Jump to content

Recommended Posts

Varför la dom ner MoT Juliet?

Fungerade det inte så bra som dom hade hoppats eller är det brist på kvinnor som söker?

om det inte gjordes några senare försök så försvann detta efter FS11.

Min uppfattning är att det helt enkelt inte fungerade som man hoppats... och utan att trashtalka det för mycke vet jag att andra fick åka och reda ut "oklarheter" som uppkommit p.g.a. MOT J.

Och i vissa avseenden så befinner sig afghanistan på medeltiden.. och om det då är det mest relevanta att börja prata jämnställdhet, eller om "en sak i taget" och "här och nu" ska gå före finns det många olika åsikter om.

Varför la dom ner MoT Juliet?

Fungerade det inte så bra som dom hade hoppats eller är det brist på kvinnor som söker?

om det inte gjordes några senare försök så försvann detta efter FS11.

Min uppfattning är att det helt enkelt inte fungerade som man hoppats... och utan att trashtalka det för mycke vet jag att andra fick åka och reda ut "oklarheter" som uppkommit p.g.a. MOT J.

Och i vissa avseenden så befinner sig afghanistan på medeltiden.. och om det då är det mest relevanta att börja prata jämnställdhet, eller om "en sak i taget" och "här och nu" ska gå före finns det många olika åsikter om.

Nu är man ju på gång igen med MOT 1325 som ska bygga på samma idé som MOT Juliet men jag undrar om det inte är så att det inte ska vara enbart kvinnor denna gång utan en blandning. Vet ej om det är ett försök eller om det är ett mer långvarig åtagande.

Har också hört mycket lustigheter om MOT J som inte är alltför smickrande...noll uteffekt alt. kontraproduktivt. Afghanistan kanske inte har kommit tillräckligt långt för att vara mottagliga för svenska korståg m/2000?

Men jag tror inte att poängen med MOT J var att göra faktisk skillnad för kvinnorna i AFG utan mer att kunna påvisa ännu en ny "flagga på kartan" för kollegor i Bryssel och New York, likväl som syftet med övriga delar av vår kontingent. Även om nu deltagarna i MOT J trodde det...

Intressant är dock att FM inte släppt detta projekt än utan nu startar upp MOT 1325.

(Detta är ett intressant men känsligt ämne i vår värdegrundsminerade försvarsmakt)

Edited by Noname

Har också hört mycket lustigheter om MOT J som inte är alltför smickrande...noll uteffekt alt. kontraproduktivt. Afghanistan kanske inte har kommit tillräckligt långt för att vara mottagliga för svenska korståg m/2000?

Men jag tror inte att poängen med MOT J var att göra faktisk skillnad för kvinnorna i AFG utan mer att kunna påvisa ännu en ny "flagga på kartan" för kollegor i Bryssel och New York, likväl som syftet med övriga delar av vår kontingent. Även om nu deltagarna i MOT J trodde det...

Intressant är dock att FM inte släppt detta projekt än utan nu startar upp MOT 1325.

(Detta är ett intressant men känsligt ämne i vår värdegrundsminerade försvarsmakt)

För MOT är det bra om info strömmar åt båda hållen så att säga och med MOT 1325 kan man nå info som annars kanske inte skulle nå. (rent spekulativt från mig)

Jag tycker inte vi skall åka och trycka på de Afghanska kvinnorna och männen våran syn på hur ett samhälle skall fungera, jämställdhet o.s.v.

Det är fullt normalt för kvinnorna att bära burka och att bli hunsad hit och dit. Det kommer nog ta bra mycket längre tid att ändra på Afghanistan än vad vi kan göra med ett antal missioner där nere.

Enligt mig så är det bakåt för att försöka sprida vårat tankesätt till dom, det kommer iaf inte jag göra när jag åker.

Och jag hoppas verkligen att det inte blir något Mot 1325, kommer bara gå på röven.

Jag tycker inte vi skall åka och trycka på de Afghanska kvinnorna och männen våran syn på hur ett samhälle skall fungera, jämställdhet o.s.v.

