Jump to content

En fråga om militär karriär?

Guest Guest_Olle_*

Recommended Posts

Guest Guest_Olle_*

Hejsan!

Jag har funderat lite till och från ett tag nu om man kanske skulle ta och utmana sig själv lite grann och kanske till och med uppleva lite annorlunda "spänning" genom att försöka sig på någon slags militär karriär.

Tänkte då först och främst inom sverige (även fast jag vet att vi snart inte har en armé)

Det är väl inte officershögskola jag först och främst är ute efter, utan det är väl nån slags utlandstjänst, Nordic Battle Group eller något liknande.

Jag genomförde min värnplikt som vakt & insatssoldat på Livgardet för några år sedan. Den tjänsten är väl inte så "elit" precis. Har också synfel så jag måste använda glasögon. (inte något jätte plus för soldattjänst, hehe)

Varför jag skrev det ovanstående är för att jag undrar vad för slags tjänster som kan vara passande, då synfel kan begränsa vilken tjänst man kan vara passande för.

Det är bara några funderingar jag har och vem vet, kanske det finns någon här på forumet som har lite mer insikt inom det militära än mig som kan ge mig goda råd.

Hej Olle,

inom Svea rikes gränser och om du nu inte är lockad av utbildning till officer så är det väl någon form av utlandstjänst. Utan att sticka under stol med något så är dina chanser att komma med ett rotationsförband till Kosovo eller Affe rätt små idag, tyvärr är det ju så för många insatssoldater. Om du verkligen är intresserad så kan du göra dig själv mer attraktiv genom någon form av civil kompetens som du antingen har idag eller kan skaffa dig ex C-körkort.

Från 2011 så har sverige igen ansvaret för en battlegroup och då kommer det behövas ett stort antal soldater, även där så har du möjligheter.

Annars är nog rådet att söka... både tjänster och här på forumet... din frågeställning är besvarad ett antal gng. Leta rätt på tråden om insatssoldater till att börja med.

/b

Guest Guest_Olle_*

Tackar för ett bra svar på mina frågor!

Jag ska hålla utkik sen när det börjar pratas om rekrytering till NBG, ska även testa på att söka utlandstjänst sen när det blir en ny rekryteringsperiod.

Det där du nämnde om att göra sig själv lite mer attraktiv tack vare någon form av civil kompetens var ett väldigt bra tips och något som jag tycker

är värt att tänka över.

Jag utesluter heller inte officershögskola helt, men jag måste läsa på lite mer om vad som erbjuds.

/Olle

• 1 month later...
Guest Guest_Olle_*

Jahapp, då har man skickat iväg ansökan till utlandstjänst, tror inte att jag blir antagen men man har iallafall skickat iväg ansökan.

Har också kikat lite mera på officersutbildning och jag har kommit fram till att Markstrid - pionjärgruppchef kan nog vara lite intressant faktiskt, plus att synkravet inte är så högt.

Men hur söker man till det? Är det så att antagningsperioden för att söka till officer redan är över och nästa period blir i höst? Det är uppfattningen jag har fått när jag har läst på mil.se.

Vid nästa antagningsperiod kommer det då att dyka upp ett formulär på mil.se eller ska man kontakta Markstridsskolan?

MVH /Olle

Jahapp, då har man skickat iväg ansökan till utlandstjänst, tror inte att jag blir antagen men man har iallafall skickat iväg ansökan.

Har också kikat lite mera på officersutbildning och jag har kommit fram till att Markstrid - pionjärgruppchef kan nog vara lite intressant faktiskt, plus att synkravet inte är så högt.

Men hur söker man till det? Är det så att antagningsperioden för att söka till officer redan är över och nästa period blir i höst? Det är uppfattningen jag har fått när jag har läst på mil.se.

Vid nästa antagningsperiod kommer det då att dyka upp ett formulär på mil.se eller ska man kontakta Markstridsskolan?

MVH /Olle

Det stämmer att årets ansökningsperiod redan varit. Jag är inte säker men jag har hört att nästa ansökningsperiod är först nästa år. Det kommer att dyka upp information om när nästa ansökningsperiod börjar på mil.se.

Och angående pionjär så vill jag inte heller här säga att det kommer att vara likadant men fortfarande göra dig förberedd på att i år hade just pionjär högsta antalet sökande/plats (Har för mig att det var 36 sökande till 1 (!) plats). Därefter kom Skytte/spaning som hade ca 150 sökande till 10-15 platser.

Guest Guest

Ok, då får man spana på mil.se lite då och då om ca. ett år för att se när nästa ansökningperiod börjar.

Kan tänka mig att det är få platser nuförtiden, tack vare att försvaret bantas ned så mycket.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...