Jump to content

Empire total war

Axel of Sweden

Recommended Posts

ja, en bra tutorial för sjöslag hade varit önskvärt...

fick stryk med 7 5th rate ship of the line mot ett ensamt piratskepp

slutade 7-0 (dvs alla mina skepp sänkta)

tror knappt jag skadade piratskeppet mer än fällde en mast typ

• Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Det enda som jag tycker är dåligt är

:Alla europeiska staters trupper har i princip samma uniformer bara olika färger.

Så var det inte i verkligheten

:Sveriges enda unika enhet är hakkapeliter som hör hemma i 1600-talet inte i 1700-talet,

väldigt dåligt av CA :)

:Endast engelska fartyg har örlogsflaggor,(som tyvärr är av den civilia varianten inte den militära) alla andra länders fartyg har vanliga nationsflaggor.

Hoppas att detta fixas i en patch

:Det går inte att spela med "minor nations" (tx danmark) i multiplayer

Resten av spelet är dock klockrent :happy:

gillar Gentlemannéns repliker starkt

särskilt när man beordrar honom att gå in i ett universitet

har kört fram till 1791 nu och där stöter jag på patrull...

så fort jag försöker välja en större flotta under admiral "desmond lunde" (2nd rate ship of the line) så kraschar spelet...

har dock hört att det kommer en patch i veckan som skulle fixa bla lite stabilitetsproblem så får hoppas att den löser problemet så jag kan fortsätta min kolonisering av Nordamerika.

Ok, spelet ÄR bra :uuh:

har lirat konstant i helgen och greppat det mesta nu... Dominerar Europa minus Italien/Frankrike/Spaninen men har precis hamnat i Krig med England så nu knakar det i fogarna... har likt Napoleon en högst medioker flotta :unsure:

Försökt ladda ner demot. Endast hittat det via Steam. Laddar ner, och ser ut att installeras ok. Försöker starta upp - hänger sig på första bilden (företagsinfo).

Min PC uppfyller kraven, vad jag förstått.

Tips på ställe där man kan ladda ner demot som fil, utan att behöva använda Steam??

EDIT: Löste sig. Man måste bara vääääännnnta på att det drar igång. Ganska länge. :unsure:

Kollat på lite YouTube-videos från spelet och jag kan bara säga att det ser mer än GRYMT ut!

Att äntligen få spela Sverige, och under 1700-tal! Min favoritperiod! :-D

Längtar tills jag får lite pengar om en sisådär 10 dagar så man kan köpa det :):D

Jag har äntligen fått tag på det spelet! Har lirat större delen av eftermiddagen. Självfallet som Sverige. Det gick faktiskt över förväntan i battle-delen av spelet. Teknologi och det där har jag lite problem med. Är det någon som har tips på vad man ska forska efter och hur man sla göra för att skynda på forskningen? Det verkar inte gå att bytta forskningsställen. Jag har än sålänge bara tagit över en ny provins, köpenhamn, så har bara ett universitet förutom uppsala.

/Nyllet

du kan bygga nya skolor när du får nya städer.. och de kan då forska på olika saker..

du får då givetvis välja mellan typ värdshus, skola, kyrka eller industri när du får ny stad...

de är sedan låsta till det om du inte beordrar rivning...

värdshus är bra att ha då de gör folket glada och industrier är bra då de ger pengar.

kyrkor vet jag inte vad de är "bra" för... mer än att de ger präster (jag brukar skita fullständigt i religioner och låta folket tro på vad de vill)

för att snabba på så skickar du in "gentlemän" i skolorna (det brukar man få lite då och då)

och.. ju större skola desto snabbare går det givetvis...

Har aldrig varit förtjust i Total War serien, men verkar lovande så det ska nog få en chans.

Carl har alltid varit Charles på engelska och Charlemange på franska.

Knut blir Canute

Precis som Georg utalas olika.

Eller att Jakob blir John. (ja inte numera kanske men förr)

Finns massa mer exempel men jag är för trött nu :ph34r:

OT. Jag är av åsikt att engelsktalande som översätter vårat Carl till Charles gör fel fel fel, inte översätter vi George till Göran? Tycker man ska beakta de regionala skillnaderna. Nog om det, våran Carl engelsmännens Charles är inte fransosernas Charlemange. Charlemange är en historisk person, Karl den Store. Carolus Magnus är Karl den Store på latin, därav det namnet. Fransmännen säger Charles precis som engelsmännen. Slut OT.

