stolt baskerlös Ingenjör ( .. jag har en basker hängandes här hemma jag också nu förresten.. TJOHOOO)

 

 

:/

Link to comment
Share on other sites

kanske OT men BlåGul får väl flytta.

I den UniR FM 2003 som finns på nätet trädde den i kraft 030201, men på det här forumet har jag bara läst 030301. Försenades det en månad eller var det fel i den upplagan FMLOG har lagt upp?

 

Någon som vet om utdelande av Hv-baskrar (och övriga nya) börjat? Uppenbarligen har Ing en iaf.

Jag antar att de liksom med annan materiel börjar med Yoff, sedan Roff, kadetter, inneliggande värnpliktiga och sist övriga. Jag ser absolut inget fel i detta förfarande, tvärtom, men jag är nyfiken på om det börjat.

Link to comment
Share on other sites

kanske OT men BlåGul får väl flytta.

I den UniR FM 2003 som finns på nätet trädde den i kraft 030201, men på det här forumet har jag bara läst 030301. Försenades det en månad eller var det fel i den upplagan FMLOG har lagt upp?

 

Någon som vet om utdelande av Hv-baskrar (och övriga nya) börjat? Uppenbarligen har Ing en iaf.

*Vi kan inte flytta enskilda inlägg.

 

*Min basker kvitterade jag ut när jag ryckte in till EN01-utbildningen... inget hv här inte. :/

 

Edit: Var har du sett 03-03-01? Februari-versionen ska väl fungera? ("Publiceringsdatum: 2003-02-13")

Link to comment
Share on other sites

kanske OT men BlåGul får väl flytta.

I den UniR FM 2003 som finns på nätet trädde den i kraft 030201, men på det här forumet har jag bara läst 030301. Försenades det en månad eller var det fel i den upplagan FMLOG har lagt upp?

 

Någon som vet om utdelande av Hv-baskrar (och övriga nya) börjat? Uppenbarligen har Ing en iaf.

*Vi kan inte flytta enskilda inlägg.

 

*Min basker kvitterade jag ut när jag ryckte in till EN01-utbildningen... inget hv här inte. :/

 

Edit: Var har du sett 03-03-01? Februari-versionen ska väl fungera? ("Publiceringsdatum: 2003-02-13")

ursäkta missförståndet, jag trodde det var baskern för ingenjörsförband du fick ut. Eftersom ingenjörsförbanden inte fick basker förrän nu undrar jag om de börjat dela ut dessa än (dvs inf, ing, Hv, träng, signaltrupperna och alla andra som inte hade basker innan).

 

Flera har i olika trådar nämnt att UniR FM 2003 gäller från 1 mars 2003. Det här är vad som står i den man kan ladda ner:

Uniformsreglemente för Försvarsmakten (UniR FM)2003 års utgåva

(M7756-770002),fastställs att gälla från 2003-02-01.

Därmed upphävs Uniformsreglemente för Försvarsmakten (UniR FM),1999

års utgåva (M7756-770001)samt Uniformsreglemente för Försvarsmakten,

Utmärkelser (UniR FM Utmärkelser),1996 års utgåva (M7756-780081)

från samma tidpunkt.

 

Jag undrade helt enkelt om det blivit förseningar av någon anledning. Exempelvis Överste von Julgrahn blir sur därför att han inte får ut allt sitt skrot att sätta på uniformen i tid och därför väntar man en månad.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar inte ha någonting emot saker som skrivts här på forumet, men ordet ELIT ger mig elakartade utslag på armarna och jag råkar ut för andnöd.. var snäll och sluta upp med det.

Det var precis det jag menade med "Slutsats: Baskern är ett sätt att urskilja de som gjort baskerprov från de som inte har det. Men man behöver ju inte vara mer elit för det", om alla som var "elit" skulle ha basker så skulle hela FMV gå omkring med filt på huvudet.

 

En gång i tiden (när FJS började med sina vinröda barrar) så var det just ett tecken på att man var något extra. I dag är baskern ett helt vanligt utbildningstecken, precis som alla de söta märken man kan få sy på sin högerärm. Vill knappast påstå att jag själv är medlem i något slags elitförband på något sätt, för det vore ren lögn. Men det betyder inte att mitt baskerprov var "a walk in the park".

 

Och vem vet, med tanke på att "alla" numera ska ha basker så finns ju risken att baskerns värde (för visst får man kämpa för den) sjunker då kanske inte alla förband anordnar ordentliga baskerprov. Det finns ju faktiskt inga tygmärkesutbildningstecken man får "gratis", det är inte precis så att man får "granen" vid inryck om man säger så.

