Jump to content

Högvaktens vara eller icke vara


Recommended Posts

klart att livgardets högvakt ska ha m/94-14 o m/38 av två skäl det är snyggt och LGs högvaktsgäng som paraderar runt med m/94-14 o m/38 har som primär uppgift att se lite klassiskt högtidliga ut och inte att skydda kungen. Alltså bevara högvaktens m/94-14 o m/38 och framför allt låt LG sköta all högvaktstjänst.

 

Då kan man ju fråga sig om FM överhuvudtaget ska hålla sig med uppvisningsförband som utrustats på Livrustkammaren. Är det där försvarsbudgeten gör mest nytta?

 

 

Edit: fippel

Edited by Knekt
Link to comment
Share on other sites

Då kan man ju fråga sig om FM överhuvudtaget ska hålla sig med uppvisningsförband som utrustats på Livrustkammaren. Är det där försvarsbudgeten gör mest nytta?

Så länge beställaren vill ha uppvisnings-/högvaktsförband så är svaret på den frågan otvivelaktigt: JA. Man kan tycka vad man vill om det, men faktum kvarstår att statsceremoniell verksamhet är en förmåga som är beställd.

Link to comment
Share on other sites

Då kan man ju fråga sig om FM överhuvudtaget ska hålla sig med uppvisningsförband som utrustats på Livrustkammaren. Är det där försvarsbudgeten gör mest nytta?

Så länge beställaren vill ha uppvisnings-/högvaktsförband så är svaret på den frågan otvivelaktigt: JA. Man kan tycka vad man vill om det, men faktum kvarstår att statsceremoniell verksamhet är en förmåga som är beställd.

 

OT:

motsvarande statscermoniella förband i andra länder utför sin tjänst, med motsvarande äldre vapen.

och de löser sin uppgift lika bra, till ett förmodat högre pris än vad högvakten kostar oss skattebetalare.

enbart norge har långt fler bevakningsobjekt för deras kongens garde, än vad vi löser med ett flertal förband.

slut OT.

Link to comment
Share on other sites

Soldierblue, vad sägs om att följa länken i mitt inledande inlägg?

 

En ny trästock botar som bekant inte en sprucken låda eller låsklackar som ger sig så dessa stockar måste ju vara för befintliga vapen - även om volymen 1050 till m/94-14 känns för mig lätt absurd. Är tanken då att merparten av dessa stockar ska ligga i förråd i väntan på att de andra slits ut kanske? Hur avses de då förvaras och hur ofta oljar vpl eller förrådstomtarna in stockarna (känns inte som att stockarna kommer vara helt kosher när de plockas fram härnäst)? Men framför allt - i dessa tider då det ska sparas till höger och vänster, vore det inte bättre att Mausergevären fick stå kvar i skåpen och K1 började gå högvakten med AK5 som resten av oss tills att vi har råd att lägga pengar på kosmetika?

 

Det är fullt möjligt att inte genomföra högvakt till häst. Vid fotvakt används AK5. MEN valet att inte genomföra beridengarnitionstjänst skulle inte gillas av de "gubbar" som lägger beställningen till FM rörande högvakt. De vill ha beriden garnitionstjänst på sommaren och FM levererar.

 

Vad jag sen tycker i den frågan är irrelevant, jag levererar det som FM säger åt mig att producera.

Link to comment
Share on other sites

En intressant lösning vore ju om föreningen beridna högvakten skulle ta över hanteringen och införskaffandet av bössorna, för närvarande är det ju dem som står för havremopparna? Skulle sagda kulturförening kunna få bidrag från hovstaten för att utbilda, utrusta och anställa soldater som kan stå och se prydliga ut för turisterna. Så kan LG koncentrera sig på att spränga skit.

Link to comment
Share on other sites

En intressant lösning vore ju om föreningen beridna högvakten skulle ta över hanteringen och införskaffandet av bössorna, för närvarande är det ju dem som står för havremopparna? Skulle sagda kulturförening kunna få bidrag från hovstaten för att utbilda, utrusta och anställa soldater som kan stå och se prydliga ut för turisterna. Så kan LG koncentrera sig på att spränga skit.

 

Det skulle vara en ypperlig lösning. förhoppningsvis är det dittåt det lutar mot 2014.. Hellre spränga skit än mocka skit. . .

Link to comment
Share on other sites

..vore det inte bättre att Mausergevären fick stå kvar i skåpen och K1 började gå högvakten med AK5 som resten av oss tills att vi har råd att lägga pengar på kosmetika?
Det är fullt möjligt att inte genomföra högvakt till häst. Vid fotvakt används AK5. MEN valet att inte genomföra beridengarnitionstjänst skulle inte gillas av de "gubbar" som lägger beställningen till FM rörande högvakt. De vill ha beriden garnitionstjänst på sommaren och FM levererar.

Jag menade inte att man inte längre ska ha beriden högvakt utan att beväpningen under densamma likväl kan lösas med AK fram tills att budget är i check.

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

En intressant lösning vore ju om föreningen beridna högvakten skulle ta över hanteringen och införskaffandet av bössorna, för närvarande är det ju dem som står för havremopparna?

Rent lagligt så är det fruktansvärt svårt att göra - säkerhetsföretag som har personskyddsuppdrag har ju svårt att licenser på vapen, så en intresseförening skulle knappast ha det lättare. Däremot skulle de kunna hjälpa till med anskaffning av icke licenspliktiga delar (se stockarna i den aktuella upphandlingen).

