Jump to content

Empire total war

Axel of Sweden

Recommended Posts

OT. Jag är av åsikt att engelsktalande som översätter vårat Carl till Charles gör fel fel fel, inte översätter vi George till Göran?

Gör vi inte? Varför heter i så fall Saint George Sankt Göran (eller Sankt Örjan)på svenska?

Vi försvenskade namn på medeltiden, men gör det inte längre?

/Nyllet

Grundregeln är väl att historiska regenters/personers namn översätts/kan översättas (t.ex. Karl XII --> Charles XII) medan nu levande behåller sina: Carl XIV Gustav blir sålunda inte Charles XVI Gustaf.

Vi kallar den engelske kungen Henry VIII för Henrik VIII, vi kallar inte nuvarande Prins Charles för för Prins Karl. (DNs språksidor innehåller ibland nyttig och användbar information.)

Ang. spelet som diskussionen handlar om: Hur upplever ni prestandan? Behöver man en ny dator för att den skall orka driva spelet? Jag upplevde ibland att Total War: Rome laggade när det blev mycket soldater på skärmen. Finns det ingen som har lyckats ta lite representativa skärmdumpar?

• Replies 136
  • Created
  • Last Reply
Ang. spelet som diskussionen handlar om: Hur upplever ni prestandan? Behöver man en ny dator för att den skall orka driva spelet? Jag upplevde ibland att Total War: Rome laggade när det blev mycket soldater på skärmen. Finns det ingen som har lyckats ta lite representativa skärmdumpar?

Beror naturligtvis på hur mycket kräm du har i din nuvarande dator, men om man inte spelar med allt för hög detaljrikedom går det alldeles okej att spela med en dator på minimikraven eller strax däreunder (dvs dryga 2 Gb). Det är dock en mycket stor fördel om din processor har fler kärnor, så spelet stöder multicore. Minne skall man heller inte ha lite av och även om 4 Gb är bäst klarar man sig nog alldeles adekvat med 2.

Här är lite screenshots (där jag spelat på medium för de flesta visuella saker).

Om man försvarar är stenmurar en av de bästa vänner du kan ha då infanteri kan ta skydd bakom dem så att endast första linjen skjuter (och på så sätt har över halva kroppen i skydd bakom muren och de bakre leden tar betäckning knästående.

http://screenshots.skrivbordsgeneralen.se/#62.2

Druvhagel kan vara riktigt jävligt om man inte har något sådant skydd. Det har dock naturligtvis begränsningar i räckvidd och verkning, men som sopkvast i infanteriled är det VÄLDIGT effektivt.

http://screenshots.skrivbordsgeneralen.se/#62.4

Min lilla brigg håller på att borda en mycket större men ack så skadeskjuten Fourth-rate (som fått 90% av sin styrbords bredsida förstörd och långt över hälften av besättningen dödad).

http://screenshots.skrivbordsgeneralen.se/#62.6

Det gick tydligen inte att länka direkt till bilden då SoldF inte tillåter dynamisk resolution.

För min del så är spelet lite småsegt när de övriga länderna gör sina saker och i början av striderna. Möjligen om soldaterna springer in med bajonett och börjar hugga på varandra och det är många soldater inblandade.

Trots detta är min dator helt okej och tar crysis på medium, kan tänka mig att det är något som en patch fixar.

Sitter i skolan nu, så kan inte fixa några skärmdumpar men det tror jag skall gå att ordna när jag kommer hem senare i kväll.

Tillägg:

Skrev för långsamt :D

Min lilla brigg håller på att borda en mycket större men ack så skadeskjuten Fourth-rate (som fått 90% av sin styrbords bredsida förstörd och långt över hälften av besättningen dödad).

Varför seglar bägge fartygen med enbart mesansegel?

finns howitzer och mortar också ;)

dock aldrig använt dem i nåt slag än.

inte rocket artillery heller (sägs att precisionen är sisådär, men eldkraften är bra när de träffar)

Tydligen hade använde man det vid Waterloo. Första skottet slog ut en artilleribesättning, men därefter så var spray-and-pray, dvs. ingen som helst precision - alls (ref. Tamelanders Waterloo).

Min tanke är alltså att eftersom spelet är tidigare, borde raketerna om möjligt vara ännu sämre. Men visst skulle det vara kul med några brittiska raketartillerienheter. :)

Fick spelet igår, installerade utan problem. Körde ett försvarsscenario, Österrike vs. England. Gick oväntat bra, trots att jag ställde upp de flesta enheterna utanför fortet. Men - vad fort allting gick. Det var ungefär som med skeppen: seglen hissades på två sekunder, och full fart nås på 3 sekunder. Jag måste ställa ner hastigheten, annars blir det command-and-conquer-goes-muzzle-loaded. :D

Jag bor relativt nära en Siba, Elgiganten och Onoff affär, och jag undrar, finns spelet i någon av dom affärerna och vad kostar det?