OT. Jag är av åsikt att engelsktalande som översätter vårat Carl till Charles gör fel fel fel, inte översätter vi George till Göran?

Gör vi inte? Varför heter i så fall Saint George Sankt Göran (eller Sankt Örjan)på svenska?

Spelet beställt. Har bara testat demot ett kortare tag. Det verkar som enheterna vandrar iväg på eget bevåg. Är det AI som gör det?

T.ex. så gick mina engelska infanterister iväg utan att jag hade något att säga till om.

OT. Jag är av åsikt att engelsktalande som översätter vårat Carl till Charles gör fel fel fel, inte översätter vi George till Göran?

Gör vi inte? Varför heter i så fall Saint George Sankt Göran (eller Sankt Örjan)på svenska?

Vi försvenskade namn på medeltiden, men gör det inte längre?

/Nyllet

Spelet beställt. Har bara testat demot ett kortare tag. Det verkar som enheterna vandrar iväg på eget bevåg. Är det AI som gör det?

T.ex. så gick mina engelska infanterister iväg utan att jag hade något att säga till om.

INget jag varit med om, kanske var en bugg i demot.

Dock så kan dina enheter förfölja flyende fiender om de inte står i "guard mode" (sköldsymoblen i nedre högra panelen). Tror dock de har guard mode aktiverat som standard.

Upplevde liknande problem i demot, samt att trupperna inte ställde upp sig som jag ville när jag sade åt dem att marschera iväg till en ny position.

Dock är det inte alls lika mycket problem i spelet, bortsett från att jag har lite småproblem med att ställa upp dem fortfarande.

T.ex. så kan jag beordra tre plutoner (?) med ryttare att ställa upp bredvid varandra, genom att hålla in högerklicken så man ser hur de skall stå innan man beordrar dem dit. Då hamnar de plötsligt med sjuttioelva mils mellanrum mellan plutonerna (?). Varför?

Hur det är med Empire vet jag inte men i andra total war spel så kan enheterna börja flytta sig om du ställt upp dem för tätt. Du måste alltså se till att det finns utrymme mellan enheterna. Annars tycker de att de inte får plats och flyttar sig.

Det var en av infanterienheterna i demot som vandrade iväg framåt på eget bevåg.

Nu när jag testade igen gick det bättre - eller om det var så enkelt att jag managerade dom bättre nu.

I alla fall: Heroic och Decisive victory i sjö- respektive land-krig.

Tror jag kommer tycka om det här spelet. :)

Hoppas brevbäraren kommer med det redan imorgon.

Lite tips och trix för er som kanske vill fördjupa er upplevelse:

Det finns en "modd" för att spela alla nationer i hela spelet inklusive de som inte existerar från början (så som: USA, Grekland, Finland, Ungern osv.). Man kan även spela som pirater men det är något tråkigare om man inte gillar miljarder med sjöslag (man kan endast bygga 6 st "buccaneers" som land armé och det går inte att bygga enheter från övertagna städer), dessutom måste du ta över andra städer för att få tillgång till forskning.

Modden hittas på: Total War Center forums: Empire mods (google da bloogel, är för lat för att länka)

Diplomati:

För att bli vän med nationer som kanske inte gillar dig är det ingen idé att skänka pengar eller tekonologier, "State gift" är det som gäller.

För att få trade agreements behövs nästan alltid en muta i samma överenskommelse, tex betala: 1000. Det gäller främst om ni inte har jättebra relationer.

För att få fred där du vill ha mer än bara städer kan det behövas att du ger något tillbaks, tex en stad du ändå inte vill ha, jag brukar ta mer än vad jag vill ha sen ge liknande: Peace, give region: Courland -- Peace, give technology XX, give money XX, med ett par försök tills man hittat rätt.

Krig:

Om en armé står still på en och samma plats i 1-2 turns kommer de bli "befästa". Det innebär att om du blir anfallen, dvs är försvararen i striden, får chansen att bygga div befästningsverk i deployment.

Infanteriet kan ha trenches mot kulor eller barrikader mot kavalleri och artilleriet kan bygga skydd (men inte förflyttas under striden).

I sjöslag, ställ alltid upp dina skepp så de har möjligheten att åka med vinden, om vinden kommer rakt mot dig, ställ de långt ner eller långt upp och förflytta dig i sidled över kartan och väl i strid, åk med vinden i ryggen och gör S - manövrar (dvs vik av åt ena eller andra hållet hela tiden för hålla hastighet men samtidigt kunna skjuta bredsida).

