Richie_3000 Posted March 5, 2009 Report Share Posted March 5, 2009 2007 befann sig Ross Kemp i Afghanistan med britterna och följde deras extrema vardag, vet inte hur många här som såg den serien då den visades på Sky1 (fanns även på youtube dock) Den serien diskuterades väldigt lite här på soldf i följande tråd: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=34521 2008 åkte Ross Kemp tillbaks till Afghanistan för att återigen följa Britterna, för att se om något hänt under året han var borta osv. "Ross Kemp Return to Afghanistan" visades i 5 avsnitt nu under Ferbuari på Sky1 i England och finns även den på Youtube. Klart sevärda båda serierna! Några fler som sett? http://sky1.sky.com/show/ross-kemp-afghanistan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cjg Posted March 5, 2009 Report Share Posted March 5, 2009 Oh, det ska bli riktigt intressant, första serien var ju riktigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richie_3000 Posted March 5, 2009 Author Report Share Posted March 5, 2009 Oh, det ska bli riktigt intressant, första serien var ju riktigt bra. Den va klart sevärd! Denna gång är kulorna ännu närmare, RPGna landar inte långt ifrån osv... Jag måste säga att avsnitt två och sista var de som verkligen fick min uppmärksamhet mer än övriga av båda säsongerna. Riktigt bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Peter2 Posted March 5, 2009 Report Share Posted March 5, 2009 Japp helt klart en bra serie fast det bara är 5 avsnitt i vardera säsong. Ross Kemp är utmärkt och man känner verkligen hur jobbigt samt hemskt krig egentligen är Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredas Posted March 5, 2009 Report Share Posted March 5, 2009 Har sett avsnitten från hans första tur och det var hemskt intressant. Väldigt informerande och väldigt bra rapporterat. Skall se avsnitten från andra turen så fort tillfälle ges...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted March 6, 2009 Report Share Posted March 6, 2009 Tycker det verkar som Ross börjar få smak för det här, i början var han ju livrädd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richie_3000 Posted March 7, 2009 Author Report Share Posted March 7, 2009 Tycker det verkar som Ross börjar få smak för det här, i början var han ju livrädd Jag tyckte iofs han försökte spela mer "tuff" i förra serien, många gånger under de nya fem avsnitten så är faktiskt kulorna RIKTIGT jäkla nära att träffa honom... DÅ ser man faktiskt att han undrar vad fan det är han gett sig in på. Men jag tycker det är riktigt starkt av honom att utsätta sig för det och visa sitt stöd trots allt, det är ju inte direkt en ofarlig situation han sätter sig själv i. Men det är väl klart det ger en kick även fast han är livrädd, det säger han också själv när flygplanet lämnar England =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted March 8, 2009 Report Share Posted March 8, 2009 Är uppföljaren fem avsnitt? Har bara lyckats se fyra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hydrate_ Posted March 8, 2009 Report Share Posted March 8, 2009 Är uppföljaren fem avsnitt? Har bara lyckats se fyra... Jag har sett det sista och femte avsnittet. Handlar i stort om Kabul. Enligt http://www.tvrage.com/shows/id-17704/episode_list/ så kommer det inga mer avsnitt och hittar inget på Sky1's hemsida heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted March 8, 2009 Report Share Posted March 8, 2009 lägger upp sky´s ross kemp in afganinstan sida. riktigt välgjord och intressant sådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ahlberg4122 Posted March 12, 2009 Report Share Posted March 12, 2009 Såg på de tre första avsnitten idag innan jobbet. Riktigt bra! Vill sluta jobbet nu och hem och glo på de två sista! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted March 14, 2009 Report Share Posted March 14, 2009 Undra vad killen tjänar? Mer än soldaterna han följer?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted March 14, 2009 Report Share Posted March 14, 2009 Undra vad killen tjänar?Mer än soldaterna han följer?? svar ja! helt klart tjänar ross kemp lite mer än en 18 årig private i brittiska armen. fast det skulle vara kul att få jämföra soldaternas löner, med vad våra svenska soldater ,ca 30 mil norr om dem tjänar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted March 14, 2009 Report Share Posted March 14, 2009 (edited) Faktum är att det är min bedömning också Edited March 14, 2009 by sportdykare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted March 14, 2009 Report Share Posted March 14, 2009 (edited) Undra vad killen tjänar?Mer än soldaterna han följer?? svar ja! helt klart tjänar ross kemp lite mer än en 18 årig private i brittiska armen. fast det skulle vara kul att få jämföra soldaternas löner, med vad våra svenska soldater ,ca 30 mil norr om dem tjänar. Siffror är från 1 April 2008, Varje soldat-/officersgrupp är indelat i lönenivåer (Levels) bestämt av kunskap, arbetsort/plats, erfarenhet, tjänsteår mm. De erhåller inte några missionstillägg på samma sätt som svenska soldater. (£ = pund) Källa:navycs.com Soldatgrupp 1 – OR 1, 2 & 3 (Menig, Menig 1kl och Vicekorpral) Årslön för: Navy sailors Levels 1-9, Royal Marine Levels 1-9, Royal Marine Lance Corporal Levels 5-9, Army Soldier Levels 1-7, Army Lance Corporal Levels 5-9, RAF: Level 1 Aircraftmen & Leading Aircraftmen, RAF: Senior Aircraftmen Levels 2-9, RAF: Junior Tech/Senior Aircraftmen(T) Level 5-9. Level 1 16226.76 £ = 198088.17 SEK/12 = 16507 SEK i månaden Level 2 17492.16 £ = 213535.54 SEK/12 = 17794 SEK i månaden Level 3 19312.20 £ = 235753.68 SEK/12 = 