Det är fullt normalt för kvinnorna att bära burka och att bli hunsad hit och dit. Det kommer nog ta bra mycket längre tid att ändra på Afghanistan än vad vi kan göra med ett antal missioner där nere.

Enligt mig så är det bakåt för att försöka sprida vårat tankesätt till dom, det kommer iaf inte jag göra när jag åker.

Och jag hoppas verkligen att det inte blir något Mot 1325, kommer bara gå på röven.

med tanke på att dom är 50% av befolkningen och att kvinnorna ser och hör mycket mer än man kanske tror finns det en högst verklig och reell säkerhetsvinst för förbanden att komma till tals med dom, och män pratar inte med afghanska kvinnor hur som helst.

sprida tankesätt är en sak, påtvinga dom detsamma en helt annan...

tro nu inte att kvinnorna gillar att vara längre ner på trappstegen än familjen get, vilket fel finns det i att stötta dom kvinnor som så önskar få stöd?

MOT-J försökte... till del kom dom inte så långt som dom hade velat men nu med 1325 element i alla PO så är det helt rätt sätt att fortsätta arbetet.

/b

Innan talibanerna (80-tal och tidigare) så var inte burka något vanligt men talibanerna ändrade på Afghanerna på knappa tjugotalet år. Kvinnorna gick i skola, arbetade och var "vanligt" klädda.

Jag håller med om att man ska vara försiktig med att pådyvla andra ens uppfattning men man ska inte se nuläget i Afghanistan som något som det alltid har varit.

/K

Nu är man ju på gång igen med MOT 1325 som ska bygga på samma idé som MOT Juliet men jag undrar om det inte är så att det inte ska vara enbart kvinnor denna gång utan en blandning. Vet ej om det är ett försök eller om det är ett mer långvarig åtagande.

Enligt "rykten" (visst är de roliga??!) så ska MOT 1325 vara mer inriktade på att verka INOM förbandet och inte så mycket ut mot befolkningen... :ph34r:

Är det någon som har lite mer tillförlitliga uppgifter??

Annars tycker jag att MOT 1325 verkar vara en bra idé för att kunna nå ut till hela den afghanska befolkningen. Sen tycker jag väl kanske inte att man behöver vara så hård på att det ska vara 50% kvinnor och 50% män i gruppen som FM annonserat. Det ger positiva signaler till både kvinnor och män i insatsområdet. Förtryckta kvinnor känner hopp och männen ser att det finns andra sätt att lösa uppgiften på. Mina 5 öre.

Får man tro en av deltagarna i MOT Juliet verkar ju förutsättningarna och stödet från det enga förbandet inte ha varit de bästa.

Se artikeln i Goda och Dåliga exempel (s. 33 f.)

Istället för att dra ner på resuserna till detta arbete borde Försvarsmakten öka dem, säger Elisabeth, som anser att resurserna redan tidigare var för begränsade. Till exempel var de bara tre personer i teamet, till skillnad från sex personer som är det vanliga. Tre personer blir inte en autonom grupp. Eftersom de inte fick åka ut på egen hand var de tvungna att be om uppbackning från andra om någon ringde och ville att de skulle komma. Det var också olämpligt – och ibland till och med farligt – att be en kvinna komma till dem på campen, eftersom det kunde sätta igång rykten och stämpla kvinnorna som »orena«. MOT Juliet skulle också täcka ett betydligt större geografiskt område än de andra teamen.

Jag tycker det verkar märkligt om man skulle blanda män och kvinnor i MOT 1325. Själva syftet med den ursprungliga satsningen var väl att ha en grupp med enbart kvinnor, eftersom lokala kvinnor inte vågar prata med män i uniform, alternativt ses som "orena" om de gör det? Team med mixade grupper finns väl redan idag?

Får man tro en av deltagarna i MOT Juliet verkar ju förutsättningarna och stödet från det enga förbandet inte ha varit de bästa.

Istället för att dra ner på resuserna till detta arbete borde Försvarsmakten öka dem, säger Elisabeth, som anser att resurserna redan tidigare var för begränsade. Till exempel var de bara tre personer i teamet, till skillnad från sex personer som är det vanliga. Tre personer blir inte en autonom grupp. Eftersom de inte fick åka ut på egen hand var de tvungna att be om uppbackning från andra om någon ringde och ville att de skulle komma. Det var också olämpligt – och ibland till och med farligt – att be en kvinna komma till dem på campen, eftersom det kunde sätta igång rykten och stämpla kvinnorna som »orena«. MOT Juliet skulle också täcka ett betydligt större geografiskt område än de andra teamen.

Jag tycker det verkar märkligt om man skulle blanda män och kvinnor i MOT 1325. Själva syftet med den ursprungliga satsningen var väl att ha en grupp med enbart kvinnor, eftersom lokala kvinnor inte vågar prata med män i uniform, alternativt ses som "orena" om de gör det? Team med mixade grupper finns väl redan idag?

De lokala kvinnorna blir orena om de besöker andra kvinnor på campen (eftersom det finns män på campen och följer ingen känd man med dem när de besöker campen blir de per automatik orena) - om kvinnorna i MOT J (eller andra okända kvinnor) anses orena framgår inte....

Det står även;

För att stärka kvinnor kan det räcka med att köra runt och visa sig, säger Elisabeth. Visa att man som kvinna har ett jobb, att man kan vara chef över en man och att kvinnor och män kan arbeta tillsammans.

på sidan 33.

Dessutom tappar man den manliga hälften av befolkningen om det enbart skulle vara kvinnor i ett MOT, eftersom männen inte kan prata med kvinnor på samma sätt som de kan prata med andra män. De har dessutom en kvinnosyn som gör det svårt för dem att se en kvinna som jämlike - vilket gör samverkan med den manliga delen av befolkningen svår.

Mot J var från början ett påhitt av CO FS11, väl på plats så prioriterade inte förbandschefen Mot J, han hade all möjlighet att avdela tre personer från andra enheter att stötta dom men det gjorde han inte. Som det vart fick dom äska stöd framförallt från V/E men då blev det i mån av tid och möjlighet.

Det var kanske rätt tänkt men dåligt utfört.

Jag påstår mig känna Bettan och dom andra ganska bra och förstår frustrationen när dom kommit överens med någon om ett möte men sen fick ställa in eftersom något gjorde att den gruppen dom blev tilldelade inte hade möjlighet.

Ska det vara en enhet som ska verka så är det ett krav att dom är mobila, dom behöver inte och bör inte bestå av enbart kvinnor av en massa anledningar, tex så är det troligt att det finns män på dom platser där samverkan ska ske och att dom skulle lyssna på en enbart kvinnlig styrka... nja...

/b

Mot J var från början ett påhitt av CO FS11, väl på plats så prioriterade inte förbandschefen Mot J, han hade all möjlighet att avdela tre personer från andra enheter att stötta dom men det gjorde han inte. Som det vart fick dom äska stöd framförallt från V/E men då blev det i mån av tid och möjlighet.

Det var kanske rätt tänkt men dåligt utfört.

Jag påstår mig känna Bettan och dom andra ganska bra och förstår frustrationen när dom kommit överens med någon om ett möte men sen fick ställa in eftersom något gjorde att den gruppen dom blev tilldelade inte hade möjlighet.

Ska det vara en enhet som ska verka så är det ett krav att dom är mobila, dom behöver inte och bör inte bestå av enbart kvinnor av en massa anledningar, tex så är det troligt att det finns män på dom platser där samverkan ska ske och att dom skulle lyssna på en enbart kvinnlig styrka... nja...

/b

Sandström ville så klart boosta sin karriär. Det här beteendet är ju ganska vanligt hos övlt/öv/bgen i karriären, det är där falskheten i värdegrunden är som störst. Det faktiska resultatet är inte så viktigt utan mer att det ser bra ut på ytan. "Appearence is all" istället för "ÖRA"...

• 2 weeks later...
Det står även;
För att stärka kvinnor kan det räcka med att köra runt och visa sig, säger Elisabeth. Visa att man som kvinna har ett jobb, att man kan vara chef över en man och att kvinnor och män kan arbeta tillsammans.

på sidan 33.

