Jump to content

De bor under jord - i en hemlig bunker


Recommended Posts

Förstod inte riktigt varför de ville bo på det viset.

Uppfyller väl inte riktigt boverkets rekommendationer för bostäder...av goda skäl.

 

du menar inte det faktum att de flesta ledningscentraler från 60 - 70 tal, burkar vara byggda av "blåbetong" och har en radonhalt som kommer göra dem lagom självlysande framåt sommaren?

som sommarstuga kanske den funkar, men permanent bostad...

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja ha ett rave i en bunker, ingen risk att det skallrar i väggarna. Måste bli ett sjukt ljudtryck. :)

 

om vi får ta lite OT här så finns det en bunkerplacerad festlokal i gbg.

somliga forums-medlemar har sett dansa kraftfullt lättklädda i sagda lokal....

Link to comment
Share on other sites

Det är Osby kommuns "gamla" ledningscentral. Varit till salu sedan -06. byggd ungefär mitten 70 talet. Tänker man sig en beredskapsövnings varannat år högt räknat så bör den nästan vara i nyskick. Paret köpte den för ca 69 000 kr.

Finns olika varianter av ledningscentralerna. HC LC och DC (huvudcentral, Ledningscentral, distrikscentral)

Detta är till storleken en 90 kvadratsmeters DC lagom till en kommun med 12000 innevånare.

En HC ligger på ca 400 kvadratmeter.

Här, långt nere i södern är radon inget stort problem. I Metro beskrev paret som köpt bunkern att de skulle sätta en "villavagn" ovan på som innehåller kök, vardagsrum och sovrum.

 

Lunds kommuns gamla HC "ripan" lär man kunna köpa. Dock sönderslagen internt av "autonom" ungdomsförenings som hyrde in sig i slutet av 90 talet.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle ju kunna förstå det om man skulle bygga ett "vanligt" hus ovanpå och ha bunkern som lite lustig källare.

 

 

Räcker ju att bygge en sken-Stuga isåfall ;)

 

Lura tyska turister att de bara är en liten kolonilott fast de är en bunker.

 

Me wanna have a bunker! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja ha ett rave i en bunker, ingen risk att det skallrar i väggarna. Måste bli ett sjukt ljudtryck. :)

 

I en liten park bredvid, rikshospitalet i Köpenhamn, invid en förskola med rasttoaletter

ligger en bunker från andra världskriget. Denna lådan kan man hyra (av vem vet jag ej)

som festlokal. Min danska kollega hade tillsammans med tre andra polare ett fett party

där nere för några år sedan. För att mysa till det hade det använt värmeljus som belysning

i ett av rummen. Dessa stog längs väggarna i hundratal. vad man inte tänker på till vardags

är att värmeljus sotar.... Såg ut som sotare i ansiktet ppå morgonen när vi kom upp,

för att inte tala om lungor och andningsvägar:) Pissade gjorde an på förskolans rasttoalett.

Jag slapp städa just den delen av partyområdet......

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...