Jump to content
Pal_oldpc

Allmän JAS 39 Gripen-tråd

Recommended Posts

Hm, kommer man att tillföra mer pengar för detta då? ÖB gjorde väl för ett tag sedan ett uttalande om att de nya ubåtarna och de nya Gripenplanen kommer att ta en väldigt stor del av de ekonomiska resurserna om det inte tillförs ytterligare medel.

https://www.svd.se/obs-nya-krav-pa-pengar-vi-kan-inte-fortsatta-sa-har

 

Inköp av luftvärn kommer väl också att kosta en hel del.

 

EDIT: fasta radaranläggningar trodde jag att man införskaffade nya för inte så länge sedan, men så kanske inte är fallet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gripen E contract amended to new-build rather than remanufactured

 

Enligt janes.com så var de ursprungliga planerna från avtalet 2013 mellan FMV och SAAB att slakta 60 st plan av C/D modellen för att kunna återvinna vindrutan, huven, de yttre elevonerna (svenskt ord?), katapultstolen, automatkanonen med matningssystem och vissa andra smärre system. Om man får tro janes så var man alltså från regeringen och FMV:s sida beredd att slakta 60 moderna stridsflygplan för att spara in totalt 400 miljoner på den nya E modellen. Flygplan som kostat åtskilliga miljarder att bygga. Man tar sig för pannan...

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Perman said:

Gripen E contract amended to new-build rather than remanufactured

 

Enligt janes.com så var de ursprungliga planerna från avtalet 2013 mellan FMV och SAAB att slakta 60 st plan av C/D modellen för att kunna återvinna vindrutan, huven, de yttre elevonerna (svenskt ord?), katapultstolen, automatkanonen med matningssystem och vissa andra smärre system. Om man får tro janes så var man alltså från regeringen och FMV:s sida beredd att slakta 60 moderna stridsflygplan för att spara in totalt 400 miljoner på den nya E modellen. Flygplan som kostat åtskilliga miljarder att bygga. Man tar sig för pannan...

 

/Per

Frågan är väl dock om man ska tro på Janes här. Enligt SvD artikeln så skulle man sparat ca 20% genom att "återvinna" de gamla planen. Om det är 20% av de 36 miljarder som nämns som kostnaden för de nya planen så blir det väl snarare drygt 7 miljarder SEK.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt denna artikel så har man tecknat ett avtal värt 400 miljoner SEK mellan SAAB och FMV, men det verkar handla om att ta en del komponenter från Gripen A/B maskiner för produktion av Gripen E.

 

http://fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-gor-tillaggsbestallning-pa-JAS-39E-fran-Saab-AB/


 

Quote

 

Beställningen innebär att producera ett antal flygplan JAS 39E genom att nyttja materiel från tidigare JAS 39 A/B samt att kompletteringsanskaffa viss ny materiel. 

Genom beställningen skapas verksamhet och förutsättningar för Försvarsmakten att undvika inleverans av ett antal JAS 39C/D för ombyggnad till JAS 39E. 

Ordervärdet är cirka 400 miljoner kronor. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-12-19 at 11:31 AM, Andtryggve said:

Frågan är väl dock om man ska tro på Janes här. Enligt SvD artikeln så skulle man sparat ca 20% genom att "återvinna" de gamla planen. Om det är 20% av de 36 miljarder som nämns som kostnaden för de nya planen så blir det väl snarare drygt 7 miljarder SEK.

 

Jag tror att siffran 20% som du nämner är för hög. Redan i början av 2016 så kritiserade Riksrevisionen Försvarsmakten för att man bl a övervärderat JAS-delar med 854 miljoner: Riksrevisionen kritiserar Försvarsmakten: Övervärderade Jas-delar med 854 miljoner

 

Oavsett vad så verkar det fortfarande vara en väldigt liten besparing med tanke på vad man hade tänkt göra, nämligen skrota 60 moderna JAS 39C/D stridsflygplan värda åtskilliga miljarder. Tur att man börjat använda sunt förnuft lite grann.

 

/Per

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minutes ago, Perman said:

 

Jag tror att siffran 20% som du nämner är för hög. Redan i början av 2016 så kritiserade Riksrevisionen Försvarsmakten för att man bl a övervärderat JAS-delar med 854 miljoner: Riksrevisionen kritiserar Försvarsmakten: Övervärderade Jas-delar med 854 miljoner

 

Oavsett vad så verkar det fortfarande vara en väldigt liten besparing med tanke på vad man hade tänkt göra, nämligen skrota 60 moderna JAS 39C/D stridsflygplan värda åtskilliga miljarder. Tur att man börjat använda sunt förnuft lite grann.