 

Så, förlåt mina luddiga formuleringar, vad jag försöker komma fram till är att det är synd om baskern är något man får plocka ut i INT-förrådet vid inryck. Att alla däremot ska få chansen att erövra en basker är väl näst intill självklart.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Jag brukar inte ha någonting emot saker som skrivts här på forumet, men ordet ELIT ger mig elakartade utslag på armarna och jag råkar ut för andnöd.. var snäll och sluta upp med det.

Det var precis det jag menade med "Slutsats: Baskern är ett sätt att urskilja de som gjort baskerprov från de som inte har det. Men man behöver ju inte vara mer elit för det", om alla som var "elit" skulle ha basker så skulle hela FMV gå omkring med filt på huvudet.

 

En gång i tiden (när FJS började med sina vinröda barrar) så var det just ett tecken på att man var något extra. I dag är baskern ett helt vanligt utbildningstecken, precis som alla de söta märken man kan få sy på sin högerärm. Vill knappast påstå att jag själv är medlem i något slags elitförband på något sätt, för det vore ren lögn. Men det betyder inte att mitt baskerprov var "a walk in the park".

 

Och vem vet, med tanke på att "alla" numera ska ha basker så finns ju risken att baskerns värde (för visst får man kämpa för den) sjunker då kanske inte alla förband anordnar ordentliga baskerprov. Det finns ju faktiskt inga tygmärkesutbildningstecken man får "gratis", det är inte precis så att man får "granen" vid inryck om man säger så.

 

Så, förlåt mina luddiga formuleringar, vad jag försöker komma fram till är att det är synd om baskern är något man får plocka ut i INT-förrådet vid inryck. Att alla däremot ska få chansen att erövra en basker är väl näst intill självklart.

NEJ NEJ NEJ NEJ :D

 

Vad fan shock har du inte läst alla inläggen !!???

 

För det första:

DET FINNS INGA ELIT GU FÖRBAND i sverige !!

Vare sig de har grön, svart, röd gul, vit basker på sig finns det inga!

 

För det andra:

Bara för att man bär basker bertyder inte att man har genomfört ett baskerprov !!

Det finns dom som inte fått/behövt kämpa för den.

 

För det tredje:

Baskern ÄR INGET UTBILDNINGSTECKEN. Den är uniformsplagg.

Det du bär på din högerarm/bröstet m/87 är ditt utb.tecken, inte baskern.

 

Jag kastar förbannelse över den som sätter ihop GU förband med ordet Elit igen.. :)

Link to comment
Share on other sites

ha ha jag kan bara hålla med dig Kimster jag tycker att baskerns värde försvann när Arméflyg samt musikpluton fick basker för det är ju ändå lite skilnad på en vpl som blåser i en klarinett och en som lär sig hoppa fallskärm och lär sig leva på daggmask och myror.

 

(är jvlgt trött på bsk hit bsk dit förstår inte varför jag bryr mig)

Link to comment
Share on other sites

Kimster, du verkar sakkunnig och förnuftig, så jag undrar om du vet svaren på dessa frågor:

Jag har förstått det som så att Sverige inte har nåt "elitförband" vad det gäller GU. Då undrar jag vad ett elitförband är och vad som avgör den benämningen.

Sen undrar jag om t ex fjs-baskern har status internationellt sett, eftersom jag har fått höra att baskern inte har nåt värde i Sverige.

 

Sen har jag fått uppfattningen att pansartrupperna var först med basker, och att tanken var att den skulle dämpa smällar när man slår i taket i fordonet.

Varför ger man då inte pansartrupperna en turban motsv. det måste ju vara det bästa skyddet mot onda skallar. (första två är seriösa, det tredje en idiotfråga)

 

:huh::o

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Kimster, du verkar sakkunnig och förnuftig, så jag undrar om du vet svaren på dessa frågor:

Jag har förstått det som så att Sverige inte har nåt "elitförband" vad det gäller GU. Då undrar jag vad ett elitförband är och vad som avgör den benämningen.

Sen undrar jag om t ex fjs-baskern har status internationellt sett, eftersom jag har fått höra att baskern inte har nåt värde i Sverige.

 

Sen har jag fått uppfattningen att pansartrupperna var först med basker, och att tanken var att den skulle dämpa smällar när man slår i taket i fordonet.

Varför ger man då inte pansartrupperna en turban motsv. det måste ju vara det bästa skyddet mot onda skallar. (första två är seriösa, det tredje en idiotfråga)

 

                                        :ak:      :blink:

...ja du.

