Jump to content

Hur svårt är det att skjuta ner Air Force One?


Recommended Posts

Vad jag läst och sett dokumentärer på tv så verkar ju det planet vara nästintill oförstörbart? Men skulle det inte vara en barnlek att få planet att störta med valfritt jaktplan med automakanoner?

lol, inte svårare att skjuta ner den än något annat militärt transportplan.

Link to post
Share on other sites

Är lite komiskt att det framförs som nästintill oförstörbart, men allt som behövs för att få ner planet är ju som sagt en kanon på vingar. 747 är ju inte direkt så snabb heller så nästintill alla jetdrivna jaktplan som tillverkats skulle ju kunna skjuta ner planet. BTW flyger alltid air force one med jakteskort?

Edited by hvungdom
Link to post
Share on other sites
Du lär ju behöva skjuta ner jakteskorten innan, det kanske är lättare sagt än gjort

 

Och där dog diskussionen. Det är såklart "lätt" att skjuta ner en ensam 747:a utan skydd, precis som det är "lätt" att skjuta ner en människa utan skydd. Men det är ju inte det relevanta att diskutera, då sådana tillfällen ytterst sällan uppenbarar sig.

Link to post
Share on other sites

Vad jag har hört så är VC-25:orna också utrustade med anit-raket/missil rakter så lite svårare än en vanlig 747:a är den nog att skjuta ner. Och ibland när presidenten flyger så är båda planen med för att förvirra eventuella terrorister. Sedan så är jag starkt tveksam till att de skulle följas av stridsplan när de flyger då dessa inte har samma räckvidd som VC-25:orna och då måste de också följas av ett tankplan om de inte flyger över olika baser så de kan byta plan.

Link to post
Share on other sites

nja....

flyger skyddsobjektet hkp kallas denna marine one, så alla flygetyg med president ombord kallas ej "airforce one".

frågan är väl om det hela tiden är jakteskort ur us airforce som står för skyddet?

 

det enda jag vet helt säkert om airforce one, är att det har minst två plutoner "skyddsvakter" med sig, som markskydd och förstärkning till den lokala vaktstyrkan på plats.

hittar inget om dessa kommer från USMC eller USAF, men har för mig att de som vaktade air force one i gbg 2001 var marines.

får man gissa så fanns det väl en del svenska militära enheter, i närheten av landvetter de dagarna också.

Link to post
Share on other sites
Är lite komiskt att det framförs som nästintill oförstörbart, men allt som behövs för att få ner planet är ju som sagt en kanon på vingar. 747 är ju inte direkt så snabb heller så nästintill alla jetdrivna jaktplan som tillverkats skulle ju kunna skjuta ner planet. BTW flyger alltid air force one med jakteskort?

 

Kenneth Walsh: chief White House correspondent for U.S. News and World Report.

 

New York: Is Air Force One always escorted by fighter jets? How many?

 

Kenneth Walsh: No, it is actually very unusual for Air Force One to be escorted by fighter jets. On 9/11 there were fighter escorts almost all day -- especially after the initial hour or two, but it is rare. The reason is that it is considered too hazardous to fly fighter jets through heavily trafficked American skies. Whatever security benefit there might be is offset by concerns about creating hazards for civilian aircraft.

 

så nej inte i vanliga fall, undviker väl hellre att flyga över dom länder som har teknik och vilja för att påverka flygplanet.

 

/b

Link to post
Share on other sites
nja....

flyger skyddsobjektet hkp kallas denna marine one,

 

nja...

 

Flyger han en hkp från US Marines kallas den Marine One.

Flyger han en från US-Airforce kallas den Airforce One.

 

Det är Marines som bemannar "di gröna" som flygs normalt.

 

GMY

Link to post
Share on other sites

Boeing 747 är faktiskt det civila flygplan som har högst cruisehöjd och högst cruise hastighet, räckvidden är näst intill oändlig eftersom den kan lufttankas.

Över världshaven är maskinen tämligen säker från fientligt jaktflyg.

