Jcup Posted March 2, 2009 Report Share Posted March 2, 2009 (edited) Hej! Det är så att jag har ett stort intresse av att bli Musiksoldat, inriktning trummor, till antingen AMK (Arméns Musikkår) eller LDK (Livgardets Dragonmusikkår), då TRK (Arméns Trumkår) sorgligt nog stängs ner i år. Min fråga är, efter jag läst lite om att bli Musiksoldat på FM:s hemsida, hur går det till när man ska bli Musiksoldat? Vad jag förstår får man välja om man vill göra provspelning innan eller efter mönstring. Detta betyder alltså att man måste ta sig igenom mönstringen. En annan fråga är; om man inte får toppresultat på mönstringen, kan man komma in ändå på grund av att man är bättre i musikväg? Tydligen ska man värderas stort i musikalisk väg, men det är mönstringen som känns läskig. Det är inte ens säkert att man får mönstra. Vad gör man som musiksoldat mer än att förse övrig militär med musik och sedan turnera runt på tattoo's osv? Jag funderar på att gå med i Kungl. Svea livgardets Trumkår/Fältpiparkår - kan det underlätta för intagningsprov och mönstring? Jag har även funderingar på att gå på Sommarmusikskolan en vecka innan midsommar för att få en liten klarhet av hur det är, samt lära mig. Kortfattat; 1a. Hur går det till när man vill bli Musiksoldat? 1b. Har man samma krav på mönstringen som till exempel en Jägare osv eller tittar de på hur bra man är musikaliskt sett? 2. Vad gör en Musiksoldat mer ingående? Utbildning och framföranden osv. 3. Om jag går med i Kungl. Svea livgardets Trumkår/Fältpiparkår - underlättar det för intagningsprov och mönstring på något sätt? 4. Hur mycket måste man vara engagerad i sitt instrument? Jag har bara hört från min far att hans kompis skulle försöka gå med, men man behövde spela på en "jäkligt hög nivå". Hur stor är denna "nivå"? 5. Har ni några tips om hur man kan förbättra sina chanser? 6. Måste man kunna rida (innan mönstring) för att gå med i LDK? Det är som sagt trummor jag är ute efter att spela. Jag har erfarenhet av slagverk i 6 år, varav 2 marscher i lokala centrum. Takt och att lära mig nya saker är inga problem som jag ser det. Takt och gehör har jag väldigt bra för. Tack på förhand och ursäkta den långa texten. Jacob Johansson Edited March 3, 2009 by Jcup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted March 2, 2009 Report Share Posted March 2, 2009 (edited) Jag kan inte besvara alla frågor men jag ska försöka mig på några. Notera att jag själv inte har gjort GU som musiksoldat. Jag är dock sedan 2001 aktiv hemvärnsmusiker (frivillig musikkår, ett alternativ om du fortsatt vill hålla på med sån här musik efter musik-vpl, eller om du inte kommer in) och har iaf. någon insyn i verksamheten. Jag ser dock fram mot andras rättelser av eventuella felaktigheter. 1.a Fråga FöMusC. http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Centra/Fors...centrum-FoMusC/ Ansökningsblankett: http://www.mil.se/upload/Forband/Centra/Fo...F%C3%96musC.pdf 1.b Det som gällde "på den gamla goda tiden" (sent 90-, tidigt 00-tal) var att musiksoldaterna krigsplacerades som bevakningssoldater. Den krigiska delen av utbildningen inskränker sig till ungefär en GSU (dvs. motsvarande högst ca tre månader basic soldatutbildning). De fysiska och psykiska kraven torde därmed vara relativt låga. 3. Förmodligen bara i det avseendet att psykologen och inskrivningsförättaren kan göra bedömningen att du är motiverad. 4. Den musikaliska nivån är rätt hög, ja, men det är ju inga supermusiker som tas ut. Den beskrivning jag har fått är att om man är "duktig", har gått på sina musiklektioner, spelat i orkester (helst klassiskt...), övat hemma några gånger i veckan, osv. så har man en chans, lite beroende på hur duktiga andra sökande är (notera dock att de iaf. tidigare hellre inte har tagit in någon än tagit in "de bästa" om inga sökande egentligen har hållit måttet. 5. Titta på vad som formellt ingår i provspelningen. Att vara bra på a vista kan bl.a. vara en fördel. 