 

asså ordet elit, är för MIG en sak, men ett annat för någon annan.

Alltså är det en värdering här. Svenska FM har inte någonstans skrivit att detta förband är ett elit förband. Därav finns det inga reglementen som beskriver hur ett "elit"förband ska se ut eller aggera. Vilka som får vara med eller hur många de ska vara. Det finns inget.

 

Det finns däremot folks uppfattningar och värderingar om att.. t.ex nån säger "..Jag tycker Kustjägarna är ett elit förband." ..Då är det hans åsikt, och han har rätt till den. Men man kan INTE komma att såga att KJ ÄR ett "elit" förband. För det står inte officielt nånstans.

 

Elitförband i övrigt bör vara förband som fått internationell status av månaga andra länders Försvarsmakter. T.ex SAS, SEAL motsv.

Som är i mina ögon sett oxå Elitförband.

 

Kan nån hitta ett skrivet pappar där det står vad som innebär att vara ELITsoldat, så för fan visa mig och alla andra det.

 

Ska vi prata FJS så är det jävligt duktiga killar. Det tycker jag. Sen är det lite speciellt eftersom har du en erhållit en FJS basker så har du genomgått hela FJS utb. (om jag förstått det rätt) Eftersom det inte finns andra sorters soldater inom FJS än just Fallskärmsjägarsoldater. FJS är ett eget förand egentligen, men de huserar hoss K3.

Link to comment
Share on other sites

Varför ger man då inte pansartrupperna en turban motsv. det måste ju vara det bästa skyddet mot onda skallar. (första två är seriösa, det tredje en idiotfråga)

Ett svar på din "idiotfråga" som du kallar det.

 

Det är bättre med telehjälm. :blink:

121torn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu snäpper vi upp oss lite här va.

 

 

/Sh - Stolt grönbaskrad livdragon

Du kanske inte så att personen som ställde ursprungsfrågan till den här tråden sade

att han fått den info han ville ha? ? :blink:

Vad det var du ville få sagt var inte så klart, kändes mest som en massa

svammel.....Snäpp upp dig själv istället Vpl.

 

Sen var det ju inte så länge sen ni fick basker? ? Varken du eller ditt förband.

Låt dom som haft det ett tag förklara istället.

Det är inte så oklart med vad jag vill veta?? BLIR DET BASKER SOM BEVAKNINGSGRUPPCHEF PÅ K3 ELLER INTE?

 

Jag ska nu bli skyttesoldat så skit samma men kul och veta! Jag vet att man får göra baskerprobev men av samma källa oxå hört att man inte erhåller en basker för det! /:ak:

Link to comment
Share on other sites

För att få lite objektivitet i ämnet föreslår jag följande tolkning!

 

Ur Nordstedts "Stora Svenska Ordboken":

"elit ...(liten) grupp innefattande de bästa och skickligaste personerna i en större grupp..."

 

Således borde alltså exempelvis FJS (Som är en liten grp av skickliga (de skickligaste!?) värnpliktiga vi har i Sverige.) vara ett elitförband...

 

 

Vidare står det i "Svenska Akademiens Ordlista" följande:

"elit... utvald skara el. mängd som utgör de bästa..."

 

Problemet uppstår egentligen då vi börjar prata om vad vi värderar som "de bästa"..! En kock är ju garanterat en av de bästa på att laga mat inom FM, är han då elit!?

Link to comment
Share on other sites

Sen är det lite speciellt eftersom har du en erhållit en FJS basker så har du genomgått hela FJS utb. (om jag förstått det rätt)

Trodde att det var så att du fick ut baskern i ett tidigare läge för att sedan byta ut baskermärket.

Från en fallskärm som tecken på påbörjad/avslutad? hopputbildning till en örn när allt sedan är klart.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Sen är det lite speciellt eftersom har du en erhållit en FJS basker så har du genomgått hela FJS utb. (om jag förstått det rätt)

Trodde att det var så att du fick ut baskern i ett tidigare läge för att sedan byta ut baskermärket.

Från en fallskärm som tecken på påbörjad/avslutad? hopputbildning till en örn när allt sedan är klart.

Nej, de har en fallskärm med en kransrunt som baskermärke, och jag tror de får baskern efter första hoppet motsv...

Örnen som är deras SPECIALUTBILDNINGSTECKEN får dem efter genomförd örnmarsch. Som genomförs långt in, nästan i slutet på deras 15mån utb.

