Jump to content

UAV-operatör Afghanistan

Recommended Posts

UAV i Afghanistan

Befattningsbeskrivning

Spaningsgruppen har till uppgift att understödja ingående delar i de svenska förbandet med information. Spaningsgruppen ska kunna lösa en uppgift enskilt eller underställas annan enhet för att stödja dem med bildunderrättelser.

Gruppchefen leder inhämtningen, analys av information samt delgivning av inhämtat resultat. Operatören styr farkosten samt dess kamera vilket kräver en god simultan-/spatial förmåga.

Befattningen ställer höga krav på personalen gällande goda soldatfärdigheter, hög fältduglighet, personlig mognad och initiativkraft.

Verkar vara en kul tjänst! Om de söker något sådant igen efter att man läst sina GIT-kurser kanske man söker (för det är det jag antar de menar med erfarenhet av bildbearbetning, att kunna tolka bilder av terrängen som UAV:n tar på ett bra sätt, och tolka terräng ska man tydligen bli ganska vass på på min utbildning). I nuläget har jag nog ingen extrakompetens som gör mig intressant nog.

Verkar vara en kul tjänst! Om de söker något sådant igen efter att man läst sina GIT-kurser kanske man söker (för det är det jag antar de menar med erfarenhet av bildbearbetning, att kunna tolka bilder av terrängen som UAV:n tar på ett bra sätt, och tolka terräng ska man tydligen bli ganska vass på på min utbildning). I nuläget har jag nog ingen extrakompetens som gör mig intressant nog.

Det är mer i stil med detta de söker efter: http://www.mil.se/sv/Arbete-och-utbildning...janst-bildtolk/

Som kanske använder denna eller liknande programvara, bland annant.... Terrängen är mer ett medium som den verksamhet som skall tolkas rör sig på.

Men å andra sidan så kan en GIT utbildning aldrig vara fel.

FAS har som vanligt lite matnyttigt i ämnet: http://www.fas.org/irp/imint/index.html

/I

(varför ligger UAV under armén, förresten?)

För att det handlar om stridsteknisk/taktisk nivå. Det är så korta tidsförhållanden det handlar om att UAV-systemet måste vara nära det understödda förbandet.

På operativ- och strategisk nivå skulle det vara relevant att låta flygvapnet göra jobbet.

(varför ligger UAV under armén, förresten?)

För att det handlar om stridsteknisk/taktisk nivå. Det är så korta tidsförhållanden det handlar om att UAV-systemet måste vara nära det understödda förbandet.

På operativ- och strategisk nivå skulle det vara relevant att låta flygvapnet göra jobbet.

Instämmer, men ytterligare en faktor är att det var A UndS (på K 3) som började "leka med modellflygplan" (som det handlade om då). Man kan väl se UAV som en modern ersättare för arméflyget, åtminstone i vissa avseenden. Arméflyget hade ju Fpl 61 (SK 61 i FV) och Hkp 5 för exempelvis eldledning.

Som parentes kan man ju nämna flygvapnets organisation när det skapades.

1. flygkåren - jakt, sattes upp senare (skulle varit i Uppsala men hamnade i Västerås)

2. flygkåren - spaning/marinsamverkan, Hägernäs

3. flygkåren - spaning/armésamverkan, Malmen/Karlsborg

4. flygkåren - lätt bomb, Frösön

5. flygkåren - utbildning, Ljungbyhed

Man hade alltså ett förband som höll på med spaning, eldledning och liknande. Intressant att det dessutom höll till på de två platser där vi idag har armédelen av Hkpflj och UAV-verksamheten.

On-topic igen då... någon som kan förklara varför nivån på tjänsten är "9" på FS17, men "5-6" på FS18? Förmodad komplexitetshöjning? Eller har man sänkt kraven för att få in folk?

Befattningslön 0 kr verkar lite snålt också, men vad fasen... :rolleyes:

On-topic igen då... någon som kan förklara varför nivån på tjänsten är "9" på FS17, men "5-6" på FS18? Förmodad komplexitetshöjning? Eller har man sänkt kraven för att få in folk?

Befattningslön 0 kr verkar lite snålt också, men vad fasen... B-)

Att dom ändrat kravet från "9" till "5-6" från FS17 till FS18 så har dom ju höjt kravet och inte sänkt det.

Att dom ändrat kravet från "9" till "5-6" från FS17 till FS18 så har dom ju höjt kravet och inte sänkt det.

Mja, jag menade att man eventuellt kan ha skruvat ner kravet till FS17-rekryteringen eftersom det verkar handla om en vakansrekrytering. Förvisso var jag otydlig där.

• 2 weeks later...
Jag såg att den platsen fortfarande var vakant, så jag slängde in en ansökan.

Hoppas att FM tycker att en högskoleutbildad systemingenjör med modellflygserfarenhet är kompetent nog...

Sista ansökningsdag idag!

Undra om den bara ligger ute för syns skull el om dom har stora problem att

hitta det folk dom vill ha?

Edited by DaRaven
Fixat trasig qoute