Jump to content

Dummaste ordern ni någonsin fått

Recommended Posts

Den dummaste order jag någonsin fått måste vara när jag gjorde lumpen på P 18 1970-71 som pansarskyttegruppchef och min pluton skulle anfalla tillsammans med en pluton strv Centurion (102:or?). Vi skulle åka uppsuttna på bakpansaret på stridsvagnarna och sedan hoppa av och storma, och det var skarp ammo som gällde (dock inte för strv). När vi skulle göra uppsittning så beordrades vi även att göra mantelrörelse, något som orsakade stor upprördhet bland alla. Vi frågade varför eftersom det uppenbarligen vore fullkomligt livsfarligt att sitta ihopträngda bakpå en krängande Centurion med en patron frammatad i patronläget. Hur lätt skulle inte säkringen kunna häkta tag i nåt så att Ak 4:an osäkrades? Men nej, vi skulle göra mantelrörelse och mata fram en patron så att vi var eldberedda direkt efter att vi hoppat av. Till bilden hör också att man har nästan inget att hålla sig i bakpå en Centurion, och det finns glödheta avgasrör som man kan bränna sig på. Eftersom en hand går att hålla bössan så har man bara en hand över att försöka greppa nånting att hålla sig. Precis innan vi äntrade upp på stridsvagnarna så kom dock alla snabbt överens om vi inte skulle göra mantelrörelse (dvs. enbart sätta i magasinet med skarp ammo), oavsett vad befälen sa. Det hela avlöpte sedan utan incidenter, men det var en ruggig upplevelse att sitta bakpå dessa krängande monster.

/Per

Camp Oden BA09:

Beredskapshöjning med följd att C rep plut beordrar "Ladda", vilket alla i plutonen gör... lite underliga reaktioner fick man allt i matkön när man svarade på frågan "Varför har du AK:n på bröstet och inte på ryggen?". Det tog inte många minuter innan vi blev beordrade att göra patron ur och vaktladda istället. Till saken hör att vår chef var den enda som följde stående BatO... tydligen så hade CO inte koll på vad det innebar att beordra denna nivå av beredskap... Man reglerade texen i beredskaps ordern efter detta...

Vill minnas under ks07 att följande order kom under en av valhalla op: "besätt eldställningar" vilket alla gjorde, senare visade sig att en plut c ville öva sin egna pluton pluton och inte hela kompaniet som slutligen låg i eldställningar skarpt...

Kunde gått på röven det där...

En annan order vi som ST fick på en annan mission var att lämna preoce för att kolla vad som hände vid vcp 1, kanske inte så dum i sig om man bortser från skyttegruppen vi klostret...mest som en kul anekdot....

Bära en svart sopsäck samt hink modell stor fyllda med tomhylsor tvärs över ett övningsfält.

Detta trots att det fanns minst två pickupper lediga.

Det är tur att man iaf får bra betalt i HV... nä vänta nu

Dummaste ordern.... tja låt mig sortera bland minena...

Dummaste ordern med störst konskvenser:

Att med IA06 , ett svindyrt Pskkompani förstärka i Kosovo under handover mellan KS14- 15 pga "underättelser om befarade oroligheter under våren -07".

Ett rejält självmål och ytterst trist när samtidigt Kontingentschefen FS begärt förstärkning av kompanis storlek.

(Fråga alla som gjort KS mission på våren ngn gång om läget varit " lugnt men spänt".... :wacko:

Dummaste ordern språkmässigt:

Att som övertagande grupp i Gracanica efter Norrmän och Britter -99 inför Skyttekompaniets ankomst få se hur en direkt felöversättning orsakat bekymmer för befolkningen och alla vi soldater som tvingats bemanna VCp1-3 runt Graca genom åren.

Brittiska Sergant Major som lämnade över de olika VCP:na briefade oss på plats :

" The Checkpoint is closed during nighttime, instead we patrol in the village. "

Detta förvanskades snabbt i MUP-Huset på Camp Victoria ( Senare Gripen) till :

"VCP är igenbommad, ingen släpps igenom! "

( Sorry , alla ni som trofast bemannat dessa , men britterna kunde redan under sommaren 99 låta Albanerna köra rakt igenom Graca utan att incidenter hände särskillt ofta. Direkt efter att konflikten trappats ner. De britter som stationerats i Mup Station i Graca , hade dessutom kvällspermis och satt på caféerna med serberna och sänkte en kaffe eller ngn öl i sommarvärmen.)

Nåja, tiden läker alla sår! :)

Edit: Jag kan visst inte stava till Norrmän....

Edited by SFC Ljungan

Vi är ute på BatÖ med Logistikbasen VS våren 07, och plutonen skall ha skarpsjuktningsövningar för att kontrollera och förstärka tidigare kunskaper. Kvar på basen lämnas två pers ur vår sambandsgrupp att bibehålla plutonsstaben och dess samband med oss och bat-staben. När vi anländer vi skjutfältet och gör avsittning från forden beordrar befälet mig att upprätta samband och rappa upp, för att senare göra förbindelseprov.

- "Fänrik, vilket nummer skall jag rappa up?"

- "Ta plutonsnummret"

Sagt och gjort, jag rappar upp, allt är redo.

- "Fänrik, vem skall jag söka samband mot?"

- "Trossnästet*"

Jag börjar mata in nummret i knappsatsen men plötsligt trillar poletten ner

- "Fänrik, vi har ju rappat upp med vårt plutonsnummer."

- "Ja, hurså?"

- "Dom kommer ju inte kunna svara, och kan inte ringa ut förens dom inser att dom inte är upp-rappade"

- "Vadå, varför inte?"

- "Trossnästet svarar ju på plutonsnummret som vi just har rappat upp till den här radion. Alla som ringer efter plutonen kommer att nå hit och inte till dom."

Fänriken tittar oförstående på mig i någon sekund innan poletten trillar även för honom. Vi står i tystnad i någon sekund och begrundar vårat misstag, tillslut beslutar fänriken att vi skiter i sambandet.

:wacko:

*Alltså, vår plutonsstab, på logistikbasen

• Forumsledning

Det verkar vanligt att just svensk-engelska översättningar inte är så där jättebra.

* ÖVERSATTA DRESS CODES

Vill minnas att jag under KS06 fick se original specarna på engelska till de olika DRESS CODES i battle groupen.

Som vanligt hade man på svenska jackat upp allt ett eller två hack bara för att det är bra att vara lite extra beredd som gemene officerare tycker och låta väringen svettas lite mer har ingen dött av.

Genomgående var ju att Close at Hand tolkades som buret och att de som skulle finnas inom en halvtimme alltid skulle finnas i inom räckhåll. Självklart gjordes inget för att justera detta även om jag påtalade det uppåt.

De på staben som skrivit ordrarna åkte ju ofta iväg i sin bil i det de stod i och på sin höjd pickan vid sidan på baccis, helt utan den utrustning som gällande Dress Code föreskrev. Det är iaf min erfarenhet.

* CD-SHOPS REGLERNA VID CAMP VICTORIA

Alla de regler som gällde för att få gå ut till CD-shopparna vid Camp Victoria.

Eftersom Tshirt inte fick bäras ytterst fick folk låna ett kroppsskydd i vakten för att berättiga bärandet av tshirt. (under kroppsskydd var tshirt ok)

Såg lite lustigt ut att folk travade runt i cd-shoppen med Shorts, tshirt+kroppsskydd 94 och fälthatt camo. Vapen behövde ju inte medföras.

* ORDER HINDRA MEN PRIORITERA VILA

Under lumpen gick vi ofta som övande styrka åt Kustartilleriets stridsskola (KAS). De plutonchefer vi då fick var ofta inte så insatta i markstrid vilket kunde blir lite lustigt, men oftast jävligt irriterande.

VId en dubbelsidig övnings första dygn då vi var försvarande styrka fick vi av PLutonchefen kl 22 order om att vi under natten skulle förbereda att HINDRA fienden, men att eftersom det var fösta dygnet på övingen kunde vi priotiera sömn också så vi inte var helt slut.

Som vi var lärda var HINDRA en ganska ambitös uppgift och vi förberede ett stort antal minieringar med stridsvagnsminor och försåt, minskisser och hela baletten, sågade ner träd och förberedde träd för snabbfällning, förberedde eldställningar och växeleldställningar, osv. Inte någon som helst sömn. En grupp tog dock fasta på det där med sömnen och det vart en hel del kalabalik när vår Kapten som gick som blågul ville få det till att vara ordervägran.

Det var dock ganska genomgående motsägelsefullt att de övande officerarna inte hade någon koll på beredskapsnivåerna för markberedskap och alltid tog i för mycket trots att ordrarna uppifrån oftast sa nåt annat avseende vad man fick ta av sig och hur många som kunde sova kontra ligga på post.

* SKARP POST PÅ DUBBELSIDIG ÖVNING

Vid ett tillfälle fick efter genomfört skarpskjutningsmoment under pågående dubbelsidig övning i Villingsberg återgick vi efteråt till vår bas.

Blågul återvände till sina barracker/hotellrum, osv

Vi påtalade att vi hade skarp ammo i bössorna, men tydligen orkade de inte med bytet till lösplugg. Hur som fick vi ligga post med skarp ammo och enligt den gällande ordern så skulle vi öppna eld om fienden kom närmare än 50 m på soldatens eget bevåg.

Killarna kunde sova ganska gott den natten i värnen, då vi ABSOLUT INTE skulle öppna eld oavsett vad ordrarna sade ens om något befäl

gastade det till dem. Eventuell B-styrka hade vi i min grupp iaf låtit passera. Hellre ordervägran än att öppna eld med skarp.

Vill minnas under ks07 att följande order kom under en av valhalla op: "besätt eldställningar" vilket alla gjorde, senare visade sig att en plut c ville öva sin egna pluton pluton och inte hela kompaniet som slutligen låg i eldställningar skarpt...

Mittåt - det var en Toch, och ja, det var minnesvärt, men inte på ett helt igenom bra sätt... :)

Minns inte många direkt korkade order, men ibland var det ganska irriterande.

Vi hade fått order om att hämta en stor drös lådor vi inte visste vad det var. Det var en gammal bod vi hade, och vi skulle bära ner ca 30 stora otympliga lådor för en smal trappa. Det tog sin lilla tid. Då vi burit ner matrielen kollade kapten på lådorna och kom på att det inte var det han ville ha, så vi fick bära upp det igen.

Under REMI fick vi order att alteftersom vi blir klara hjälpa plutonen i byggnaden bredvid om deras officerer ber om det. Vi blev klara allteftersom och våra gubbar stack över till andra boden. Efter någon timme kommer vår officer. Då han ser att en majoritet av vår pluton sitter i en öde lokal blir han småsur och säger "Ni skulle hjälpa dom, inte göra jobbet åt dom".

Dummaste ordern språkmässigt:

Att som övertagande grupp i Gracanica efter Norrmän och Britter -99 inför Skyttekompaniets ankomst få se hur en direkt felöversättning orsakat bekymmer för befolkningen och alla vi soldater som tvingats bemanna VCp1-3 runt Graca genom åren.

Brittiska Sergant Major som lämnade över de olika VCP:na briefade oss på plats :

" The Checkpoint is closed during nighttime, instead we patrol in the village. "

Detta förvanskades snabbt i MUP-Huset på Camp Victoria ( Senare Gripen) till :

"VCP är igenbommad, ingen släpps igenom! "

( Sorry , alla ni som trofast bemannat dessa , men britterna kunde redan under sommaren 99 låta Albanerna köra rakt igenom Graca utan att incidenter hände särskillt ofta. Direkt efter att konflikten trappats ner. De britter som stationerats i Mup Station i Graca , hade dessutom kvällspermis och satt på caféerna med serberna och sänkte en kaffe eller ngn öl i sommarvärmen.)

Nåja, tiden läker alla sår! :)

Ser man på, man kanske inte hade behövt stå och bråka varje natt i VCP3 med folk som skulle till Pristina eller varför inte "I go to airport"....eller något annat kul ställe.

Dummaste ordern måste nog vara under lumpen när vi skulle öva plutons anfall.

Vår KB skulle öva i att leda plutonen, och vi åkte kors och tvärs över övningsfältet i Skövde och tog olika anfallsmål (läs: oförsvarade skogsdungar).

Vi är på väg över den öppnaste delen av fältet och har ca 300m kvar till nästa dungen, då hasplar han ur sig "Alla Ceasar strid till fots, närstrid. Avsittning" eller något sådant.

Varvid hans vagn tvärnitar och alla hoppar ur, i min vagn är vi helt inställda på att köra hela vägen in till målet och gasar på, och den tredje vagnen vet inte riktigt vad han ska göra så det blir något mellanting och dom gör avsittning 100m från målet.

:D:wacko: Förvirringen är total, och det tar ungefär 3 millisekunder innan våran kapten beordrar avbryt, återgå.... :bash:

:lol:

Dummaste ordern under GU kom från högre ort som förbjöd oss att skjuta GRG uppsuttet från PBV302.

Det var en alldeles lysande idé som funkade strålande och som till och med dåvarande CA Åke Sagrén bevittnade

vid en förevisning med skarp 8,4.

Fast å andra sidan behövdes ingen knivutbildning heller...

Allt var inte bättre förr, men kanske roligare!

i HV:

att hundar ej skulle få åka i försvarsmaktens fordon, pga regler från jordbruksverket.

en tydligt lokal order som bestod i att någon hundförare, inte ville att deras kelgris inte skulle bli åksjuk, i de hemska 20-bilarna.

under GU:

"bushman ta med dig radion och ge dig upp på kullen där"

ett st Lt som tillbringat sina senaste 15 år med att utbilda P4´s kockar, blir pga någon förvirrad Kompanichef nya idéer förvandlad till C tolo.

tyvärr var vår b-styrka K3, som mycket väl visste att vi skulle stanna med tolo-omgången, just brevid denna skogsdunge, krönt av en 15 m hög kulle.

låt mig bara säja att jag fick ett gott tillfälle att studera ett st fordonsmina 13, från ca en m avstånd.

under tid som anställd:

en obeskrivlig mängd kontra-order som började med orden:

"egentligen skulle vi ha övat strid/sjv/mineawerness/PK-utbildat oss, men tyvärr vill S**B att vi hjälper till med enheten....."

Edited by bushman

Chefen för ett icke namngivet HV InsatsKomp i mellersta Sverige:

Order: Fördröj fi PskKomp/StrvKomp

Jag och min KSP-skytt med varsitt p-skott sprang mot fi med högra knäuppdragningar.

Plats: CC 07(06?) Värtahamnen

Hur länge vi fördröjde dem...gissa

Mittåt - det var en Toch, och ja, det var minnesvärt, men inte på ett helt igenom bra sätt... :rolleyes:

Jag vill understryka att det inte var plutonchefen som gav denna order utan att det var en troppchef. Vi som kan KS07 org utantill kan nog räkna ut vilken tropp det handlade om (inte C2).

Plutonchefen dvs undertecknad var mindre road...

KC var inte heller imponerad

CO svävar nog fortfarande i ovisshet om detta

Mittåt - det var en Toch, och ja, det var minnesvärt, men inte på ett helt igenom bra sätt... :rolleyes:

Jag vill understryka att det inte var plutonchefen som gav denna order utan att det var en troppchef. Vi som kan KS07 org utantill kan nog räkna ut vilken tropp det handlade om (inte C2).

Plutonchefen dvs undertecknad var mindre road...

KC var inte heller imponerad

CO svävar nog fortfarande i ovisshet om detta

Då ber jag om ursäkt att jag misscrediterat fel person, rätt ska vara rätt!

KA1, någon gång i mitten av 90-talet: Av en osäker löjtnant fått order att hjälpa GRK-plut att måla sina eldrör, spadar och annat jox i en hemsk, kermitgrön, färg innan förrådställandet. "Den kanske blir som den vanliga när den torkar? Det var i alla fall den här burken jag fick på förrådet..." Det blev den inte :rolleyes:

Sagt av en löjtnant;

"Ikväll ska vi ha plutonfest i lokalen xxx. Detta kommer gå städat till, vi kommer ha roligt utan att dränga till oss och den som är praktbakis imorgon får se på helvete. Det är en order..."

Sex timmar senare dansade sagda löjtnant runt med en sådan där liten tequilahatt på skallen. Måste vara den dummaste ordern någonsin ;-)

Sagt av en löjtnant;

"Ikväll ska vi ha plutonfest i lokalen xxx. Detta kommer gå städat till, vi kommer ha roligt utan att dränga till oss och den som är praktbakis imorgon får se på helvete. Det är en order..."

Sex timmar senare dansade sagda löjtnant runt med en sådan där liten tequilahatt på skallen. Måste vara den dummaste ordern någonsin :lala:

Det var väl inget fel på ordern inför sagda vht.

Genomförandefasen kanske inte uppfyllde angivna riktlinjer fullt ut...

Divisionschef kommenderar undertecknad att sända ett meddelande (med intressant innehåll) i klartext trots mina upprepade försök att förklara olämpligheten med detta. Jag får frågan om det var jag eller han som var divch. Du svarar jag och sänder. :worthy: Sedan tar jag och Strilch samtliga koder och förpassar dessa till runda arkivet då vi nu röjt koden för dessa.

Då gick ljuset upp för divch och jag får ordern - "Återta föregående meddelande!"

---??? Öh - va, hur menar, vad ???.... :)

Varvid Strilch blinkar lite menande till mig :lala:

Jag förstår vinken och anmäler "Meddelande återtaget" :rockon:

• 1 month later...

Dagprogram efter inryck.

Dagsprogramet denna vackra dag sa att vi skulle bära U7 vilket enligt lista på logement betydde "utrustning för träning" vilket innebar att stolta ledningspluton såg lite märkliga ut, jämfört med alla andra som bar M90.

Efter många diskussioner (vi gick i sluten formering) ställer vi oss i den långa kön.

Alla på I19/A9 minns denna underbara kö som bildades vid inryck 06?

Efter ca 15-20min av köande börjar vi se slutet, då dyker ett befäl upp som frågar varför vi stod uppställda i träningsställ. Vi får kontraorder och löper tillbaka för snabbt ombyte.

Senare visar det sig att en ny lista med klädkoder hade införts men ej kommit ut på vår plut.

Så går det för nya värnpliktiga som följer order...

Rolig denna den första dagen i FM.

Skulle väl vara när vi fick reda på att vi skulle slå upp tält på en strand: Dock visste vi av... Tyvvär egen erfarenhet att där märktes Tidvattnet av allt för jäkligt. Vi slog upp tält där och alla andra ca 20 meter uppåt. När en liten gubbe kommer gåendes och frågar vem som skall sova där blev svaret: Det ska herr XXXXXX göra. Sedan påstod gubben att han inte gett order att slå upp tälten där.

Under veckan fria kriget 1990/91 P4 lifkompaniet bevakade vi en skogsväg från två höjder o ordern var skjut på allt som rör sig på vägen!

Allt frågas? Svar JA det innebär att vi vet exakt vad som händer uppe hos er..

Menar kapten precis allt? kärringar o barn..Svar JA!

Allt som kommer på denna vägen skall skjutas på!!!

Efter 4 händelse lösa dygn o massa lösplugg tidigt en morgon kommer en kärring på cyckel med en jakthund i koppel..

Snöret i tältet drar o skramlar o ordern kommer befäst eldställningar..

Ska vi skjuta på kärringen med hund? Svar JA..det är en order!!!

Som ung gruppchef gavs ordern till mina soldater samtidigt eldöppnande mot kärring med hund..

O två ksp posteringar sköt..

hm..ja hunden sprang till skogs, o kärringen springer säkert än i dag skämt o sido..

Kan ju tillägga att jag blev hämtad med polisbil men de var min kapten som fick prata med polisen..

Självklart letade vi reda på hunden..finns många sånna historien dumt verkligen men man fick heller inte ifråga sätta order på den tiden.

Regementschefen vart nöjd trots att det var en order man borde ha brutit emot skrattade han*

A

Torde väl vara under gånga helgens övning, då vi från 0000 - 0300 skulle bedriva spaning och reka efter en pilot.

Ingen packning, ingen komarock, ingenting förutom det vi bar på oss skulle vi bära med oss.

Det slutade med att alla utom två (de äldsta båda som rekade närmre där vi trodde piloten var) låg och frös arslet av sig i ett buskage i c:a två - två½ timme. Och vi skulle vara tysta och ligga still... Den delen bröts efter ett tag, vi kände att vi ville värma oss lite i alla fall :P