 

 

 

@Minimi

..all respekt till ordlistan. Givetvis bra med den vinkeln, men Jag kommer inte kunna kalla nått GU förband i sverige för elit, först eftersom jag inte tycker 15 mån utb. ger soldater en elitstatus (nu pratar jag internationellt). Sen så finns inte den benämningen nåstans inom FM. Det finns benämning "jägare" och "specialförband" Vilket jag kollat upp, men inget elit.

 

Men som jag sa innan, det är en värdering och jag hindrar ingen att tycka att nånting är "elit", men jag vill inte höra att nån här säger att SÅ ÄR DET, utan att berätta att det är sin personliga värdering.

För då kommer vi in i en debatt som jag och några till kommer låsa omedebums.

 

/Elit BlåGul !?

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig Kimster! Internationellt sett är inte en 15 månaders FJS-kille någon elit, för då är han ju inte en av få utvalda, särskilt skickliga individer som tillhör eliten. Hemma bland värnpliktiga däremot, där är han en elit..! (Vilket är rätt så irrelevant om vi pratar globalt.) :blink:

Link to comment
Share on other sites

FJS/Kj brukar väl stå sig väl mot andra förband när det är tävlingar?

DEt är svenskar, finnar och britter som brukar göra bäst ifrån sig, har en person sagt till mig. Dock så är det ju knappast alla soldat moment man kan tävla i med livet i behåll men rent fysiskt osv så gör/gjorde vi svenskar bra ifrån oss.

 

Sen så tycker inte jag heller man kan kalla nån utan stridserfarenhet elit, chansen att personen i fråga skulle bryta ihop i ett skarpt läge är nog rätt så stor, liksom chansen att en Ranger skulle balla ur under första uppdraget.

 

När vi bara ser det ur en nationell synvinkel så är nog FJS definitivt ett elit förband, iaf enligt ordlistan...

 

Sär skrivning =)

Edited by Bolin
Link to comment
Share on other sites

Sen är det lite speciellt eftersom har du en erhållit en FJS basker så har du genomgått hela FJS utb. (om jag förstått det rätt)

Trodde att det var så att du fick ut baskern i ett tidigare läge för att sedan byta ut baskermärket.

Från en fallskärm som tecken på påbörjad/avslutad? hopputbildning till en örn när allt sedan är klart.

Nej, de har en fallskärm med en kransrunt som baskermärke, och jag tror de får baskern efter första hoppet motsv...

Örnen som är deras SPECIALUTBILDNINGSTECKEN får dem efter genomförd örnmarsch. Som genomförs långt in, nästan i slutet på deras 15mån utb.

Däremot ändras deras förbandsmärke (vänster axel). När de rycker in har de likadant tygmärke som baskermärket. Efter genomförd örnmarsch byter de till ett likadant märke fast med örnen ovanpå allting.

Lite svårt att beskriva i ord men jag hoppas ni förstår.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Kan klämma in en fråga i denna gammla tråd :D

Angående FJS.

Den vinröda baskern används ju av Britterna, Tror usa har det på nåt FS förband, Tyskland har jag för mig, Italien och plus Massa andra, detta va bara dem som jag va säkra på... :D

 

Men jag vet att säkert 10-20 länder har vinröd basker på sina fällskärms krigare :o

 

Till frågan: Varför? någon som vet?

Varför frågar jag? jo, läste tråden om basker då... och insåg att om jag ser en utländsk snubbe med vinröd basker så tänker jag "han är nåt liiiite extra".

Dom kanske tänker så över FJS?

Borde ju finns nån typ av intrenationell tanke bakom att många länder kör med vinröd basker på fallskärms tjomar :-P

Edited by Wittman
Link to comment
Share on other sites

Black Beret.

 

The tradition of wearing black berets began with armored units. In 1924 the British Royal Tank Regiment adopted the first modern military beret, based on the Scottish highland bonnet and French Bretonne beret. The regiment selected the headgear for its practicality--brimless for use with armored vehicle fire control sights and black to hide grease stains. In the US Army, HQDA policy from 1973 through 1979 permitted local commanders to encourage morale-enhancing distinctions, and Armor and Armored Cavalry personnel wore black berets as distinctive headgear until CSA Bernard W. Rogers banned all such unofficial headgear in 1979. Rangers received authorization through AR 670-5, Uniform and Insignia, 30 January 1975, to wear black berets. Previously, locally authorized black berets had been worn briefly by the 10th Ranger Company (Airborne), 45th Infantry Division, during the Korean War before their movement to Korea; Company F (LRP), 52d Infantry, 1st Infantry Division, in 1967 in the Republic of Vietnam; Company H (Ranger), 75th Infantry, 1st Cavalry Division, in 1970 in the Republic of Vietnam; and Company N (Ranger), 75th Infantry, 173d Airborne Brigade, in 1971 in the Republic of Vietnam.

