Jump to content

SKBR publicerar dina uppgifter

Guest menig andersson

Recommended Posts

Guest menig andersson

Hej!

Alla som planerar att gå en utbildning i sommar, tänk på att om SKBR ansvarar för utbildningen så publicerar dom även era namn på deras hemsida. Känns inte helt seriöst? Har ni kollar med era medlemsorganisationer om vad de tyker om det?

För närmare koll, www.skbr.se > Utbildning > Militär utbildning > t.ex. TFU (alla namnen hittas till höger efter du klickat på utbildning, kan även se vilka som lämnat återbud)

Guest menig andersson

Joppe> Nej det är inte det jag menar, har inget emot att dom ansvarar för utbildningnen. Tycker bara inte om att mitt namn helt plötsligt blir helt sökbart för vem som helst att jag sökt utbildningen. Det är den delen jag vänder mig mot.

Fk Lundquist> Absolut, känns lite onödigt att bjuda på den uppgiften även om det säkert går att få fram på fler sätt.

Joppe> Nej det är inte det jag menar, har inget emot att dom ansvarar för utbildningnen. Tycker bara inte om att mitt namn helt plötsligt blir helt sökbart för vem som helst att jag sökt utbildningen. Det är den delen jag vänder mig mot.

Fk Lundquist> Absolut, känns lite onödigt att bjuda på den uppgiften även om det säkert går att få fram på fler sätt.

har du pratat med PUL ansvarig på SKBR?

/b

Frågan är om detta är förenligt med PuL (Personuppgiftslagen)...?

Har det givits medgivande till namnpubliceringen på hemsidan?

Man behöver inte ge medgivade för att publicera namn på internet.

det är en vanligt missuppfattning...

Detta är däremot ett sådant fall att det kan vara lämpligt att få medgivande från dom enskilda alt lösenordsskydda.

PUL har lättats på en del sedan införandet.

"Harmlös information får publiceras på Internet utan den registrerades samtycke. Vad som är harmlös information måste bedömas från fall till fall. Utgångspunkten bör vara hur den registrerade kan uppleva publiceringen. Tänk på att inte alla har samma uppfattning om vad som är integritetskänsligt! Om du är osäker är det en god regel att inhämta samtycke.

Känsliga uppgifter, det vill säga uppgifter om etnisk tillhörighet, religiös övertygelse, medlemskap i fackförening och även uppgifter om hälsa och sexualitet får normalt inte publiceras utan samtycke."

"Medlemsregister innehåller normalt sett harmlös information, men tänk på att exempelvis medlemmar i en skytteförening kan invända mot en publicering som visar att det kan finnas vapen på en viss adress. Det kan vara lämpligt att på ett medlemsmöte diskutera vilka personuppgifter som ska finnas på föreningens webbplats. Många personer vill inte att deras adress och telefonnummer publiceras på Internet."

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-r...ng-pa-internet/

därav min fråga... har du pratat med PUL ansvarig på SKBR?

/b

Guest menig andersson

Blackadder>Nej, har inte pratat med SKBR... och har heller inte läst exakt vad som står i PUL. Blev mest irriterad över faktumet när jag såg att det var så... kanske överreagerar men det känns på något sätt fel att mitt namn dyker upp på en organisation jag inte har någon egentlig kontakt med.

Blackadder>Nej, har inte pratat med SKBR... och har heller inte läst exakt vad som står i PUL. Blev mest irriterad över faktumet när jag såg att det var så... kanske överreagerar men det känns på något sätt fel att mitt namn dyker upp på en organisation jag inte har någon egentlig kontakt med.

men dåså, du har tolkningsföreträde.. känner du dig kränkt av att ha ditt namn där så säg till dom så är det ju sannolikt att dom tar bort det, bättre än att "gnälla" här.. om du nu inte hoppades att SKBR's representanter läste av den här tråden och så slapp du själv öppet ryta ifrån...

/b

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...