Link to comment
Share on other sites

..vore det inte bättre att Mausergevären fick stå kvar i skåpen och K1 började gå högvakten med AK5 som resten av oss tills att vi har råd att lägga pengar på kosmetika?
Det är fullt möjligt att inte genomföra högvakt till häst. Vid fotvakt används AK5. MEN valet att inte genomföra beridengarnitionstjänst skulle inte gillas av de "gubbar" som lägger beställningen till FM rörande högvakt. De vill ha beriden garnitionstjänst på sommaren och FM levererar.

Jag menade inte att man inte längre ska ha beriden högvakt utan att beväpningen under densamma likväl kan lösas med AK fram tills att budget är i check.

 

jodå det är fullt möligt att rida med både p-skott och AK5. De har jag prövat.

 

MEN där kommer de gammla gubbarna in igen. "Det har alltid varit så och därför ska det forsätta att vara så". . .

 

Det vore bra om vi slopade m/94 och red med AK5. Det skulle sända rätt signaler till beställaren.

Jag tror att detta är en del i hela inställningen uppifrån; begär en sportbil men betala för en rostig 240 som har körförbud...

Link to comment
Share on other sites

En intressant lösning vore ju om föreningen beridna högvakten skulle ta över hanteringen och införskaffandet av bössorna, för närvarande är det ju dem som står för havremopparna?

Rent lagligt så är det fruktansvärt svårt att göra - säkerhetsföretag som har personskyddsuppdrag har ju svårt att licenser på vapen, så en intresseförening skulle knappast ha det lättare. Däremot skulle de kunna hjälpa till med anskaffning av icke licenspliktiga delar (se stockarna i den aktuella upphandlingen).

 

Menade snarare att intresseföreningen och hovstaten ska stå för pinalerna, om högvakten endast ska vara för turisternas glädjes skull (vilket Mausers och pickelhuvor indikerar). Känns märkligt om en försvarsmakt med kärnverksamhet väpnad strid ska pyssla med turistverksamhet (eller för den delen glesbygdsstöd, men det är en annan grej). Då intresseföreningen redan står för hästar anser jag att man skulle kunna ta över all mtrl-anskaffning som är möjlig. Man kan också ta över rekrytering och utbildning. Om det sedan skulle visa sig omöjligt att handha dessa skjutvapen är det väl bara plugga igen gevären, så att högvakten helt enkelt blir väktarbeväpnad (med en snygg attrapp). Om väktare kan vakta riksdagen kan de vakta slottet, för i min värld är det SÄPO som har uppdraget att skydda monarken.

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

SÄPO har knappast manfolket att bevaka slottet dygnet runt år efter år med en stående "beredskapsstyrka" som vaktavlöser och förstärker vid tillbud!!.

 

FMs uppgift vid bevakningen av slottet är väl i första hand att skydda monarken och den svenska statens kungliga slott, kläder osv är något som tillkommer efteråt.

Link to comment
Share on other sites

FMs uppgift vid bevakningen av slottet är väl i första hand att skydda monarken och den svenska statens kungliga slott, kläder osv är något som tillkommer efteråt.

 

Och den uppgiften menar du att man löser till häst med mauser?

Link to comment
Share on other sites

Tydligen så gör man ju det, hästarna sitter man ju inte på när man vaktar men man står med skarpladdad mauser och vaktar ja.

 

turistverksamhet hade väl varit om dessa beridna hade ridit in, genomfört vaktavlösningen men sedan inte vaktat övht.

 

nu får man ju PR på samma gång som man löser skarp uppgift.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan verkligen se framför mig hur lede fi planerar in sitt anfall mot statschefen.

 

"Jaha, grabbar, nu ska vi se... vecka 12 är det soldater med fältuniformer och automatvapen som vaktar majestätet... men v 13, då är det tydligen gamla gevär som gäller... svårt det här.... slåss mot folk med modern beväpning eller folk med beväpning a´la första världskriget... jag vet inte riktigt hur vi ska göra med den här attacken... det känns som om det här är någon sorts krigslist..."

Link to comment
Share on other sites

Jag kan verkligen se framför mig hur lede fi planerar in sitt anfall mot statschefen.

 

"Jaha, grabbar, nu ska vi se... vecka 12 är det soldater med fältuniformer och automatvapen som vaktar majestätet... men v 13, då är det tydligen gamla gevär som gäller... svårt det här.... slåss mot folk med modern beväpning eller folk med beväpning a´la första världskriget... jag vet inte riktigt hur vi ska göra med den här attacken... det känns som om det här är någon sorts krigslist..."

 

 

Högvaktens huvuduppgift är ju att bevaka och skydda skyddsobjekten Stockholm Slott och Drottningholm Slott.

Skyddet av statschefen står som bekant säpo för.

Att hindra ett riktat angrepp från en målinriktad fiende tror jag högvakten skulle få svårt att hindra även om det är ak-utrustade soldater som har vakten.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan verkligen se framför mig hur lede fi planerar in sitt anfall mot statschefen.

 

"Jaha, grabbar, nu ska vi se... vecka 12 är det soldater med fältuniformer och automatvapen som vaktar majestätet... men v 13, då är det tydligen gamla gevär som gäller... svårt det här.... slåss mot folk med modern beväpning eller folk med beväpning a´la första världskriget... jag vet inte riktigt hur vi ska göra med den här attacken... det känns som om det här är någon sorts krigslist..."