 

/Per

Det är den kanske. Men samtidigt så får i alla fall jag intrycket att detta handlar om två olika saker. Den affär som Janes pratar om (och som FMV verkar nämna) verkar ju handla om att man kommer att använda en del A/B skrov att plocka delar av för Gripen E, och att den affären är värd 400 miljoner. Men det är väl något som man gör i stället för att bygga om Gripen C till E.

Det står ju dessutom att detta gäller de 30-40 första Gripen E, sedan får man se hur man gör.

https://www.svd.se/klart-aldre-gripenplan-kvar-nar-ny-modell-kommer

Quote

Effekten blir att åtminstone de 30-40 första Gripen E som nu byggs hos Saab kommer att sättas samman utan att man behöver några delar från de nuvarande Gripenplanen. Vad som händer sedan är osäkert.

 

Så frågan är väl om den besparing man hade gjort är lika med den summa som man nu lägger på nyorden/kompletteringen. Det verkar inte självklart, men det beror väl förstås på hur man räknar....

EDIT: sedan skiljer sig ju uppgifterna om kostnaderna för programmet en del, SvD säger 36 miljarder kr, Jane's 57,9 miljarder. Det är ju viss skillnad, minst sagt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

63 Jas-E sen Sverige ska kanske har 24 stycken fransk-tyska stridsflygplan. Produktioner börjar redan nästa år i två europeiska. Närmare 2025 börjar leverans av två europeiska stridsflygplan ersätter gamla plan i Polen och Israel och Tyskland och Frankrike och Finland och kanske med Sverige.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/11/2018 at 9:34 PM, Soldat1314 said:

63 Jas-E sen Sverige ska kanske har 24 stycken fransk-tyska stridsflygplan. Produktioner börjar redan nästa år i två europeiska. Närmare 2025 börjar leverans av två europeiska stridsflygplan ersätter gamla plan i Polen och Israel och Tyskland och Frankrike och Finland och kanske med Sverige.

Ditt inlägg är lite svårt att tyda, men jag försöker svara ändå.

Det plan Tyskland och Frankrike samarbetar om kommer inte börja produceras nästa år. Från politiskt beslut till produktionsstart på mindre än två år var överoptimistiskt under andra världskriget och är snarast omöjligt idag. Och då det inte har offentliggjorts något om planet finner jag det föga sannolikt att man redan har 3-4 exportkunder, i synnerhet inte en som har en inhemsk flygindustri som inte får vara med på ett hörn.

Personligen skulle jag vilja se att Saab går in och samarbetar med Japan på deras Stealth-projekt. Japan får som bekant inte exporteras, så det skulle innebära att all produktion för andra länder skulle landa i Sverige och gissningsvis säljas som Saab och inte Mitsubishi. Föga sannolikt, men man dräglar på tanken...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.airforce-technology.com/news/saab-gripen-e-external-payload-tests/

 

The first of the Saab-built Gripen E test aircraft has completed the maiden series of tests in order to validate its ability to release and launch external payloads.

Carried out at Vidsel Test Range in the north of Sweden, the tests comprised jettisoning one external fuel drop tank and one firing of an infra-red imaging system tail / thrust vector controlled (IRIS-T) air-to-air missile.

Designated 39-8, the first test jet performed the trials as part of the latest steps taken in the Gripen E flight test programme preceded by the carriage tests in July and forms part of the weapon integration work.


Saab experimental Gripen test pilot Marcus Wandt said: “This test was also used to evaluate the effect on the aircraft when releasing and launching the stores. The highlight was, of course, to pull the trigger and watch the missile fire away.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag var lite intresserad av hur man sköter kameror i en Gripen jämfört med Draken/Viggen och det fick jag delvis svar på.

Men jag fick också en överraskning (borde det varit det?): Kan inte påminna mig att CA200 nämnt i samband med Gripen.

Lite slides från FMV Sensorsymposium 2012: https://fmv.se/Global/Dokument/Om FMV/Informationsmaterial/Kurser och föredrag/20120912_09_Hannes Thelander_FMV_Gripen_sensorförmåga.pdf

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/9/2018 at 8:05 PM, Sebastian C said:

Gripen fyller 30 år! Ett fyrfaldigt leve för 39:an. Hon lever, hurra! hurra! hurra! hurra!

 

 

Sannerligen.

Men då kommer man ofrånkomligen in på frågan om nästa plan. Det känns som att alla potentiella samarbetspartners redan har givit sig in på nästa generations flyg.

