Jump to content

En histora av en diabetiker i lumpen+fråga om HV

Recommended Posts

Hej! Drar en liten bakgrund historia så ni vet hur det ligger till.

Jag gjorde lumpen på P4 2007 som GRG ladd på ett lätt mekaniserad skyttekompani (patgb) på P4 i Skövde.

Någon gång under slutövningen började mitt behov av att kasta vatten bli något av ett problem pga av högt blodsocker. Jag visste inte då att jag hade diabetes, och alla skrattade mest åt det =)

Vid ett tillfälle när större delen av kompaniet skulle gå från A till B så började jag att halka efter. Jag minns att jag tänkte "vafan, hur kan det här va så satans jobbigt, jag klarade ju baskprovet galant!" Jag förstod ingenting. Och ingen hade ju någon aning om vad som var fel. När jag till slut slutigt upp med resten av dem jag marscherade med så kunde jag inte ta ett steg till (tur att jag kom ändra fram!) och kollapsade på en stubbe, å orkade inte röra mig, fanns ingen energi över huvud taget. Ryggsäcken kändes som 60kg istället för 20, kroppen var som en enda stor blytyngd och jag kunde knappt andas, munnen var torrare ett sandpapper, så jag kunde knapt prata.

Så där låg man med två plutoner stående ikring mig och såg förvånat på mig. I ärlighetens namn var jag nog den som var mest förvånad. Mitt stf grupp chef konstaterade efter ett försök att prata med mig att nånting inte stod rätt till och kallade på en YOFF, som gav mig kolhydrads dryck. Fem minuter senare när rasten var över kände jag mig som ny igen, och vi fortsatte till vårt mål.

Väl framme vid vagnarna undrade alla va som va fel, å ja.. Vad skulle jag svara? Jag sa att jag trodde det var värmeslag, vilket måste varit den sämste ursäkten någonsin, då detta var i början på November. Efter uppsittning så for vi vidare utan att tänka mer på saken, mot middagen som väntade inne på Licgardet. Jag åt en stor portion mat för att fylla på med energi.

Sedan var det dags att tömma alla magasin. Slutövningen hade nått sitt slut och det var dags att åka tillbaka till P4. Ni som gjort lumpen 07 eller frammåt, säkert bakåt med, men det kan jag ju inte säga nått om. Så får man en vit påse innehållandes dvs smaskigheter som juice, baguette, äpple etc att äta på vägen hem. Smällde i mig både juice paketen direkt efter uppsittningen intet ont vetande att mitt blodsocker låg på väldigt höga och ohälsosamma nivåer. Jag vart rejält kissnödig, och krävde att vi stannade. Men det, som ni förstår sket ju befälen i. Efter ca 2h utan rast så hade min stackars blåsa fått nog.. Alla i min vagn låg och sov där bak, medan jag halv låg å vred mig av smärta. Orkade inte längre, utan leta reda på en fältflaska som ingen visste vems det var (visade sig senare tillhöra PlutCH ;) och släppte på trycket..

Låt oss spola fram i historien.. Det är nu dagen efter vi kom hem, och blodsockret ligger fortfarande på skyhöga nivåer. Jag tvingas gå runt med en halvliters flaska med vatten var jag än gick, och vaknade 5-6ggr per natt för att gå på toa och dricka vatten/kissa. En kille i gruppen berättade att det var exakt likadant då hans kompis fick diabetes. Det var ju inget jag ville höra, så jag gjorde det dumma och ignorerade honom. Jag hade dragit på mig en fotskada som jag skulle gå till läkaren med. När jag kommer dit så hälsar jag på den gode kompani läkaren, och vi sitter och kall snackar några minuter. Redan då är det dags att gå och fylla på vattenflaskan. Han undrar varför jag dricker sånna kopiösa mängder vatten, och jag berättar om slutövningen, och om PlutCH's fältflaska, och skrattar åt saken.. Kompani läkaren skrattade dock inte, utan frågade om han fick kolla mitt blodsocker. Visst fick han det. Mätaren gick bara till 20, och det maxade den utan problem.

Jag fick omedelbart en remiss till sjukhuset (inte varje dag man får skjuts av adjutanten? xD) väl där gjorde dem mer nogranna mätningar, och det visade sig att jag hade 36,4 mmol blodsocker i blodet (friska människor har 4-6). Kan tillägga att jag har skött mig exeptionellt väl (6 månaders medelvärden har pendlat mellan 5,2-5,8. Och min läkare blir lika stolt varje gång jag kommer :) Jag är 100% säker på att denne skulle skriva ut intyg på att jag kan sköta mig om så skulle behövas.

Nu sitter jag här lite över två år senare, och längtar tillbaka till livet som grönklädd och undrar hur pass stor chansen är att man får gå med i HV med diabetes? Har letat runt lite, och det verkar som om det finns HV folk här med diabetes. Finns det något jag inte kan bli? Vad har ni med diabetes för befattning, och hur funkar det för er? Hur ser era grupp/plutonmedlemmar på det?