 

 

Högvaktens huvuduppgift är ju att bevaka och skydda skyddsobjekten Stockholm Slott och Drottningholm Slott.

Skyddet av statschefen står som bekant säpo för.

Att hindra ett riktat angrepp från en målinriktad fiende tror jag högvakten skulle få svårt att hindra även om det är ak-utrustade soldater som har vakten.

 

 

Jag ser det märkligt att det tomma skyddobjektet Stockholms Slott då har grövre vaktstyrka än Riksdagen (eller för den delen HKV).

 

Känns som om högvakten mer och mer har blivit en relik från tiden då vi hade regementen nog för att bemanna slotten, från den tiden då högvakten agerade polis i Stockholm. Tycker själv det närmast är pinsamt när man öppnar SvD och läser att 4'e skvadron LG ska lösa av 4'e skvadron LG. Nu när ledning och statsmakter verkar för ett vassare insatsförsvar, är det inte dags att vi skrotar denna "högvakt"? Är det verkligen vettigt att utbilda beriden högvakt med pengar som annars kunde gå till diesel, flygfotogen, kroppsskydd och 5.56?

 

När försvarsmakten i salig forntid gjorde sig av med havremopederna var detta ett steg i rätt riktning, ett tecken på att FM skulle kriga för att försvara landet mot den lede fi, inte se snygg ut och vakta slott. Vem/vilka styrde det till att FM gör samma sak som alltid, fast med civila hästar? Sedan högvaktens start har dessutom flera nya myndigheter fötts (Polisen, Brandförsvaret och CSN, bara för att nämna några), kan det vara dags att delegera vakttjänsten till polis/motsv?

 

Om svaret på detta är nej, med motiveringen att skyddsobjekten ska försvaras med militär personal (vilket ÄR ett giltigt skäl), bör detta lösas prydligt men likväl effektivt. Se exemplet Buckingham Palace, där polis och militär med moderna gevär delar bördan. Poliserna står för det 'mjuka' ("utanför linjen, ni får INTE ställa er framför bilarna...") och livregementena till fot står för det 'hårda' ("titta snett på drottningen och din röv kommer bli sunday roast...").

 

Lösningen vi har i Sverige med prydliga livgardister som ser ut som om man lyft dem från förra sekelskiftet, ser förvisso extremt vackert ut, men fyller det verkligen det skydd vi vill ha runt våra huvudskyddsobjekt? Nog för att det finns en vaktstyrka som kan gripa in snabbt, men jag skulle fortfarande vilja ha fler poster, automatkarbiner och helst ett par arga sergeanter med patrull som lommar runt oregelbuntet. Köpa in mauserstockar och dylik mtrl när övrig FM går på sparlåga är i min värld oacceptabelt.

 

Om skälet till att högvakten är att det ser fint ut/att turisterna gillar det anser jag att det ska bli 'avbryt' på verksamheten, alternativt att den avyttras till "Föreningen beridna högvaktens intresseförening och vaktbolag" och deras prydliga kontrakts'soldater' med ordningsvaktsbricka.

 

 

 

Nu kommer inte detta hända, högvaktens popularitet hos väljare och valda är såpass stor att man kan gissa på att den kommer vara kvar efter att vi ersatt FM med en telefonsvarare på ryska (vojne...). Det sista som kommer försvinna ut m-numrens värld är mausers, höga stövlar, båtsmössor, pickelhuvor och m/Ä. Även efter lasergevärens och svävarskornas intåg kommer svenska soldater stolt vakta stadens slott med gevär som med galans krigade loss i Verdun. Att försvarets sista krigsförband (insatt i Salzburg) just fått slut på batterier till lasergevären berör mindre, putsen och studsen måste upprätthållas.... :rockon:

 

 

Bitter? Lew? Kan jag omöjligtvis vara, jag är ju gammal pojkscout. ,O

 

 

EDIT: Stavning är för folk som räknar fönstren på Grand Hotell

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
varför är så många emot karbinerna men det är sällan någon skriver att man ska "sälja hästarna" motsv Karbinen är gammal och så är även förfarandet till häst och uniformerna.

:baskerHV:

Exakt. Man torde få se det som en helhetslösning. Antingen så är det beriden tjänst, m/ä och karbin. Eller inget av detta.

 

edit: Man kan också undra varför ingen protesterar mot att det ständigt köps in så "onödiga" saker som vit paradutrustning, baskrar, paradbajonett till AK5C osv osv. Torde sammanlagt kosta mer än lite träkolvar till befintliga vapen.

Edited by dieseltrollet
Link to comment
Share on other sites

@Chassi:

Hästarna såldes på 60 eller 70-talet och blev då utan större ceremoni hamburgerkött och Karlssons kalasklister. Ett försök att förnya försvaret.

Hästarna som brukas idag ägs, som nämnts tidigare, av intresseföreningen Beridna Högvakten (detta för att FM inte ska kunna koka ner dem till lim). Beridna högvakten får sina pengar bland annat från sina medlemmar samt bidrag från sponsorer som ATG. Detta är bland annat anledningen till att musiksoldater till häst deltagit i Stockholm Horse Show.

