Jump to content

Empire total war


Axel of Sweden

Recommended Posts

  • Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Jag hoppar demot flyter sämre än spelet. Spelet var segt och nästan hackigt stundtals, för min del. Då med grundinställning. När jag valde ställ in automatiskt så höjdes allt till i princip det högsta. Jag är skeptiskt över antalet patchar som må behövas...

 

Men i övrigt hoppas jag på :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vilket underbart spel! Tankade hem demon efter att jag läst den här tråden och sjöstriderna är ju sanslöst roliga! jag hade också stora problem innan jag lärde mej att man ska inta linjeformation med alla skepp du får, sen får du segla upp jämsides med fiendeskeppen och försöka undvika deras kanoner så länge som möjligt. Försök också anfalla med både babord och styrbord sida då skeppet tar skada "sida för sida". Vänd andra kinde till och sprid ut skadan helt enkelt. Något som jag dock har problem med är markstrid, känns jäkligt komplicerat med alla möjliga formationer och grejer, äre någon som är bra på det så får ni gärna förklara lite.

 

/Nyllet

Link to comment
Share on other sites

Tips för er som laddar ner via steam, välj typ Taiwan som download location så får ni bättre hastighet än i Europa, jag körde från Taiwan med ~2mb/s medan Sverige hade ca 600kb/s..

 

 

Förövrigt, tips på hur man bäst ger motståndaren stryk i sjöslag:

 

Lägg ditt skepp med bredsidan mot fiendens för eller akter och skjut av en salva, kulorna går då längst med skrovet och gör maximal skada.

Använd inte grapeshots förens du skjutit en del hål i deras skrov.

 

Använd grappelshot för att slå ut master på skepp och på så sätt ta ut dom ur striden medan du tar hand om de övriga.

 

Boarda inte fiendeskepp förens de är rejält skadade och ta bort "fire at will" medan du boardar för att använda maximalt av besättningen för striden, tänk på att du bör ha rätt bra med hp kvar på skeppet efter som fienden kommer fortsätta bombardera dig tills de blivit utslagna.

 

Skepp som ger upp (surrendered) blir dina om du vinner slaget, skepp som "routar" försöker fly fältet och kommer återgå till fienden om de lyckas fly.

 

Tänk på att ha vinden i ryggen och "kryssa" med vinden för att hålla hastigheten, försök att aldrig vända uppvind om du befinner dig i en strid där utgången är osäker.

 

 

 

kan ge mer tips om landslag senare :D nu måste jag jobba..

Link to comment
Share on other sites

Underbart spel :baskerHV:

 

Hamnat i krig med Dansken, Ryssen och Polen. Håller ställningarna mot dom två senare medan jag slår ut Danskarna vilket visade sig lite krångligt då deras armé var betydligt större än min (även om min var väldigt mycket bättre rent kvalitativt). Belägringen av Köpenhamn slutade i att jag hamnade i en försvarstrid då Danskarna välde ut ur fortet. Bäst jag skriver en rapport om slaget för ert nöje så ni får läsa hur kul man kan ha med slagen :}

 

 

Slaget visade sig bli lite av en Picket's Charge. Redan vid slagets början så stod det klart att jag var tungt utnumrerad. (nästan 4 mot 1)

 

Jag placerade mitt artilleri på en kulle (2 enheter om 4 kanoner) och infanteriet (4 kompanier om 120 man) tog plats vid foten av kullen bakom en rejäl stenmur som gav mig en halvcirkel att försvara. Kavalleriet (2 skvadroner om 60 ryttare med sablar) hamnade på ena flanken som beredskapstyrka ifall Danskarna bröt sig igenom eller möjligheten till en flankattack visade sig.

 

Danskarnas armé stod uppställda i en lång linje med över 8 kompanier milis och 4 kompanier linjetrupper spridda längs linjen. Generalens kavallerigrupp gömde sig strax bakom i mitten där han kunde ge understöd. En grupp kanoner var placerade i ett värn en bit bakom.