19646 SEK i månaden Level 4 20765.04 £ = 253489.23 SEK/12 = 21124 SEK i månaden Level 5 22959.72 £ = 280280.78 SEK/12 = 23356 SEK i månaden Level 6 24076.80 £ = 293917.54 SEK/12 = 24493 SEK i månaden Level 7 25181.88 £ = 307407.80 SEK/12 = 25167 SEK i månaden Level 8 26314.56 £ = 321234.99 SEK/12 = 26769 SEK i månaden Level 9 27599.28 £ = 336918.21 SEK/12 = 28076 SEK i månaden IA09: LB-soldat har 21500 kr i befattningsarvode. Missionstillägg för Afghanistan 10000 kr per månad. Under tjänstgöringstid utomlands utbetalas ett utlandstillägg på 3 000 kr/mån. ~34500 SEK i månaden. Källa:mil.se Edited March 14, 2009 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted March 14, 2009 Report Share Posted March 14, 2009 Britterna är inte nöjda med sina ersättningar, något som framkom tex i ett avsnitt under första säsongen. Om inte jag minns fel så var det några som övervägde att sluta pga löneläget. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted March 14, 2009 Report Share Posted March 14, 2009 (edited) Britterna är inte nöjda med sina ersättningar, något som framkom tex i ett avsnitt under första säsongen. Om inte jag minns fel så var det några som övervägde att sluta pga löneläget. /K Jo inte skulle jag vilja kliva runt i Helmand i södra Affe för 16507 SEK i månaden! Edited March 14, 2009 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richie_3000 Posted March 15, 2009 Author Report Share Posted March 15, 2009 Britterna är inte nöjda med sina ersättningar, något som framkom tex i ett avsnitt under första säsongen. Om inte jag minns fel så var det några som övervägde att sluta pga löneläget. /K Mjo hörde nåt sånt med, min tanke då var att dom är väl likt USA yrkesarmé och kontraktskrivna för ett visst antal år? Inte lätt och be om att få uppskov under krigstider antar jag? Därav många desertörer från USA? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted March 15, 2009 Report Share Posted March 15, 2009 Löne läget tas upp i sista avsnittet. En EOD kille vars fru/tjej känner mer än honom... och hon jobbar på ett "callcenter". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Peter2 Posted March 15, 2009 Report Share Posted March 15, 2009 (edited) Löne läget tas upp i sista avsnittet.En EOD kille vars fru/tjej känner mer än honom... och hon jobbar på ett "callcenter". Jo det är nog inte roligt att veta att trots att man riskerar livet varje dag inte tjänar bättre Edited March 15, 2009 by 2Peter2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liemann Posted March 21, 2009 Report Share Posted March 21, 2009 Ross Kemp Return to Afghanistan? Den har ju nog missat, tack för tipset! Mvh Patrik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted March 21, 2009 Report Share Posted March 21, 2009 Ingen som har några siffror på vad Ross tjänade??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liemann Posted March 21, 2009 Report Share Posted March 21, 2009 Ingen som har några siffror på vad Ross tjänade??? Tillräckligt bra tydligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3314 Posted March 24, 2009 Report Share Posted March 24, 2009 Denna har jag missat, finns den mer än på PB. Pm mottages tacksamt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liemann Posted March 26, 2009 Report Share Posted March 26, 2009 Nu har jag sett alla avsnitt.. Nu vill jag see Ross åka till Svenskarna och jämnföra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildisvin Posted April 4, 2009 Report Share Posted April 4, 2009 Bra dokumentär. Har sett första omgången av serien tidigare, men denna var bättre. Ross Kemp är riktigt nära att bli träffad ett par ggr av fientlig eld. Man kan nog lugnt säga att Britternas vardag i det området skiljer sig stort från Svenskarnas FS/ISAF i Mazar-i-Sharif. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PhilipG Posted April 7, 2009 Report Share Posted April 7, 2009 Var riktigt imponerad av första delen, välgjord serie utan så mycket trams. Så jag ser fram emot att se denna. Dock, varje gång jag tänker på Ross Kemp nu kan jag inte sluta tänka på hur han spelade sig själv i tv-serien 'The Extras'. Hoppas att det inte förstör. "Do you know what the SAS stands for? .... Super Army Soldiers. ... It's true, they wouldn't lie to one of their own". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andersson Posted April 10, 2009 Report Share Posted April 10, 2009 Britterna är inte nöjda med sina ersättningar, något som framkom tex i ett avsnitt under första säsongen. Om inte jag minns fel så var det några som övervägde att sluta pga löneläget. /K Mjo hörde nåt sånt med, min tanke då var att dom är väl likt USA yrkesarmé och kontraktskrivna för ett visst antal år? Inte lätt och be om att få uppskov under krigstider antar jag? Därav många desertörer från USA? Jo de har yrkesarmé men från vad jag förstått så har de långa kontrakt med möjlighet att säga upp sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
luftvärnarn Posted April 10, 2009 Report Share Posted April 10, 2009 Kan inte mer än hålla med om att de är en kanon serie som vissar hur de verkligen är i ett modernt krig, vilket påpekas ett antal ggr. Kulorna är riktigt nära mer än en gång Förstår att soldaterna gnäller om de inte har bättre betalt... Fler sådana här serier tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mantas Posted April 13, 2009 Report Share Posted April 13, 2009 Nu har jag sett alla avsnitt.. Nu vill jag see Ross åka till Svenskarna och jämnföra Behövs inte. Tv4s "Fredssoldaterna" är inspelad under samma period som "Ross Kemp in Afghanistan". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts