Jump to content

Empire total war

Axel of Sweden

Recommended Posts

det har att göra med att hela spelet ligger i .pack filer vilket är komprimerade filer..

altså måste spelet packa upp dem först innan de kan laddas, därav de långa laddningstiderna.

• Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Ingenting med kopieringsskydd att göra, ända sedan Quake I tiden har många spel haft .pak filer. Det är smidigare än att ha tusen lösa filer.

När man installera Microsoft Flight Simulator X inser man att dessa herrar borde använda .pak filer med. För det tar en herrejösses tid att kopiera 20000 små filer istället för 20 stora.

Uniformsfetischist som man är så tycker jag att det är skojjigt att (preussiska?) lätta infateriet har svalbon för musikmanskap!

Hur som, helst jag kan inte köra spelet på min fabriksnya HP Touchsmart tx2 med Vista Ultimate och 4 gb ram. Sitter en AMD turion X2 dual-core mobile RM-74 2,20GHz i den och ett ATI Radeon HD 3200 grafikkort. Det borde funka, men icke!

/P

Hur långt kommer du? Går det att installera?

Jag håller fortfarande på med Road to Independence. Ska man se det som en kampanjtutorial?

Rätt skoj, synd bara att datorn tycker att jag har för många enheter, och att jag skattemässigt är på väg i konkurs var och varannan tur. Jag menar, är det inte det som saken gäller... ;-)

Jag håller fortfarande på med Road to Independence. Ska man se det som en kampanjtutorial?

Rätt skoj, synd bara att datorn tycker att jag har för många enheter, och att jag skattemässigt är på väg i konkurs var och varannan tur. Jag menar, är det inte det som saken gäller... ;-)

Ja, det är en kampanjtutorial. Fan banga den och lira grand campaign istället. Vill man tjäna mer pengar så är det bara och invadera land och trada. Destomer land desto mer pengar är en sjysst grundregel. Man får mer skatt och så kan man trada mer. Indien är en bra trading partner, ger grymt mycket kosing.

/Nyllet

Rätt skoj, synd bara att datorn tycker att jag har för många enheter, och att jag skattemässigt är på väg i konkurs var och varannan tur. Jag menar, är det inte det som saken gäller... :rockon:

Jodå, men det tar ju förskräckligt lång tid. Ägandes ett orginal anser jag det moraliskt försvarbart att ladda hem en "säkerhetskopia" kanske en knäckt variant rentav funkar bättre.

Kan ju nämna att jag också har en nedladdad version (äger orginaldisk dock) installerad. Detta för att jag är fruktansvärt emot att behöva vara uppkopplad för att spela ett singelplayerspel.

Problemet du kommer få är med ljud och RTI kampanjen. ljudet finns det fixar för och numera tydligen en RTI fix också.

(edit, fix fix)

Kan ju nämna att jag också har en nedladdad version (äger orginaldisk dock) installerad. Detta för att jag är fruktansvärt emot att behöva vara uppkopplad för att spela ett singelplayerspel.

Problemet du kommer få är med ljud och RTI kampanjen. ljudet finns det fixar för och numera tydligen en RTI fix också.

(edit, fix fix)

Åh tusan. Jag som tänkt använda spelet på min bärbara under tråkiga transatlantiska flygningar och på hotellrum. knappast att jag vill vara uppkopplad då! Trodde det skulle kunna stängas av på något sätt.

/P

Jag är hyfsat säker på att man kan spela det utan att vara uppkopplad. Däremot kan man inte spela det utan steam (bör finnas vägar runt det). Så har det fungerat med andra spel.

Så du aktiverar spelet när du är uppkopplad och sen är det fritt fram att ställa in Steam på offline mode om man inte har möjlighet till uppkoppling eller av andra orsaker.

Drog igång Grand Campaign som Preussen. Har blivit (bättre) kompis med Spanien och Sverige. Skövlat Kurland och Polen.

Lite dålig kontroll på det administrativa än så länge, det här med gentlemen osv, men det ska nog lösa sig.

Har ganska bra kontroll på slagen. Nästan uteslutande linje-regementen, med ett par artillerienheter, och ett par kavallerienheter för att sopa undan flyende fienden.

problemet är ju dock att krig kostar.. mycket. Och att hålla sina handelsvägar öppna, kostar... mycket.

Jaså? Jag har aldrig haft några problem med handelsvägarna? Vet att man kan blockera handelsvägar, men har faktiskt bara varit med om att det blivit blockerat för mig en gång. Och då va inte jag målet, utan England låg i krig med Frankrike och försökte då förstöra lite för grodätarna. Problemen kanske blir större lite längre in i kampanjen? är bara på ca 1740 än så länge.

stefanf: jag kör själv på samma enheter, brukar dock slänga in lite grenadierer då deras granater är sjukt effektiva om man siktar på rätt punkt i fiendens led. De andra enheterna känns faktiskt riktigt onödiga att lägga pengar på.

Någon som använder fler olika enheter? Jag hittar inte riktigt något bruk för de

Någon som använder fler olika enheter? Jag hittar inte riktigt något bruk för de

Det beror helt på mot vilka och var jag krigar någonstans. Men jag försöker alltid ha minst två regementen dragoner som reserver.

Lätt infanteri kan jag ha med ibland i mina mindre enheter som jag tar mindre städer och sånt med.

Så jag använder nog alla sorters enheter men för lite olika saker och i olika sammanhang.

Som Marahatan (eller hur det nu stavas) får jag konstant mina sjövägar blockerade, som Frankrike brukar jag också få mina rutter blockerade dock inte lika frekvent.

Har jag förstått det här rätt: sjötransportförmågan är "inbyggd" i enheterna? Och du behöver bara ett enda skepp för att köra iväg din armé någonstans?

Jag har tagit hela Polen, men dom envisas med att göra uppror. Jag måste konstant ha en stående mindre armé bara för att kväsa bråkmakarna. Hur gör man för att undvika uppror? Jag tror jag försökt med att undanta området från skatt, i alla fall för tillfället...

Någon som har tips på hur man kan bli kompis med england? hamnade i krig här för ett tag sedan mot min vilja och trots att jag skövlat allt söder om skottland så vägrar de sluta fred :( (inte en som jag erbjuder dem deras land tillbaka). Ett onödigt krig som driver mitt redan knakande imperium mot bankrutt :rolleyes:

Jag kan ju fortsätta med lite tips med tanke på de två inläggen ovan mig.

Först, för att lösa uppror, enklaste lösningen är att undanta städerna från skatt.

Man kan dessutom se till att ha en rejäl garrison, och riva eventuella skolor (de ger -happines i form av clamour for reform) och riva industribyggnader i städerna och bygga happiness byggnader istället (kyrkor eller gardens).

För att sluta fred med en nation krävs det ofta en gåva i form av pengar (datorn värderar pengar mer än regioner och teknologier).

Om man inte är i krig är enda sättet att få nationer att tycka om dig att ge dom en State Gift på antingen 2500, 5000 eller 10000.

Du kan spela empire singelplayer utan att vara uppkopplad, bara att öppna steam i "offline mode" finns under "files/Arkiv" i huvudmenyen.

En större variation bland enheterna är inte alltid nödvändig, däremot är en bra taktik att använda sig av skirmishers och light infantry för att mjuka upp motståndaren innan ni möts, artilleri ger ofta bra utdelning på detta (har ändrat mig sen tidigare).

En armé med hälften lätt infanteri och hälften tungt infanteri samt några kanoner ger ofta bättre utdelning än en armé med bara tungt infanteri.

Multiplayer är ett tag bort för mig än så länge. Förresten, hur funkar matcherna? Är det långa partier där man både strategerar och kör ett antal slag, eller är det bara på slagfältet man får roa sig med varandra?

Jag hoppas verkligen att det kommer en bra fix för den, ibland helt stendumma, AIn.

Har två batterier som skjuter mot en punkt i terrängen där ingen finns kvar. Beordrar dom att skjuta på det anfallande infanteriet istället. Nädå, "vi ska minsann bomba sönder den där lilla grushögen där borta". Förflyttar dom och då passar det sig att skjuta på fienden (och nej, sikten var långt i från skymd).

Annat tillfälle, oftast brukar det funka att flytta dom, men - ett par batterier skjuter mot ett fort. Jag ska flytta dom, kör limber/unlimber-knappen, och visst lastar dom upp. Men ungefär två sekunder senare lastar dom av, och börjar skjuta igen.

Sedan kan man ju få tuppjuck på infanteriets förflyttningar inom ett fort... suck. "Skjut på infanteriet 20 meter framför er." "Nä, tänker vi inte göra. Vi springer istället åt andra hållet, klättrar ner för repen, och springer 3 varv runt fortet". Suck.

Jag ska flytta dom, kör limber/unlimber-knappen, och visst lastar dom upp. Men ungefär två sekunder senare lastar dom av, och börjar skjuta igen.

Sedan kan man ju få tuppjuck på infanteriets förflyttningar inom ett fort... suck. "Skjut på infanteriet 20 meter framför er." "Nä, tänker vi inte göra. Vi springer istället åt andra hållet, klättrar ner för repen, och springer 3 varv runt fortet". Suck.

Utvecklarna själva har sagt att AI under belägringar är dålig och ska åtgärdas.

Vad gäller kanonerna, det är inte så att du har "fire at will på?"

Det "roligaste" är ju när fiendens kavalleri inser att du inte har något kavalleri (vilket tydligen är väldigt prio för AI) när han stormar ditt fort och då låter sitt kavaller rida runt och runt och runt dina murar istället.

Det här är första totalwar titeln där man kan spela multiplayer på kampanjkartan också, detta ska dock vara väldigt buggigt och du kan inte spela mer än två.

Fire at will verkar nästan inte funka alls för mina artillerienheter. För infanteriet funkar det bra, men artilleriet struntar i vad jag försöker bestämma.

Det skulle jag också göra om du var chef :)

Kollat avståndet?

Jag blev fruktansvärt frustrerad över att mitt artilleri inte sköt fast fienden stod på andra sidan av ett stort fält.

Insåg sedan att fienden var utanför maxavståndet. Finn jus även ett minimum avstånd för vissa enheter.

Max avståndet går att komma runt genom att manuellt välja mål åt artilleriet, dom kan få träff endå, efter som kanonkulor studsar lite eller går lite längre endå.

Kollat avståndet?

Jag blev fruktansvärt frustrerad över att mitt artilleri inte sköt fast fienden stod på andra sidan av ett stort fält.

Insåg sedan att fienden var utanför maxavståndet. Finn jus även ett minimum avstånd för vissa enheter.

Max avståndet går att komma runt genom att manuellt välja mål åt artilleriet, dom kan få träff endå, efter som kanonkulor studsar lite eller går lite längre endå.

Det är en känd bugg, Fire at will fungerar inte att stänga av för artilleriet, dessutom är det ibland helt omöjligt att förflytta det, just för att fire at will stannar på även om du "limbrar" vilket leder till att de återgår och fortsätter skjuta.

Det värsta är när ett mål artilleriet beskjuter försvinner utanför range, då skjuter de i marken någonstans på måfå, helst dina egna enheter.....

EDIT: Kampanj multiplayer existerar inte ännu, det är endast slag... kampanjmultiplayer ska komma i en patch enligt speltillverkarna

Året är 1726, och Preussen härskar i Europa! ;-)

+43 milj. innevånare, och stigande.

Har tagit allt utom Bavaria och Alsace. Som bonus har jag utökat österut. Helt plötsligt förklarar Sverige krig, dom rackarna tror att jag vill ha deras tron. Hmphf. Om jag vill ha den, så tar jag den.

Jag har nu så mycket pengar att jag har råd med två fullstackade arméer (förutom en del små garnisoner), och ändå kan bygga i stort sett allt det jag vill.

Har fått karréer. Inte en dag för sent. Nästa turn ska jag få testa på ranked fire.

Härligt att se batterier som rensar nästan hälften av en karré i en salva. Synd bara att det är mitt eget infanteri... :rolleyes:

(Nej nej! Skjut inte på rytteriet som ridit in bakom mitt infanteri!! Sluta! Argh)

Jag föll till föga häromdagen och köpte spelet via Steam. Det flyter faktiskt på förvånansvärt bra på medium (+ 4xFSAA) och 1280x960 (vilket min 22" skärm tydligen klarar utan att förvränga alltför illa).

Jag upplever laddtiderna som något mer humana än i demon. Det kan iofs. också bero på att jag under de föregående veckorna har spelat Medieval TW (ettan!) som också har långa laddtider. Det verkar hursomhelst inte göra någon skillnad för laddtiderna om jag kör ett spel från 2002 eller från 2009. Lite märkligt med tanke på att den här maskinen i sitt grundutförande (Radeon 9600 och 512 Mb RAM) är nyare än Medieval (2002).

Nuvarande specar:

P4 3 GHz; 3 GB ddr (400) RAM; Radeon 3850 (512 MB AGP 8x).

Jag har alltså fördubblat RAM-minnet sen jag postade förra gången. Tyvärr blev det aldrig av att prova demot med den hårdvaran så jag vet inte om det är RAM eller att det är fullversionen som gör skillnaden.

Året är 1732 och Europa darrar av fasa för Preussens till synes oövervinnerliga styrkor. :)

Redan har Polen-Litauern, Nederländerna, Österrike och Kurland erövrats och införlivats i det Preussiska Riket.

Österrike och Nederländerna valde fel sida när Storbrittanien förklarade krig mot Preussen så att säga.

Nu ska styrkorna reorganiseras och kompletteras inför nästa serie fälttåg. Danmark, Hannover och Westphalen väntar på att erövras.

Storbrittanien lämnar jag därhän. De kan få ha sin regniga, kalla och dragiga ö för sig själva....än sålänge.

Kör som Sverige den här gången. Har kommit till ca. 1718. De nesliga ryssarna har anfallit mig i ryggen. Tror dom verkligen att dom kommer att ha kvar Moskva innan 1720 har gått ut?

Satsar mycket mer på infrastruktur, och ett mer strukturerat sätt att bedriva forskning. Känns som det betalar sig mer än jag trodde.

Väntar bara på att Preussen ska anfalla mig. Polackerna verkar inte fatta vem som numera bestämmer i Europa, så jag måste lära dom en läxa.

Håller med om att en del röster låter lite pajiga "infanteriii" (som nämnts ovan), och "se stålet i vitögat"(?). Att höra någon bräka "der stahl smeckt" på tyska var faktiskt roligare. :baskerKav:

Och sedan - ansiktena. Känns lite för budget. Dom kunde väl åtminstone haft fler än (ungefär) 10 ansikten att välja på. Och varför inte använda riktiga porträtt för åtminstone härskarna. Hade varit mycket roligare om Karl XII såg ut som Karl XII och inte Duke Nukem med peruk.

EDIT: tillägg.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...