Om du bor relativt nära så är det väl bara att åka dit och kolla själv. Övriga på forumet kan väl knappast veta vad som finns i din lokala butik. Ett annat hett tips är att söka lite på internet, du vet google och liknande, om det inte går att gissa sig till vad adressen är t ex siba.se.

Titta vad jag hittade om Empire total war:

Siba (finns information om lagerstatus på varuhusen)

ONOFF (finns information om lagerstatus på varuhusen)

Nä det är alltid lättare att låta andra göra jobbet för en, eller hur.

Hur som haver, mitt exemplar av spelet dök upp igår och installeras just nu.. Yay för lediga fredagar. B-)

Började köra "Road to indepence" igår. Lagom inlärningskurva. Har kört ca. 10-15 omgångar och slaktar infödingar i parti och minut. Hur långt håller den kampanjen på egentligen? Är den en typ av lång tutorial för att klara av kampanjerna sedan?

I alla fall jag gillar spelet, skön "bara en turn till"-känsla. B-)

Varför seglar bägge fartygen med enbart mesansegel?

Ingen aning. Segelokunniga programerare antar jag. Tänkte inte på det just då, men jag håller med om att det skulle vara mycket mer fördelaktigt att använda fockarna. Orsaken torde i alla fall vara att jag höll på att borda spanjoren och på så vis ville ha så låg fart som möjligt vid anfallet (speciellt med tanke på att jag har så mycket lägre fribord att min besättning var tvungen att klättra upp i den egna riggen innan jag kom över relingen.

Här är en bild på själva bordningen, där briggen bakom nog håller på att sätta två av fockarna. Notera även kulhålen i skrovet på Fourth-raten (både kanon och druvhagel)

http://screenshots.skrivbordsgeneralen.se/#62.7

En tanke bara:

Tänk på att svårighetsgraden i samtliga spel i TW serien är inte så att det blir svårare utan enklare.

Alltså, default är egentligen veryhard/veryhard om man vill ha en AI som gör hyfsat rätt.

En tanke bara:

Tänk på att svårighetsgraden i samtliga spel i TW serien är inte så att det blir svårare utan enklare.

Alltså, default är egentligen veryhard/veryhard om man vill ha en AI som gör hyfsat rätt.

Utveckla lite tack :ph34r:

Väljer du lättare än t.e.x VH på battles så kan datorn komma att göra följande t.e.x:

Du står utanför hans fort i en fin halvcirkel, datorn skickar ut en enhet rätt in i din halvcirkel.

Datorn skickar ut nästa enhet in i din halvcirkel.

Datorn skickar ut nästa enhet, osv.

Vill man ha en AI som inte är tweakad för att begå misstag utan en AI som gör bra ifrån sig så finns bara VH. Detta är ett återkommande fenomen i totalwar.

Många som klagar på en dum/dålig/svag AI kör helt enkelt inte på VH.

Väljer du lättare än t.e.x VH på battles så kan datorn komma att göra följande t.e.x:

Du står utanför hans fort i en fin halvcirkel, datorn skickar ut en enhet rätt in i din halvcirkel.

Datorn skickar ut nästa enhet in i din halvcirkel.

Datorn skickar ut nästa enhet, osv.

Vill man ha en AI som inte är tweakad för att begå misstag utan en AI som gör bra ifrån sig så finns bara VH. Detta är ett återkommande fenomen i totalwar.

Många som klagar på en dum/dålig/svag AI kör helt enkelt inte på VH.

Det som är synd är att om man väljer very hard för att få balanserade realtidsstrider så blir strategiläget på kartan helt omöjligt svårt i många fall. Har inte testat Empire än men så var det i tidigare spel.

Ja fast, då kan du ju sänka nivån i strategiläget.. Är ju just därför det finns två sliders att ställa in. Jag kör iaf på, VH/VH.

Efter ett antal timmars spelande nu så inser jag att jag är lite skadad från tidigare spel, särskillt då Napoleonic TW och Medival americas. Bara för att motståndaren har lägre teknologinivå så innebär inte det att du inte måste vara större antal för att slå honom, samt att ett fort är ganska kass om man inte har mantal nog att försvara det :)

Har även förlorat fältslag där det varit en ratio på 1/4 till min fördel och förlorat dock :)

Lite för tidigt för en ordentlig utvärdering, men jag gillar det skarpt, en mix mellan europa universalis och TW :)

Dock så har inte den där "woha" känslan som infann sig när jag först satte mig med Medival och senare Rome infunnit sig ennu.

Det känns dock skönt att spela ett spel där jag vet att AIn kan ge mig storstryk om jag inte är skärpt.

T.ex. så kan jag beordra tre plutoner (?) med ryttare att ställa upp bredvid varandra, genom att hålla in högerklicken så man ser hur de skall stå innan man beordrar dem dit. Då hamnar de plötsligt med sjuttioelva mils mellanrum mellan plutonerna (?). Varför?
Om du har grupperat dina enheter (ctrl-1 etc) Så försöker de behålla den fomation de hade när du grupperade. Tex två kavenheter som grupperades när de stod vid kanterna kommer att behålla samma avstånd. Kan va därför.

Btw, någon annan som märkt hur mycket artilleri suger? Mina line infantry har mellan 100-200 kills i slagen medan artilleriet har ca 20-40 (typ hälften egna om man är så dum att man använder canister shot vilket verkar vara detsamma som att använda en "friendly fire only" knapp).
De kan va effektivare än du tror, verkar som artilleriets "kills" bara baseras på direktträffar eller nåt. Har närmare utplånat flera enheter (från 120 gubbar till 20-30) innan de kom fram till min huvudlinje mha quicklime shells, infanteriet behövde inte skjuta ett skott. Ändå hade artyt bara 5-6 kills var...

Jamen, jag blir tokig. Beordrar kavalleri att från "högre nedre delen" av karta ta sig till "mitten högt upp". Det finns en bro. Istället springer dom "rakt upp", ställer sig vid strandkanten och fattar absolut ingenting. Trots att bron är nära dom. Smart AI. Jo, tjenare. B-)

I SIB, (något jag finner grymt kul, kanske bara nyhetens behag, men det är ju verkligen galet kul att slåss på gator och storma hus) så är artilleri grymt effektivt, skjut sönder husen och du slipper slösa liv på att använda infanteri till att få ut fienden.

Sedan så har jag bara använt artilleri som inte går att flytta en så länge. Men i öppna fältslag så tycker jag också att det inte dödar så många, däremot så får det fienden att röra på sig och det är ju alltid bra, eftersom man kan få honom ifrån eventuella fortifierade positioner/murar osv.

Kör min första riktigt seriösa omgång med Preusen nu, kommer med en rapport senare om hur det går.

Kavalleri har en erkänt dålig "pathfinding", t.e.x om du ska över ett staket så måste dom komma vinkelrätt, annars så stannar dom och börjar irra runt.

Samma sak med hushörn och liknande.

föresten om ni inte redan vet om den http://www.totalwar.org/

vilket är för totalwar vad soldf är för svenska möpar.

hur är den svenska factionen egentligen?

är den historiskt korrekt och ägande?

och hur är de svenska rösterna? jag ser på en massa youtube-klipp att armeerna har faktiskt sina egna språk istället för bara engleska med stor accent

hur är den svenska factionen egentligen?

är den historiskt korrekt och ägande?

och hur är de svenska rösterna? jag ser på en massa youtube-klipp att armeerna har faktiskt sina egna språk istället för bara engleska med stor accent

Speler börjar 1700, regioner kontrollerade av Sverige består av Finland, St Petersburg och Narva. (+ Sverige så klart.)

Överlag är de svenska rösterna riktigt coola, det enda jag stör mig på är när man markerar infanteri trupper, de säger "infanteriiii" på absolut töntigast möjliga sätt, lite små kul i början, men blir snabbt ganska jobbigt.

Jag upplever extremt långa laddningstider (jämfört med spel som Armed Assault, STALKER och Falcon 4 AF) med relativt lite diskaktivitet/hårddiskknatter (= mycket beräkningar och mindre inladdning???) och varierande prestanda under slagen. Markslag rätt ok även med hög grafik men sjöslagen nästintill ospelbara.

P4 3 GHz; 1,5 GB ddr2 (400) RAM; Radeon 3850 (512 MB AGP 8x). - Tror ni att mer RAM skulle hjälpa? Hur presterar releaseversionen jämfört med demot?

P4 3 GHz; 1,5 GB ddr2 (400) RAM; Radeon 3850 (512 MB AGP 8x). - Tror ni att mer RAM skulle hjälpa? Hur presterar releaseversionen jämfört med demot?

Mer minne skulle säkert hjälpa, men jag tror att en Core2 i stället för en Pentium4 skulle hjälpa mer...

Mer minne skulle säkert hjälpa, men jag tror att en Core2 i stället för en Pentium4 skulle hjälpa mer...

Jag har en Core2 - 2.2 GHz, och jag upplever även jag långa laddningstider.

Har även två gigabyte RAM, så några större problem på min dator är det inte.

Kanske är något som kan fixas med en patch?

Är haj på datorer, men inte Så haj.

Har läst om många som klagar över långa laddningstider. Jag har även råkat ut för att det börjar gå jätte segt det är max 4 eneheter samtidigt på kartan (battlemap) medan det går hur fint som helst när två fulla stackar möts för att slåss vid ett fort.

Jag kör på en P4 3,4 ghz, 2 gb och 7800gtx 256 mb.

Start- och ladd-tider känns lite längre än liknande spel, men inget jag går i taket över. HL2 hade liknande problem. Kan det ha med Steam att göra? Att man autenticieras(?) mellan varje scenario?

Har inte upplevt några problem när jag spelar. Kör på medel-inställningar. Har i och för sig bara kommit till kapitel 2 i "road to indepencence", men 15-20 enheter synliga på skärmen funkar bra.

Hur många enheter kan det bli i ett slag?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...