Jump to content

Hur tränar man ryggen?

Guest

Recommended Posts

Ja nu är det ju så att jag hör inte till min skyttegrupps elit när det gäller styrka trots detta faktum blev jag satt på tjänsten att konka runt på en ksp.58.

Iaf så har dett gett lite konsekvenser jag har nämligen satans ont i ryggen och har varit tvungen att stå över ett genomförande en gång.

Men iaf nu undrar jag hur tränar jag upp ryggen finns det nå mer övningar än rygg-ups som man kan öva?

Då jag har två stycken diskbråck så säger jag bara ett varningen ord!

Ta kontakt med din husläkare och be att få bli undersökt av honom + ev. remiss till röntgen (helst magnet)

Annars skulle jag rekommendera sjukgymnast.

Det finns en massa övningar för ryggen, men det blir lätt fel om man inte vet vad man skall träna för.

Lita absolut inte på ev. befäl eller garnisionsläkare i detta fallet!

tro mig du vill inte få problem med rygg bara för att ett eller annat befäl tycker si eller så!

Om du skickar ett mail eller dyl med tidigare träningserfarenheter, samt vikt och nuvarandre kondition och framförallt ambiton kan jag lägga upp ett seriöst och utvecklande tränings program för hela kroppen eller enbart ryggen, om du nu inte orkar göra detta kan jag bara ge dig ett kort råd, överträna inte din rygg, alla muskelgrupper är i behov av sekundära muskler och stödmuskler. Med det menas att din rygg är beroende av din mage, tränar du inte mage parallelt med rygg kan du komma att få en massvis med besvär. Men maila gärna.

Guest Radagast

I stort sett alla KSP-skyttar fick mer eller mindre ont i ryggen under min utbildning. Det kan ofta vara så att man reser sig upp fel när man ska byta eldställning. De lägre ryggkotorna trycks ihop när man springer omkring med KSP, pipa 2 och en djävlans massa band.

Jag brukade låta kamrater sträcka ut min rygg (en kiropraktors mardröm, då detta kan förvärra det hela.) Men det var skönt för stunden.

Guest Radagast

Skulle bara vilja förtydliga lite saker.

När du springer med ksp.

Lyft upp dess tyngd med dina armar så att trycket på dina axlar, nacke inte blir så stort. Försök att avlasta tyngden där med hjälp av dina armmuskler. När du reser dig upp från liggande ställning så lyft inte med ryggen.

Gå upp på knä med rak rygg, res dig sedan på benen, håll sprutan intill kroppen. Gör på det sätt som känns mest skönt, inte på det snabbaste sättet. I krig kanske man skiter i ryggont, man hinner säkerligen dö innan man blir 40.

Däremot ett genomförande i fred skogen som senare gör sig påmind och kanske hindrar dig i ditt fortsatta yrkesliv är inget man bör ignorera.

Fågel fenix, vad jag har för utbildning? Har fungerat som en olegitemerad PK i ett par år, har varit personlig kostrådgivare åt en mer eller mindre känd brottare. 3-4år aktiv läsning om det mesta som handlar om nuitrition, träning, anatomi och muskelutveckling både mikroskopiskt och allmänt, dock endast de kändaste teorierna eftersom ingen vet varför en muskel växer vad än någon intalar dig. Erfarenhets utbyte med delar av det lettiska landslaget i brottning, flertalet uppsattser om diverse fysisk verksamhet. Utbildning i idrotts massage. Så jag anser mig vara fullt kvallificerad att hjälpa någon med ett behandlings programm för en dåligt tränad rygg.

Ursäkta alla stavfelen, jag vet att det ser jävligt dåligt ut med jag hade lite bråttom.

Mvh///Mazon.

Fågel fenix, vad jag har för utbildning? Har fungerat som en olegitemerad PK i ett par år, har varit personlig kostrådgivare åt en mer eller mindre känd brottare. 3-4år aktiv läsning om det mesta som handlar om nuitrition, träning, anatomi och muskelutveckling både mikroskopiskt och allmänt, dock endast de kändaste teorierna eftersom ingen vet varför en muskel växer vad än någon intalar dig. Erfarenhets utbyte med delar av det lettiska landslaget i brottning, flertalet uppsattser om diverse fysisk verksamhet. Utbildning i idrotts massage. Så jag anser mig vara fullt kvallificerad att hjälpa någon med ett behandlings programm för en dåligt tränad rygg.

