Jump to content

Norsk ungdomstävling

Dasher

Recommended Posts

Jag och några av mina HvU-kamrater har blivit inbjudna till en norsk ungdomstävling som enligt uppg. ska gå av stapeln midsommarhelgen i år. Jag tänkte inte på att fråga om mer detaljer kring tävlingen, och har därför spenderat en del tid med att söka efter information om tävlingen. Den ska tydligen vara som en norsk motsvarighet till Rikshemvärnschefens Ungdomstävling, fast med tiomannalag.

Är det någon som vet mer om denna tävling, eller om jag är ute och cyklar helt?

Tyvärr inget jag har hört talas om. Men efter som det är i "utlandet" så ta kontakt med norrmännen så fort som möjligt. Efter som du behöver ett komplett underlag att lämna till din lokala ungdomshandläggare. Handläggaren får sen skicka in ansökan till Högkvarteret så ni kan deltaga i uniform på denna tävling. Och med tanke på hur lång tid det brukar ta i högkvarteret så är det redan hög tid. Det är ju inte bra om vi invaderar Norge :rockon:

http://www.mil.no/hv/start/avdelinger/hv_u/

möjligen du hittar nåt om du surfar vidare här?

Jag letade runt lite där, men det jag hittade var mest om deras utbyte med amerikanska HvU motsv, samt en förteckning om vad som ska ingå i deras kurser för ungdomar. Intressant läsning för övrigt.

@ FCR2

I all ärlighet så antog jag att det redan var ordnat mellan norrmännen och oss, men nu när du säger det så har jag faktiskt inget belägg för det. Det kan alltså vara så att det redan är ordnat, eller så är det inte så. Jag försöker att få tag på information genom att gå från sagesman till sagesman, d.v.s. att jag först hör efter med min ungdomsledare (som sade det till mig), och fråga personen som sade det till honom, osv. Detta försvåras dock lite av vissa omständigheter som närmast kan beskrivas som oflax, som det så snärtigt hette förr i tiden.

Får jag reda på något så slänger jag väl upp det här, men är det någon här som vet nåt så är det bara att börja mata info.

EDIT: Efter lite mer noggrang granskning av mil.no kom jag fram till att tävlingen nog är HV-Ungdommens Landskonkurranse, HVULK. Måste iväg och jobba lite just nu, men ska läsa igenom senare. För den intresserade finns en huvudsida här.

Edited by Dasher

• 2 months later...