Jump to content

Glasögon/skyddsglasögon

Recommended Posts

Hej,

Jag har tänkt på en fråga som lyder så här: Finns det speciella skydds/skytte-glasögon man kan köpa/beställa och använda istället för vanliga glasögon i lumpen? t.ex. http://www.4shooter.com/photo/m_341.gif , fast med korrektion på linserna? Vet ni något speciellt som ni har använt elelr vet att det är bra, kan ni gärna länka:)

tacksam för svar!

Edited by maxim

Går gör det nog alltid att göra.

Skillnaden är att om du har sönder dina egeninköpta brillor istället för kronans, så får du ingen ersättning.

Personligen använde jag kontaktlinser 99% av lumpen. Funkade ypperligt.

Skillnaden är att om du har sönder dina egeninköpta brillor istället för kronans, så får du ingen ersättning.

Jo men såna skytte/skyddsglajer går ju inte sönder lika lätt skulle jag tro, pga det är mycket plast. Vet du vart man kan köpa såna då?,O Angående om linser, vilken utbildning hade du i lumpen?

Jo men såna skytte/skyddsglajer går ju inte sönder lika lätt skulle jag tro, pga det är mycket plast. Vet du vart man kan köpa såna då?,O Angående om linser, vilken utbildning hade du i lumpen?

Vill bara instämma i det Nestor skriver. Jag gjorde också min värnplikt med linser, i mitt fall dygnet-runt-linser vilket var skitsmidigt i fält då man aldrig behövde ta av dem. Sen behöver du ju, om du använder linser, inte vara rädd för att något ska gå sönder och att du exempelvis skall ha köpt dina specialgjorda skytte/skyddsglasögon onödan för att de ändå pajade direkt. Använder du linser kommer du att få ut försvarets skyddsglasögon och de funkar utmärkt, då det enda man möjligtvis kan klaga på är att vissa av dem är lite väl repiga. Går dessa sönder så är det ju helt enkelt bara att gå till förrådet och ta ut ett par nya.

Dessvärre kan jag inte svara på frågan var man kan fixa dessa specialgjorda glasögon, men jag misstänker att de kan kosta en slant i varje fall.

Angående Nestors tjänstgöring så visar profilen sjukvårdargruppbefäl, och för min del (ifall du undrar) var det granatkastarsoldat.

Finns det någon som har fått tårgas under linserna? Samt finns det säker källa på det?

Jag har varit i tårgaskammare två gånger med linser i. Även fast det är strängt förbjudet.

Kan säkert finnas en liten risk om man har hårda linser. Men med mjuka linser finns det knappast en möjlighet att det skall komma kristaller mellan linsen och ögat..

Hej! Har 2 frågor angående glasögon.

1. Jag ska rycka in som Underättelsesoldat i K3 och såg att ni skrivit att man klarar sig i fält med linser. Men jag kommer sannolikt få va i fält ialf 1 vecka i sträck, och då undrar jag om det funkar med linser?

2. Kommer man behöva ha glasögon hela tiden elr bara när man handskas med vapen o dylikt? Har bara dålig syn med ett öga, höger, som jag skjuter med.

MVH Sirén

Huruvida du klarar att bära linser under längre tid i sträck är mer eller mindre omöjligt att svara på över ett forum, då ögats tålighet är väldigt unikt/individuellt. Jag talade med min optiker om det skulle funka i mitt fall. Så ja, mitt tips är att du gör samma sak.

Det är att rekommendera att ha glasögon/linser under all verksam tid.

@M.Siren

Har du perfekt syn på vänster öga, eller näst intill, råder jag dig att lära dig skjuta från vänster axel istället, det är inte svårare än att lära sig samma sak från höger axel och du kommer att observera/skjuta med bättre resultat i slutändan.

Dessutom finns det ett flertal vinster att göra i vapenhanteringen när det gäller samtliga svenskproducerade ak:n då man skjuter från vänster axel.

Ovanstående gäller om inte någon kuf med hybris på K3 bestämt att soldater skall skjuta från höger axel, basta.

Ev. pistol kan du behålla på höger sida då du iaf skjuter med kroppen som sikte snarare än ögonen.

Pvvapen kommer du dock inte undan högerfattning med.

/M, högerhänt vänsterskytt.

Edited by Munin

Nytt för i år i FM är skjut/-skyddsglasögon 7 (heter så enligt listorna) dessa finns på P7 och ja BOA samt M-nr finnes...

