Jump to content

Empire total war

Axel of Sweden

Recommended Posts

Fråga: hur byter man ut t.ex. en skjutskola mot en bordell?

Som det är nu är platserna mer eller mindre förutbestämda i städerna: bygg ett admiralitet, eller ingenting.

I en del byar kan man välja ganska fritt, samt att hamnbyar har ett par val, men i städerna känns det mer låst.

• Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Man kan bara välja mellan helt olika grenar (kyrkor, bordeller, universitet, gårdar etc) på helt tomma platser, dvs sådana som växer fram med tiden eller sådana man erövrar tomma. Därefter kan man bara uppgradera dem innom samma fält, så om har allt för många kyrkor, men saknar ett universitet måste man bränna upp det för att kunna bygga nytt på den tomma platsen.

jag är lite missnöjd med att utvecklarna inte lagt ner tid på research och släppt ett spel som inte är riktigt klart

lite fel:

Sveriges örlogshamn borde vara Skeppshomen i stockholm inte malmö

INGEN av dom historiska karaktärernas porträtt ser ut som dom ska (tx Karl XII)

alla europeiska stater har samma uniformer, det är bara färgerna som skiljer dom åt (som ofta är helt felaktiga).

och varför har officerarna skägg när dom egentligen borde vara slätrakade och ha peruk

tänk på rome TW då gick romarna igenom 3 olika uniformer och medievial då det var stor skillnad mellan sena och tidiga enheter

lite exempel på hur svenska uniformer såg under 1700-talet

http://www.algonet.se/~hogman/uniformer_armen_17.htm#1720

många flaggor är felaktiga, från fel århundrade, eller helt påhittade

inga örlogsflaggor, endast storbrittanien har en som inte ens är rätt

allt detta är synd eftersom spelet egentligen är ganska bra

jag är lite missnöjd med att utvecklarna inte lagt ner tid på research och släppt ett spel som inte är riktigt klart

lite fel:

alla europeiska stater har samma uniformer, det är bara färgerna som skiljer dom åt (som ofta är helt felaktiga).

och varför har officerarna skägg när dom egentligen borde vara slätrakade och ha peruk

tänk på rome TW då gick romarna igenom 3 olika uniformer och medievial då det var stor skillnad mellan sena och tidiga enheter

Malmö är handelshamn hos mig :worthy:

Karlskrona var väl också uppfunnet på den tid spelet utspelar sig?

Tror inte Karlskrona är med i spelet.

Kör nu som Storbritannien. Lite annorlunda utmaning att försöka kväsa folk på indiska halvön och krossa Cherokee-er.

Åkte på ett rejält fel i går. Först slutade mus-skrollningen funka, avslutades med "fel på empire.exe..." suck.

• 4 weeks later...

lite fel:

Malmö är handelshamn hos mig :baskerHV:

Karlskrona var väl också uppfunnet på den tid spelet utspelar sig?

Jag vet inte riktigt när spelet utspelar sig men Karlskrona grundades i slutet av 1600-talet.

Spelet utspelar sig 1700-1799. Man börjar alltid 1700, sedan finns det olika val när man vill avsluta det.

Jag har testat att spela som Frankrike två gånger. Kat-a-strof... andra gången skulle jag vara "smart", så jag invaderade brittiska öarna det första jag gjorde. Sällan har jag varit så hatad i spelet ;-) stört omöjligt att försöka få engelsmännen att gilla mig.

Nu har jag istället påbörjat world domination som Sverige. Har kommit till runt 1720, stora problem med preussarna, samt att Hannover lyckats ta Danmark av mig. Men snart ska dom få se det "kalla stålet i vitögat" när "lokalmedborgare med flintlåsgevär" ska "slakta dem!" :=o

• 1 month later...

Och exakt en månad senare är jag klar med world domination som Sverige. Tog, och kontrollerar, lite drygt 65 regioner.

Det var en film när kalendern slog över till 1800, som berättade hur duktig jag varit. Sedan fick jag chansen att fortsätta... ska prova det, vet inte hur länge man får hålla på.

Tjenare,

För er som fortfarande spelar Empire: Total War finns ett antal moddar som kan göra spelet mycket mer utmanande och roligare!

