Jump to content

Maskeringsnät


Hägg

Recommended Posts

Hej. Skulle idag palla ner till Ö&B och köpa ett rejält nät. Upptäckte till min stora rädsla att dom var slut :) . Var kan man köpa billiga nät. Eller kan Ö&B beställa hem några

 

 

Sök "maskeringsnät" på google. Jag fick fram några som sålde. Titta annars på blocket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får man fråga vad du ska med ett gammalt sunkigt masknät till?

 

Det enda jag kan tänka mig att ha ett sådant till är att bli världens häftigaste morbror och leka krig med småttingarna, men det skulle nog mest leda till att jag blir utnämd till "världens mest hatade bror" :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Nämen jag håller fortfarande på med scouterna och till ehlgen ska vi ha PL övning vid Björnnästet i Munka Ljungby men det betyder bara att det kommer bli en jäkla massa Ängelholms Scoutdistrikt anmäler sig alla närvarande och avanmälan samt hälsning till flagga och hälsning upphör mm. MEN då ska vi sova ute och då kan man lika gärna ha det där som en kul sak. Sen kan man ju ha den på massa andra ställen också. Förlåt om jag slirade lite där utanför topic men nu är jag inne på rätt spår igen eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Tänkte på detta. Maskeringsnät?

Vad kan en sådan mackapär väga?

 

Samt hur f*n får man bort doften ifrån det. Läste någon som hade lagt det i badkaret i en vecka och bytt vatten och lagt i tvättmedel och luftat. Vad kan man göra för att iallafall förminska doften?

Link to comment
Share on other sites

Jag tog lite av ett kasserat nät att ha som maskering på hjälmen, och för att det inte skulle lukta så jäkligt så sköljde jag det i handfatet ca 4-5 ggr med enbart vatten och lät det torka. Efter det så luktar det istortsett ingenting.

 

Nu har jag den lilla biten nät jag har inne i en garderob på hjälmen, men jag tror inte det är bra att ta in nät och tex hänga på en vägg eller liknande då dom oftast är antimögelbehandlade med massa gift.

Link to comment
Share on other sites

@Reed,

Det är väl bara de äldre som är impregnerade med arsenik?

 

 

I alla fall, mitt nät jag har här hemma körde min mor in i tvättmaskinen när hon tröttnat på lukten, och det fungerar fint :)

Link to comment
Share on other sites

@Reed,

Det är väl bara de äldre som är impregnerade med arsenik?

 

 

I alla fall, mitt nät jag har här hemma körde min mor in i tvättmaskinen när hon tröttnat på lukten, och det fungerar fint :)

Impregneringsmedel överlag brukar av given anledning inte vara hälsosamma.

Och inte vettiga att tvätta ut i avloppet heller.

Link to comment
Share on other sites

Lungt. Reningsverket tar hand om det. Jag har själv kontrollerat den saken. Dom kan ta hand om allt möjligt skit. Förutom möjligtvis strömavbrott. Då fylls bassängerna tills dom är fulla och sedan går överfyllnadskyddet in och släpper ut överflödet i Ån. Bajs och Papper bränns bort även i strömavbrott men bakterier och annat åker ut.

 

hur var det med maskering. skarpa kanter, eller rundade sidor

Link to comment
Share on other sites

Lungt. Reningsverket tar hand om det. Jag har själv kontrollerat den saken. Dom kan ta hand om allt möjligt skit. Förutom möjligtvis strömavbrott. Då fylls bassängerna tills dom är fulla och sedan går överfyllnadskyddet in och släpper ut överflödet i Ån. Bajs och Papper bränns bort även i strömavbrott men bakterier och annat åker ut.

Mnjaa, jag skulle nog värna om miljön lite mer än så. Det är inte en ren händelse att det är förbjudet att dumpa diverse kemikalier i avloppet..

Link to comment
Share on other sites

Lungt. Reningsverket tar hand om det. Jag har själv kontrollerat den saken. Dom kan ta hand om allt möjligt skit. Förutom möjligtvis strömavbrott. Då fylls bassängerna tills dom är fulla och sedan går överfyllnadskyddet in och släpper ut överflödet i Ån. Bajs och Papper bränns bort även i strömavbrott men bakterier och annat åker ut.