 

Slaget tog sin början med att Danskarna ryckte fram på bred front rätt över det öppna fältet mot kullen där jag tagit ställning. Mitt artilleri besköt dom hela vägen och kanonkulorna plöjde stora hål i leden men dom var på tok för många för att stoppa innan dom kommit fram. Tack och lov var deras artilleri placerat för långt bak för att kunna besvara elden så min armé kunde ostört skjuta hål i Danskarna. Jag skickade mitt kavalleri framåt en bit upp längs vänsterflanken för att störa och locka iväg några kompanier om så var möjligt. Och mycket väl så visade det sig fungera då Danskarnas general och två kompanier vände för att ta sig an mitt kavalleri. Men mitt lätta kavalleri kunde utan större problem ge sig på infanteriet och fort ta sig undan utan att fienden hann göra allt för stora skador. Båda kompanierna tog sin flykt med tunga förluster (mitt kavalleri förlorade drygt 20 man till fiendens musköteld) och Generalen tog sin flykt till huvudlinjens trygga mitt.

 

Under tiden som kavalleriet störde flanken så avancerade fiendens huvudlinje rakt mot min försvarslinje i raka led (med luckor där mitt artilleri plöjt fram) och nådde fram till den punkt där dom kunde börja öppna eld. Muren mitt infanteri tagit skydd bakom gjorde att elden hade knappt märkbar effekt och jag beordrade dom att hålla inne med svarseld tills fienden var närmare där mina modernare och mer väldrillade infanterister kunde göra maximal skada. Och mycket väl så plöjdes dom första leden av milis ner i leran av disciplinerade eld och modet började snabbt svika Danskarna. Men mängden pipor som riktades mot mina soldater började ta sin rätt och man efter man föll. Danskarna koncentrerade sig på min högra flank och jag fick snart börja rotera kompanier då förlusterna ökade. Ett tag såg det ut som blotta mängden skulle övervinna mig men en kvick räd av mitt kavalleri mot fiendens vänsterflank lättade trycket på mitt infanteri då Danskarna var tvungna att omgruppera för att inte bli helt överrumplade.

 

Detta tillät mig att dra om mina försvarslinjer och rotera dom mest skadade kompanierna (vid det här läget hade jag 3 kompanier varav två var rejält skadade och utmattade efter att ha stått emot två stormningsförsök från Danskarnas linjetrupper). Och som en gåva från ovan så blev Danskarna General träffad av två välriktade kanonkulor som kom studsandes genom en Dansk milistrupp. Hela hans livvakt blev utplånad och Generalen stod ensam kvar när röken skingrades. Detta blev för mycket för Generalen som tog sin flykt från fältet och paniken från hans flykt tog med sig tre kompanier till som snabbt var ute ur leken då mitt kavalleri kastade sig på dom under deras flykt. Detta blev för mycket för resten av den Danska armén som desperat kastade sig mot min nyformerade försvarslinje men kanoner och välriktade gevärsalvor slog snabbt tillbaka dom. En sista salva följt av en stormning med bajonetter bröt tillslut Danskarnas kampvilja och dom tog till flykten, tätt följda av mitt kavalleri som jagade ner nästan varenda en av dom.

 

Slutresultatet blev en väldigt hårfint seger för mig men förlusterna som åstadkoms talade sitt eget språk. Jag hade tre kompanier om 60, 40 och 20 man vardera och en kavalleriskvadron som knappt var 30% manstark. Men av danskarna så undkom enbart Generalen och tre starkt reducerade kompanier.

 

 

Taktik kan vinna mycket i detta spel även om man är utnumrerad 4 mot 1

Link to comment
Share on other sites

Ok, till er som redan har spelet:

 

Om ni inte har något emot det så posta gärna lite bilder, jag vet att det finns bilder på lite andra ställen men jag vill se spelet ur ert perspektiv. Anledningen är att jag inte kommer att kunna spela spelet förrän nästa vecka och vill gärna se vad jag kan förvänta mig. :baskerHV:

 

Rapporter som Maul's här ovan är intressanta och givetvis är bilder till dem också mycket välkomna.