6. Nej. Mig veterligen krävs ingen tidigare riderfarenhet vare sig för LDK eller beriden högvakt. Edited March 2, 2009 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jcup Posted March 2, 2009 Author Report Share Posted March 2, 2009 (edited) Jag kan inte besvara alla frågor men jag ska försöka mig på några. Notera att jag själv inte har gjort GU som musiksoldat. Jag är dock sedan 2001 aktiv hemvärnsmusiker (frivillig musikkår, ett alternativ om du fortsatt vill hålla på med sån här musik efter musik-vpl, eller om du inte kommer in) och har iaf. någon insyn i verksamheten. Jag ser dock fram mot andras rättelser av eventuella felaktigheter. 1.a Fråga FöMusC. http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Centra/Fors...centrum-FoMusC/ Ansökningsblankett: http://www.mil.se/upload/Forband/Centra/Fo...F%C3%96musC.pdf 1.b Det som gällde "på den gamla goda tiden" (sent 90-, tidigt 00-tal) var att musiksoldaterna krigsplacerades som bevakningssoldater. Den krigiska delen av utbildningen inskränker sig till ungefär en GSU (dvs. motsvarande högst ca tre månader basic soldatutbildning). De fysiska och psykiska kraven torde därmed vara relativt låga. 3. Förmodligen bara i det avseendet att psykologen och inskrivningsförättaren kan göra bedömningen att du är motiverad. 4. Den musikaliska nivån är rätt hög, ja, men det är ju inga supermusiker som tas ut. Den beskrivning jag har fått är att om man är "duktig", har gått på sina musiklektioner, spelat i orkester (helst klassiskt...), övat hemma några gånger i veckan, osv. så har man en chans, lite beroende på hur duktiga andra sökande är (notera dock att de iaf. tidigare hellre inte har tagit in någon än tagit in "de bästa" om inga sökande egentligen har hållit måttet. 5. Titta på vad som formellt ingår i provspelningen. Att vara bra på a vista kan bl.a. vara en fördel. 6. Nej. Mig veterligen krävs ingen tidigare riderfarenhet vare sig för LDK eller beriden högvakt. Tack så JÄTTEMYCKET LeadHead! Jag fick svar på det mesta, men är fortfarande öppen ifall någon vill fylla ut. Jag ska ta och kontakta FöMusC angående några av mina frågor. Någon som vet vilka mönstringsbetyg man behöver för att bli Musiksoldat? Jag skall träna järnet hela detta år (fysiskt) och öva på trumfronten en hel del (bl a Kungl. Svea livgardets Trumkår och Sommarmusikläger med AMK)! Jacob EDIT: Vad är "a vista"? EDIT2: Googlade och hittade det på Wikipedia; http://sv.wikipedia.org/wiki/A_vista Edited March 2, 2009 by Jcup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnus242 Posted March 2, 2009 Report Share Posted March 2, 2009 6. Måste man kunna rida (innan mönstring) för att gå med i LDK? Nej, men det ökar såklart chanserna att få tjänsten. Du behöver inte rida som Rolf-Göran Bengtsson eller Jan Brink för att anses som stjärnan i LDK, om din ridkunskap ligger på nivån att du kan sitta kvar i sadeln på en stillastående häst och att du kan identifiera fram och bak på den samma, så kommer du ha ett rejält försprång framför den genomsnittlige LDK-rekryten. Elevunderlaget på landets musikskolor och ridskolor överlappar inte varandra speciellt mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jcup Posted March 2, 2009 Author Report Share Posted March 2, 2009 6. Måste man kunna rida (innan mönstring) för att gå med i LDK? Nej, men det ökar såklart chanserna att få tjänsten. Du behöver inte rida som Rolf-Göran Bengtsson eller Jan Brink för att anses som stjärnan i LDK, om din ridkunskap ligger på nivån att du kan sitta kvar i sadeln på en stillastående häst och att du kan identifiera fram och bak på den samma, så kommer du ha ett rejält försprång framför den genomsnittlige LDK-rekryten. Elevunderlaget på landets musikskolor och ridskolor överlappar inte varandra speciellt mycket. Haha Ska försöka prioritera AMK framför LDK i alla fall då jag inte kan rida överhuvudtaget (har ej testat). En ny fråga som poppade upp; Spelar det någon roll om man går / gick i ett gymnasie med musik/estet/trummor som inriktning eller kan man gå vilket som? Jag studerar nämligen media men ångrar fortfarande att man inte valde något musikgymnasie. En annan generell fråga om mönstringen; Spelar betyg från gymnasie roll? Jag kanske överreagerar lite men jag vill vara så förberedd som möjligt när tiden kommer (och OM man ens FÅR mönstra). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnus242 Posted March 2, 2009 Report Share Posted March 2, 2009 Ska försöka prioritera AMK framför LDK i alla fall då jag inte kan rida överhuvudtaget (har ej testat). Eller så kan du passa på och prova innan möstringen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jcup Posted March 2, 2009 Author Report Share Posted March 2, 2009 Ska försöka prioritera AMK framför LDK i alla fall då jag inte kan rida överhuvudtaget (har ej testat). Eller så kan du passa på och prova innan möstringen Haha, smart där! Dock vet jag inte om jag är en hästmänniska (om man kan kalla det så). Det är asballt på de beridna högvakterna och så, men jag är osäker på om jag vill leva bland hästar varje dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted March 3, 2009 Report Share Posted March 3, 2009 (edited) En sak att komma ihåg är att musikkårerna sannolikt mer är ute efter klassiskt skolade slagverkare/trumslagare än "trumsetstrummisar". Jag vet inte vilken kategori du tillhör, om det finns några speciellt tydliga linjer mellan dessa (mina trumkunskaper inskränker sig till att kunna slå ett enkelt "inslag") eller ens hur avgörande det är vid rekryteringen men det är iaf. inte är säkert att fokus ligger på att kunna dra igång ett fett pop- eller rockkomp på trumset. Tipset här är åter att fråga dem vad de förväntar sig och om möjligt försöka styra in dig på det under den tid som är kvar. Det vore ju taskigt om du får ett a vista/prima vista-stycke på vibrafon när du är kuuuungen på trumset... Edited March 3, 2009 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rara Avis Posted March 3, 2009 Report Share Posted March 3, 2009 Kortfattat;1a. Hur går det till när man vill bli Musiksoldat? 1b. Har man samma krav på mönstringen som till exempel en Jägare osv eller tittar de på hur bra man är musikaliskt sett? 2. Vad gör en Musiksoldat mer ingående? Utbildning och framföranden osv. 3. Om jag går med i Kungl. Svea livgardets Trumkår/Fältpiparkår - underlättar det för intagningsprov och mönstring på något sätt? 4. Hur mycket måste man vara engagerad i sitt instrument? Jag har bara hört från min far att hans kompis skulle försöka gå med, men man behövde spela på en "jäkligt hög nivå". Hur stor är denna "nivå"? 5. Har ni några tips om hur man kan förbättra sina chanser? 6. Måste man kunna rida (innan mönstring) för att gå med i LDK? 1a. Man ansöker om att få provspela på det instrument du är intresserad av (audition). Du spelar upp ett stycke du valt själv, ett stycke som bestämts i förväg åt dig och ett stycke a vista, dvs ett stycke som du inte sett tidigare vilket ska visa om du kan läsa noter eller inte. Du får även göra någon form av exercisprov som mest är till för att kolla att du inte är helt taktdöv, vilket man naturligtvis inte bör vara som musiker... 1b. Alla befattningar har sina krav. Kraven på en musiksoldat är inte lika höga som på de mer ner-i-leran-tjänster som finns. Däremot skadar det absolut inte att ha bra grundfysik då musiksoldaterna har långa dagar, mycket helgtjänst (högvakter) och exercisträning. 2. AMK 2008 hade följande framträdanden enligt dem själva: Genomförda framträdanden: 103 Högvakt: 36 - varav stor postavlösning: 9 - varav tutti i parad och YM + Remle i valvet vid ceremonin: 1 Ceremoni: 16 Sittande konsert: 15 Tattoo-föreställningar: 9 Tapto: 8 Statsbesök: 4 Stående konsert (marsch/kartong): 4 Kungaspelning: 2 Stadsmarsch: 2 Parad + Figg: 1 Figg: 1 HM Konungens födelsedag: 1 Mini-tattoo: 1 Riksmötet: 1 Audienser: 1 á 4 Generalbesök: 1 Det ingår musikalisk utbildning för instruktörer, stämrep osv. Tänk militärt musikläger med höga krav så är det ganska nära. 3. Det gör det definitivt. Det är inte samma exercis eller samma musik men det är ändå samma typ av verksamhet, om än på frivillig basis. 