Piloterna som flyger VC-25 flyger även E-4B för att få tillräckligt med flygtid. Det är med E-4B som lufttanknings momentet brukar tränas.

Bägge modellerna baseras ursprungligen på Boeing747-200B

 

 

 

 

 

Ingen utländsk regering med sunt förnuft skulle vara så dum att den skulle beordra nerskjutning av Air Force One om Obama skulle komma överflygande.

USAs vedergällning skulle bli fruktansvärd...

 

OT, det är självklart inget svårt att skjuta ner en ensam Boeing 747 med jaktplan. Sovjetunionens flygvapen har redan praktiserat detta på 1980-talet.

Link to post
Share on other sites
nja....

flyger skyddsobjektet hkp kallas denna marine one,

Flyger han en hkp från US Marines kallas den Marine One.

Flyger han en från US-Airforce kallas den Airforce One.

Tidigare delade Army och USMC på uppgiften att flyga presidentens helikopter. Alltså har det även funnits helikopterflighter som hetat Army One. Vad jag vet har presidenten aldrig flugit Hkp ur USAF eller flygplan ur armén (dvs efter att USAF bildades 1947).

 

Om presidenten åker med någon flygfarkost ur flottan heter den således Navy One, detta har vad jag vet bara hänt vid ett tillfälle, när G.W.Bush besökte USS Abraham Lincoln med en S-3B.

 

Skulle presidenten åka med USCG blir det logiskt nog Coast Guard One, men det har inte inträffat än.

 

Om presidenten åker med ett civilt flygplan blir det Executive One. Nixon reste med United en gång som president och flighten hade därmed den beteckningen. Lustigt nog hette G.W.Bush flygning med en helikopter från USMC efter att Obama tagit över Executive One, men när Nixon slutade övergick hans flightnummer från Air Force One till SAM27000 under flygningen.

 

Boeing 747 är faktiskt det civila flygplan som har högst cruisehöjd och högst cruise hastighet, räckvidden är näst intill oändlig eftersom den kan lufttankas.

Över världshaven är maskinen tämligen säker från fientligt jaktflyg.

Lufttankning är ju bara av drivmedel, övriga vätskor (t ex olja) måste fyllas på på marken.

Även jaktflygplan kan lufttanka så jag förstår inte hur den skulle vara säker över världshaven. Hastighet och höjd är inte heller något problem för jaktplan.

Edited by 106
Link to post
Share on other sites
Vad jag har hört så är VC-25:orna också utrustade med anit-raket/missil rakter så lite svårare än en vanlig 747:a är den nog att skjuta ner. Och ibland när presidenten flyger så är båda planen med för att förvirra eventuella terrorister. Sedan så är jag starkt tveksam till att de skulle följas av stridsplan när de flyger då dessa inte har samma räckvidd som VC-25:orna och då måste de också följas av ett tankplan om de inte flyger över olika baser så de kan byta plan.

 

Vad gäller motmedel osv, så hjälper dom inte så mycket mot en kanon...

 

Vad gäller jakteskort så är det mycket sällan sådan med när dom flyger i USA, men utomlands är en annan femma.

Att flyga båda planen är ovanligt, även om det hänt. Däremot har dom några gånger flygit planet utan president, där presidenten kommit före/efter i ett mindre, mer anonymt plan.

 

Finns en hel det att läsa på nätet. Börja med wikipedia kanske? B-)

Link to post
Share on other sites

Air Force one kan mycket väl ha jakt eskort när den flyger i internationellt luftrum. En KC-10 eller KC-135 tanker som flyger strax bakom eller framför Air Force One med en handfull jaktplan.

US NAVY har dessutom hangarfartyg med stridsflyg på alla världshaven som säkert också kan bistå Air Force one med jakt eskort om det efterfrågas över haven.

 

Medparten av de länder som skulle kunna tänkas vilja utmana ödet och skjuta ner Air Force one saknar lufttanknings kärror och hyfsade jaktplan.