Ursäkta alla stavfelen, jag vet att det ser jävligt dåligt ut med jag hade lite bråttom.

Mvh///Mazon.

Gör om gör rätt. Ingen med kompetens eller utbildning inom ditt "område" skulle sätta ihop ett träningsprogram för rehabilitering av en skada utan en ordentlig undersökning som vísar vad som är skadat eller för att utesluta vissa typer av skador:är det en mjukdelsskada eller disk? Speciellt inte när det handlar om rygg/nacke, där ett felaktigt träningsprogram eller träning kan förvärra skadan med stort lidande och eventuellt men som följd.

Pratade just med sambo, som är läkare, om det här. Hon gav rådet att söka upp husläkaren för att få remiss till röntgen för att kolla att du inte skadat någon disk, och därefter gå till en sjukgymnast för att få ett träningsprogram som passar just dig.

Frågan han ställde var om någon kunde några övningar för att träna upp ryggen, Det är inom det "området" jag har kompetens. Och har inte min "klient" eller hur jag ska utrycka det för avsikt att söka läkarhjälp är det upp till han. Gemene man förstår när det är dags att söka hjälp. Det ENDA jag kunde bistå med var ett träningprog. Som han sen kunde använda efter huvudet. Självklart ska han söka läkarhjälp ifall problemen är stora. Jag skulle ha satt ihop ett träningsprog. för att ge han en bättre och starkare ryggmuskelatur, INTE för att hjälpa honom men någon form av rehabilitering av möjliga skador han kan fått av incidenten. För att göra det kort, mitt träningsprog. Skulle inte ha inriktiat sig på någon form av rehabilitering av en dålig rygg. Det skulle ha inriktat sig på en "rehabilitering" av en DÅLIGTTRÄNAD rygg.

Har jag utryckt mig oklart?

Jag har hade dålig rygg ett bra tag. Gick till läkare och sånt.

När de inte kunde hjälpa mig gick jag till en naprapat/homeopat/kiropraktor snubbe.

Han tittade, klämde och kännde...därefter började ha dra och slita i mig som en trasdocka....

Han sa att det var några kotor som blivit ihoptryckta eller nått liknande har jag för mig.

Och jag hade för dåligt tränad och för spända muskler typ.

Gick dit kanske tre fyra ggr, nån gång drog han i mig, en annan satte han nålar i mig.

Har inte kännt av någonting sen dess. Känns som om jag har en arnold rygg nu. =)

Det kan finnas en himla massa orsaker till dålig rygg.

Men såna där som sliter i en brukar kunna hitta rätt ganska ofta.

Ett tips bara...

• BlåGul -1

Mimesis och Mazon. Era sista inlägg låter bra. :)

Jag jobbar på gym och har fått viss utbildning, men det låter som att Mazon ligger steget före ändå. Hursomhelst. Det man ska tänka på när man jobbar på gym eller bara ger tips till folk som har ONT är att man kan jobba som FRISKVÅRDARE eller SJUKVÅRDARE. Mitt jobb är att jobba med friskvård. Folk som tränar hos oss vill hålla sig starka och friska. Har de ont: "Tyvärr, jag vill eller kan inte göra ett program till dig, för jag kan ha sönder dig mer. Men kom väldigt gärna tillbaks när du varit hos en sjukgymnast eller dyligt, och fått råd om vilka övningar du bör/inte bör får göra."

Ryggar, axlar och knän är riktigt vanskliga saker.

Ta det lugnt med ryggen. Den ska du ha ett tag.

Så. Nu tror jag att jag har sagt mitt.

Hmm kan det ha någon påverkan att jag tvärgått upp i vikt sen jag ryckte in också har gått upp från 61 till 69 kg from då jag ryckte in den 26:e augusti.

Sen så det där med att hålla sprutan nära kroppen, kommer jag inte att smälta bort snökamodräkten p.g.a den varma pipan?

Sen så har jag också turen att min pluton ska få testa en massa ny matriell däribland ksp.90 och då kommer jag att ha den istället och den är ju onekligen lättare att bära har jag hört och läst.

(Till det andra vi ska prova hör en ny slags stridsförläggning då man tar ett tält och fäster det direkt bakomför stridsfordon 90, och granattillsats till Ak5 för grpchefen.)