Tack för visat intresse :happy:

Hej Liemann.

Jo det finns männsikor i HV med diabetes, jag är en av dem. Jag gissar att de flesta har typ 2 (även kallat åldersdiabete) och är tabl. behl. så för dem är lite grönklädd motion bara nyttigt. För oss typ 1:or blir det lite mer besvärligt, men inte omöjligt.

Vad du kan och inte kan bli är nog upp till din egen förmåga. Hur klarar du ditt blodsocker i stressade situationer med lite eller ingen mat? För mig har det funkat bra, jag har dock inte gjort vpl. utan utbildat mig till spaninsgssoldat i HVund.

Jag har fram till väldigt nyligen varit sjukvårdsman (inte röda korsare utan bev. sjukvårdare) på gruppnivå. Nu är jag sjukvårdare/sjuksköt. på plutonsnivå. Hittils har jag inte stött på några hinder och mina chefer har inte uttryckt något negativt kring min sjukdom.

Som jag ser det så är HV ett perfekt ställe att vara på för en diabetiker i en skarp situation :)

Hej Emil, trevligt att hitta en typ 1 inom HV :)

Jag har ju gjort lumpen som sagt var, så jag vet ju vad som väntar. Har ju vanan.

Har inte haft en tanka på vad jag skulle kunna tänka mig ha för befattning. Mina chefter i lumpen tyckte jag gjorde ett väldigt bra jobb som GRG ladd, men det var väll inte det roligaste kanske, så det lär det nog inte bli i alla fall :happy: Alltid haft rikskass kondis. Gå i terräng med packningar kan jag dock, konstigt nog göra utan problem. Har även börjat gå 2h prommenader varje dag i raskt tempo.

När man befinner sig "i fält" vare sig det är SIB eller i skogen, så kan man ju äta fett för energi så slipper man bry sig om bloodsockret lika mycket, och endast justera med dextrosol vid behov, alternativt ha kolhydratsmix i camel backen, när man får känning och inte har chans att plocka fram fältflaskan.

Jag är heller inte lika känslig som vissa verkar vara när det gäller lågt bloodsocker. Det lägsta jag haft är 1.6 och då "kändes det" men inget som en 3-4 dextrosol inte löser ;) Vissa brukar ju tuppa av vid 3. Normalt sett brukar jag försöka ligga runt 4-7. Kör även LCHF diet (Alltså Low carbs, High fat) Så man slipper använda så mycket insulin. Det blir mindre blodsocker spikar på det viset tycker jag, plus att den typen av mat är godare enligt min mening :)

Ska ta och läsa på lite om HV i min region och se vad jag kommer fram till.

Fler är välkommna att skriva! =D

jag ser ju inga problem med det då det verkar som att din diabetes är bra och väl inställd.

Dock så bör man ju informera gruppen och högre chefer om symtom så att de vet vad som skall

göras om du blir hypoglykemisk...

Har sett att det finns insulin behandlade soldater i hemvärnet i dag så sök och se vad som händer....

Lycka till med ansökningen

//

Fredrik

Jag har aldrig märkt att någon HV-kollega skulle ha diabetes, så antagligen är det inga större problem med att hantera sjukdomen i fält. Det verkar som att du känner din kropp väl och kan hantera eventuella tecken på blodsockernivåändringar. Tänk på att tempot under en övningshelg kan variera mycket, från väntan till stress, till väntan, till fysiska krafttag och till väntan igen. Men jag vet inte hur det funkar med diabetes, det kan säkert du själv eller nån annan svara på.

Som "jadu" skriver så måste du förstås informera plutonchefen och dina gruppkamrater, för din egen säkerhets skull.

Jag är ju ute å går väldigt mycket.. Det kanske inte säger den som inte har diabetes så mycket, men jag har kommigt fram till att mitt blodsocker sjunger ungefär med 1mmol/30min prommenad i 5km/h. Så om man antar att blodsockret är 8 när tex en övning börjar så Bör det ju inte va någon fara dem närmaste 2-2½ timmarna, så man kan fokusera på upgiften istället. Så då vid 2h och 1-29min kan man kanske ta ett par dextrosol inom den halvtimme innan det börjar gå under 4.

Man är verkligen ett expriment med typ 1, vare sig man inser det eller inte, så det är lika bra att hitta ett system som funkar för en vilket jag tror att jag gjort =)

Jag är mer orolig över att inte få chansen att komma med. Tycker många gånger att folk överreagerar. Chansen att jag bara trillar ihop och dör pga av lågt blodsocker (som man känner långt innan det börjar bli farligt) är nog mindre än att vara med om en trafikolycka. Men det är kanske bara jag, jag vet inte hur andra diabetiker reagerar.