 

hur var det med maskering. skarpa kanter, eller rundade sidor

vi går en aning från ämnet här kanske, men det där har jag väldigt svårt att tro på.

 

Det handlar inte om bakterier eller övergödande ämnen utan rätt fula kemikalier i gamla impregneringsmedel, saker som reningsverk knappast är dimensionerade för.

 

Reningsverk är till för att ta hand om just skit. Inte all annan "skit" än just, skit.

Link to comment
Share on other sites

Lungt. Reningsverket tar hand om det. Jag har själv kontrollerat den saken. Dom kan ta hand om allt möjligt skit. Förutom möjligtvis strömavbrott. Då fylls bassängerna tills dom är fulla och sedan går överfyllnadskyddet in och släpper ut överflödet i Ån. Bajs och Papper bränns bort även i strömavbrott men bakterier och annat åker ut.

 

hur var det med maskering. skarpa kanter, eller rundade sidor

Men impregneringsmedel är varken bajs, papper eller bakterier.

 

Att oroa sig för att ett maskeringsnät ska lukta illa känns i min lilla inskränkta värld lite som att fråga tatueraren om det kommer göra ont att tatuera in "no pain, no gain" i pannan. Men det är ju bara min åsikt.

Link to comment
Share on other sites

Lungt. Reningsverket tar hand om det. Jag har själv kontrollerat den saken. Dom kan ta hand om allt möjligt skit. Förutom möjligtvis strömavbrott. Då fylls bassängerna tills dom är fulla och sedan går överfyllnadskyddet in och släpper ut överflödet i Ån. Bajs och Papper bränns bort även i strömavbrott men bakterier och annat åker ut.

Ja, reningsverk kan ta hand om allt möjligt under förutsättning att de vet om att det kommer. Industrier och andra 'storkunder' är ju skyldiga att ringa reningsverket och förvarna när de ska släppa ut något som inte är vanligt toa- eller diskvatten.

 

Farsan jobbade på en pumpfirma och var på reningsverket i Himmersfjärden när de ringde från Södertälje Hamn och talade om att de hade råkat spilla ut 10000 liter whisky i avloppet.

Link to comment
Share on other sites

jag ska slussa frågan om reningsverk vidare till min polare som är driftstekniker på Lomma reningsverk...

Sen kan jag starta en ny tråd om detta:)

 

Edit: generellt är det biobäddar som tar stryk av kemikalier. alltså reningssteg som sköts av mikroorganismer.

dessa väldigt små liv kan lätt dö om det utsätts för olämpliga ämnen.....

 

/martin

Link to comment
Share on other sites

Det där med att det finns på samtIiga öb-butiker? stämmer det fortfarande?
Den enda Ö&B som ska sälja militärt överskott är den i Skänninge.

Men det finns fortfarande lite mtrl kvar i andra butiker runt om i landet.

Hittade ett flång nytt maskeringsnät modell grön/brun/svart på ena sidan och grått på andra sidan i en butik samt ett gäng isolerkärl 13L i en annan butik.

Maskeringsnät och isolerkärl e alltid bra att ha ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det där med att det finns på samtIiga öb-butiker? stämmer det fortfarande?
Den enda Ö&B som ska sälja militärt överskott är den i Skänninge.

Men det finns fortfarande lite mtrl kvar i andra butiker runt om i landet.

Hittade ett flång nytt maskeringsnät modell grön/brun/svart på ena sidan och grått på andra sidan i en butik samt ett gäng isolerkärl 13L i en annan butik.

Maskeringsnät och isolerkärl e alltid bra att ha ;-)

 

Off topic, men måste inflika;

Jag mailade ÖoB för att fråga hur man kom in på delen på hemsidan där militärmaterielen fanns, och de svarade att den inte finns, och att materielen där är utslussad på butikerna runt om i landet för utförsäljning..

Link to comment
Share on other sites

Lustigt.....

Bara för något år sedan så beslöt Ö&B att dom inte skulle sälja militärt överskott i andra butiker än Skänninge pga att det blev för dyrt att transportera ut materielen till övriga butiker.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...