Jump to content

Hur öppnar armén låsta dörrar?

Guest lessthan3

Recommended Posts

Guest lessthan3

Finns ju inget hagelgevär att skjuta upp låset med.

USA använder sig av en Super 90.

Om vi inte har något så kan det ju tänkas effektivt att använda en Masterkey, eftersom AK-5an redan accepterar en M203 så lär den ju funka.

Hagelgevär finns i minst tre olika modeller, men jag vet inte om stålhagelpatronen är det lämpligaste. Annars kan man ju använda en bonk, foten eller helt enkelt spränga upp dörren med lagom stor laddning.

Finns ju inget hagelgevär att skjuta upp låset med.

USA använder sig av en Super 90.

Om vi inte har något så kan det ju tänkas effektivt att använda en Masterkey, eftersom AK-5an redan accepterar en M203 så lär den ju funka.

Beroende på hur motståndskraftig dörren är och hur "fort och bullrigt" man vill gå in så finns det fyra sett.

1. Dyrka upp låset

2. Bryt upp dörren med kofot

3. Slå in dörren med slägga

4. Spräng dörren med pentyl/sprängdeg

Går det av något skäl inte att övertyga den som befinner sig innanför dörren att öppna den finns det vanligen fönster och annat som går att använda istället.

Personligen skulle iaf jag bli förbannad om någon sköt, bröt eller sprängde sönder min lägenhetsdörr som förstahandsalternativ.

Någonstans här på soldf nämndes ett sök där soldaterna använde skoskydd vid inbrytning för att minska kränkningen, respekt.

Går det av något skäl inte att övertyga den som befinner sig innanför dörren att öppna den finns det vanligen fönster och annat som går att använda istället.

Personligen skulle iaf jag bli förbannad om någon sköt, bröt eller sprängde sönder min lägenhetsdörr som förstahandsalternativ.

Någonstans här på soldf nämndes ett sök där soldaterna använde skoskydd vid inbrytning för att minska kränkningen, respekt.

Armen sysslar inte med husrannsakan i sverige... vill man öppna en dörr så finns det anledning att förutsätta att personerna bakom dörren redan är negativt inställda till inbrytande trupp och kommer att agera därefter... Skoskydd kan man ha om man ska söka efter vapen el dyl i US... om man blir insläppt - annars taggar man upp...

Vet inte hur lämpligt det är att försöka sparka/bonka in en dörr... svenska ytterdörrar öppnas av brandtekniska skäl utåt och då har man en hel karm som håller emot - inte en liten låstapp som i tex USA el Storbritanien.

Guest lessthan3

Ska ju vara buckshot, men jag har inte lyckats hitta något om dessa 3 hagelgevär.

I vilket fall måste man ju ha något sätt att enkelt kunna forcera en dörr ifall det skulle behövas, sprängmedel verkar vara rätt drastiskt.

Men vilket håll dörrarna öppnas åt spelar väl inte så stor roll, gångjärnen sitter alltid på samma ställe. ^^

Guest lessthan3

Oj, nu kan man ju inte edita för att jag inte är medlem, men skulle en soldat kunna köpa en masterkey till sin AK-5 för egen slant?

Eller är en så drastisk modifikation otillåten?

Oj, nu kan man ju inte edita för att jag inte är medlem, men skulle en soldat kunna köpa en masterkey till sin AK-5 för egen slant?

Eller är en så drastisk modifikation otillåten?

inte under några omständigheter....

finns ingen anledning.. dom som behöver kunna öppna låsta dörrar får utbildning och hjälpmedel till det.

och masterkey föresten, knappast sett den utanför Airsoft eller gamers världen..har för mig att jag sett den på någon bild med poliser

/b

Ska ju vara buckshot, men jag har inte lyckats hitta något om dessa 3 hagelgevär.

I vilket fall måste man ju ha något sätt att enkelt kunna forcera en dörr ifall det skulle behövas, sprängmedel verkar vara rätt drastiskt.

Men vilket håll dörrarna öppnas åt spelar väl inte så stor roll, gångjärnen sitter alltid på samma ställe. ^^

Tror inte socialstyrelsen rekommenderar att man ger sig på en svensk säkerhetsdörrs gångjärn med hagel och hoppas på att komma in.

I vilket syfte ska man ta sig in i huset?

Knacka på dörren istället?

Blackadder har så rätt i att de som behöver ta sig in i hus GÖR det.

De som inte behöver ska inte kunna.

Vill man hemskt gärna ta sig in av militära orsaker i militära sammanhang är bräschladdningar effektivt.

Och förmodligen det man har inom förbandet som fungerar.

En intressant sak som åtminstone tangerar ursprungsfrågan är att Räddningstjänsten har varit tvungen att ändra i sitt uppträdande vid låsta dörrar.

De tränade så mycket på att bräcka upp dörrar att det blev förstahandsåtgärd vid skarp händelse. De kände inte ens på dörren innan de körde in bräckjärnen. Vid flera incidenter har de förlorat viktig tid när det trashat dörren i stället för att vrida på handtaget.

Numera så tränar de på att kontrollera om dörren är olåst innan de använder sig av våld.

/K

En intressant sak som åtminstone tangerar ursprungsfrågan är att Räddningstjänsten har varit tvungen att ändra i sitt uppträdande vid låsta dörrar.

De tränade så mycket på att bräcka upp dörrar att det blev förstahandsåtgärd vid skarp händelse. De kände inte ens på dörren innan de körde in bräckjärnen. Vid flera incidenter har de förlorat viktig tid när det trashat dörren i stället för att vrida på handtaget.

Numera så tränar de på att kontrollera om dörren är olåst innan de använder sig av våld.

/K

Bra Krook, det sunda förnuftet och det klara tänkandet är alldeles för långt borta ibland?

Bra Krook, det sunda förnuftet och det klara tänkandet är alldeles för långt borta ibland?

Man gör som man är tränad och det är kanske därför inte alltid bäst att bara träna på det svåraste?

"Train hard - Fight easy" i all ära. Det bästa är nog att träna realistiskt.

/K

Lite OT: Sedan kan de flesta Räddningstjänster använda sig av skärsläckare om det skulle knipa. slut OT

mer OT :är skärsläckare motsatsen till skärbrännare? :) slut OT

jag har för mig statsskytte har och utbildas på särskilda inbrytningsverktyg olika verktyg

Lite OT: Sedan kan de flesta Räddningstjänster använda sig av skärsläckare om det skulle knipa. slut OT

mer OT :är skärsläckare motsatsen till skärbrännare? :) slut OT

jag har för mig statsskytte har och utbildas på särskilda inbrytningsverktyg olika verktyg

Ja, använder sig av vatten med mycket högt tryck (300 bar).

Mer info kan ni hitta här

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...