Jump to content

Skicka mail via Formmail till den som fyller formuläret.

Maverick

Recommended Posts

Så..

Sitter och gör ett formulär för att skicka ett mail via Form mail och en funktion som One.com har för detta.

Det jag vill är att skicka mailet till en mottagare OCH till den mail adress som fylls i.

Jag funderar på om detta är möjligt och hur koden skall se ut.

ALternativ hu man gör samma sak med CDONTS och i et fallet (eller även ovan) dumpar in det i en Databas :rockon:

Nej jag är ingen kodare men ganska bra på att använda Dreamwweaver :-P

Generellt skulle jag nog säga att det är en dålig idé eftersom geniet som använder sidan kan skicka det var han vill och helt plötsligt har du skickat ett hotbrev till statsministern ;)

Sök lite på formmail.pl, så kommer du hitta lite instruktioner

Generellt skulle jag nog säga att det är en dålig idé eftersom geniet som använder sidan kan skicka det var han vill och helt plötsligt har du skickat ett hotbrev till statsministern ;)

Sök lite på formmail.pl, så kommer du hitta lite instruktioner

*ASGARVAR* Humm.. Ja det har du rätt i :baskerHV:

Nu är väl tanken att jag skall lägga in en del Hidden fields :worthy: och där lägga kompletterande info...

Men visst du har rätt... Missade den delen...

'Hidden fields' är bara hidden så länge användaren inte drar ner menyn och väljer 'view source'.

Generellt sett så är epost ett väldigt dåligt sätt att skicka formulärdata. I synnerhet om klienten kan påverka vart mailet skickas. Det finns sökrobotar som letar upp sådana websidor och provar att skicka testmail till sig själv. Om mailet med kommer fram med inmatad text så dröjer det inte många sekunder innan sökroboten avlöses av en spamrobot.

'Hidden fields' är bara hidden så länge användaren inte drar ner menyn och väljer 'view source'.

Generellt sett så är epost ett väldigt dåligt sätt att skicka formulärdata. I synnerhet om klienten kan påverka vart mailet skickas. Det finns sökrobotar som letar upp sådana websidor och provar att skicka testmail till sig själv. Om mailet med kommer fram med inmatad text så dröjer det inte många sekunder innan sökroboten avlöses av en spamrobot.

Ja jag är med på det

Kikade och testade med att skicka till mig själv men dt var kört. Det varn tvungt att ha en adress i samma domän som den ligger på.

men ectremt mycket tack för tipset :banghead:

Medveten om att det är en halvdan variant men "beställaren" vill ha ett mail formulär.

Skall dock in i en databas men skall hitta en snygg lösning i det fallet för att kunna skicka en bekäftelse till den som anmäler sig...

Men som sagt jag är ungen kodare bara rät okej på att utnyttja funktioner i Dreamweaver.

Tänk även på att lägga in en form av validering, tex reCaptcha.

http://recaptcha.net/

ALLT spammas sönder idag. Alla gästböcker, mailformulär, anmälningsformulär, osv utan ordentlig validering letas upp och spammas.

Just den typen du tipsar om är jag inte så poppis med de funkar sällan för mig :lala: men det beror TROLIGEN (eller ja säkerligen) på SBT

Såg en lösning hos Auto Motor och sport där man skall ange sista bokstäverna i alfabetet.

Det fungerar faktiskt i sin enkelhet bra.

Sparar ner det i databasen och filtrerar på det också

Ingen rocketscience men enkelt och faktiskt förvånansvärt funkis...

Har dock klarat mig ganska länge på de ställen jag byggt... Mycket längre än de som använder viss annan standardfunktionalitet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...