Jump to content

Återuppliva gamla fordon

Vildmannen

Recommended Posts

Då ska vi se.

En fordson Power major som ståt i ca 20år, i med nytt batteri diesel. banka los kolvarna i spridarpumpen. sen startade den.

En Bray traktorgrävare från 60talet, stod i en skrot conterner. Nytt batteri, lufta bränslesytemet och sen hoppa den igång.

NU ska jag ge mig på min Allis Chalmers bandtraktor, (en gammal militärare). Den har ståt utan oljetråg i ca 20-30 år

DSC00100.jpg

DSC00106.jpg

Det är det som är lyckan med gammal teknik. bara att sparka igång skiten.. : )

En motor som stått utan oljetråg skulle jag rekomendera att sänka ner i ett diesel bad några veckor, banka till ett nytt tråg, sparka sedan igång den. (om du vill ha en bra motor bör du dock plocka ner den och slipa bort ev rostgrader)

En motor som stått utan oljetråg skulle jag rekomendera att sänka ner i ett diesel bad några veckor, banka till ett nytt tråg, sparka sedan igång den. (om du vill ha en bra motor bör du dock plocka ner den och slipa bort ev rostgrader)

Det är lite mera jobb än så... :lala: blir nog en total motor renovering på denna.

Det är lite mera jobb än så... :lala: blir nog en total motor renovering på denna.

Kör dieselbadet ändå före du knäcker den. Ju längre destå bättre.

Ett annat trick jag hör talas om, men ej provat själv, är att koka(!!!??) motorn i spillolja. Med det torde väl menas att den läggs i varm olja (typ fat man eldar under.) och sedan får ligga och dra ett par veckor.

Såg på bilderna att du samlat en del. Söker efter själv efter en gammal tändkulemotor (råoljemotor) typ som användes inom jordbruket. Har du ett uppslag så skicka ett meddelande.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...