Link to comment
Share on other sites

Ska försöka komma ihåg att ta lite bilder nästa gång jag hamnar i ett intressant slag som ser ut att kunna bli spännande. Tyvärr var jag för upptagen med att överleva Dansken för att ens se knappen Print Screen :baskerHV:

 

Spelet är varmt rekomenderat till alla er strategifantaster. Och Svenskarna pratar SVENSKA. Blev glatt överraskad när jag hörde "Ja, befälhavare" på klockren Svenska :}

Link to comment
Share on other sites

Klockren rapport. Kul skriven! Jag har lyckats få någorlunda ordning på min markstrid, efter ett par spel på demon. Men jag skulle tacksamt ta emot tips på hur man bäst flyttar stora grupper soldater. Gärna på linje. Måste man använda framåt knappen?

 

/Nyllet

 

EDIT: Varför översätter man Karl XII till Charles XII?! Sen när översätter man namn? Helt sanslöst irriterande.

Link to comment
Share on other sites

Carl har alltid varit Charles på engelska och Charlemange på franska.

Knut blir Canute

Precis som Georg utalas olika.

Eller att Jakob blir John. (ja inte numera kanske men förr)

Finns massa mer exempel men jag är för trött nu ;-)

Link to comment
Share on other sites

Klockren rapport. Kul skriven! Jag har lyckats få någorlunda ordning på min markstrid, efter ett par spel på demon. Men jag skulle tacksamt ta emot tips på hur man bäst flyttar stora grupper soldater. Gärna på linje. Måste man använda framåt knappen?

 

/Nyllet

 

EDIT: Varför översätter man Karl XII till Charles XII?! Sen när översätter man namn? Helt sanslöst irriterande.

 

Det är faktiskt helt acceptabelt att översätta namn till engelska, det görs med allt från gamla romerska namn, exmpelvis Marcus Antonius som blir Marc Antony (inte Marc Anthony!) till kungar och städer (Gothenburg t.ex.).

 

Förmodligen beror detta på att man har andra uttal i engelskan än språket man översätter från, man kan tycka vad man vill om det men det är så man gör. Förresten så gör vi det i svenska också, dock inte lika ofta. Se på Maria (Jesus mor), som knappast hette Maria på det sättet vi idag säger.

Link to comment
Share on other sites

Dock ligger "Gothenburg" som uttal närmare hur dom som faktiskt bodde i staden för ett par hundra år sedan uttalade det än vad Göteborg gör.

 

Samma sak med Sweden/Suecia/Schweden, som ligger "närmare orginal" uttal än "Sverige"

 

och nu blev det OT

Link to comment
Share on other sites

Kan ju skriva om min första strid med fransmännen i Road to independence.

Min engelska kolonialarmé hade belägrat ett franskt fort men nu hade de belägrade bestämt sig för att det fick räcka och valt att ta striden till mig.

 

Terrängen såg ut att vara i min fördel med en relativt stor kulle som överblickade fortet. Kullen delades av ett skogspartie med div stenbumlingar och dalade ner i en svacka där sedan foten av fortet tog vid.

Min armé bestod av 6 kompanier Line infantry, 4 kompanier Colonial milita, 2 kompanier Rangers, 2 kompanier Dragoons och 6 stycken 6 pounds pjäser.

Jag började med att placera 2 pjäser på den högra delen av kullen vid skogsdungen överblickande fortets center och högra flygel, och 4 stycken pjäser överblickandes den vänstra flygeln och dalen vid foten.

Som skydd placerade jag 2 Ranger kompanier något i sida vid de två pjäserna på högerflanken.