I artikeln Genusperspektiv på fredsbefrämjande insatser, av Sophia Ivarsson står följande att läsa (s. 11)

Kvinnor i befolkningen delger inte gärna sina erfarenheter till män, även om det finns kvinnlig personal närvarande. Om lokalbefolkningens kvinnor däremot lämnas ensamma med kvinnlig personal, tar kvinnorna gärna till orda. I vissa fall har detta lett till s.k. Kvinnopatruller. I Bosnien-hercegovina tog kvinnor i ett svenskt förband initiativ till en särskild kvinnopatrull vilket ledde till att många kvinnor i lokalbefolkningen då tog kontakt.

Jag förmodar att det var denna effekt man eftersträvade med MOT Juliet.

Dessutom tappar man den manliga hälften av befolkningen om det enbart skulle vara kvinnor i ett MOT, eftersom männen inte kan prata med kvinnor på samma sätt som de kan prata med andra män. De har dessutom en kvinnosyn som gör det svårt för dem att se en kvinna som jämlike - vilket gör samverkan med den manliga delen av befolkningen svår.

I Ivarssons artikel står även följande att läsa (s. 13):

Flertalet studier har visat att då kvinnor bär uniform eller har en officiell chefsbefattning accepteras detta av lokalbefolkningens män.

Jag kan förvisso tänka mig att man får svårare att samverka med vissa individer i den manliga delen av befolkningen i ett team med enbart kvinnor, men jag undrar samtidigt: måste man det? Finns det något som säger att alla MOT:s måste agera exakt likadant? Om det nu finns tecken som tyder på att man uppnår vissa effekter med ett helt kvinnligt (eller manligt för den delen) team, som man inte uppnår med ett blandat, vore det då inte rimligt att ha både och? Man skulle ju kunna sätta ihop 6 kvinnor och 6 män till en grupp, som antingen kan uppträda som 3 av varje kön, eller 6 av det ena.

Om ISAF inte skall att "sprida vårt tankesätt", vad skall de då göra där öht? Eftersom du talar om att själv åka ner, förmodar jag att du inte är emot missionen som sådan, utan endast spridandet av jämställdhet.

Jag kan uppriktigt sagt inte förstå varför det är så kontroversiellt att sprida vår syn på jämställdhet, när man inte samtidigt ifrågasätter spridandet av demokrati, marknadsekonomi och ett västerländskt rättssystem. För mig är dessa begrepp beroende av varandra; en demokrati där kvinnor diskrimineras är i mina ögon inte en riktig demokrati.

(Sedan kan man givetvis har olika uppfattning om huruvida det är rätt att gå in oinbjuden i ett land, om det är fråga om "humanitär intervention" eller "neokolonialism". Det är dock en annan debatt.)

@Essray

Om ISAF inte skall att "sprida vårt tankesätt", vad skall de då göra där öht? Eftersom du talar om att själv åka ner, förmodar jag att du inte är emot missionen som sådan, utan endast spridandet av jämställdhet.

Jag kan uppriktigt sagt inte förstå varför det är så kontroversiellt att sprida vår syn på jämställdhet, när man inte samtidigt ifrågasätter spridandet av demokrati, marknadsekonomi och ett västerländskt rättssystem. För mig är dessa begrepp beroende av varandra; en demokrati där kvinnor diskrimineras är i mina ögon inte en riktig demokrati.

(Sedan kan man givetvis har olika uppfattning om huruvida det är rätt att gå in oinbjuden i ett land, om det är fråga om "humanitär intervention" eller "neokolonialism". Det är dock en annan debatt.)

Om vi ska börja sprida våra åsikter och trycka på vad folk där ska tycka, kan det gå på röven hur mycket som helst. Anledningen till att svenskar inte dör där hela tiden är att folk generellt sett tycker om oss. Detta då man arbetar genom att hjälpa den folkvalda afghanska staten och låta de driva igenom sin politik. Att börja trycka på med västerländska värderingar är inte önskvärt, afghanerna är av tradition stolta och har en tendens att bli väldigt sura när utländska soldater vill få till deras synsätt. Tänk Sovjet och England.