Smått och gott:

Försvara alltid ditt artilleri med minst två enheter av infanteri eller kavalleri, AIn älskar att flanka med kavalleri mot artilleriet.

Låt aldrig din general ge sig in i striden om inte ytterst nödvändigt, hans död ger rejält lägre moral.

Fortsätt alltid ett slag även om du vunnit, döda så mycket som möjligt av fiendens flyende trupper, om det är sjöslag så kommer fienden behålla eventuella skepp som flyr, sänk eller tillfångata alla skepp!

Flyende skepp skjuter inte tillbaks. Skjut sönder deras segel och master med chainshots för att förhindra att de flyr. Lättare skepp är snabba och bra på att jaga flyende skepp men gör inte så mycket skada.

Använd endast grapeshots efter att du bombarderat fiendens skrov rejält, eller om det är en liten skuta med oskyddad besättning.

Använd Grenadiers som primär melee trupp när du inte har något bättre att tillgå, de har bättre bonusar och vinner relativt lätt mot större enheter av infanteri av sämre kvalitet.

Forska fram bättre bajonetter än plug bayonets, dessa gör vapnet obrukbart resten av striden efter montering och måste fästas innan melee, vilket innebär att ett överraskande anfall kan leda till att dina trupper slåss utan bajonetter.

men överlägset bäst melee infanteri är light infantry!

speciellt om man utnyttjar dem med "light infantry tactics" knappen (de sprider ut sig mer)

60st light infantry med light infantry tactics slår med lätthet 120st line infantry

dock får man ju light infantry ganska sent så de är ju givetvis inte samma generation som line.

men överlägset bäst melee infanteri är light infantry!

speciellt om man utnyttjar dem med "light infantry tactics" knappen (de sprider ut sig mer)

60st light infantry med light infantry tactics slår med lätthet 120st line infantry

dock får man ju light infantry ganska sent så de är ju givetvis inte samma generation som line.

*gasp* blasphemy!

light infantry dör som flügor mot kavalleri, dessutom handlar allt om att korrekt använda sina line till att skjuta allt som rör sig, vilket AIn ofta misslyckas med.. nej, jag är konservativ, infanteri ska stå på led och avfyra salvor mot varandra tills den ena sidan dör eller flyr.

Btw, någon annan som märkt hur mycket artilleri suger? Mina line infantry har mellan 100-200 kills i slagen medan artilleriet har ca 20-40 (typ hälften egna om man är så dum att man använder canister shot vilket verkar vara detsamma som att använda en "friendly fire only" knapp).

(...)

Btw, någon annan som märkt hur mycket artilleri suger? Mina line infantry har mellan 100-200 kills i slagen medan artilleriet har ca 20-40 (typ hälften egna om man är så dum att man använder canister shot vilket verkar vara detsamma som att använda en "friendly fire only" knapp).

Påminner lite om att avvända GRK i gamla goa Close Combat. Mycket pang och nedhållande men litet skadeutfall.

/P

Vi försvenskade namn på medeltiden, men gör det inte längre?

/Nyllet

OT

Jo, det gör man och det är även kutym i de flesta länder. Några exempel:

James II av England: Jakob II i Sverige, Jaakko II i Finland, Jacobo II i Spanien, Jacques II i Frankrike, Jacobus II i Holland, Seamus II på Irland.

Louis XIV av Frankrike: Ludvig XIV i Sverige ovh Finland, Luis XIV i Spanien, Lodewijk XIV i Holland.

George II av Storbritannien: Georg II i Sverige, Yrjö II i Finland, Jiří II i Tjeckien, Jerzy II i Polen, Jorge II i Spanien

För att inte tala om påvenamn. Ioannes Paulus II på latin blir:

Johannes Paulus II, svenska

Johannes Paavali II, finska

John Paul II, engelska

Jean-Paul II, franska

II. János Pál, ungerska

Giovanni Paolo II, italienska

Jan Paweł II, polska

Gjon Pali II, albanska

*gasp* blasphemy!

light infantry dör som flügor mot kavalleri, dessutom handlar allt om att korrekt använda sina line till att skjuta allt som rör sig, vilket AIn ofta misslyckas med.. nej, jag är konservativ, infanteri ska stå på led och avfyra salvor mot varandra tills den ena sidan dör eller flyr.