 

@Dieseltrollet:

Åsikten att "det ska vara som det är annars får det vara" är förvisso godtagbar men som nämnts tidigare så finns det motsvarande statsceremoniella förband, bland annat de brittiska livregementena till fots, som löser motsvarande uppgift i deras m/Ä med moderna vapen. Ta dig en tripp till Buckingham Palace och du lär se en bastant guardsman med röd rock, björnskinnsmössa och SA80. Om du frågar honom om han inte hellre skulle vilja ha en klassisk SMLE tror jag du hade mötts av ett höjt ögonbryn och en ryckande mustasch, ty foot guards är stridande förband i första hand och ceremoniella turistattraktioner i andra hand.

 

 

Själv tycker jag högvakten är trevlig och fin, men frågan är om försvarsbudget och utbildningstid borde gå till sådant som mest är trevligt och fint? Utan några siffror på kostnad för kolvarna kan jag inte svara om det är förkastligt eller inte, men i min värld ska nyanskaffad mtrl vara just...tja, ny. För inte köper vi in nya fältapor? Inte köps det in sprhgr m/58? Hur länge sedan var det vi köpte en bv202?

 

Poängen är att försvaret förnyas och gammal mtrl byts ut mot ny, mer kompetent sådan. I den situation vi har nu, där en civilintresseförening redan står för den beridna högvaktens transport, skulle inte sagda förening kunna stå för inköp av sagda högvakts i huvudsak ceremoniella vapen? Så skulle alla som vill se mausers och pickelhuvor kunna gå med i föreningen (man får diplom!), vi andra kan få den mtrl som vi blivit lovade ett tag.

Link to comment
Share on other sites

@903Lew

 

Blir Högvakten mindre ceremoniell om den går med Ak5C? Man kan tycka vad man vill, men statsmakterna anser att statsceremoniell verksamhet är så pass viktig att den nämns uttryckligen i förordningen som styr Försvarsmaktens verksamhet. Det är med andra ord en beställd förmåga. Vissa delar av denna löses av förband med "gammal" utrustning, som uniform m/ä, sablar och karbiner. Det är till för att se snyggt ut, oavsett om soldaterna i de gamla uniformerna i övrigt utbildas till en helt annan tjänst.

 

Visst, FM förnyas och ny materiel anskaffas. Men kan det kanske vara så att man konstaterat att statsceremoniell verksamhet faktiskt löses bäst av förband som ser "gamla" ut? Och att det är därför som man faktiskt nyanskaffar sablar, uniform m/ä mm? Högvaktens uppgift är inte att visa den senaste materielen som FM har. Den är till för att lösa en bevakningsuppgift och därvid se snygg ut. M/ä med karbin är snyggare än m/90 med AK5.

 

edit: Jag har varit i London. Där har jag sett både Högvakten vid Buckingham Palace och den beridna vakten vid Horse Guards. Något säger mig att inte alla sablar och harnesk som de beridna posterna där bär är arvegods från 1800-talet... Trots att Blues and Royals även sätter upp spaningsförband med lätta stridsfordon så verkar de kunna använda sig av materiel med äldre utseende för att lösa sina ceremoniella uppgifter. Misstänker även att deras hästar ägs av armén, så om du vill använda britterna som föregångsmän så borde väl FM köpa in hästar igen också...

Edited by dieseltrollet
Link to comment
Share on other sites

Åsikten att "det ska vara som det är annars får det vara" är förvisso godtagbar men som nämnts tidigare så finns det motsvarande statsceremoniella förband, bland annat de brittiska livregementena till fots, som löser motsvarande uppgift i deras m/Ä med moderna vapen. Ta dig en tripp till Buckingham Palace och du lär se en bastant guardsman med röd rock, björnskinnsmössa och SA80. Om du frågar honom om han inte hellre skulle vilja ha en klassisk SMLE tror jag du hade mötts av ett höjt ögonbryn och en ryckande mustasch, ty foot guards är stridande förband i första hand och ceremoniella turistattraktioner i andra hand.

Det finns fler statsceremoniella förband i världen än Livgardet och Royal Guards. Alla använder inte hundra år gamla gamla vapen. Alla använder inte heller det allra senaste eller sitt lands infanteris standardvapen.

 

USA: The Old Guards (3:e infanteriregementet) använder M14

Tyskland: Wachbatallion använder Mauser 98k.

Österrike: Batallion de la garde använder Sturmgewehr 58 (FN-FAL)

Spanien: Guardia Real använder Mauser.

Grekland: Evzones använder M1 Garand

Frankrike: Garde Républicaine använder bara sabel vad jag har sett.

Italien: Corazzieri använder bara sabel vad jag har sett.

Link to comment
Share on other sites

@903Lew

 

Blir Högvakten mindre ceremoniell om den går med Ak5C? Man kan tycka vad man vill, men statsmakterna anser att statsceremoniell verksamhet är så pass viktig att den nämns uttryckligen i förordningen som styr Försvarsmaktens verksamhet. Det är med andra ord en beställd förmåga. Vissa delar av denna löses av förband med "gammal" utrustning, som uniform m/ä, sablar och karbiner. Det är till för att se snyggt ut, oavsett om soldaterna i de gamla uniformerna i övrigt utbildas till en helt annan tjänst.