I den civila världen heter de Maxim Ballistic kostar en säljare på peltor runt 400 bagis i detta pris får du om man väljer utility pack 3 glas,skamlar samt nackband. Vilket torde hamna på ett ca pris på runt 100 per enhet(klart glas samt nackband) som instr i detta fallet använde.

Såg dessa live helgen som gick, på YOFF tillhörande P7 och de immade inte igen som det andra skräpet vi får låna.

Länk-> http://www.peltor.se/se/Product.asp?PageNu...;Product_Id=183

Edited by Psson

• 2 weeks later...
Nytt för i år i FM är skjut/-skyddsglasögon 7 (heter så enligt listorna) dessa finns på P7 och ja BOA samt M-nr finnes...

De är inte nya för i år utan har funnits i FM i minst 2 år. Det finns insatser att köpa till så man kan använda dem som glasögon (ungefär som med skyddsmasken), men vad jag vet är det ingenting FM bekostar.

• 2 weeks later...

De är inte nya för i år utan har funnits i FM i minst 2 år. Det finns insatser att köpa till så man kan använda dem som glasögon (ungefär som med skyddsmasken), men vad jag vet är det ingenting FM bekostar.

Så man kan köpa dessa och använda dem som vanliga glasögon så mans er bättre?

Tror han menar att man kan köpa till små glasögon som du sätter fast innanför skyddsglasögonen, på samma sätt som med skyddsmask 90 och glasögoninsats.

skyddsmask90.jpgglasogon90.jpg

Tror han menar att man kan köpa till små glasögon som du sätter fast innanför skyddsglasögonen, på samma sätt som med skyddsmask 90 och glasögoninsats.

Exakt, man köper ett par Peltor Maxim RX Insert och får sin optiker att slipa till ett par glas i rätt styrka.

20070108133919.gif

Motsvarande finns även till ESS olika glasögon/goggles. Jag vet dock ingen som provat någon av dessa varianter så hur bra det fungerar i praktiken låter jag vara osagt.

kan även rekommendera Wiley X SG1.

de har fasta fästen och lösa linser.

kommer med nackband och skalmar i köpet.

dessa är extremt täta runt ögonen och passar på platser med mycket damm.

borde finnas boa på dem, då de syntes högfrekvent i "fredsstyrkan"

det skall komma RX insatser till dem enl svenske återförsäljaren.

en annan fördel är att har man hyggligt små bågar civilt passar SG1 över dessa.

skyddet är väl sådär om man tänker på krut och mässings-slagg från AK5C, men de räddar dina glasögon/ögon från flygande hylsor motsv.

nackdelen är att SG1 är mycket täta, och känns jobbiga tills man har vant sig.

• 4 weeks later...
Jag har så i ett par skyddsbrillor. Tycker det funkar utmärkt

<a href="http://img528.imageshack.us/img528/5513/foto1158.jpg" target="_blank">http://img528.imageshack.us/img528/5513/foto1158.jpg

</a>

mvh André

Vart fick du tag på dom någonstans?

<a href="http://img528.imageshack.us/img528/5513/foto1158.jpg" target="_blank">http://img528.imageshack.us/img528/5513/foto1158.jpg

</a>

mvh André

vill också veta de=/

Någon om kan vara schysst och visa en bild på hur tjänsteglasögon skytte- och skyddmaskglasögon ser ut. Måste tydligen på utprovning av glasögon:)

Bild på skyddsmaskglasögon har du redan i denna tråd (inlägg 15).

Någon om kan vara schysst och visa en bild på hur tjänsteglasögon skytte- och skyddmaskglasögon ser ut. Måste tydligen på utprovning av glasögon:)

ok:) skytte då?

</a>

mvh André

vill också veta de=/

Det där är ett par Guarder C-2 skyddsglasögon med inlägg, funkar skitbra!

Har ett par själv, finns på diverse äärsååft affärer.

ok:) skytte då?

Du länkade till en bild på dem i trådens första inlägg och Psson till tillverkarens sida i inlägg 12.

• 11 months later...

Var finns Maxim - RX Insert att köpa?

Jag försökte hos min leverantör för skyddsutrustning, men man var tvungen att beställa minst 20-pack ifrån peltor och det tyckte jag blev lite väl dyrt :(

Edited by Beolte