Jump to content

Rammad Sovjetisk Sigint trålare i Östersjön eller Öresund

Maverick

Recommended Posts

Satt och lyssnade på P3 dokumentär om IB affären En av de som var inne i IB utmplar sig själv som sportdykare och redan på 50 ytalet en inbiten vrakdykare.

Han skall ha fått höra talas om att det var en Sovjetisk trålare som sjunkit i samband med en NATO övning.

Han och hans kompis ringer då till KBV och frågar efter en position.,

De får denna efter lite om och men och åker ut och hittar till slut båten och börjar nöstan dyka (detta skall ha stoppats av eb Sovjetisk högsjöbogserare och detta skulle ha varit ett äveentyr i sig)

I alla fall har detta blivit köänt av IB som apporaachar hans kompiss och honom och frågar om de vill dyka på vraket och plocka upp hårdvara och dokument.

Detta skall de sedan ha gjort under ett antal nätter.

Därefter skall han ha hjälpt krigsmakten (hette väl inte försvaret vid den tiden) att göra liknande saker.

Detta skall ha sket i en ålder då han inte hade gjort lumpen...

När jag hörde detta så avfärdade jag honom som mytoman men det visar sig sedan att han stannar i IB under en lpng tid och gör saker som går att bekräfta.

MEN även Jan Guillou anser att personen i fråga pratar i mesta laget.

Så... I detta forum ställer jag nu frågan.Är det någon som könner till denna båt?? Och sso så fall position och djup på den??

Det är hemligstämplad info skulle jag gissa på.

Ex: Om jag eventuellt visste parametrarna på en viss rysk eldledningsradar får jag inte föra det vidare. Det är också hemligstämplat.

Slutsats: Känslig information om en annan stat/nation kan också vara hemligstämplad i Sverige.

EDIT: Förtydligande

Edited by hajjper

@maverick:

det fanns någon tidning vid namn "magasin Z" i början av 90-talet, som stenbeck-sfären med robban aschberg och co i spetsen.(millenium någon?)

de hade ett special-nr om IB-affären.

där var denna "sportdykare" med.

han var mer en infiltratör i vänster och Palestina-grp än någon hamilton.

tror han hette eller kallades dolk i efternamn.

Det är hemligstämplad info skulle jag gissa på.

Ex: Om jag eventuellt visste parametrarna på en viss rysk eldledningsradar får jag inte föra det vidare. Det är också hemligstämplat.

Slutsats: Känslig information om en annan stat/nation kan också vara hemligstämplad i Sverige.

EDIT: Förtydligande

*LOST IN SPACE*

Va??? Nu tappade jag dig någonstans... Det har skrivits 2 artiklar i Folket i bild 1976 om detta

Det har gjorts 10 000 sidiga utredningar om detta.

Kille sitter SJÄLV och berättar ovanstående uppgifter i RADIO (P3) i närtid (efter 2005)

Det har skrivits minst 2-3 böcker om detta..

Om detta var rödramat idag så hade nog fler än Bratt Guillou och Isaksson skakat galler....

Det som är det jag jagar efter är om det finns ett trålarvrak i Södra östersjön som sjönk 1964.

Det kan omöjligen vara rödramat....

Du kan ju lyssna på intervjun som kommer här precis i början

@maverick:

det fanns någon tidning vid namn "magasin Z" i början av 90-talet, som stenbeck-sfären med robban aschberg och co i spetsen.(millenium någon?)

de hade ett special-nr om IB-affären.

där var denna "sportdykare" med.

han var mer en infiltratör i vänster och Palestina-grp än någon hamilton.

tror han hette eller kallades dolk i efternamn.

Exakt den killen :) Även om jag håller P3 källkontroll som högre än MAgasin Z :) De var väl vad Flashback är idag i mångt och mycket

Frågan är.... Vart finns vraket?? Finns det ens..

Jag tvivlar starkt och har fått min nyfikenhet väckt....

Frågan är bara vart man skall börja grotta...

Vill också inte lägga ner en massa tid om detta vraket är ett känt vrak...

Jag tycker att historien bär ganska tunga tecken av mytomani över sig.-..

ring KBV och fråga om en Rysk trålare sjönk i Östersjön det året? eller till SSRS

Jatanken har slagit mig -)

Men vi talar om något som hände för 45 år sedan.....

Det innebär att de liggarna knappast är datoriserade eller liknande... Tyvärr...

Du kan ju bli förvånad över vad kolegor i KBV snakar om på lunchen ;) kan ju vara någon som hört något

*LER* ja det är ju sant.. är grymt imponerade av vad de var beredda att göra för att hjälpa mig avseende en annan sak (sjunket flygplan i Skälderviken)

:D

Insåg just nu att sagesmannen i detta fallt faktiskt far md osanning. han säger att han ringde Kustbevakningen...

Nu är det ju så att KBV existerade inte 1964 de var då en del av TULLEN och blev inte egen myndighet förrän slutet av 80 talet början av 90 talet...

Tingde han någonstans var det tullen :wacko:

I alla fall...

Vet ingen här så har dte inte hänt...

Dags att gräva i arkiv...

Insåg just nu att sagesmannen i detta fallt faktiskt far md osanning. han säger att han ringde Kustbevakningen...

Nu är det ju så att KBV existerade inte 1964 de var då en del av TULLEN och blev inte egen myndighet förrän slutet av 80 talet början av 90 talet...

Tingde han någonstans var det tullen :baskerHV:

Man kan faktiskt ringa även till statliga organ som inte är egna myndigheter...

• 2 months later...
Satt och lyssnade på P3 dokumentär om IB affären En av de som var inne i IB utmplar sig själv som sportdykare och redan på 50 ytalet en inbiten vrakdykare.

Han skall ha fått höra talas om att det var en Sovjetisk trålare som sjunkit i samband med en NATO övning.

Han och hans kompis ringer då till KBV och frågar efter en position.,

De får denna efter lite om och men och åker ut och hittar till slut båten och börjar nöstan dyka (detta skall ha stoppats av eb Sovjetisk högsjöbogserare och detta skulle ha varit ett äveentyr i sig)

I alla fall har detta blivit köänt av IB som apporaachar hans kompiss och honom och frågar om de vill dyka på vraket och plocka upp hårdvara och dokument.

Detta skall de sedan ha gjort under ett antal nätter.

Därefter skall han ha hjälpt krigsmakten (hette väl inte försvaret vid den tiden) att göra liknande saker.

Detta skall ha sket i en ålder då han inte hade gjort lumpen...

När jag hörde detta så avfärdade jag honom som mytoman men det visar sig sedan att han stannar i IB under en lpng tid och gör saker som går att bekräfta.

MEN även Jan Guillou anser att personen i fråga pratar i mesta laget.

Så... I detta forum ställer jag nu frågan.Är det någon som könner till denna båt?? Och sso så fall position och djup på den??

Fartyget i fråga sjönk våren -64. Den sovjetiska trålaren rammades av ett danskt marint fartyg. Trålaren sjönk mellan Skanör och Stevens Klint i Danmark. Hon låg på styrbords sida på mellan 12 och 16 meters vatten. Hon hade ingen fisk ombord, men en välutrustad radiohytt. Trålaren bärgades sedemera av ett danskt företag under överinseende av ryssarna, som inte kunde hitta vissa papper vid bärgningen, vilket lär ha irriterat dem.

Nej, det var inte kustbevakningen som tillfrågades - där har nog minnet sviktat - men det var en lots som svarade.