109 Eken Posted February 24, 2009 Report Share Posted February 24, 2009 Frågan är om inte hotbilden var större i Sverige förr med Västtyska terrorister som bombade ambassader och försökte kidnappa svenska ministrar samt kroatiska nationalister som sköt ambassadörer och kapade flygplan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted February 24, 2009 Report Share Posted February 24, 2009 Tja, det är ju inte bara hotbilden mot Sverige som är intressant, utan främst mot den samling blåblodiga och annars viktiga människor från hela världen (däribland antagligen några krigförande länder) som kommer att vara inbjudna till tillställningen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Håkan Posted February 25, 2009 Report Share Posted February 25, 2009 Gardet kommer ta allt som är inne på slottet och i kyrkan och runt, sen vägen till och från täcks av andra regementen och HV, som bara parad styrka, bara högvakten som är "Lock and Loaded" (om man inte ändrar på det till detta) sen har polisen och FM jätte lass att dra med risker och planering för allt i från vägar till baja major(spekulation). Sen så väntar jag med glädje på detta, som trogen livgardist. GSQ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted February 25, 2009 Author Report Share Posted February 25, 2009 fast numera reser väl de flesta stadsöverhuvuden med sig eget livvaktsskydd, så säpo slipper ringa manpower. runt i stan kommer de unga tu åka med häst & vagn, med eskort från beridna högvakten. kollar man på bröllopet i norge, så var det ju paradstyrkor från andra länder inblandat längs vägen, som uppvisningsgrp etc. alla hv-musikkårer kommer antagligen att spela eller paradera genom sthlm. det kommer att rors vasa-order, och flyget kommer förhoppningsvis utföra en bättre uppvisning än senast, då man visade upp gripens möjligheter att landa vertikalt, på långholmen. mycket poliser blir det, och man får hoppas på att denna gången tar man in SBP och brukar dem på vettigt sätt. gardet kommer att få den största pucken, iom att man även måste hjälpa till att bevaka drotttningholm också. men P4 är väl de som kommer på andra plats, då de faktiskt numera är tradisionsbärare för westgöta regemente. på det stora hela, det kommer kosta skjortan men det kommer å andra sidan att ge jobb, iaf det närmsta året. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted February 25, 2009 Report Share Posted February 25, 2009 Nog för att du, bushman, inte brukar ha några höga tankar om hemvärnets kompetens, men att bilda häck borde de väl ändå klara av? jodå jag tog bara inte upp den möjligheten än. men det är väl mer kostnaden som är den stora grejen. även om man numer enbart får dagsersättning för att göra högvakt -även som HV- så är det en rejäl kostnad. HV klarar att bilda häck, inga problem skyddsvakt och andra till detta relaterade ämne, är vi bra på. men en liknade insats måste övas även den, blir det nästa år är allt lugnt, blir det i år kommer det bli viss turbulens på somliga staber runt om i riket. och eskil, det är väl HV´s hangarounds som jag hyser vissa tvivel till. Kostnaden är inte så mycket att vara bitter över. Bröllopet kommer gå på ca 40 miljoner. Visst, det är mycket pengar. Men endast detaljhandeln i Stockholms län kommer tjäna ca 2,5 miljarder kronor under bröllopsveckan, enligt beräkningar gjorda av näringslivet. Tänk sen på de långvariga positiva marknadsföringen för Sverige. Jävligt kul att det finns lite royalister kvar i Sverige iallafall, va nästan lite orolig att jag va den enda, haha. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted February 25, 2009 Report Share Posted February 25, 2009 Man kommer att bli lagom less på alla spekulationer om alltifrån vilken klänning Victoria ska ha till hur många bajamajor det kommer att finnas på plats, men jag är glad för vad som komma skall och planerar att åka ner och hylla våran blivande drottning på den dagen Det blir säkert i uniform med en svensk flagga i hand dessutom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted February 26, 2009 Author Report Share Posted February 26, 2009 Nog för att du, bushman, inte brukar ha några höga tankar om hemvärnets kompetens, men att bilda häck borde de väl ändå klara av? jodå jag tog bara inte upp den möjligheten än. men det är väl mer kostnaden som är den stora grejen. även om man numer enbart får dagsersättning för att göra högvakt -även som HV- så är det en rejäl kostnad. HV klarar att bilda häck, inga problem skyddsvakt och andra till detta relaterade ämne, är vi bra på. men en liknade insats måste övas även den, blir det nästa år är allt lugnt, blir det i år kommer det bli viss turbulens på somliga staber runt om i riket. och eskil, det är väl HV´s hangarounds som jag hyser vissa tvivel till. Kostnaden är inte så mycket att vara bitter över. Bröllopet kommer gå på ca 40 miljoner. Visst, det är mycket pengar. Men endast detaljhandeln i Stockholms län kommer tjäna ca 2,5 miljarder kronor under bröllopsveckan, enligt beräkningar gjorda av näringslivet. Tänk sen på de långvariga positiva marknadsföringen för Sverige. Jävligt kul att det finns lite royalister kvar i Sverige iallafall, va nästan lite orolig att jag va den enda, haha. klart fan man är royalist, men tyvärr får man även vara realist. det blir ju inte många korvören som kommer försvaret till gagn i ett första skede iaf. så vida inte man öppnar krog i kav-kasern, under bröllops veckan. jag åker gärna till stockholm och hjälper till att hylla, inga problem. problemet jag ser är att övrig verksamhet under året, kommer att bli lidande. nu vet vi inte hur försvarsmakten ser ut om ett år, vi kommer förmodligen ha en större del anställda soldater, inte bara IA09. anställda kostar pengar, så enkelt är det.(övn-dygn, traktamente, boende på kasern som ej har ara-standard osv.) och någonstans måste pengarna ta ifrån. en sak jag undrar över är, om man kan bruka någon form av pliktlag, för att använda om arbetsgivare ej vill släppa hv-folk till tjänst, vid bröllopet? pratas om att man skulle kunna åberopa liknade vid kfö/hv-vecka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted February 27, 2009 Report Share Posted February 27, 2009 Jävligt kul att det finns lite royalister kvar i Sverige iallafall, va nästan lite orolig att jag va den enda, haha. Visst finns det royalister kvar i gamla Svedala... frågan är vilket kungahus man stödjer?!?! , som Skåning håller jag det danska kungahuset ett par snäpp högre än "fransmännen" uppe i Stockholm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolind Posted February 27, 2009 Report Share Posted February 27, 2009 Jävligt kul att det finns lite royalister kvar i Sverige iallafall, va nästan lite orolig att jag va den enda, haha. Visst finns det royalister kvar i gamla Svedala... frågan är vilket kungahus man stödjer?!?! , som Skåning håller jag det danska kungahuset ett par snäpp högre än "fransmännen" uppe i Stockholm. Nja som skåning och Svensk måste jag säga att jag håller Det Svenska högst vi är trots allt Svenskar nu, det har vi varit ett tag :P konstigt att många ändå tycker vi är halvdanskar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted February 27, 2009 Report Share Posted February 27, 2009 Anledningen till att jag håller det danska lite högre är att jag genom mitt jylländska blod är besläktad med just danska kungahuset.... Hyser inget agg mot det Svenska, bara så vi klargjort detta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolind Posted February 27, 2009 Report Share Posted February 27, 2009 Anledningen till att jag håller det danska lite högre är att jag genom mitt jylländska blod är besläktad med just danska kungahuset.... Hyser inget agg mot det Svenska, bara så vi klargjort detta. Hur nära släkt är du om man får fråga? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.