Jump to content

Dubbin till kängor? Vad i hällaväddä?

903Lew

Recommended Posts

Tjena,

Har efter lätt bergsvandring upptäckt att mina fötter sedan MUCK blivit det som min gamla löjtnant skulle kallat "mjuk & klen". Då detta är obra inför våren/sommarens utflykter i skog och mark beslutade jag mig idag för att gå och köpa in ett par acceptabla civila kängor (Lunghags Professional High är inte vackra till jeans), sagt och gjort köptes ett par anonyma tyska boots på den lokala milisaffären (Task Force Stirling, bra affär!). Dock hade de inte den klassika burken Juchtenfett/Kiwi som man känner och har brukat tidigare, istället slängdes det med en trasa och något som infödingarna kallar "dubbin". :rockon:

Med en konstistens som närmast liknar kylskåpskallt smör är det någon slags blandning av fårfett och fiskolja och fungerar säkert superbt bra. Eftersom Lew dock är ignorant av naturen har han ingen aning om hur det här funkar utan sitter mest som ett fån och saknar lumpens skofett, borste och putsrum.

Någon som har erfarenhet av detta, någon som har några tips?

Mest av allt, hur fan är det man gör?

Dubbin.com är förvisso kul, men ungefär lika hjälpsam som skofett i vikkåsan.

Att applicera med händerna känns också sådär med tanke på den kemiska lukten. Å andra sidan, funkar det med CLP....

Ser ut som skofett, a'la klassiska Viking? Bra skit i s f. Att bara köra med vax som många verkar göra ger med tiden, enligt min erfarenhet, blanka men spruckna och läckande kängor.

Om det är skofett, på med ett rätt tjock lager. Smält ut det med en hårtork (inte för varmt, minns SoldF:s bevingade ord om smör och läder), låt dra in över natten, torka av.