4. Varierar nog. Det finns exempel på extremt duktiga musiker och musiker som kommer in för att de har talang men ändå inte spelat så länge. Men du bör vara beredd att spela och leva med ditt instrument 95% av din lumpartid. Man tar inte in vem som helst även om det är få sökande, det finns en miniminivå man behöver komma över. Sen vart den gränsen är kan inte jag svara på. 5. Spelar du på musikskolan bör du nog prata med din musiklärare och se om det kan bli terminen/läsårets mål att klara mönstringen. Spelar du inte för lärare bör du söka upp någon (Fältpiparkåren är ett alternativ). Annars gäller: öva, öva, öva och sen öva lite mer. 6. Nej. LDKs hästar är dessutom de snällaste på K1, går på autopilot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jcup Posted March 3, 2009 Author Report Share Posted March 3, 2009 En sak att komma ihåg är att musikkårerna sannolikt mer är ute efter klassiskt skolade slagverkare/trumslagare än "trumsetstrummisar". Jag vet inte vilken kategori du tillhör, om det finns några speciellt tydliga linjer mellan dessa (mina trumkunskaper inskränker sig till att kunna slå ett enkelt "inslag") eller ens hur avgörande det är vid rekryteringen men det är iaf. inte är säkert att fokus ligger på att kunna dra igång ett fett pop- eller rockkomp på trumset. Tipset här är åter att fråga dem vad de förväntar sig och om möjligt försöka styra in dig på det under den tid som är kvar. Det vore ju taskigt om du får ett a vista/prima vista-stycke på vibrafon när du är kuuuungen på trumset... Jo, det låter sannolikt. 3 av mina 6 år som trummis var med en klassisk (blås)orkester då vi spelade marscher och övriga klassiska stycken tillsammans med några moderna låtar. De restrerande åren har jag mest engagerat mig i rock och metal, men jag känner att jag verkligen vill köra igång med klassiskt nu igen. Tack för tipsen! Kortfattat;1a. Hur går det till när man vill bli Musiksoldat? 1b. Har man samma krav på mönstringen som till exempel en Jägare osv eller tittar de på hur bra man är musikaliskt sett? 2. Vad gör en Musiksoldat mer ingående? Utbildning och framföranden osv. 3. Om jag går med i Kungl. Svea livgardets Trumkår/Fältpiparkår - underlättar det för intagningsprov och mönstring på något sätt? 4. Hur mycket måste man vara engagerad i sitt instrument? Jag har bara hört från min far att hans kompis skulle försöka gå med, men man behövde spela på en "jäkligt hög nivå". Hur stor är denna "nivå"? 5. Har ni några tips om hur man kan förbättra sina chanser? 6. Måste man kunna rida (innan mönstring) för att gå med i LDK? 1a. Man ansöker om att få provspela på det instrument du är intresserad av (audition). Du spelar upp ett stycke du valt själv, ett stycke som bestämts i förväg åt dig och ett stycke a vista, dvs ett stycke som du inte sett tidigare vilket ska visa om du kan läsa noter eller inte. Du får även göra någon form av exercisprov som mest är till för att kolla att du inte är helt taktdöv, vilket man naturligtvis inte bör vara som musiker... 1b. Alla befattningar har sina krav. Kraven på en musiksoldat är inte lika höga som på de mer ner-i-leran-tjänster som finns. Däremot skadar det absolut inte att ha bra grundfysik då musiksoldaterna har långa dagar, mycket helgtjänst (högvakter) och exercisträning. 2. AMK 2008 hade följande framträdanden enligt dem själva: Genomförda framträdanden: 103 Högvakt: 36 - varav stor postavlösning: 9 - varav tutti i parad och YM + Remle i valvet vid ceremonin: 1 Ceremoni: 16 Sittande konsert: 15 Tattoo-föreställningar: 9 Tapto: 8 Statsbesök: 4 Stående konsert (marsch/kartong): 4 Kungaspelning: 2 Stadsmarsch: 2 Parad + Figg: 1 Figg: 1 HM Konungens födelsedag: 1 Mini-tattoo: 1 Riksmötet: 1 Audienser: 1 á 4 Generalbesök: 1 Det ingår musikalisk utbildning för instruktörer, stämrep osv. Tänk militärt musikläger med höga krav så är det ganska nära. 3. Det gör det definitivt. Det är inte samma exercis eller samma musik men det är ändå samma typ av verksamhet, om än på frivillig basis. 