Jump to content

Databeroende

ano

Recommended Posts

Ja precis som rubriken säger, databeroende :sniper:

Min fråga till er visa soldf'are, vad går gränsen vid databeroende enligt ert tycke? =D

Jag måste ha lite fler åsikter inom detta område då jag sysslar med en uppgift som handlar just om databeroende :)

Om det har hamnat fel så ber jag om ursäkt & nån blågul får flytta den :)

:camo:

När det sociala livet tar skada av sitt beroende och missbruk. Gäller för de flesta missbruk som alkohol, droger osv...

Nja, man kan vara social på nätet också. Har träffat flera nya vänner genom att snacka på nätet. Och träffat min flickvän på det sättet.

Datorberoende skulle jag mer klassa som att om man är ifrån datorn så har man svårt att hitta på något annat vettigt att göra och endast anser att datorn är enda vägen till att få tiden att gå.

Dock så har vi lite med den sociala biten i alla fall. Om man tackar nej till att träffa någon IRL bara för att spela ett spel, då är det ganska illa. Been there, done that. Gör f*n inte om det.

...

Dock så har vi lite med den sociala biten i alla fall. Om man tackar nej till att träffa någon IRL bara för att spela ett spel, då är det ganska illa. Been there, done that. Gör f*n inte om det.

Ja, och nej. Dåligt om man spelar bara för spelandets skull, t.ex. single-player eller mp med okända, istället för att träffa folk på riktigt.

Jag har fått ett antal nya vänner via spelen Delta Force (1, 2 och BHD). Sedan ett par år tillbaka spelar jag inte spelen, men har fortfarande god kontakt med de jag spelade med.

När man spelar med 10-15 personer som man känner, och har talkontakt hela spelet, så räknar åtminstone jag det som en typ social samvaro. Det till och med kanske ger mer kvalitet än att stå och fyllegasta på krogen en fredagkväll.

Man tackar för svaren än så länge :)

Men är man databeroende om jag t.ex. har igång msn o datorn hela natten för att jag inte vill missa nått? d.v.s. alltid vara kontaktbar så säga?

Eller det första man gör när man kommer hem från jobbet/skolan är att kolla datorn?

När man googlar lite på databeroende så är det alltid ett par tecken som visar databeroende;

-Letar ständigt anledningar att koppla upp sig.

-Irriterade ögon.

-Ont i huvudet.

-Ovanligt trötta på morgonen.

-Argsint.

-Lättirriterad.

-Skolk från skolan eller jobbet.

-Okoncentrerad.

Jag kan känna igen mig i Ovanligt trötta på morgonen, lättirriterad fall någon stör mig när jag spelar , och kan känna mig okoncentrerad. Börjar jag bli databeroende? dock umgås jag väldigt mycket med kompisar, men det är dom gångerna man inte har nått annat för sig som man sätter sig o degar vid datorn.

:rockon:

Läste om en man på ett forum för dataspelsberoende (nej, jag är inte beroende själv) som gått ner sig rejält.

Han hade ett riktigt bra jobb, fru, barn och ett stort fint hus samt massvis med vänner. Sen började han spela World of warcraft. Han blev snabbt beroende, och satt uppe allt längre på kvällarna för att spela. Detta resulterade i att han var trött dagen efter och skötte sitt jobb allt sämre. Till slut fick han sparken, vilket enbart var positivt för honom då han kunde spela ännu mer. Efter ett tag tröttnade frugan på honom och tog barnen och stack. Det ledde till att han kunde spela i princip dygnet runt. Något nytt jobb skaffade han inte, och snart kunde han inte betala för huset så han var tvungen att sälja det. Han flyttade in i en liten sunkig etta som han aldrig städade, då det tog för mycket tid från Wow. Mot slutet satt han och lirade med en Pet-flaska bredvid sig så att han inte behövde gå från datorn om han behövde kissa... Nu har han dock börjat ta tag i sina problem.

Just onlinespel av Wow's karaktär verkar vara en stor bov då det gäller spelberoende. Att man inte kan pausa spelet och att det aldrig tar slut leder till att vissa fastnar totalt.

När det sociala livet tar skada av sitt beroende och missbruk. Gäller för de flesta missbruk som alkohol, droger osv...

Nja, man kan vara social på nätet också. Har träffat flera nya vänner genom att snacka på nätet. Och träffat min flickvän på det sättet.

Datorberoende skulle jag mer klassa som att om man är ifrån datorn så har man svårt att hitta på något annat vettigt att göra och endast anser att datorn är enda vägen till att få tiden att gå.

Jag tänkte mest på att om man hoppar över t.ex en släktings födelsedagskalas eller liknande. Man kan vara social på nätet, men det funkar inte i längden att BARA sitta och prata med sin bästa kompis via chat eller skype osv. Min liknelse med drog och alkoholmissbruk motiverar jag med att man oftast skärmar av sig från sin bekantskapskrets.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...