Jump to content

Vad är den roligaste platsen i lumpen?


Guest Sickano

Recommended Posts

iNfo wrote:

 

Bästa tjänsten måste vara Strb 90 C. Ett lunch avbrott i navigationen Norr om Kanholmsfjärden i den lilla viken vid ön Säck kan jag rekomendera till alla som kommer köra 90H elle E. Bara att övertala sin Serg till det.

 

-----------------

Det ska jag lägga på minnet... Låter trevligt! Tack för tipset!

Edited by Fransson-AmfPB
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Perska

Jag är på Vakten F4:as sida.

 

Sluta hacka på honom. Va fan klart man stal, körde sönder allt man kom åt och tog bondpermis när tillfälle gavs.

 

Den som inte passar på att förstöra lite av kronans materiell har väl antagligen aldrig fått leka med bilar i sandlådan antar jag.

 

:angry: :( :2guns:

Link to comment
Share on other sites

Själv hade jag respekt för skattebetalarna som äger materielen jag använde. Körde varken sönder materiel eller tog bondpermis.

 

Och jo, jag lekte väldigt mycket med bilar i sandlådan när jag var i den åldern.

Link to comment
Share on other sites

Jag är på Vakten F4:as sida.

 

Sluta hacka på honom. Va fan klart man stal, körde sönder allt man kom åt och tog bondpermis när tillfälle gavs.

 

Den som inte passar på att förstöra lite av kronans materiell har väl antagligen aldrig fått leka med bilar i sandlådan antar jag.

 

:angry:  :(        :2guns:

E du dum på riktigt??? Jag hoppas att du skojar!

Det du eventuellt stal och körde sönder är betalt med skattepengar och måste ersättas med det samma. Jag har lekt med bilar i sandlådan många gånger när jag var liten. Men det varken berättigade/motiverade mig att förstöra kronans matriel. All utrustning är betald av skattebetalarna, dvs våra föräldrar, mor- och far-föräldrar, kusiner, mostrar osv. Tror du dem har slitit hårt och betalat skatt i flera år för att du skall svina med kronans matriel, som dem i själva verket har betalt???

 

/skitsur skattebetalare

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar att vi alla tar varandra i hand och tittar på vad tråden heter. Är det inte just detta som vi ändå ska snacka om ?

Precis.

 

Alla är ju överens om att skärgår'n e' bäst! ):((

 

Men - vilken av dem? :(( Jag har tjänstgjort i båda tre. Blekinge var värst (va, Doyle, va?).

 

Se'n kan jag faktiskt inte döma av matchen mellan Ost- och Västkusten. :unsure:

 

Åsikter på det?

 

:((

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar att vi alla tar varandra i hand och tittar på vad tråden heter. Är det inte just detta som vi ändå ska snacka om ?

Precis.

 

Alla är ju överens om att skärgår'n e' bäst! )<!--emo&:D-->navy2.gif<!--endemo-->

 

Men - vilken av dem? :(( Jag har tjänstgjort i båda tre. Blekinge var värst (va, Doyle, va?).

 

Se'n kan jag faktiskt inte döma av matchen mellan Ost- och Västkusten. :D

 

Åsikter på det?

 

:D

Håller med om att Karlskrona med omnejd är ett skämt till skärgård. Själv håller jag vår största(enda?) skärgård som klar segrare, den finaste delen hittar man om man några timmar söderut från det stolta KA1 (amf1), St:Annas/Gryts skärgård. För att inte reta upp 6*:e är det bäst att nämna att det finns en motsvarighet till kobbarna i Blekinge uppe i norr. Sillstryparna placerara sig på en hedrande andra plats, dock hopplöst efter brodern i öst.

 

\:)

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar att vi alla tar varandra i hand och tittar på vad tråden heter. Är det inte just detta som vi ändå ska snacka om ?

Precis.

 

Alla är ju överens om att skärgår'n e' bäst! )<!--emo&:D-->navy2.gif<!--endemo-->

 

Men - vilken av dem? :(( Jag har tjänstgjort i båda tre. Blekinge var värst (va, Doyle, va?).

 

Se'n kan jag faktiskt inte döma av matchen mellan Ost- och Västkusten. :D

 

Åsikter på det?

 

:D

Håller med om att Karlskrona med omnejd är ett skämt till skärgård. Själv håller jag vår största(enda?) skärgård som klar segrare, den finaste delen hittar man om man några timmar söderut från det stolta KA1 (amf1), St:Annas/Gryts skärgård. För att inte reta upp 6*:e är det bäst att nämna att det finns en motsvarighet till kobbarna i Blekinge uppe i norr. Sillstryparna placerara sig på en hedrande andra plats, dock hopplöst efter brodern i öst.

 

\:)

 

GMY

Även om jag har gjort min GU på 3:e Amfbat i karlskrona så måste jag ändå säga att Stockholms skärgård är störst och bäst att navigera i. En rejäl utmaning första gången vi var där på båtkurs. Men mitt hjärta kommer ändå alltid att brinna för blekinge skärgård.

 

\:)

Link to comment
Share on other sites

Guest Perska

Ja men va fan... Blir man dit tivingad mot sin vilja så är det väl klart att man försöker ha lite kul... :)

 

Klart att det kostar skattebetalarna pengar... Men JAG är en skattebetalare... Och jag hade varit det 7.5 månader längre om inte kronan velat ha mig som krigare ett tag...

 

Men men... :)

Vill man inte ha kul så får man ha tråkigt.