Centern och själva anfallsstyrkan bestod av tre led: Det första ledet var de 4 kompanierna av Colonial milita (för att mjuka upp fienden innan de bättre trupperna kommer med i striden). Andra ledet bestod av 6 kompanier Line infantry och sista av de två kavalleri enheterna.

 

Striden börjar

Fienden har placerat två batterier vid det som för mig är den högra delen av fortet och muren täcker deras skottvinkel mot min huvudarmé. De kan således endast beskjuta och beskjutas av min högerflank.

De första salvorna från mitt artilleri slår ut två pjäser för fienden och med höjden som skydd gör den besvarande elden ingen skada.

Fiendens center rycker framåt, bestådende av 4 enheter franska marinsoldater och några strödda enheter av infödda irreguljära. Mitt artilleri vid centern har dock en ganska dålig skottvinkel och kan inte beskjuta fienden utan att riskera mina egna trupper, de får vänta tills fienden tagit sig ur dalen.

 

Den första utväxlingen av musköteld sker rakt i centern när de infödda irreguljära stöter samman med mina Colonial milita. Till en början står de sig väldigt bra med få förluster men när min uppmärksamhet avleds till artilleriet på högerflanken passar fiendens kavalleri på att störta in i handgemäng med vänsterflanken. Detta leder till ett snabbt fall i moral och medan mina Line infantry marcherar upp i position några tiotals meter bakom den första linjen bryter vänsterflanken ihop och flyr.

Samtidigt faller de franska marinsoldaterna in bakom de irreguljära och börjar beskjuta högerflanken. De tre kvarvarande enheterna av Colonial milita vacklar under elden och jag skickar mina rangers ner för kullen längst till höger för att understödja och ge flankerande eld.

Den flyende enheten av Colonial milita har lämnat en öppning efter sig som genast utnyttjas av en grupp infödda irreguljära, dessa stöter dock ihop med min bakre linje av Line infantry som tills nu har haft ordern att endast ge eld på mitt kommando. Kommandot ges och större delen av de irreguljära faller vid de första salvorna. Resten inser snart sitt misstag och försöker rädda sina liv genom att okontrollerat fly tillbaks mot dalen vid fortet.

De två kompanierna av Rangers har nu börjat beskjuta flanken på de franska reguljära och striden är åter i min fördel. Dock har förlusterna stigit på de trupper som befunnit sig i strid från första början.

Fienden ser detta som ett bra tillfälle att ta till handgemäng och anfaller in mot de tre kvarvarande Colonial milita.

Linjen vacklar till en början och jag för fram mitt kavalleri för att understödja samt beordrar mina Rangers eldupphör för att inte träffa mina egna soldater.

Redan innan kavalleriet hinner ge sig in i striden inser fransmännen att de är i underläge och flyr i riktning mot fortet.

 

Jag drar tillbaks de trupper som befunnit sig i strid och marcherar framåt med mina 6 enheter Line infantry som möter motstånd från de kvarvarande franska reguljära och de som återfått modet och tagit formation framför fortet. Dessa möter dock sin överman snabbt och med redan dålig moral flyr de sista av fiendens enheter.

 

Fortet är vunnet med endast 200 döda och sårade mot fiendens 600 som ligger spridda på slagfältet.

Link to comment
Share on other sites

Samma sak med Sweden/Suecia/Schweden, som ligger "närmare orginal" uttal än "Sverige"

Med tanke på att ordet "Sverige" härstammar från "Svea rike" så ligger Sverige närmare originaluttalet än någon utrikisk avart. Sista konsonanten ska alltså vara ett g-, ett k- eller möjligen ett ch-ljud, inte ett d-ljud.

Link to comment
Share on other sites

Hur tycker ni förresten att AI:n är i ETW? Har läst på diverse andra forum att den är totalt värdelös, och att fienden anfaller i skurar i stället för med en samlad front och sådant. Håller ni med om det? Jag har själv inte sett så värst dålig AI under mitt spelande av demon. Det enda problemet jag har haft är när allt mitt kallaveri + mitt artilleri marcherade in i en barrikad och självdog. Man hade ju kunnat önska sig att dom hade fattat att de vassa pinnarna inte va så sköna att rida in i.