4. Varierar nog. Det finns exempel på extremt duktiga musiker och musiker som kommer in för att de har talang men ändå inte spelat så länge. Men du bör vara beredd att spela och leva med ditt instrument 95% av din lumpartid. Man tar inte in vem som helst även om det är få sökande, det finns en miniminivå man behöver komma över. Sen vart den gränsen är kan inte jag svara på. 5. Spelar du på musikskolan bör du nog prata med din musiklärare och se om det kan bli terminen/läsårets mål att klara mönstringen. Spelar du inte för lärare bör du söka upp någon (Fältpiparkåren är ett alternativ). Annars gäller: öva, öva, öva och sen öva lite mer. 6. Nej. LDKs hästar är dessutom de snällaste på K1, går på autopilot. TACK för svaren! Jag skall kontakta musiklärare eller musiksoldat under musikskolan då jag är där (fått lov att anmäla mig nu). Tack än en gång så hjärtligt för alla svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jcup Posted March 4, 2009 Author Report Share Posted March 4, 2009 Nu är jag mer orolig om jag ens får mönstra (då de lär ta bort värnplikten)... Hur blir det med Musiksoldater tror ni? Kommer de bara vara yrkesmusiker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musikinspektör Posted November 7, 2010 Report Share Posted November 7, 2010 Kortfattat;1a. Hur går det till när man vill bli Musiksoldat? 1b. Har man samma krav på mönstringen som till exempel en Jägare osv eller tittar de på hur bra man är musikaliskt sett? 2. Vad gör en Musiksoldat mer ingående? Utbildning och framföranden osv. 3. Om jag går med i Kungl. Svea livgardets Trumkår/Fältpiparkår - underlättar det för intagningsprov och mönstring på något sätt? 4. Hur mycket måste man vara engagerad i sitt instrument? Jag har bara hört från min far att hans kompis skulle försöka gå med, men man behövde spela på en "jäkligt hög nivå". Hur stor är denna "nivå"? 5. Har ni några tips om hur man kan förbättra sina chanser? 6. Måste man kunna rida (innan mönstring) för att gå med i LDK? 1a. Man ansöker om att få provspela på det instrument du är intresserad av (audition). Du spelar upp ett stycke du valt själv, ett stycke som bestämts i förväg åt dig och ett stycke a vista, dvs ett stycke som du inte sett tidigare vilket ska visa om du kan läsa noter eller inte. Du får även göra någon form av exercisprov som mest är till för att kolla att du inte är helt taktdöv, vilket man naturligtvis inte bör vara som musiker... 1b. Alla befattningar har sina krav. Kraven på en musiksoldat är inte lika höga som på de mer ner-i-leran-tjänster som finns. Däremot skadar det absolut inte att ha bra grundfysik då musiksoldaterna har långa dagar, mycket helgtjänst (högvakter) och exercisträning. 2. AMK 2008 hade följande framträdanden enligt dem själva: Genomförda framträdanden: 103 Högvakt: 36 - varav stor postavlösning: 9 - varav tutti i parad och YM + Remle i valvet vid ceremonin: 1 Ceremoni: 16 Sittande konsert: 15 Tattoo-föreställningar: 9 Tapto: 8 Statsbesök: 4 Stående konsert (marsch/kartong): 4 Kungaspelning: 2 Stadsmarsch: 2 Parad + Figg: 1 Figg: 1 HM Konungens födelsedag: 1 Mini-tattoo: 1 Riksmötet: 1 Audienser: 1 á 4 Generalbesök: 1 Det ingår musikalisk utbildning för instruktörer, stämrep osv. Tänk militärt musikläger med höga krav så är det ganska nära. 3. Det gör det definitivt. Det är inte samma exercis eller samma musik men det är ändå samma typ av verksamhet, om än på frivillig basis. 4. Varierar nog. Det finns exempel på extremt duktiga musiker och musiker som kommer in för att de har talang men ändå inte spelat så länge. Men du bör vara beredd att spela och leva med ditt instrument 95% av din lumpartid. Man tar inte in vem som helst även om det är få sökande, det finns en miniminivå man behöver komma över. Sen vart den gränsen är kan inte jag svara på. 5. Spelar du på musikskolan bör du nog prata med din musiklärare och se om det kan bli terminen/läsårets mål att klara mönstringen. Spelar du inte för lärare bör du söka upp någon (Fältpiparkåren är ett alternativ). Annars gäller: öva, öva, öva och sen öva lite mer. 6. Nej. LDKs hästar är dessutom de snällaste på K1, går på autopilot. Mycket bra information, tack så mycket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 8, 2010 Report Share Posted November 8, 2010 - varav tutti i parad och YM + Remle i valvet vid ceremonin: 1 Vad betyder ovanstående på begriplig svenska? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rara Avis Posted November 8, 2010 Report Share Posted November 8, 2010 - varav tutti i parad och YM + Remle i valvet vid ceremonin: 1 Vad betyder ovanstående på begriplig svenska? YM = yrkesmusiker Remle är en vpl som var med i AMK 2008, skulle jag tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts