Jump to content

SäkI Snacks

Vildmannen

Recommended Posts

Jag var på MAXI och handlade nyss och noterade att chips- och ostkrokshyllan i stort sett gapade tom och dom var istället utplacerade i små kvantiteter runt om i butiken. En artikel i DN kanske förklarar orsaken. http://www.dn.se/sthlm/vi-forlorade-allt-i-branden-1.810182

Någon annan som noterat samma sak i er stormarknad?

Kan ha ett samband med att vissa medlemmar ur begåvningsreserven sätter ut brandbomber vid chipshyllor.

Edit: Borde ha klickat på din länk innan jag skrev svaret. ;-)

Finns de inte för bankomater också? Här var dom stängda ett par kvällar i rad nu. Samt att swedbanks server krasha igår. hehe

Kan ha ett samband med att vissa medlemmar ur begåvningsreserven sätter ut brandbomber vid chipshyllor.

Edit: Borde ha klickat på din länk innan jag skrev svaret. ;-)

De var dock "begåvade" nog för att veta att chipshyllor är perfekta. Chips brinner som bara den, nära nog omöjligt att släcka en stor chipshylla. Värre än en cistern brinnande bensin. Det är nog inte så allmänt kännt att chips brinner så bra. Och jag har inte hört det förklaras heller i nyhetsrapporteringen. Det har alltid varit halvt livsfarligt med dessa berg av chips i butikerna.

Var det inte någon incident för ett par år sedan med typ självantändning i chipshyllan...?

Minns jag rätt var det någon butik som brann ner för ett tag sedan, och just detta kom på tal då dom misstänkte att det var blinkande lysrör som agerat "aktivator" till chipsen..

Chips skall enligt den lokala brandchefen brinna bra om det tar eld. Blinkande lysrör är en ganska vanlig källa till brand enligt samme man. Förebyggande brandskyddsarbete är inte bara intressant, det är lärorikt också=)

Genialiskt att gömma nåt brännbart bland chipspåsarna, enligt branschtidning (inom dagligvaruhandeln) undras det om det verkligen är politiska motiv bakom dessa bränder.

Chips skall enligt den lokala brandchefen brinna bra om det tar eld. Blinkande lysrör är en ganska vanlig källa till brand enligt samme man. Förebyggande brandskyddsarbete är inte bara intressant, det är lärorikt också=)

Genialiskt att gömma nåt brännbart bland chipspåsarna, enligt branschtidning (inom dagligvaruhandeln) undras det om det verkligen är politiska motiv bakom dessa bränder.

Hur fasen startar blinkande lysrör brand??? Ok i närvaro av gas kan jag tänka mig att glimmtändaren funkar bra som tändare men Chips???

Hur fasen startar blinkande lysrör brand??? Ok i närvaro av gas kan jag tänka mig att glimmtändaren funkar bra som tändare men Chips???

Dom genererar värme vilket får närliggande brännbara ämnen att hitta på otyg såsom att brinna.

Det behöver vara rätt nära, men damm, pappersbitar mm kan hjälpa till också

Det finns bränder som är bekräftade att dom startat med hjälp av lysrör, jag vågar dock inte säga om den butiksbranden för några år sedan blev bekräftat som en sådan.

Dom genererar värme vilket får närliggande brännbara ämnen att hitta på otyg såsom att brinna.

Det finns bränder som är bekräftade att dom startat med hjälp av lysrör, jag vågar dock inte säga om den butiksbranden för några år sedan blev bekräftat som en sådan.

Det blir varmt ja, omformare mm blir varma i armaturerna. Vill minnas att det skall vara fritt 50cm under ett lysrör. Detta är ofta något som inteföljs när den händige klädhandlaren monterar nytt provrum och liknande. Livsmedelshandlaren plasserar kartonger ovanpå hyllorna i butiken osv. Då finns det även ofta strålningsvärmare som skall alstra värme som hamnar för nära brännbart material. Som fastighetsförvaltare har jag sett en del skräckexempel på liknande. Tyvärr är säkerhetstänkandet lågt bland folk, mest beroende på okunskap tror jag.

Det blir varmt ja, omformare mm blir varma i armaturerna. Vill minnas att det skall vara fritt 50cm under ett lysrör. Detta är ofta något som inteföljs när den händige klädhandlaren monterar nytt provrum och liknande. Livsmedelshandlaren plasserar kartonger ovanpå hyllorna i butiken osv. Då finns det även ofta strålningsvärmare som skall alstra värme som hamnar för nära brännbart material. Som fastighetsförvaltare har jag sett en del skräckexempel på liknande. Tyvärr är säkerhetstänkandet lågt bland folk, mest beroende på okunskap tror jag.

Ja klart, en drozzel kan kortslutas och damm ibland fungera som gas. Men då beror det inte på ett blinkande lysrör. Själva lysröret lär knappast kunna starta brand.

Jag uttryckte mig möjligen oklart, det är inte själva lysröret som orsakar branden. Blinkade lysrör är en indikation på att nåt är fel och att det finns risk för värme som kan leda till brand om det vill sig illa. Exakt vad som sker vet jag inte, men det kanske någon elektriker härinne kan svara på?

Nu spekulerar jag, men vid tändningsögonblicket menar jag det blir en hög belastning på armaturen, detta leder till värme, om lysröret inte tänds försöker armaturen/drossel/omformaren om och o igen starta/tända lysröret. Då kan det bli varmt. Det är i de fall jag varit borta i, varit runt drosseln som det funnits spår av värme och rökutveckling. Men återigen jag spekulerar nu, jag är ekonom, inte elektriker.

Edit: om du har ett blinkande lysrör, plocka bort det ur armaturen. Lite osäker på om det är bra att ha endast ett lysrör i en armatur som är avsedd för två, så om möjligt plocka ur båda lysrören.

OT nu, men lite elsäkerhet skadar inte hoppas jag.

Precis det blir så pass varmt så närliggande material kan antändas.

Huruvida armaturen i sig kan börja ryka och brinna, det vet jag inte.

Men det är nog inte omöjligt i extrema fall. Vilket är som Proto säger, inte helt ovanligt...

Precis det blir så pass varmt så närliggande material kan antändas.

Huruvida armaturen i sig kan börja ryka och brinna, det vet jag inte.

Men det är nog inte omöjligt i extrema fall. Vilket är som Proto säger, inte helt ovanligt...

Kablar mm har gummi/plastbeläggning, den kan ta eld, har också sett drosslar som utvecklar sådan värme att lack på armaturer färgas svart och utvecklar rök.

Hade ett tilfälle i Ulricehamn där lysrörsarmaturen fattade eld, tack och lov i en källare med betong-tak, väggar och golv. Elden kunde inte sprida sig. Ni som bor i lägenhet och har förråd/bod, hur många av er har lysrör i gångarna men glödlampor i själva förråden? Beror detta på ekonomiska själ eller har någoon helt enkelt tänkt till? Gångar är som regel mindre belamrade med bråte, bodarna därimot proppfulla av brännbara saker.

Ni som bor i lägenhet och har förråd/bod, hur många av er har lysrör i gångarna men glödlampor i själva förråden?

Alla källarförråd jag har sett har haft glödlampor i gångarna och ingen belysning alls i förråden.

(Om man inte gör som jag förstås och "fixar" en glödlampa även där...)

Det är ju inte helt okänt att chipshyllan övertänder inom fem minuter.

Räddningsverket gjorde ett test, som publicerades i deras tidning Sirenen någon gång förra året.

Det är de bilderna som syntes i dagstidningarna i samband med bränderna.

För er som knallar runt i skogen så är chips ett bra sätt att starta lägerelden.

Vad är det vi ser i framtiden? Bader-Meinhof - the next generation?

Ni som bor i lägenhet och har förråd/bod, hur många av er har lysrör i gångarna men glödlampor i själva förråden?

Alla källarförråd jag har sett har haft glödlampor i gångarna och ingen belysning alls i förråden.

(Om man inte gör som jag förstås och "fixar" en glödlampa även där...)

Då har du haft fel hyresvärd :unsure:

Hoppas din fixade glödlampa är utförd korrekt. Har sett en del skräckexepel på Händige Harrys elfix.. Otroligt att det inte brinner oftare egentligen..

Då har du haft fel hyresvärd :unsure:

Hoppas din fixade glödlampa är utförd korrekt. Har sett en del skräckexepel på Händige Harrys elfix.. Otroligt att det inte brinner oftare egentligen..

Jag bor i bostadsrätt. Men ja, jag har följt elinstallationsreglerna. Det händige Harry ofta gör fel är att han inte känner till reglerna. Om man känner till dem är det knappast raketforskning att följa dem...

Dessutom blev det ju knappast sämre än det var innan. Jag tycker inte att det ska hänga lösa sladdar ur eldosan.

Oftast när jag sett och hört om bränder/rök/svart i armaturer, så var det en glimtändare av gammalt stuk. Dessa försöker tända lysröret gång på gång, och till slut så smälter glimtändaren och kan börja brinna.

Annars så är det ganska vanligt med fredagsjobb och skurvar som inte är riktigt bra. Här nu på jobbet så kostar sånt en massa tusen kronor, så elektroniken går sönder, samt kostnad för personal som ska felsöka och hitta felet.

Men back till topic. Har man hittat någon som tagit på sig "terror-super-alqauida-IRA-tamaliska tigrarna" dådet? Var ju en jävla skriverier om det i sexpressen.

Brännbara vätskor har vart Ex-klassade länge!

Damm blev Ex-klassat för 6-7 år sedan efter en rejäl spannmålssiloexplosion i frankrike där en Silo förvandlades till pulver.

Är det dags att Ex-klassa chipshyllorna nu! stora gula Ex-skyltar runt hyllorna med chips, kanske även med mobiltelefonförbud.....

Då har du haft fel hyresvärd :uuh:

Jag bor i bostadsrätt. Men ja, jag har följt elinstallationsreglerna. Det händige Harry ofta gör fel är att han inte känner till reglerna. Om man känner till dem är det knappast raketforskning att följa dem...

Dessutom blev det ju knappast sämre än det var innan. Jag tycker inte att det ska hänga lösa sladdar ur eldosan.

Va!! Lösa sladdar är väl färgrant och fint :unsure: "Friskt kopplat hälften brunnet" var det nån elektriker som sa om råttboet till elcentral i en fastighet jag bad han röja upp upp i. Förre fastighetsägaren tyckte det var onödigt med hantverkare..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...