 

/Nyllet

Link to comment
Share on other sites

Hur tycker ni förresten att AI:n är i ETW? Har läst på diverse andra forum att den är totalt värdelös, och att fienden anfaller i skurar i stället för med en samlad front och sådant. Håller ni med om det? Jag har själv inte sett så värst dålig AI under mitt spelande av demon. Det enda problemet jag har haft är när allt mitt kallaveri + mitt artilleri marcherade in i en barrikad och självdog. Man hade ju kunnat önska sig att dom hade fattat att de vassa pinnarna inte va så sköna att rida in i.

 

/Nyllet

 

 

AIn är än så länge lika självmordsbenägen som förut.

 

Tex: De försvarar och jag anfaller, ändå avancerar de mot mig och blir slaktade av artilleri på vägen.

Ibland skickar den två ensamma grupper att bli nerskjutna och melee enheter fokuserar så mycket på att flanka att de glömmer bort att slåss.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att ordet "Sverige" härstammar från "Svea rike" så ligger Sverige närmare originaluttalet än någon utrikisk avart. Sista konsonanten ska alltså vara ett g-, ett k- eller möjligen ett ch-ljud, inte ett d-ljud.

Fast Svea uttalades inte Svea dock? Utan mer Svitjov eller något i den stilen?

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att ordet "Sverige" härstammar från "Svea rike" så ligger Sverige närmare originaluttalet än någon utrikisk avart. Sista konsonanten ska alltså vara ett g-, ett k- eller möjligen ett ch-ljud, inte ett d-ljud.

Fast Svea uttalades inte Svea dock? Utan mer Svitjov eller något i den stilen?

Ur Gutasagan (nedtecknad runt 1200 e.kr.):

Siþan sentu gutar sendumen manga tjl suiarikis En engin þaira fic friþ gart fyr þan awair strabain af alfha socn hann gierþi fyrsti friþ wiþr suja kunung.

 

I Beowulf (från 900-talet) omtalas Sverige som Swēorice

Link to comment
Share on other sites

Jag har skaffat spelet nu men,

 

jag spelade lite singleplayer

och mittunder spelet bestämde jag mig för att höja grafiken till medium.

det funkade men alla menyeer blev transparenta och jag var tvungen att gå ut ur spelet,

och starta om det igen men då var hela skärmen blå och man såg inte vad man tryckte på.

jag har installerat om spelet men det funkar fortfarande inte, men det är väldigt konstigt för att jag kunde köra med samma inställningar i demot utan problem,och såvitt jag vet går det inte att komma åt grafikinställningarna utan att starta spelet

Link to comment
Share on other sites

Fultankade ner det då jag inte orkade vänta under helgen, och jag älskar spelet! Ska köpa det på måndag det första jag gör :D

 

Men det är totalt underbart gjort, och när jag märkte att det talas svenska blev jag överlycklig!

Har bara spelat en strid i kampanjen men den var riktigt skoj, har dock ingen rapport till den.

 

Nej, ett underbart spel som strategispelare absolut måste ha!

En hel del reformeringar från de tidigare total war spelen, men det är bra! :camo:

Link to comment
Share on other sites

Svenskan är klockren! Gentlemannens repliker är som tagna från karaktären Silverhielm i "Ondskan" :D infanteriet har en del märkliga ordkonstruktioner för sig dock ("Kolonialinfanteri på linje!" :S)

 

Har inte riktigt greppat spelet ännu, det känns mer avskalat än föregångarna, men är också svårare att ta till sig tycker jag.. saknar en riktig "Battle tutorial" med alla moves och formationer och inet bara dte mest grundläggande... sjöslagen är också lätt obegripliga, men kul i kvadrat för en gammal flottist!

