Jump to content

Svenska flottan

Nyllet

Recommended Posts

Tjenare. Satt nyss och slö surfade lite på wikipedia och hamnade på lite olika sidor om våra gamla regalskepp från 1600-talet och jag började då förundras lite av att de flesta skepp verkar ha förlist av ganska onödiga skäl. Både regalskeppet Vasa och regalskeppet Stora Kronan förliste när vatten strömmade in i kanonportarna. (Jag vet att Vasa va opropotionerligt, men huvudanledningen va väl att vatten läckte in?)

Så, det jag nu undrar är om våran flotta någonsin har gjort något... Ja, bra helt enkelt. Större sjöslag vunna och så vidare? Jag har hemskt dålig koll på sjöhistora så jag skulle gärna bli lite utbildad. Jag vägrar tro att flottan har varit helt misslyckad i alla perioder. Flottan har väl varit ganska åtsidosatt under stora delar av historien, men ändå varit ganska stor i perioder?

/Nyllet

EDIT: Ska kanske tillägga att jag inte dissar flottan på något sätt, vill bara bli lite utbildad.

Edited by Nyllet

Det finns ett rykte som säger att det enda som Hitler och tyska flottan hade nån verklig respekt för vad gäller det svenska försvaret under andra världskriget, var just de tre pansarskeppen av Sverige-klass. Jag kan inte verifiera att det är sant, men om det är sant så har ju svenska flottan bidragit väsentligt till att Sverige kunde hållas utanför kriget.

Sen så körde en svensk kryssare av Tre Kronor-klassen skjortan av en sovjetisk kryssare av Sverdlov-klassen när de bägge var på hemväg över Nordsjön efter att ha deltagit i en flottrevy vid Spithead 1952 (tror jag det var), men det kanske inte var såna saker som du menade :unsure::)

/Per

Hittade efter lite snabb efterforskning detta slaget där flottan var inblandat och där Sverig gick vinnande ur striden. wiki

Man borde kunna hitta fler slag som flottan vunnit. Har något svagt minne av att vi ska ha vunnit ett stort sjöslag mot Ryssland, kan dock inte bekräfta detta.

//lhenning

Regalskeppet Vasa var ju enligt uppgift ett felbygge redan ifrån början men skeppet i sig tog inte in vatten utan den avgörande faktorn (som det sägs) var att när vinden tog tag i seglen under junfruresan så började skeppet att kränga och tog på så sätt in vatten igenom de nedre kanonluckorna.

Tilläggas bör att innan skeppet godkänns so skall 30 man springa tvärs över däck från sida till sida just för att se hur mycket skeppet kränger, när detta testades på Vasa så fick försöken avbrytas pgra att skeppet krängde för mycket ( ja juste skeppet sjönk ju senare) :worthy:

Efter lite sökande på Bla Wiki så hittades en del intressanta saker:

Viborgska gatloppet

Slaget på Das Frisches Haff

Första slaget vid Ölands norra udde

Andra slaget vid Ölands norra udde

Tredje slaget vid Ölands norra udde

Sjöslaget vid Lister Dyb

Slaget vid Svensksund

Slaget vid Svensksund (1789)

Sjöslaget vid Korpoström

Sjöslaget vid Rügen

Skärgårdsslaget vid Fredrikshamn

Slaget vid Ölands södra udde

Slaget vid Hogland

Slaget vid Ledsund

Slaget vid Orford Ness

Det finns lika mycket till men detta är väl de mest intressanta av de historiska slagen, resten är mest småslag där vinst och förlust är ungefär lika stort.

Sverige har väl egentligen aldrig varit någon höjdare på sjökrigföring med internationella mått mätt under 1600-1800 talet, anledningen till att det gått någorlunda bra emellanåt kan nog bero på en blandning av att varken Ryssarna eller danskarna varit så mycket bättre, men däremot så finns det några gånger då de svenska befälhavarna visat tecken på stor kunskap och samordning i leden.

Ursäkta om det blev mycket länk :rodna:

Regalskeppet Vasa var ju enligt uppgift ett felbygge redan ifrån början men skeppet i sig tog inte in vatten utan den avgörande faktorn (som det sägs) var att när vinden tog tag i seglen under junfruresan så började skeppet att kränga och tog på så sätt in vatten igenom de nedre kanonluckorna.

Exakt, skeppet tog in vatten :worthy: Nej, skämtåtsido, jag vet att hon krängde på grund av ostabilitet, det jag menar är att det är ganska speciellt att både Stora Kronan och Vasa tog in vatten på samma sätt och förliste.

Ett tips är boken: Svenska Slagfält av Lars Ericson, Martin Hårdstedt, Per Iko, Ingvar Sjöblom och Gunnar Åselius. Wahlström & Widstand 2003.

Den täcker in 54 slag från 1361 till 1813. Både till land och sjöss.