 

Visst, FM förnyas och ny materiel anskaffas. Men kan det kanske vara så att man konstaterat att statsceremoniell verksamhet faktiskt löses bäst av förband som ser "gamla" ut? Och att det är därför som man faktiskt nyanskaffar sablar, uniform m/ä mm? Högvaktens uppgift är inte att visa den senaste materielen som FM har. Den är till för att lösa en bevakningsuppgift och därvid se snygg ut. M/ä med karbin är snyggare än m/90 med AK5.

 

edit: Jag har varit i London. Där har jag sett både Högvakten vid Buckingham Palace och den beridna vakten vid Horse Guards. Något säger mig att inte alla sablar och harnesk som de beridna posterna där bär är arvegods från 1800-talet... Trots att Blues and Royals även sätter upp spaningsförband med lätta stridsfordon så verkar de kunna använda sig av materiel med äldre utseende för att lösa sina ceremoniella uppgifter. Misstänker även att deras hästar ägs av armén, så om du vill använda britterna som föregångsmän så borde väl FM köpa in hästar igen också...

 

Högvakten blir inte mindre ceremoniell med AK5, men den löser sin skarpa bevakning bättre. Detta var det jag ville peka på med britternas fotregementen (märk väl att jag aldrig nämnde horse guards, som är en annan sak man kan tala om). Eftersom slotten är skyddsobjekt skall de per definition skyddas, skyddas de bäst av mausers eller automatkarbiner? Skulle en proper AK sticka ut som en öm tumme med m/Ä? Är detta inte vad högvakten till fots bär, med den äran?

 

Innebär statsceremoniella förband alltid utrustning från sekelskiftet 18-1900talet? Kan man inte till dessa tillföra nyare bättre utrustning men ändå bibehålla "snyggheten"? Som sagt har högvakten till fot AK5, är detta ogenförbart även till den beridna?

 

 

Sedan sitter brittiska soldater på fyraårskontrakt, där vissa spenderar 11 månader med att vakta slott och rida häst. Ett Svenskt värnpliktsförsvar jobbar inom andra ramar...

Link to comment
Share on other sites

Högvakten blir inte mindre ceremoniell med AK5, men den löser sin skarpa bevakning bättre. Detta var det jag ville peka på med britternas fotregementen (märk väl att jag aldrig nämnde horse guards, som är en annan sak man kan tala om). Eftersom slotten är skyddsobjekt skall de per definition skyddas, skyddas de bäst av mausers eller automatkarbiner? Skulle en proper AK sticka ut som en öm tumme med m/Ä? Är detta inte vad högvakten till fots bär, med den äran?

På vilket sätt löser man bevakningsuppgiften bättre med automatkarbin än med karbin? Sannolikheten för att man på slotten ska hamna i en situation där man ska skjuta närmar sig noll, och att man skulle behöva skjuta automateld ser jag som obefintlig i nuvarande beredskapsläge.

 

Ja, högvakten till fots bär Ak 5. Grenadjärerna däremot bär gevär m/38. Grenadjärtjänsten är en annan del av de statsceremoniella uppgifterna.

Innebär statsceremoniella förband alltid utrustning från sekelskiftet 18-1900talet? Kan man inte till dessa tillföra nyare bättre utrustning men ändå bibehålla "snyggheten"? Som sagt har högvakten till fot AK5, är detta ogenförbart även till den beridna?

Nej, ibland innebär det utrustning från mitten av 1800-talet. Detta när drabantvakten tjänstgör i samband med statsbesök.

 

Visst kan man byta ut utrustning. Men varför? De nuvarande uniformssystemen m/ä torde vara fullt tillräckliga för att lösa sin huvuduppgift - att se snygga ut. För övrigt så trodde jag att du var emot att det lades pengar på nyanskaffning till den statsceremoniella tjänsten...

Sedan sitter brittiska soldater på fyraårskontrakt, där vissa spenderar 11 månader med att vakta slott och rida häst. Ett Svenskt värnpliktsförsvar jobbar inom andra ramar...

Tja, snart har vi nog fyraårskontrakt även i Sverige. Men även våra värnpliktiga förefaller inte ha haft minsta problem med att både hantera Ak5 och karbin/gevär utan att deras utbildning blivit lidande.

Link to comment
Share on other sites

Åter igen, om huvuduppgiften är att se snygg ut anser jag inte att FM bör stå för detta. Turistattraktioner sorteras i min värld under näringsdepartementet eller någon annan civil myndighet.

 

Vid huvuduppgift skarp bevakning så vill jag åtminstone kunna avlossa varningsskott + verkanseld i följd utan att behöva göra en mantelrörelse. Kanske är det jag som är en dålig soldat, kanske är det för att jag inte är utbildad på mauser, men inte kan det väl snabba upp förfarandet att behöva mantla?

 

Statsceremoni är vackert och underbart, kungen är fortfarande kungen. Men i ett Sverige utan kröningar, eriksgator och dylikt, är det inte dags att låta FM syssla med strid/motsv på heltid? Om vi kan överlåta hästarna till intresseföreningen (som gör ett bra jobb), varför inte leksakssoldateriet?

 

Att sedan drabantvakten har uniformer från Karl XV's kröning som kopierar Karl XI's drabantuniformer hör inte till poängen (även om det också är en intressant nationalromantisk konstruktion), poängen är snarare vad det är för någon effekt i målet vi vill åt; ska högvakten vara turistattraktion? ska högvakten lösa skarp bevakning? Hur genomförs detta bäst?

 

Eller är det så att FM ska bibehålla högvakten, oförändrad, när resten av verksamheten förändras, dras ner eller ligger under sparkrav?

 

 

EDIT: För övrigt kan man på wikipedia läsa att drabantvakten bär värja m/1844, med andra ord ett vapen som är närmare 150 år äldre än uniformerna. Vilken styggelse! Vilket mord av traditioner.... :banghead:

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

nu har jag en fråga, står den beridna högvakten med M/Ä och Mauser även på natten eller har man då AK5 och M90?

 

Om man nu skulle genomföra en massa förändringar inom Beridna högvakten bara för att vissa HV män inte fått ut någon speciell matrikel ifrån förrådet så kan

man kanske tänka på hur stor och eftertraktad den Beridna Högvakten är bland turister.

 

Ska vi nu sluta använda hästar och gammla uniformer samt karbiner bara för att ge slottet bättre beskydd eller HV mer materiel så får man se på vems bekostnad det drabbar, om 100 000 (taget ur luften) utländska turister väljer att åka till tyskland för att se på deras M/Ä och gammla karbiner ist för Stockholm så tordes mitt val på vad man ska lägga pengar på ganska solklart.

 

Ska vi ist prata om hur slottet bevakas på bästa sätt skulle man kanske ha dubbelvakt vid varje bevakningspunkt, 1 vakt står i sin kur medan den andra sitter i ett fönster beväpnad med Ksp58 och P-skott för alla eventualiteter, respekten för vårat svenska kungahus och dem som bevakar dessa är till synes så stort att en kraftigare beväpning/bevakning och större modernisering inte är nödvändig (tydligen då man annars prioriterat det).

 

Högvaktens uppgift är ju i första hand att vakta slotten och inte HMK för detta genomförs av annan organisation, om någon mot förmodan vill genomföra innbrytning på Stockholms slott där vakter beväpnade med Mauser och Ak5 och en vaktstyrka på 10 talet vakter finns att tillgå så "kom igen bara", men om jag inte minns fel så har detta aldrig hänt?

 

En budget för Statscerimoniell verksamhet finns inom FM punkt slut, hade man inte köpt stockar till högvakten hade det väl gått till något annat, troligtvis inte HV.

Link to comment
Share on other sites

Åter igen, om huvuduppgiften är att se snygg ut anser jag inte att FM bör stå för detta. Turistattraktioner sorteras i min värld under näringsdepartementet eller någon annan civil myndighet.

Självklart får du tycka vad du vill. Men de som bestämmer över Försvarsmakten, nämligen regeringen, anser att statsceremoniell verksamhet ska skötas av FM.

 

När det gäller de övriga delfrågorna så får vi väl vara överens om att inte vara överens.

Link to comment
Share on other sites

Åter igen, om huvuduppgiften är att se snygg ut anser jag inte att FM bör stå för detta. Turistattraktioner sorteras i min värld under näringsdepartementet eller någon annan civil myndighet.

 

Villken organisation ska då åta sig uppdraget att genomföra Högvakt, Musikframträdande, Team60, Arméns Lejon, fältbageriet, osv som kan kategoriseras under ceremoniella/Turistattraktioner, och detta ska dom göra utan stöd ifrån FM?

 

Vid huvuduppgift skarp bevakning så vill jag åtminstone kunna avlossa varningsskott + verkanseld i följd utan att behöva göra en mantelrörelse. Kanske är det jag som är en dålig soldat, kanske är det för att jag inte är utbildad på mauser, men inte kan det väl snabba upp förfarandet att behöva mantla?

 

Förhoppningsvis har du redan larmat vaktstyrkan, sen har jag svårt att sätta mig i den situationen då du skjuter varningsskott för att direkt efterråt skjuta verkanseld, hoppas du tittar på den tilltänka bråkstaken innan du skjuter verkanseld efter varningskottet och då ser om han är farlig eller brev skraj av ditt agerande.

 

 

Statsceremoni är vackert och underbart, kungen är fortfarande kungen. Men i ett Sverige utan kröningar, eriksgator och dylikt, är det inte dags att låta FM syssla med strid/motsv på heltid? Om vi kan överlåta hästarna till intresseföreningen (som gör ett bra jobb), varför inte leksakssoldateriet?

 

Vilka ska Beridna högvakten strida emot om dom inte är beridna längre?

 

Att sedan drabantvakten har uniformer från Karl XV's kröning som kopierar Karl XI's drabantuniformer hör inte till poängen (även om det också är en intressant nationalromantisk konstruktion), poängen är snarare vad det är för någon effekt i målet vi vill åt; ska högvakten vara turistattraktion? ska högvakten lösa skarp bevakning? Hur genomförs detta bäst?

 

Nytta med nöjje är nog ett bra svar, att få tusentals turister till Stockholm för att titta på snyggt uppklädda vakter som ändå hade stått där om dom inte varit snygga är väl klockrent?

 

Eller är det så att FM ska bibehålla högvakten, oförändrad, när resten av verksamheten förändras, dras ner eller ligger under sparkrav?

 

Om jag inte minns fel å har man sparat in mycket pengar på att inte genomföra diverse "uppvisningsgrupper" under ett par år exempelvis Team60, fältbageriet, musikkårer, Arméns Lejon.

 

Här tordes Beridna Högvakten vara dom som synns och hörs mest och på så sätt ger mest valuta för pengarna.

 

 

EDIT: För övrigt kan man på wikipedia läsa att drabantvakten bär värja m/1844, med andra ord ett vapen som är närmare 150 år äldre än uniformerna. Vilken styggelse! Vilket mord av traditioner.... :banghead:

 

:rocketl: (håller med) :dong:

 

EDIT:Nu kommer nog BG in och stryper på oss/mig snart men för att nämna något om den prioriterade vapenmaterielen så kan jag känna att nya stockar till våra bössor är ett bra alternativ då det inte bara värnar om skyddet för kungahuset utan även i längden gynnar sveriges välfärd.

Edited by Chassi
Link to comment
Share on other sites

Villken organisation ska då åta sig uppdraget att genomföra Högvakt, Musikframträdande, Team60, Arméns Lejon, fältbageriet, osv som kan kategoriseras under ceremoniella/Turistattraktioner, och detta ska dom göra utan stöd ifrån FM?

 

Eftersom föreningen Beridna Högvakten redan idag står för hästarna ser jag inget skäl till att de inte kan stå för övrig mtrl. Hästarna är i min värld den enskillt största posten när det gäller utgifter, så varför inte låta den riktigt kunniga föreningen stå för annat som m/Ä, mausers, sablar och pickelhuvor. I övriga försvarsmakter står idéella föreningar för mycket stöd, kan inte detta stödet användas till högvakten?

 

Övriga uppdrag av "nice to have"-karaktär kan jag inte uttala mig om då jag inte utsatts för dem. Men om våra folkvalda politiker prioriterar musikkårer, Team60, Arméns lejon och Team Kulinar över t.ex diesel och 5.56 kommer de givetvis att fortsätta finnas. I takt med försvarsnedskärningar har jag gång på gång kontaktat våra politiker om denna, i mina ögon, felprioritering inom firman. Det är lite som om Honda skulle ha fortsatt sin F1-satsning när fabriker får produktionsstopp...

 

Förhoppningsvis har du redan larmat vaktstyrkan, sen har jag svårt att sätta mig i den situationen då du skjuter varningsskott för att direkt efterråt skjuta verkanseld, hoppas du tittar på den tilltänka bråkstaken innan du skjuter verkanseld efter varningskottet och då ser om han är farlig eller brev skraj av ditt agerande.

 

Åter igen kan det ha att göra med min uselhet som soldat, men jag kan inte svära på att jag kan oskadliggöra en eventuell "skurk" med ett skott. Jag kan GARANTERAT inte oskadliggöra två+ skurkar med ett skott. Det finns en anledning till att repetergevär inte längre används som enhetsvapen. Nu har detta så långt jag kan minnas aldrig hänt, men visst bevakar man ett skyddsobjekt för att det inte SKA hända? Sedan kan man lösa detta på flera sätt; högvakten kan behålla sina mausers men till detta utrustas med en pistol m/88 i ett diskret hölster. På detta sätt har man både funktion och flärd, dock till ett (troligtvis) högre pris än att utrusta vakterna vid slottet med AK5.

 

 

Vilka ska Beridna högvakten strida emot om dom inte är beridna längre?

 

Här har du dessvärre missat mig, det jag menar är att om nu intresseföreningen kan betros med hästarnas anskaffning, är de inte kompetenta nog att sköta annan mtrl eller för den delen hela verksamheten?

 

Nytta med nöjje är nog ett bra svar, att få tusentals turister till Stockholm för att titta på snyggt uppklädda vakter som ändå hade stått där om dom inte varit snygga är väl klockrent?

 

Nytta med nöje är utomordentligt, och om skälet till högvakt är skarp bevakning tycker jag som sagt att de skall vara kvar i m/Ä med klockor och spel (det är fint). Men blir högvakten verkligen praktful bara för att vapnen uppdateras en 90 år? Är fotvakten vid Buckingham, eller för den delen slottet, så ful att man vill klösa ögonen ur sig? Nog för att AK5 inte är något man ställer ut på nationalmuséum, men inte är den väl en stor komocka över allt som är vackert?

 

Sedan kan man fråga sig varför det säkerhetspolitiskt tomma Stockholms slott förtjänar större och tyngre beväpnad bevakning än vår riksdag där både nationalförsamling, talman och regering brukar vistas. Med nuvarande författning kan man fråga sig om detta inte är en punkt som bör åtgärdas (om det är skarp bevakning av slottet som bedrivs).

 

Om jag inte minns fel å har man sparat in mycket pengar på att inte genomföra diverse "uppvisningsgrupper" under ett par år exempelvis Team60, fältbageriet, musikkårer, Arméns Lejon.

 

Här tordes Beridna Högvakten vara dom som synns och hörs mest och på så sätt ger mest valuta för pengarna.

 

Mest valuta för pengarna är knepigt att räkna ut, men visst syns den Beridna Högvakten (och snygg är den). Frågan är dock om denna 'valuta' kommer FM till godo eller om den gynnar turistnäringen i stort? Beridna Högvakten drar mycket turister (ca 20 av mina släktingar till dago) till slottet, en beskärd % av dessa kommer gå till livrustkammaren, skattkammaren, köpa souvenirer etc. Detta är mycket bra och fantastiskt för ekonomin, men det skänker FM få kronor då det mesta borde gå till muséerna, hovstaten eller fristående mjukglassförsäljare. Borde inte detta göra att ansvaret för högvakten kan skjutas över till t.ex Hovstaten, Stockholms Stad (som är en av intressenterna i Föreningen Beridna Högvakten) eller annan offentlig kropp?