 

USAF E-4B har besökt Arlanda under 1990-talet. E-4B har MTOW på 400 ton vilket borde kvalificera den som det tyngsta militärplanet som någonsin varit i Sverige

Edited by kerran
Link to post
Share on other sites
Air Force one kan mycket väl ha jakt eskort när den flyger i internationellt luftrum. En KC-10 eller KC-135 tanker som flyger strax bakom eller framför Air Force One med en handfull jaktplan.

US NAVY har dessutom hangarfartyg med stridsflyg på alla världshaven som säkert också kan bistå Air Force one med jakt eskort om det efterfrågas över haven.

 

Medparten av de länder som skulle kunna tänkas vilja utmana ödet och skjuta ner Air Force one saknar lufttanknings kärror och hyfsade jaktplan.

 

Kom bara att tänka på Nordkorea och Iran... dom flyger mig-29 och iallafall Iran raporteras ju ska inskaffa SU-30 och lufttankningsplan.

Och dom är väl iallafall hyfsade jaktplan?

 

Skyddet ligger gissar jag dels undvikande av luftrum över stater som skulle kunna tänka sig vilja skjuta ner planet, i andra länder som Affe och Iraq så ser man till att ha eskort och egna VMS påslagna när det går tillräckligt lågt och långsamt för att vara hotade av MANPADS, men framför allt i att inte deklarera att man kommer utan bara dyker upp är nog det främsta skyddet.

 

/b

Link to post
Share on other sites

OT, Kalax har landats längsta bana, den är närmare 3400m lång. Arlandas längsta bana bara 01-19 är drygt 3300 meter lång.

Det varen civil reggad AN-124 som flög kylcontainrar till thailand efter tsunamin. AN-224 som är världens största flygplan har aldrig varit i Skandinavien. Jag tror det bara finns 1 operativ AN-224 i hela världen.

C-5 Galaxy är också enorm, men MTOW är "bara" 378 ton.

 

VC-25orna är ju också en special version av Boeing 747-200B, den kanske har högre startvikt än E-4B. Har dock inte kunnat hitta några uppgifter om MTOW på VC-25.

Studerar man VC-25orna noga så har den ett mkt speciellt utseende för att vara en 747. Kroppen är från B747-200B. Däremot är motorerna, GE CF6 av den senaste generationen som finns tillgänglig till den mycket modernare B747-400. E-4B har en mycket äldre generation av GE CF6 motorer.

VC-25orna ser också ut att att ha fått den betydligt längre vingen från B747-400 men utan vinglets.

Link to post
Share on other sites

bg_band2.jpg

 

 

Då gäller följande:

 

Trådens ämne är Air Force One

 

Ämnet må för en del tyckas vara "Ryska Flygplan som landar i norrland", "Roliga gamla trådar man kan äta popcorn till", "En gång landade ett jättestort flygplan i Sverig" osv.

 

SÅ ÄR DOCK INTE FALLET!

 

Återgå till Topic.

 

Städning kommer ske.

 

Rokare /BG

 

REGLER

Link to post
Share on other sites

Vilka flygplans typer känner ni till som har använts som Air Force One?

USAF har ju en mängd olika passagerarflygplan

Bla Boeing 707, Boeing 727-200, Boeing 737-700, Boeing 747-200, Boeing 757-200 + olika Gulfstream modeller

Link to post
Share on other sites

bg_band2.jpg

 

 

Tråd rensad från off topic inlägg

 

Håll er på spåret så överlever tråden.

 

Danne, Blågul forumsdel LUFT

 

REGLER

 

 

 

 

 

 

 

VC-25 är ingen "vanlig" 747. Vad gäller VMS lär den ha det den behöver. Fördelen med ett gigantiskt skrov är att man kan klämma dit grunkor med hög effekt och stor volym.

 

Eskort håller sig på ett för den taktisk situationen lämpligt avstånd. Detta är oftast relativt stort.

Link to post
Share on other sites
Vilka flygplans typer känner ni till som har använts som Air Force One?

USAF har ju en mängd olika passagerarflygplan

Bla Boeing 707, Boeing 727-200, Boeing 737-700, Boeing 747-200, Boeing 757-200 + olika Gulfstream modeller

 

Räknas bara dom som har haft callsign Air Force One, eller ska vi räkna med flygplanen innan dess med som har använts i samma funktion?