A Proper Empire - Terra Incognita

Nya enheter för alla länder, nya skins, korrekta flagor för arme och flottor, AI förbättringar och balansändringar. Plus ett nytt system för hur du rekryterar soldater, inte längre kan du "spamma" fram enorma arméer på ett par turer, utan du är begränsad till ett antal tusen man beroende på befolkning och de regioner du äger. Ger mer djup och man måste tänka mer strategiskt! Mycket skoj!

http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?t=265610

Darthmod

Balans och AI mod och ett försök till att återskapa de massiva arméer som fanns under denna tidsperiod! På ett slagfält kan det finnas upp till 10,000 man! Dock så måste man nästan äga en monsterdator för att verkligen uppskatta de enorma slagen.

http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?t=246146

Och många, många mer moddar som försöker förbättra skins/uniformer, AI, balans, flaggor, göra alla länder spelbara etc.

Allt finns på www.twcenter.net

För er som gillade / fortfarande spelar Rome: Total War kan jag rekommendera Europa Barbarorum. Allt är nytt! Kartan, enheter, de olika faktionerna. Enorm mod med stor tyngd på att ett historiskt korrekt sätt representera krig, soldater och livet under denna period. Om du är intresserad av historia är denna mod given!

http://www.europabarbarorum.com/

Har installerat ner Terra Incognita, tyvärr har jag tröttnat på spelet i stort efter att ha kört en hel del.

Men - om inte annat så är AIn mycket bättre, eller åtminstone mycket effektivare. Jag körde ett slag där datorn hade kanske 3-1 i enheter mot mig. Jag hade inget kavalleri eller artilleri, datorn hade ej kavalleri men en artillerienet. Tidigare så datorn skickat fram ett par enheter i taget, eller kanske frontruschat med alla. Nu kom de flesta enheterna rakt framifrån, men ett par enheter flankade mig "på riktigt", som jag inte sett tidigare. Jag förlorade snabbt och hårt. :rockon:

Svårt för mig att säga något om övriga ändringar, men jag kan tänka mig att dom också är till det bättre.

• 1 month later...

ETW är ett jäkla bra spel! :worthy:

Har kommit till året 1785 och precis tagit över Madrid, efter att har krossat Danmark, Polen, Ryssland och Frankrike :dribble::dribble:

Min dröm är en mod som utspelar sig under kallakriget mellan 1955 till 1999. :rockon:

Här kommer det några punkter som jag har skrivit ned hur modden skulle kunna vara.

Allmänna punkter:

- Enheter skall rekryteras pluton vis.

- Luftstrider behandlas genom ”kalkylatorn” och inte spelas

- Luftvärn reducerar flygenheter som attackerar enheter genom ”kalkylatorn”.

- Enheter kan få understöd från närliggande artilleri och flyg.

- Luftenheter så som helikoptrar och flyg berörs ej av floder och hav.

- Fort ändras till flygplatser.

- Utveckling ger tillgång till ammo, mörkersikten, bättre motorer och nya vapensystem.

:rockon: Problem:

- Mixade enheter gällande vapensystem, sås som ksp, grg och ak.

- Enheter i strider väljs i grp eller enhet, t.ex inf.grp eller strv

- Luftvärn

- Flyg

- Artillerisupport

Vi har en tre månaders bäbis hemma så jag hinner inte sätta mig in i moddning av spelet.

Jag hoppas att någon annan kanske fastna för iden som både har kunskap och tid till modden.

Det låter som en stor nöt att knäcka. Går det göra en mod som är så omfattande? Bäst blir det nog om man t.ex skulle slå ihop World in Conflict med Total War serien.

En sådan mod har diskuterats redan för RomeTW. Problemet är ju att efter 1800 så försvan ju massformationerna mer eller mindre och spelmotorn klarar ju knappt av skydd som det är nu, hur ska man då få till små grupper av soldater som ska röra sig genom skog och ruiner, desutom med så pass olika vapen system som gevär/kpist/ksp är. Där nog ett bättre alternativ någon Company of Heroes mod som t.e.x Europe in ruins.

Eller försöka få tag på någon av de closecombat versioner som används utav myndigheter.

En sådan mod har diskuterats redan för RomeTW. Problemet är ju att efter 1800 så försvan ju massformationerna mer eller mindre och spelmotorn klarar ju knappt av skydd som det är nu, hur ska man då få till små grupper av soldater som ska röra sig genom skog och ruiner, desutom med så pass olika vapen system som gevär/kpist/ksp är. Där nog ett bättre alternativ någon Company of Heroes mod som t.e.x Europe in ruins.

Eller försöka få tag på någon av de closecombat versioner som används utav myndigheter.

Jag har både CoH och några av Clos Combat spelen.

Det bästa strategispelet som någonsin gjorts är enligt min mening Steel Panthers 2 och uppföljaren SPMBT.

• 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...