Jump to content

Varningar

Nyllet

Recommended Posts

Tjo, har letat lite men har inte lyckats hitta efterfrågad information. Jag undrar när man blir varnad och hur många varningar man får innan man blir bannad? jag förstår att man blir varnad när man bryter mot reglerna, men finns det någon praxis eller varnar blågul när de känner att det är dags? Kan man överklaga varningar eller en ban?

/Nyllet

Följande står i Forum FAQ:

Vad händer om jag blir varnad ?

Du får normalt varningar personligen via PrivateMess och/eller meddelas de öppet i forumet i anknytning till överträdelsen som begåtts motsv.

Har Du totalt 3 eller fler varningar kommer Du att bli bannad, vilket innebär att Du inte är välkommen att göra fler inlägg på forumet. Praxis här på forumet är att alla förtjänar en andra chans.

Det händer att det ibland är svårt att ge en ren varning till någon, istället bokförs händelsen och tas upp när det har blivit för mycket från en användare. Det uppstår ofta konflikter i samband med detta, men vi har som motto att alltid ha fötterna på det torra innan vi neka en medlem åtkomst till forumet. Det är möjligen svårt att se det från ett visst perspektiv, men ofta är det svårt att meddela hela bilden speciellt för 3:e part. Allt är inte svart och vitt.

Vi kan omöjligen göra alla nöjda.

• 1 month later...

Jag har till [min förvåning måste jag säga] nyligen blivit falskeligen anklagad för att fuska i forumet av en moderator. Vad hade hänt om jag fått en varning? Hade jag kunnat bestrida den öppet i forumet? Vad har man för möjligheter egentligen att få upprättelse? Normalt i ett demokratiskt samhälle så är man ju oskyldig tills någon kan framlägga bevis som säger nåt annat. Jag har normalt inga svårigheter att be om ursäkt om jag gjort nåt dumt, men att bli anklagad när man vet att man är oskyldig känns tungt...

/Per

På forumet finns det regler. Dessa regler har varje registrerad medlem accepterat att följa i och med att man registrerat sig.

Blågula moderatorer är tillsatta för att följa upp efterlevnaden av reglerna (plus en hel del fler uppgifter).

Blågula har tolkningsrätt men om en Blågul har begått ett sakfel så är det ju inte bra. Därför kan en medlem som upplever att en Blågul begått ett sakfel skicka ett PM till denne och dennes chef (som framgår av forumsindelningen).

Processer bedrivs inte i trådar på forumet utan sker via PM eller mail. Det är först och främst till för den enskildes skull.

Tågordningen är normalt: Tillsägelse - Varning - Banning

Vid första överträdelsen (av viss karaktär och inte bara felstavning) så erhåller man en tillsägelse

Vid andra överträdelsen så erhåller man en formell varning och erhåller titeln *VARNAD*

Vid tredje så åker man ut.

BG kan även ge en sk Stop-and-go-penalty och stänga av en medlems postningsrättigheter under en period.

Om en tidigare varnad medlem sköter sig så kan det gå åt andra hållet så att säga.

Var och en som begagnar sig av forumet bör iaktta att det är ett privat forum och inte likställa det med offentlig sektor.

/Krook

Stf C SoldF Forum

På forumet finns det regler. Dessa regler har varje registrerad medlem accepterat att följa i och med att man registrerat sig.

Blågula moderatorer är tillsatta för att följa upp efterlevnaden av reglerna (plus en hel del fler uppgifter).

Blågula har tolkningsrätt men om en Blågul har begått ett sakfel så är det ju inte bra. Därför kan en medlem som upplever att en Blågul begått ett sakfel skicka ett PM till denne och dennes chef (som framgår av forumsindelningen).

Processer bedrivs inte i trådar på forumet utan sker via PM eller mail. Det är först och främst till för den enskildes skull.

Tågordningen är normalt: Tillsägelse - Varning - Banning

Vid första överträdelsen (av viss karaktär och inte bara felstavning) så erhåller man en tillsägelse

Vid andra överträdelsen så erhåller man en formell varning och erhåller titeln *VARNAD*

Vid tredje så åker man ut.

BG kan även ge en sk Stop-and-go-penalty och stänga av en medlems postningsrättigheter under en period.

Om en tidigare varnad medlem sköter sig så kan det gå åt andra hållet så att säga.

Var och en som begagnar sig av forumet bör iaktta att det är ett privat forum och inte likställa det med offentlig sektor.

/Krook

Stf C SoldF Forum

Hur lång tid brukar det i genomsnitt ta innan en varning försvinner?

Jag har till [min förvåning måste jag säga] nyligen blivit falskeligen anklagad för att fuska i forumet av en moderator. Vad hade hänt om jag fått en varning? Hade jag kunnat bestrida den öppet i forumet? Vad har man för möjligheter egentligen att få upprättelse? Normalt i ett demokratiskt samhälle så är man ju oskyldig tills någon kan framlägga bevis som säger nåt annat. Jag har normalt inga svårigheter att be om ursäkt om jag gjort nåt dumt, men att bli anklagad när man vet att man är oskyldig känns tungt...

/Per

Jag bara måste fråga hur? Är det inte hyffsat uppenbart vad man skriver i ett forum?

Det beror HELT på vad man varnats för......

Vissa varningar kan ta år innan de tas bort.

Kungamord och försök till statskupp är sådana som ger långvariga varningar.

Vad blir man Bannad för om inte kungamord och statskupper ;-)

Edited by Chassi

Vad blir man inte Bannad för om inte kungamord och statskupper ;-)

Tja, man blir definitivt INTE bannad om man sköter sig, söker innan postning, postar i rätt forumsdel, mutar rätt BG med mörk öl etc, etc :)

Jag måste bara ställa en följdfråga: Om statskuppen genomförst för att återupprätta den stolta totilära monarkin då? :D:-P:/