 

Boeing 314 var det första flygplan en amerikansk president flög med över huvudtaget.

Första tänkta dedikerade planet var en C-87A (Guess Where II), men Secret Service totalvägrade att acceptera den, så presidenten flög aldrig i den.

C-54 Skymaster (Sacred Cow) var det första dedikerade planet som användes.

VC-118 Liftmaster (Independence)

Lockheed C-121 Constellation (Columbine II och III)

Aero Commander 500

Boeing 707/VC-137 (SAM 970, 971 och 972)

VC-137 Stratoliner (SAM 26000 och 27000)

VC-25 (SAM 28000 och 29000)

 

Callsign Air Forice One började användas vid VC-118 eller om det var VC-121.

 

Och allt står med en massa mer kul detaljer på Wikipedia.

Link to post
Share on other sites

USAF har i januari i år skickat ut en RFP (Request For Proposal) till ersättare för VC-25 som är levererad 1990 och baserad på B747-200B.

Anledningen till att USAF vill ersätta VC-25 med ett nytt stort widebody flygplan för presidenten är att B747 Classic som omfattar B747-100/200/200/300/SP börjar bli allt ovanligare. B747-100/200 har varit i trafik sedan år 1970 och de allra flesta flygbolag började i mitten av 1990-talet ersätta dessa med främst B747-400, Airbus A330/A340 och B777. Detta har gjort att det börjat bli svårare och dyrare för USAF att få tag på reservdelar till sina VC-25.

 

Vilket flygplan tror ni USAF seriöst kommer utvärdera som nästa Air Force One? Jag tror man främst kommer titta på Boeing 747-8( senaste 747 versionen) men även stora två motorplanet Boeing 777-300ER(jämnstor med VC-25) och den mindre Boeing 787 Dreamliner. Det som talar emot B777 och B787 är att de är 2 motoriga. Airbus superjumbo A380 och den mindre A340 kommer säkert också utvärderas, bägge är 4 motoriga men det som talar emot dem är just att de tillverkas av Airbus. Det vore en enorm förlust i anseende för amerikansk flygindustri om nästa Air Force One vore byggd i Frankrike av Airbus.

 

 

"EQUIREMENTS DESCRIPTION

Presidential Aircraft Recapitalization (PAR)

 

PURPOSE/DESCRIPTION

 

The United States Air Force is conducting market research to identify potential sources that possess the expertise, capabilities, and experience to meet the requirements of the next generation Presidential fixed-wing aircraft. The current VC-25 Air Force One, based on the 747-200 airframe, was purchased in 1987 and delivered in 1990 with a 30 year design life. As 747-200s have been retired from airline service, parts and maintenance are becoming increasingly expensive. The Air Force conducted an Analysis of Alternatives to examine if it would be more cost effective to maintain the current Air Force One, or to buy a new aircraft. Given the diminishing parts supplier base, increasing maintenance time, and system upgrades that would be necessary to meet future air traffic control requirements, it was found that replacing the VC-25 was the most cost effective option.

 

The PAR aircraft will be a new-build, commercial derivative, wide-body aircraft, uniquely modified to meet the current and projected requirements for the worldwide transportation of the Office of the President. Modifications regarding passenger communications, information systems, interior work & rest environment, and aerial refueling must be accomplished before delivery of the aircraft. The delivery of the first operationally capable aircraft is required in FY17, with delivery of the second and third aircraft in FY19 and FY21, respectively. The PAR aircraft must maintain the highest possible mission capable rate.

 

The PAR aircraft will provide the President of the United States, staff, and guests with safe and reliable air transportation with the appropriate level of security and communications capability. Mission communications must provide secure, interoperable command, control, and communications, using net-centric architectures.

 

The interior must provide a work and rest environment suitable for the President, guests, and traveling staff. The interior configuration must provide the President with ample work and conference areas (including sleeping, lavatory, shower, and dressing areas). The interior must be accessible to the physically impaired. The interior must be configured with galleys that provide the aircrew with the capability to prepare, serve, and store food and beverages. It must also provide for housekeeping and waste disposal.