 

Dessutom kommer frågan vad det är för några signaler man skickar till en allmänhet som bombarderas med negativa rubriker om FM.

 

"Jaha, nu ska vi lägga ner två regementen till och man har inte råd att flyga Gripen. Men pengar till högvakt, det finns det minsann..."

 

Pengarna kommer från olika budgetposter men det skickar lika obra signaler som en orkester som spelar när skeppet sjunker. Jämför det med en direktör som lyfter bonus när folk sägs upp och fabriker läggs ner, eller ännu hellre när en vinstgivande fabrik läggs ner för att flyttas utomlands (Bengtsfors etc). Är det en positiv signal?

 

 

 

 

Och visst ska utsliten mtrl bytas ut, detta oavsett om det är mauserkolvar eller drivhjul till 122'a. Dock kan man använda EOL (End Of Life) på en produkt till att byta ut eller uppdatera. Att köpa nytt och fortsätta som förut på gammal vana har begränsad nytta för en FM i förändring.

 

 

EDIT: @BG, då det här pga bland andra mig själv brakat helt åt fanders långt från ämnet så kanske det borde bli ett hänglås/förflyttning av tråden. Själv skulle jag helst se en förflyttning då det är ett intressant ämne och Chassi och dieseltrollet har bra poänger.

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis har du redan larmat vaktstyrkan, sen har jag svårt att sätta mig i den situationen då du skjuter varningsskott för att direkt efterråt skjuta verkanseld, hoppas du tittar på den tilltänka bråkstaken innan du skjuter verkanseld efter varningskottet och då ser om han är farlig eller brev skraj av ditt agerande.

Åter igen kan det ha att göra med min uselhet som soldat, men jag kan inte svära på att jag kan oskadliggöra en eventuell "skurk" med ett skott. Jag kan GARANTERAT inte oskadliggöra två+ skurkar med ett skott. Det finns en anledning till att repetergevär inte längre används som enhetsvapen. Nu har detta så långt jag kan minnas aldrig hänt, men visst bevakar man ett skyddsobjekt för att det inte SKA hända? Sedan kan man lösa detta på flera sätt; högvakten kan behålla sina mausers men till detta utrustas med en pistol m/88 i ett diskret hölster. På detta sätt har man både funktion och flärd, dock till ett (troligtvis) högre pris än att utrusta vakterna vid slottet med AK5.

Det känns som att du inte riktigt har koll på hotbilden och de medel som finns för att möta den. Det är inte meningen att du som post vid slottet ska inlåta dig i eldstrid med två eller fler skurkar. Det är patrullens uppgift.

 

Dessutom kommer frågan vad det är för några signaler man skickar till en allmänhet som bombarderas med negativa rubriker om FM.

 

"Jaha, nu ska vi lägga ner två regementen till och man har inte råd att flyga Gripen. Men pengar till högvakt, det finns det minsann..."

 

Pengarna kommer från olika budgetposter men det skickar lika obra signaler som en orkester som spelar när skeppet sjunker. Jämför det med en direktör som lyfter bonus när folk sägs upp och fabriker läggs ner, eller ännu hellre när en vinstgivande fabrik läggs ner för att flyttas utomlands (Bengtsfors etc). Är det en positiv signal?

Att det finns korkade människor som inte kan se skillnad på miljoner och miljarder eller skilja på egna och andras pengar är det inte försvarsmaktens uppgift att göra något åt. Det ankommer på utbildningsdepartementet.

"Lägg ner högvakten och rädda ett regemente" är ungefär lika dumt som "Skrota en viggen och bygg sju dagis".

Link to comment
Share on other sites

Åter igen kan det ha att göra med min uselhet som soldat, men jag kan inte svära på att jag kan oskadliggöra en eventuell "skurk" med ett skott. Jag kan GARANTERAT inte oskadliggöra två+ skurkar med ett skott. Det finns en anledning till att repetergevär inte längre används som enhetsvapen.

Nja det är väll ändå taktiska och utbildningsmässiga krav som gjort att repetergevär ersatts av automatkarbiner? Om tid finnes för drill så är du lika fäig på att ladda om som ett automatvapen under den tid du behöver för att observera för att se om ditt varningsskott gjort verkan.

 

För att lösa en situation där du behöver skjuta flera skott med syfte att träffa den du skjuter på så är det en utbildningsfråga att använda större avstånd där du som post hejdar personerna. I allmänhet är soldater för fega att hejda "skurkar" på tillräckligt avstånd så att tiden att göra omladdningsrörelse på AK5 är för liten för att kunna hantera situationen.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Att gå högvakt med m/Ä går alldeles utmärkt och ser relativt snyggt ut. Visst, det skär sig lite med grönt till mörkblått. Men med bajonett och vit vapenrem så funkar det finfint.

Går man förbi slottet nu och fram till slutet av mars så ser man att det står m/Ä-klädda soldater med AK5. Då kan man ju göra sin egen bedömning.

Det kan ochså tilläggas att en vakt i modern tid har hamnat i ett sådant läge att han har tvingats öppna eld.

 

Hade man släppt in folk in i slottet om det var bevakningsuppgiften som var det centrala i högvaktens verksamhet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...