Link to comment
Share on other sites

Även om jag har gjort min GU på 3:e Amfbat i karlskrona så måste jag ändå säga att Stockholms skärgård är störst och bäst att navigera i. En rejäl utmaning första gången vi var där på båtkurs. Men mitt hjärta kommer ändå alltid att brinna för blekinge skärgård.

Exakt. Sthlm skärgård kanske är finaste å sånt där töntigt :((

Men hjärtat klappar för Blekinge B)

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar att vi alla tar varandra i hand och tittar på vad tråden heter. Är det inte just detta som vi ändå ska snacka om ?

Precis.

 

Alla är ju överens om att skärgår'n e' bäst! )<!--emo&:)-->navy2.gif<!--endemo-->

 

Men - vilken av dem? :blink: Jag har tjänstgjort i båda tre. Blekinge var värst (va, Doyle, va?).

 

Se'n kan jag faktiskt inte döma av matchen mellan Ost- och Västkusten. :unsure:

 

Åsikter på det?

 

:ph34r:

Personligen anser jag att norrlandskusten e bäst från Sundsvall till Kalix. Tyvärr så finns det väl inga som får öva där mer

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Se till att hamna som infanterist ibland Pansartrupperna!

Inget går upp emot en 122:a i full fart över heden och man själv ligger och väntar med sina Pansarvärnsvapen i skogen och se 90:orna närma sig och göra avsittning med sitt pansarskytte, och sen braka lös då man utlöser sitt eldöverfall! Får man sen en feting med i gruppen som man kan skälla på när han springer för långsamt är dagen gjord. Sen är det ju faktiskt sant att de enda som har en chans emot den numerära överlägsenheten hos fienden är de som opererar i skogar och städer.

:=o

Come get some!

Edited by Hideous
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som kan säga mig vad som är den roligaste platsen man kan få i lumpen är... Man vill ju få något som är kul... :=o

"Den roligaste platsen att göra lumpen på", man skulle kunna säga att det är du själv som bestämmer det (efter placering av pliktverket förstås). Det är erfarenheten, gemenskapen, lärdomen av sig själv som avgör det. Jag själv hade privilieget att göra rekryten på amf4 under en sommar. Det var mitt livs bästa sommar, men jag hade många plutonskamrater som inte upplevde det så. Som sagt, var du än hamnar så se till att göra din vistelse så intressant som möjligt, för jag lovar dig att allteftersom så kommer du bara komma ihåg det roliga

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Är det någon som kan säga mig vad som är den roligaste platsen man kan få i lumpen är... Man vill ju få något som är kul... :banana

Vill göra värnplikten med motiverade kamrater, bra befäl, mångsidig utbildning och bra mtrl?

 

Sök då BasSäk!!!

 

Du blir inte besviken!

Det är ju starkt av dig att kunna garantera motiverade kamrater, inte alla som kan det! :D

Link to comment
Share on other sites

90-förare! Sedan om det är Stridsbåt eller Stridsfordon är inte så noga. :P Det är kul med grejer som låter, smäller och går fort. Strv-förare är självklart ett alternativ, om du inte vill vara chef eller skytt på respektive fordon.

 

Skulle jag göra om värnplikten så skulle det nog bli som vagnchef på Strf 90.

Inte lika roligt som Stridsbåt kanske men en mer gångbar tjänst i Utlandsstyrkan.

 

/Krook

Edit: Jag är kass, helt enkelt.

Edited by Krook
Link to comment
Share on other sites

Beror ju på vad du vill som de andra säger!

 

Vill du få skjuta och strida mycket kan jag rekommendera pansarskytte som jag själv låg inne på. Som skyttegruppbefäl får du utb på hela gruppens materiel, dvs AK5, KSP 58, GRG, Pansarskott, Handgranater, minor...har jag glömt något?? Som KB på pansarskytte får du dessutom vagnsutbildning så du både kan köra, skjuta och leda pluton från stridsfordon 90. (sen varierar det säkert lite fr regemente till regemente) Pansarskytte är hyfsat tungt för skyttet, upp och ner i knästående under tagande av anfallsmål med personlig utr och vapen (oftast: Hjälm, stridsväst, kroppsskydd, kängor, uniform, AK5, Pansarskott, Handgranater, vattenflaska, 5-6 fulla magasin. För gruppch tillkommer oftast kikare och lyspistol)

 

Vill du ha en lätt lökartjänst ska du bli vakt. Åker oftast bil vart de en ska, kan få göra endel skarpa uppdrag som ex. eskorter. Sitter dock oftast och käkar pizza i vaktkuren :winner:

 

Vill du ta ut dig fullständigt kan du bli jägare, vill du cruisa i strbåt90 bli amf sold...ja...smaken är som baken... :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

I styrhytten på Strb 90H, 90H©, 90E eller 90HS. Där pratar vi definitivt skarp tjänst...och som sagt; Säck är en mycket, mycket vacker plats. Dessutom måste man älska ett fordon med originalmonterade hållare för solbrillor...

 

Och f.ö. är Stockholms skärgård finast. Såklart.

 

/M

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
...bakom avtryckaren på Kulspruta 58? (I brist på erfarenhet från tyngre kalibrar)

 

Helt rätt... Den bästa platsen. Jag har erfarenhet av tyngre kalibrar (... eller ja, upp till 90mm i alla fall) 12,7 är väl OK men man saknar rekylen (HMG), AG90... För kort tjusning, man vill väl att det trevliga ska hålla på ett tag, eller hur??! Det samma gäller GRG och PV-pjäs..

Nej tacka vet jag 250 bulor att leka med mot ett gäng elaka Saab-mål på varierande avstånd... DET är roligt.

 

Vare sig man ligger som vakt eller jägare 0:)

Edited by Boa
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...