 

The modified aircraft will be Federal Aviation Administration (FAA) certified, and will meet projected aviation requirements to conduct worldwide flight operations in all civil and military airspace as defined by the FAA, International Civil Aviation Organization (ICAO), and Department of Defense (DOD)."

 

 

http://www.airliners.net/aviation-forums/m...ad.main/101219/

Link to post
Share on other sites

Då lär valet stå mellan en special version av Boeing 747-8, Boeing 777 och Boeing 787 Dreamliner som nästa Air Force One.

Jag tror av valet av nästa Air Force One tom kan bli en speciell version som stukturellt baseras på Boeing 747-8F(Freighter)

VC-25 måste vara bland de 747or som har minst flygtid i hela världen.

Link to post
Share on other sites
  • henke changed the title to Hur svårt är det att skjuta ner Air Force One?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By Perman
      Amerikanskt stridsflyg har störtat i Nordsjön
       
      Rapporter finns om att ett av tre andra planen i gruppen landade med spräckt cockpit. Även om rök från ena motorn på ett annat. Piloten saknas ännu. Räddningsoperation under gång utanför Skeghead i Skottland med både flyg, helikoptrar och båtar.
       
      US Air Force F-15C fighter jet crashes in North Sea  
       
      UPDATE Pilotens kropp har nu hittats meddelar RAF Leakenheath. R. I. P.:
       
      Body of pilot found after US Air Force F-15C fighter jet crash off coast of England  
       
      /Per
    • By griffon
      "The Pentagon is planning to request $1.2 billion for 12 Boeing F-15 X fighter aircraft..."
      https://about.bgov.com/news/pentagon-to-seek-1-2-billion-for-new-boeing-f-15-fighters/
    • By sten tecknare
      Det var länge sedan jag lade in någon på forumet. Jag kan ju inte låta bli att åka till "Flying Legends" på Duxford England, med lekkamraterna i SFF. Det brukar ju bli någon teckning varje gång. Denna gång inspirerades jag av en P 40 Kitty Hawk. Rena harmoniska linjer som flyger värmer ett flygar- och tecknarhjärtat. Ett av mina första flygminnen, som lämnade efter ett stort intryck, var filmen "De Flygande Tigrarna". Jag måste ha kommit in på något sätt, för jag tror den var barnförbjuden. Egentligen skulle väl denna P 40:a ha ett hajgap som den riktiga "Flygande Tigern., Men jag vill vara rättvis mot det jag såg, så det blev en bevingad dödskalle i nosen och en pinuppa på stjärten. Så håll till godo alla flygintresserade och ni är många det vet jag. Gå med SFF (Svensk flyghistorisk förening) om ni inte redan är med. Sveriges mest prisvärda förening påstår jag. Säg gärna att jag värvat er. Mer flyg på min hemsida www.stentecknare.se
       

       
    • Guest
      By Guest
      Nån som vet när den kommer komma i tjänst??
      Det verkar ju so dom bara sjuter upp det först sa dom 2001 sen 2004 sen 2007 tror till å med att dom har sagt 2011 men det är ju skit sent kan inte stämma.
      Och har dom fortfarande bara 2 prototyper??
    • By vikingman
      En Bombardier Global Express E-11A tillhörande USAF kraschade 13.10 lokal tid måndagen den 27 januari i provinsen Ghazni, Afghanistan. Platsen ligger 130 km sydväst om Kabul. 
      Samtliga fem ombord verkar ha avlidit. Orsaken till kraschen är inte känd.

      USAF hade fyra E-11A innan flygkraschen. E-11A tjänstgör som elektronisk sambandscentral och är särskilt lämpat för det med på grund av dess maximala flyghöjd, 15 545 m och långa räckvidd 11 390 km.

      https://www.militarytimes.com/news/your-military/2020/01/27/us-army-investigating-plane-crash-in-taliban-held-area/
      https://www.bbc.com/news/world-asia-51264744

      Källa: Wikipedia
       
×
×
  • Create New...