Jump to content

Telefonlinje

Hägg

Recommended Posts

Så en helt vanlig elsladd. Tack. Dom ska användas när vi är på Scoutläger för då sprids tält och vindskydd ut över hela vårat område. Så att vi slipper springa mellan varandras tält när vi vill nå någon

Köpte iidag på en aktion ett gäng gamla fälttelefoner dom med vev. Men där fanns ingen linje med. Var kan jag köpa det eller vad kan jag istället använda??

Kolla med Renajs i Borås.

De har tfn tråd DL200 (200m långa) till salu.

Skulle inte förvåna mig om de har DL 1000 samt bärmesar också.

Kom på en sak. Kan man koppla ihop många till ett nätverk eller vad behövs då?

Har du ingen växel kan du även parallell-koppla ihop alla telefoner, men då kommer alla telefoner att ringa då någon vevar och alla kommer att höra/kunna prata med alla.

Ett sätt att hålla isär det är att göra klart vilken "station" som ska svara vid en vevning, två vevningar osv. Inget bra system, men det går.

Eller så kör du ett stjärnnät med en huvudstation i mitten där en telefon per linje står, som sedan får vidarebefordra meddelanden vidare till berörd station. Inte heller ett bra system, men det går.

• 3 weeks later...

15 st.

Men så att säja så kan jag alltså då använda en helt vanlig elsladd eller t.ex. en sådan sladd som man kan köpa till att driva dörrklockor med elller. Lägg gärna upp en länk till en elkabel så att jag vet vad jag skall hålla utkik efter

Men så att säja så kan jag alltså då använda en helt vanlig elsladd eller t.ex. en sådan sladd som man kan köpa till att driva dörrklockor med elller. Lägg gärna upp en länk till en elkabel så att jag vet vad jag skall hålla utkik efter

Exempel:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55485393

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56044913

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56045089

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56122603

15 st.

Rent tekniskt kan du köra på taggtråd och jordankare :rolleyes:

Ok.

Men kan ÖoB beställa hem artiklar ifrån Skänninge. Alltså Butik till Butik. Volvo, Maxi samt en massa andra kedjor kan ju göra det. Men man kan ju inte maila dom och deras telefontider är idiotiska och frågar man i ängelholms så säjer dom i princip: Ööh... Hmm... Mmm... Det vet jag inte. Och det var chefen för affären

På scoutläger behöver man inte ledning mellan telefonerna. I stället improviserar man linjedragningen med tältlådor.

1. ställ en tältlåda på högkant i tältet

2.placera telefonen på tältlådan

3.stoppa in en scout, ur ordnanspatrullen Lilla Skutt, i tältlådan.

Funktion:

Lyft luren och säg ditt meddelande.

Tältlådan öppnas då. Ut kommer Lilla Skutt medlemen som springer till addressaten och repeterar meddelandet för denne.

En viss fördröjning förekommer men kan minskas drastiskt, speciellt under mörker, genom berättande om spökhistorier, Vilda bestar och lösa mördare. Överföringshastigheten kan då bli förbluffande hög.

Systemet funkar alldeles utmärkt. Har själv sett det i drift när jag läste Asterix

Dom på ÖoB i Ängelholm sa att dom skulle kolla upp saken. Fick idag beskedet att varan inte fanns med i beställningskatalogen :happy: Någon som har sätt sådana samt Kabel på ÖoB i Helsingborg?

Hägg: Jag vet inte om du har köpt kabel ännu men, så länge du inte ska använda den ute under längre tid eller permanent förlagd utomhus så duger det med i princip vilken kabel som helst. Materialet spelar ingen roll, isoleringen spelar ingen roll, var den är köpt spelar ingen roll.

Vanlig lampsladd, billigaste kvalitet duger alldeles utmärkt. DL-kabel är förmodligen ganska mycket dyrare eftersom den är byggd för fältmässigt hanterande och det är kanske inte det du behöver?

Sen är det ju en helt annan sak om du satsar på att uppnå autentisitet - då ska du naturligtvis ha en 1000DL, gärna mobförpackning (spole - inte på rulle)!! :happy:

Kom på en sak. Kan man koppla ihop många till ett nätverk eller vad behövs då?

En växel

Hittade en M3912 på ett loppis igår. Blev först lite misstänksam och frågade gubben som stog där om den verkligen funkade m,m. Han svarade: Den har funkat så länge jag har haft den i mina ägor och jag har banne mig skött den som min egna son. Kanonpris 150 riksdaler. Den ska med på scoutlägret. Hoppas bara det inte blir för mycket liv. Folk påstår ju att scouterna är som lilla Försvarsmakten eftersom vi ligger ute i veckor och går i skogen och har uppdelade patruller.

Så allt militärt material som Ängelholms scoutkår använder har vi fått färgat blå. Annars så får vi inte ta med det.

Synd att man inte får ha känger och kläder ifrån kronan allt dom har gjort funkar ju perfekt för en scout :)

Var inne på Kvibergs hemsida idag och såg att dom sålde Kabel. Ringde dom för prisuppgift och det hamnade på 300 kr. Någon som vet måttet på kablen. Har annars en gubbe (vars affär jag inte kan nämna pga att han kunde ta betalt under bordet så att säga) som kan sälja en Km varianten till mig för 400 spänn. Står inte på deras hemsida.

• 3 months later...
Fråga hur lång räckvidd har två telefoner som jag kopplar ihop?

Om man går efter boken med dämpningen i en 1000dl, så är maxavståndet mellan två fälttelefoner 1,9 mil (alltså 19 rullar 1000dl!)

Ska en fälttelefon kopplas till vanliga tele-nätet är maxavståndet 6 km.

Om man går efter boken med dämpningen i en 1000dl, så är maxavståndet mellan två fälttelefoner 1,9 mil (alltså 19 rullar 1000dl!)

Bock och tack =)

Nå. Dessa siffror gäller då oskadad tråd. Tidigare använd tråd, som dessutom är fiffigt skarvad vid mer än ett tillfälle kan ha drastiskt försämrad räckvidd. 10-12 km punkt till punkt och upp till 4 km vid koppling mot telenätet. Det är mina erfarenheter från kabeltattande genom åren.

Man får kontrollmäta sin kabel innan man bygger linjen helt enkelt. Om dämpningen är för stor så får man antingen använda bättre kabel eller koppla in en linjeförstärkare.

Vi som inte har - och aldrig haft - vare sig tillräcklig tid att (praktiskt) kontrollera dämpningen på tilldelad DL1000 eller knippen av extra linjeförstärkare fortsätter lita till erfarenhet :rolleyes:.

Måste det gissas på hur duglig tilldelad kabel är föreslår jag att ni planerar närmare 'Anders' räckvidder än handbokens.

Min personliga erfarenhet är nog att maxavstånden generellt sett är ännu kortare men det kanske beror på än mer kreativt (fel-/outbildat?) kabeltattande..?

Man får kontrollmäta sin kabel innan man bygger linjen helt enkelt. Om dämpningen är för stor så får man antingen använda bättre kabel eller koppla in en linjeförstärkare.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...