 

ska spela lite mer och sätta mig in i slag och kampanjkarta och bestämma mig för vad jag tycker... lite tråkigt att varje land är en region, och att alla nationer har samma enheter med olika färg (plus/minus en unik enhet, samt storbritannien då som har minst sex)

Link to comment
Share on other sites

Svenskan är klockren! Gentlemannens repliker är som tagna från karaktären Silverhielm i "Ondskan" :baskerHV: infanteriet har en del märkliga ordkonstruktioner för sig dock ("Kolonialinfanteri på linje!" :S)

 

Har inte riktigt greppat spelet ännu, det känns mer avskalat än föregångarna, men är också svårare att ta till sig tycker jag.. saknar en riktig "Battle tutorial" med alla moves och formationer och inet bara dte mest grundläggande... sjöslagen är också lätt obegripliga, men kul i kvadrat för en gammal flottist!

 

ska spela lite mer och sätta mig in i slag och kampanjkarta och bestämma mig för vad jag tycker... lite tråkigt att varje land är en region, och att alla nationer har samma enheter med olika färg (plus/minus en unik enhet, samt storbritannien då som har minst sex)

 

Är t.ex. Sverige ett land dk ett osv?

Link to comment
Share on other sites

Svenskan är klockren! Gentlemannens repliker är som tagna från karaktären Silverhielm i "Ondskan" :baskerHV: infanteriet har en del märkliga ordkonstruktioner för sig dock ("Kolonialinfanteri på linje!" :S)

 

Har inte riktigt greppat spelet ännu, det känns mer avskalat än föregångarna, men är också svårare att ta till sig tycker jag.. saknar en riktig "Battle tutorial" med alla moves och formationer och inet bara dte mest grundläggande... sjöslagen är också lätt obegripliga, men kul i kvadrat för en gammal flottist!

 

ska spela lite mer och sätta mig in i slag och kampanjkarta och bestämma mig för vad jag tycker... lite tråkigt att varje land är en region, och att alla nationer har samma enheter med olika färg (plus/minus en unik enhet, samt storbritannien då som har minst sex)

 

Är t.ex. Sverige ett land dk ett osv?

 

Japp, Sverige är en av de 11(12?) initialt spelbara "major nations"... sen utgår jag från att resten låses upp när man unnit en gång, precis som i tidigare spel :worthy:

Link to comment
Share on other sites

Svenskan är klockren! Gentlemannens repliker är som tagna från karaktären Silverhielm i "Ondskan" :rolleyes: infanteriet har en del märkliga ordkonstruktioner för sig dock ("Kolonialinfanteri på linje!" :S)

 

Har inte riktigt greppat spelet ännu, det känns mer avskalat än föregångarna, men är också svårare att ta till sig tycker jag.. saknar en riktig "Battle tutorial" med alla moves och formationer och inet bara dte mest grundläggande... sjöslagen är också lätt obegripliga, men kul i kvadrat för en gammal flottist!

 

ska spela lite mer och sätta mig in i slag och kampanjkarta och bestämma mig för vad jag tycker... lite tråkigt att varje land är en region, och att alla nationer har samma enheter med olika färg (plus/minus en unik enhet, samt storbritannien då som har minst sex)

 

Total War spelen har enligt mig alltid varit extremt dåliga på battle tutorials. Det grundläggande finns med, flytta gubbar och högerklicka för att attackera. Men vem fan kan inte det? Det man behöver lära sig är ju de mer komplicerade formationerna och den biten.

 

Anledningen till att de har samma enheter i alla nationer är nog för att man ska få största möjliga jämnvikt mellan nationerna. Det är extremt viktigt för multiplayer. Det är en av anledningarna till att starcraft blev så enormt stort. Nu har ju iofs Starcraft många olika unika enheter, men det är bättre att de gör som de har gjort i Empire, än att de slaffsar ihop massa olika unika enheter, enligt mig.

 

/Nyllet

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...