Sen kanske det inte är helt fel att ha en kvinnligt MOT i und-syfte, men man ska vara försiktigt hur mycket mer man vill använda dem till.

Rapporter om hur det är i Bosnien är i mina ögon ganska ointressant. Detta då vi diskuterar Afghanistan där situationen är helt annorlunda. Helt andra spelregler varför vi är där.

Kvinnopatruller i all ära i Bosnien, det var LÅNGT efter att sista kulan skjutit i ilska i någon större utsträckning och då trots att situationen även under dom första BA var bra mycket stabilare med en relativt väl definierad CFL.

I affe finns det en betydligt mycket mer dedicerad motpart som jag tror skulle ha svårt att motstå den enorma PR kupp det skulle medföra att visa hur vi västerländska män inte kan skydda våra kvinnor... tycka vad man vill men om man tittar på resultat av Al-Q härjanden i Irak och vad som kommit ut av när dom råkat fått sina händer på kvinnor ex Margaret Hassan.

Nu hävdar jag inte att kvinnliga soldater inte skulle kunna försvara sig utan bara att dom vore ett mjukt mål som vore väldigt frestande för sexuellt frustrerade våldsverkare.

Men en mix... ja det tror jag verkligen på.

/b

Det står även;

på sidan 33.

I artikeln Genusperspektiv på fredsbefrämjande insatser, av Sophia Ivarsson står följande att läsa (s. 11)

Kvinnor i befolkningen delger inte gärna sina erfarenheter till män, även om det finns kvinnlig personal närvarande. Om lokalbefolkningens kvinnor däremot lämnas ensamma med kvinnlig personal, tar kvinnorna gärna till orda. I vissa fall har detta lett till s.k. Kvinnopatruller. I Bosnien-hercegovina tog kvinnor i ett svenskt förband initiativ till en särskild kvinnopatrull vilket ledde till att många kvinnor i lokalbefolkningen då tog kontakt.

Jag förmodar att det var denna effekt man eftersträvade med MOT Juliet.

I Ivarssons artikel står även följande att läsa (s. 13):

Flertalet studier har visat att då kvinnor bär uniform eller har en officiell chefsbefattning accepteras detta av lokalbefolkningens män.

Jag kan förvisso tänka mig att man får svårare att samverka med vissa individer i den manliga delen av befolkningen i ett team med enbart kvinnor, men jag undrar samtidigt: måste man det? Finns det något som säger att alla MOT:s måste agera exakt likadant? Om det nu finns tecken som tyder på att man uppnår vissa effekter med ett helt kvinnligt (eller manligt för den delen) team, som man inte uppnår med ett blandat, vore det då inte rimligt att ha både och? Man skulle ju kunna sätta ihop 6 kvinnor och 6 män till en grupp, som antingen kan uppträda som 3 av varje kön, eller 6 av det ena.

Våran huvudsakliga uppgift är inte att sprida vårat tankesätt utan att stå för säkerheten så att andra organisationer kan arbeta utan hinder. Vi hjälper även den Afghanska polisen och armen i deras arbete o.s.v.

Och jag är inte emot missionen, jag åker för att jag trivs med jobbet som soldat i utlandsstyrkan. Jag anser att det är upp till Afghanerna när dom vill skaffa jämställdhet. Det vi möjligtvis kan göra är att ge dom en liten "hint" om hur det funkar i Sverige då vi har det ganska jämställt men inte mer än så.

Att tänka på:

Vad kan konsekvenserna bli för de kvinnor vi kontaktar med vårat kvinnliga team?

Hur kommer männen att reagera när vi skickar ut våra kvinnor till de Afghanska kvinnorna för att skapa en kontakt?

Om männen vänder sig mot ISAF i allmänhet och svenskarna i synnerhet, vad händer då med säkerheten?

Våran huvudsakliga uppgift är inte att sprida vårat tankesätt utan att stå för säkerheten så att andra organisationer kan arbeta utan hinder. Vi hjälper även den Afghanska polisen och armen i deras arbete o.s.v.