 

Maroon Beret. (alltså vinröd)

 

The maroon beret has been the international symbol of airborne forces since its selection for use by the British Parachute Regiment in 1942. The color reportedly was chosen by novelist Daphne Du Maurier, the wife of the British airborne commander, MG Frederick Browning. In 1943 MG Browning granted a battalion of the US Army's 509th Parachute Infantry Regiment honorary membership in the British Parachute Regiment and authorized them to wear British maroon berets. US Army advisers to Vietnamese airborne forces wore the Vietnamese maroon beret during the Vietnam War. In addition, after HQDA encouraged the unofficial use of morale-enhancing headgear in 1973, airborne forces chose to wear the maroon international parachute beret until CSA Rogers' ban of all such unofficial headgear in 1979. On 28 November 1980, however, HQDA revised its ban on berets to authorize airborne organizations to wear the maroon beret.

 

Brown Beret.

 

While HQDA's morale-enhancing order was in force from 1973 to 1979, there was a proliferation of berets, in a rainbow of hues. In Alaska the 172d Infantry Brigade adopted an olive or brown beret. Members of the brigades 1/60th Infantry wore their brown beret with a light blue flash insignia. It was soon dropped when the Army standardized headgear policy in 1979 to limit beret wear to Special Forces, Airborne, and Ranger units.

Link to comment
Share on other sites

Angående Maroon Beret. (alltså vinröd)

 

En annan variant är att det var Brownings färg på hästtävlingsbanan, hans hästar hade alltså den färgen på sadeltäcke mm som igenkänningstecken.

Källa: Miltary Elits av Duncan Andersson Isbn: 1-85422-660-6

 

Ren gissning om varför den är så spridd: Många länders fallskärmstrupperna har sitt ursprung ur de soldater som tränades av engelska försvaret under andra världskriget, man behöll helt enkelt baskern som symbol när man kunde sätta upp en egen styrka efter kriget.

Edited by kronvrak
Link to comment
Share on other sites

Okej, tack för svaren... och därför anser jag baskern som en status symbol, i FJS fall iallfall... man vet att det är något speciellt, det vet dom nog själva också...

Att säga att huvudbonaden inte spelar roll (i deras fall åtminstonde) är tjurbajs.

 

Om jag va fjs och nån snacka om att basker inte betyder något så skulle jag :D

 

Men det är jag...

 

Edit: Men personligen är jag ganska nöjd med korvmössan... finns ingen vackrare huvudbonad än den juvliga körvmössa ,O

Korvmössa.gif

Edited by Wittman
Link to comment
Share on other sites

Bara jag som missat men, 3 sidor och inget svar på frågan?  :baskerKav:

Nej, Grunt besvarar den frågan direkt under frågan på sid 1.

Men då kanske jag kan ta tillfälle i akt och ställa en fökjdfråga.

 

Skall in som bevakningsgrupp chef på F17 Ronneby.

Blir det basker där med eller det är bara K3?

 

Kanske dum fråga, men om man inget frågar får man inget veta! :)

Link to comment
Share on other sites

Men då kanske jag kan ta tillfälle i akt och ställa en fökjdfråga.

 

Skall in som bevakningsgrupp chef på F17 Ronneby.

Blir det basker där med eller det är bara K3?

 

Kanske dum fråga, men om man inget frågar får man inget veta! :)

Eftersom det absolut enklaste sättet att få veta är att ringa och fråga, så undrar vad de svarade när du ringde och frågade?

 

Ska du in som gruppchef får du visa lite handlingskraft, karl! :baskerKav:

 

("ingen basker" är min gissning iofs)

Link to comment
Share on other sites

Men då kanske jag kan ta tillfälle i akt och ställa en fökjdfråga.

 

Skall in som bevakningsgrupp chef på F17 Ronneby.

Blir det basker där med eller det är bara K3?

 

Kanske dum fråga, men om man inget frågar får man inget veta! :)

Eftersom det absolut enklaste sättet att få veta är att ringa och fråga, så undrar vad de svarade när du ringde och frågade?

 

Ska du in som gruppchef får du visa lite handlingskraft, karl! :baskerKav:

 

("ingen basker" är min gissning iofs)

Eftersom jag sitter här och nu på forumet kan man lika bra fråga här än att ringa och ta upp deras dybara tid när de planerar hääärliga uppdrag för oss "solisar" snart ;)

 

Alltså, jag tog tillfället i akt! Så att säga.

(får väl ringa då, hmpf :) )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...