Håller helt med dig där, man ska låta dem stå och panga på varandra tills ammunitionen tar slut - då blir det "Bajonett på".

...

Krigade klart mot dansken igår om Reykjavik, mitt artilleri träffade ju för faen allt UTOM fienden...

Lita inte på artilleri, usch och fy!

mina slag hänger nu helt på artilleriet....

standard brukar vara att placera artilleriet högt och med fritt skottfält, Line infantry på sidorna och bakom artilleriet och flankerat av kavalleri med generalen längst bak nära artilleriet...

artilleriet får sedan börja med att skjuta luftbrisader (om man kommit så långt i utvecklingen)

brukar ganska snart få även den mest hårdhuade fiende att tänka om när det flyger glödande metallsplitter runt öronen..

får artilleriet in en bra träff så tar de lätt med 15-20 fiender i en smäll och med 9-12 kanoner (3-4 enheter) så går det ganska fort att ta död på fienden..

om och när fientligt infanteri nu börjar närma sig så får artilleriet eld upphör och infanteriet flyttas fram framför och kavalleriet drar sig undan för att kunna leverera blixtattacker i flankerna.

om jag kan så sätter jag mitt line infantry på "fire and advance" taktik vilket gör att de skjuver fienden framför sig då första ledet skjuter och sedan springer andra ledet fram framför och skjuter osv så hela bataljonerna "rullar" fram under eldgivning.

har hittils som bäst spöat fiender med ca 1000 man och klarat mig med 50-100 förlorade soldater mot fiendens 800+

light infantry får terrorisera fiendens flanker då de är snabba och lättrörliga.

Krigade klart mot dansken igår om Reykjavik, mitt artilleri träffade ju för faen allt UTOM fienden...

Nu har jag inte provat spelet, så jag kan ju vara helt fel ute, men:

Ni tror väl inte att 1700-tals artilleri klarar av överskjutning/förbiskjutning? Kolla på hur artilleri brukar vara uppställt i illustrationer och rekonstruktioner av slag från tiden. Antingen instoppade mellan infanteribataljonerna eller i redutter med klart avgränsade eldområden. Aldrig bakom andra enheter. Riskområdet framför en skjutande kanon har ungefär samma form som bakom ett granatgevär, i synnerhet om man skjuter kartescher (canister shot).

Prova att placera artilleriet front and center. Kanonernas eldkraft kommer att stoppa frontanfall. Se bara till att ha enheter som skyddar artilleriets flanker (som Status Quo redan har skrivit).

finns howitzer och mortar också ;)

dock aldrig använt dem i nåt slag än.

inte rocket artillery heller (sägs att precisionen är sisådär, men eldkraften är bra när de träffar)

Ni tror väl inte att 1700-tals artilleri klarar av överskjutning/förbiskjutning? Kolla på hur artilleri brukar vara uppställt i illustrationer och rekonstruktioner av slag från tiden. Antingen instoppade mellan infanteribataljonerna eller i redutter med klart avgränsade eldområden. Aldrig bakom andra enheter. Riskområdet framför en skjutande kanon har ungefär samma form som bakom ett granatgevär, i synnerhet om man skjuter kartescher (canister shot).

Prova att placera artilleriet front and center. Kanonernas eldkraft kommer att stoppa frontanfall. Se bara till att ha enheter som skyddar artilleriets flanker (som Status Quo redan har skrivit).

Nää, jag har givetvis inte placerat dem straxt bakom mina trupper. Givetvis högt uppe på en kulle medan mina trupper står längst nere, helt dum är jag inte ;) Bara lite =)

Fast jag ska nog ta och prova att ställa dem bland leden mina, får se när det hinns med.

Det går framåt med min sverige campaign. Året är 1730, ryssland är nästan utrotat, dansken har bara island kvar (orkar inte segla dit och avsluta dom) samt preussen och polen är snart utrotade ur historieböckerna. Men, jag skulle gärna vilja veta hur mycket kräm ni lägger på forskningen? Jag lägger större delen av mitt kapital på armén. har en upkeep på ca 40k per turn just nu.

/Nyllet

Såg precis 'The Patriot'. De brittiska trupperna gjorde precis detta - artilleri bakom infanteriet och sköt endast några meter emellan fiende och britter. Såg riktigt konstigt ut. Men som sagt - allt kan hända i film. :)

Tänkte just då vad de skulle göra med han som siktade pjäsen, om projektilen skulle träffa brittiska enheter. Skjuten på fläcken? :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...