Sitter å skriver intresse anmälan just nu, som jag ska skicka imorgon. Får vi se vad som händer sedan =)

Diabets 1 sedan 1977, bestrider idag tjänsten PC stf i en IP i Skåne. Har alltid höger benficka full med druvsockerpaket; brukar dock mest vara komiga soldater som behöver varan!

På det stora hela är det bättre att ligga på ett något för högt blodsocker ute på övning. En helg motsvarande tar inte död på dig på långa vägar; du har resten av livet på dig att jaga låga värden.

Lycka till!

Edited by CP2

I ett brev ifrån P7:

"i kontakt med Kent Wahlgren på Frivavdelningen som tolkar lagar och paragrafer åt Rikshemvärnsstaben.

För vår fråga angående sjukskrivna eller sjukpensionärer är det följande svar och tolkning:

Enligt H Friv 2008 kapitel 5 sid 16 står följande:

Som elev skall ej antas den som är sjukskriven helt eller delvis, uppbär sjukersättning, tidsbegränsad sjukersättning eller aktivitetsersättning, om utbildningen syftar till avtal med FM.

Eleven skall också antas ha fysisk som psykiska förutsättning att tillgodogöra sig utbildningen.

Detta skall tolkas att vi inte skall ha dessa i FM krigsförband varken frivpersonal med hemvärnsavtal eller hemvärnspersonal.

Dessa kan inte heller befinna sig på en "900-befattning".

"Sjuka" med avtal enligt ovanstående,

bör sägas upp! "

Sug på denna..

Kan tyvärr ej ange avsändare pga att ej ange namn på P7

Nu skall vi inte måla f-n på väggen...

Jag tror inte att Lieman -

är sjukskriven helt eller delvis, uppbär sjukersättning, tidsbegränsad sjukersättning eller aktivitetsersättning
- p.g.a. sin diabetes

Det har ju framkommit i tråden att det finns personer som har diabets och kan fungera i sin roll som hemvärnspersonal...

I ett brev ifrån P7:

"i kontakt med Kent Wahlgren på Frivavdelningen som tolkar lagar och paragrafer åt Rikshemvärnsstaben.

För vår fråga angående sjukskrivna eller sjukpensionärer är det följande svar och tolkning:

Enligt H Friv 2008 kapitel 5 sid 16 står följande:

Som elev skall ej antas den som är sjukskriven helt eller delvis, uppbär sjukersättning, tidsbegränsad sjukersättning eller aktivitetsersättning, om utbildningen syftar till avtal med FM.

Eleven skall också antas ha fysisk som psykiska förutsättning att tillgodogöra sig utbildningen.

Detta skall tolkas att vi inte skall ha dessa i FM krigsförband varken frivpersonal med hemvärnsavtal eller hemvärnspersonal.

Dessa kan inte heller befinna sig på en "900-befattning".

"Sjuka" med avtal enligt ovanstående,

bör sägas upp! "

Sug på denna..

Kan tyvärr ej ange avsändare pga att ej ange namn på P7

Det där är ju helt åt helvete! Om det där stämmer skulle man ju bli utsparkad från hemvärnet för att man är sjukskriven i tre månader med benbrott.

"som elev" det borde vara fullt möjligt att tolka det skrivna som att man inte får börja om man har krämpor men väl inne och om du har ett avtal så tycker jag inte att man kan läsa det som att man med automatik ska bli av med sitt avtal?

I sverige rent generellt så är det väldigt svårt att bryta avtal, står det någonstans vad som är grund för uppsägning?

/b

Jag har har själv en diabetes och är fortfarande med i Hv, har klarat mig utmärkt i 16 år med en ganska tung och tidskrävande tjänst.

Vi får se vad "makthavarna" kommer fram till; om vara eller inte i Hv.

Tillsdess gäller det att kämpa framåt..

Jag känner spontant att alla som vill skall ges en chans att visa vad de går för. Det är ju trots allt våra hem vi skyddar och inte förberedelser för någon irakinvasion. I ett skarpt läge finns det nog få som inte hjälper till efter bästa förmåga.

Jag har sagt att så länge jag kan tillföra något till FM så förblir jag hemvärnsman (om jag inte blir utsparkad förståss). Den dagen jag blir en belastning lämnar jag in uniformen.

Nu skall vi inte måla f-n på väggen...

Jag tror inte att Lieman -

är sjukskriven helt eller delvis, uppbär sjukersättning, tidsbegränsad sjukersättning eller aktivitetsersättning
- p.g.a. sin diabetes

Det har ju framkommit i tråden att det finns personer som har diabets och kan fungera i sin roll som hemvärnspersonal...

Arbetslös är jag.. Har inget för mig, å jag trivdes i lumpen. Så jag ser inga skäl till att Inte ge HV ett försök.