Jump to content

Vad är det här för nåt?

Vildmannen

Recommended Posts

Tänk dig att det du ser på ritningen är ett båtskrov med jetdrivna bogpropellrar?

Styrning ser ut att ske genom att vinkla modulerna åt olika håll medan flyplansskrovet är orörligt.

Lyftförmågan kan troligen diskuteras.

Utifrån beskrivningen kan jag gissa att det är ett ekranoplan:

lun01.jpg

Ett ekranoplan är tänkt att vara ungefär som en svävare. Fordonet kan bara ta sig fram på sådana höjder där det finns markeffekt. Detta innebär att man har ett snabbt fordon som kan ta sig fram över all form av terräng i höga hastigheter och samtidigt hålla sig under radarhöjd.

Hmm. En bild från 30-talet om hur man inbillar sig att det ska fungera i framtiden?

Vi skulle ju lika gärna kunna spekulera runt Jules Vernes idé om att åka till månen i en kanonkula. :happy:

Kom det här någonsin längre än till ritbordet och hur 17 är det tänkt att funka? :)

http://3.bp.blogspot.com/_sGYULzoQCgA/Rs2g...aleo-future.jpg

Intressant konstruktion. Jag antar att de "roterande vingarna" på något sätt skulle skapa lyftkraft genom rotation, t.ex. genom Magnuseffekten: http://en.wikipedia.org/wiki/Magnus_effect. Framdrivning åstadkoms genom raketmotorerna, som tydligen sätter snurr på "vingarna" också. Vad "scoop-propellrarna" gör förstår jag inte riktigt. Antagligen är de tänkta att hjälpta till med framdrivningen, precis som turbinbladen som syns i midjan av "vingarna" (en sorts tidig "unducted fan" alltså!). Eftersom "vingarna" roterar åt motsatt håll på höger- och vänstersidan blir summan av reaktionsmomenten noll vid planflykt. För att skeva maskinen skulle man behöva minska varvtalet på en "vinge", vilket skulle ge ett reaktionsmoment som driver på skevrörelsen. Således borde maskinen bli instabil i roll, klart spännande...

Kul pryl i alla fall! I teorin kan konceptet antagligen funka. I praktiken misstänker jag att hög vikt, för mycket rörliga delar, skumma flygegenskaper och dålig tillförlitlighet på raketmotorerna snabbt skulle sätta stopp för maskinen.

Ett ekranoplan är inte riktigt samma sak eftersom det har en konventionell vinge och "surfar" på markeffekten. Cyclonic-historien verkar avsedd att flyga på normal flyghöjd, dvs ej beroende av markeffekt.