Och jag är inte emot missionen, jag åker för att jag trivs med jobbet som soldat i utlandsstyrkan. Jag anser att det är upp till Afghanerna när dom vill skaffa jämställdhet. Det vi möjligtvis kan göra är att ge dom en liten "hint" om hur det funkar i Sverige då vi har det ganska jämställt men inte mer än så.

ISAF:s mandat kommer från FN:s säkerhetsråd. Dess senaste resolution i frågan är nr 1868 (2009). I den står bl.a. följande att läsa:

The Secuirty council:

[...]

29. Recognizes the significant progress achieved on gender equality in

Afghanistan in recent years, strongly condemns continuing forms of discrimination

and violence against women and girls, in particular violence aimed at preventing

girls from attending schools, stresses the importance of implementing Security

Council resolutions 1325 (2000) and 1820 (2008), and requests the Secretary-

General to continue to include in its reports to the Security Council relevant

information on the process of integration of women into the political, economic and

social life of Afghanistan;

I den hänvisade resolution 1325 (2000), står bl.a. följande att läsa (min understrykning):

The Secuirty council:

[...]

8. Calls on all actors involved, when negotiating and implementing peace

agreements, to adopt a gender perspective, including, inter alia:

(a) The special needs of women and girls during repatriation and

resettlement and for rehabilitation, reintegration and post-conflict reconstruction;

(b) Measures that support local women’s peace initiatives and indigenous

processes for conflict resolution, and that involve women in all of the

implementation mechanisms of the peace agreements;

© Measures that ensure the protection of and respect for human rights of

women and girls, particularly as they relate to the constitution, the electoral system,

the police and the judiciary;

[...]

15. Expresses its willingness to ensure that Security Council missions take

into account gender considerations and the rights of women, including through

consultation with local and international women’s groups;

(Jag ber om ursäkt för de mindre ortodoxa källhänvisningslänkarna, men länkarna på http://www.un.org/documents/scres.htm tycks ej vilja fungera idag)

Jag kan förvisso hålla med om att implementeringen av ett genderperspektiv kanske inte är ISAF:s huvudsakliga uppgift, men det är definitivt en av styrkans viktigare uppgifter.

(Därmed givetvis inte sagt att det måste ske genom användandet av kvinnopatruller).

Att tänka på:

1.Vad kan konsekvenserna bli för de kvinnor vi kontaktar med vårat kvinnliga team?

2.Hur kommer männen att reagera när vi skickar ut våra kvinnor till de Afghanska kvinnorna för att skapa en kontakt?

3.Om männen vänder sig mot ISAF i allmänhet och svenskarna i synnerhet, vad händer då med säkerheten?

1. Min högst ovetenskapliga gissning är att konsekvenserna för de afghanska kvinnorna blir mindre allvarliga om de kontakar en kvinna i uniform, än om de kontaktar en man i uniform.

2. Man kan ju diskutera om män i patriarkala samhällen skall få bestämma hur FN/NATO lägger upp sitt arbete.

@Essray

Visst är det fina ord. Dock är situationen i landet, och svenskarnas AOR, sådan det kanske inte direkt applicerbart. Vi är väldigt underbemanade i förhållande till säkerhet/storlek AOR/befolkning AOR. Att då börja tvinga på folk våra värderingar är dumt. Afghanerna tycker inte om när någon talar om vad de ska tycka och tänka. Anledningen till varför vi är där, har tidigare tydligt beskrivets i tråden. Stödja den Afghanska staten och skydda hjälparbetare. I grund och botten öka säkerheten. Inte att likt en ockupationsmakt tvinga på folk där våra värderingar och livsstil.

Börjar bli uppriktigt trött på den överdrivna kulturrelativismen bland folk! (där ser man, fick man använda det ordet innan man dog ändå...)

"Buhuhu, han försöker ge pengar till den hemlösa! Stoppa honom! Den hemlösa har själv valt att leva så, tvinga inte på honom ditt sätt att leva"

Det är en sak att försöka "tvinga" på ett folk sin kultur - det är en helt annan sak att ge ett folk möjlighet att välja sin egen kultur!