Frågan är om inte Saab och vår regering bör ta ett beslut relativt snart för att man inte ska stå där helt ensam och antingen utveckla ett plan helt ensam, eller att köpa "från hyllan".

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, darkjak said:

Sannerligen.

Men då kommer man ofrånkomligen in på frågan om nästa plan. Det känns som att alla potentiella samarbetspartners redan har givit sig in på nästa generations flyg.

Frågan är om inte Saab och vår regering bör ta ett beslut relativt snart för att man inte ska stå där helt ensam och antingen utveckla ett plan helt ensam, eller att köpa "från hyllan".

Det lär bli några decennier innan det blir aktuellt att ersätta 39E. Kom ihåg att 39C/D kommer att ha varit i tjänst i nästan 20 år när 39E är färdiglevererad, och 39E har betydligt mer utvecklingspotential nu än vad 39C/D hade 2002.

 

Sedan är ju också 39E i princip ett helt nytt plan, särskilt när man jämför det med prototyperna för 30 år sedan. Hon är större, starkare, snabbare, smartare...

 

Just nu är nästa plan 39E.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minutes ago, Sebastian C said:

Det lär bli några decennier innan det blir aktuellt att ersätta 39E. Kom ihåg att 39C/D kommer att ha varit i tjänst i nästan 20 år när 39E är färdiglevererad, och 39E har betydligt mer utvecklingspotential nu än vad 39C/D hade 2002.

 

Sedan är ju också 39E i princip ett helt nytt plan, särskilt när man jämför det med prototyperna för 30 år sedan. Hon är större, starkare, snabbare, smartare...

 

Just nu är nästa plan 39E.

Gripen E har som du säger en relativt lång framtid framför sig. Men för tillfället finns vad jag förstått bara ett intresse av att ha Gripen till ca 2040. Skulle vi ta riksdagsbeslut om att ta fram ett nytt plan idag så kan vi nog tidigast vänta oss leverans om tio å (Gripen tog 16 år från riksdagsbeslut till första leverans) och sedan kanske ytterligare tio år innan fpl 40 kan tänkas ha ersatt samtliga Gripen. Detta är även under förutsättning att man även fortsättningsvis kommer vilja ha en sorts plan istället för att som t ex USA, Israel eller Japan ha en air supperiority fighter (F-15/F-22) och ett dussinplan (F-16/F-35).

Även om Gripen har god utvecklingspotential, så har jag svårt att se att planet skulle kunna uppgraderas till att bli en värdig motståndare till nästa generations plan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, darkjak said:

Gripen E har som du säger en relativt lång framtid framför sig. Men för tillfället finns vad jag förstått bara ett intresse av att ha Gripen till ca 2040. Skulle vi ta riksdagsbeslut om att ta fram ett nytt plan idag så kan vi nog tidigast vänta oss leverans om tio å (Gripen tog 16 år från riksdagsbeslut till första leverans) och sedan kanske ytterligare tio år innan fpl 40 kan tänkas ha ersatt samtliga Gripen. Detta är även under förutsättning att man även fortsättningsvis kommer vilja ha en sorts plan istället för att som t ex USA, Israel eller Japan ha en air supperiority fighter (F-15/F-22) och ett dussinplan (F-16/F-35).

Även om Gripen har god utvecklingspotential, så har jag svårt att se att planet skulle kunna uppgraderas till att bli en värdig motståndare till nästa generations plan. 

Det er ingen sjansje for at Sverige kommer til å gjennomføre ett  autonomt jagerflyprogram igjen. Alt heretter kommer til å bli internasjonale prosjekter. Dessuten undervurderes nok utviklingstiden her grovt. Rundt 20 år er mer sansynlig enn 10 år.

Utfordringen for Sverige blir å finne partnere i samme tidssyklus. Nå går toget for ett felles europeisk jagerflyprosjekt med de tysk- franske itiativet, samtidig som Gripen E kommer i tjeneste. Hva Storbrittania gjør vites ikke, men det vil isåfall være alternativet. Uansett må utviklingsarbeidet starte opp i fortid, mens Gripen E allerede er ett aktivt program. Noe det kan bli politiske problemer med å få tilslutning til. Statlig bevilgninger til to kan slik sett bli en utfordring. Utover det er det vanskelig å se større program i Europa de neste 30-40 årene. Alternativet vil være å hoppe på ett amerikansk prosjekt for ett 6. generasjons system. Men sjansene for å få en fot innenfor her med reel innflytelse, må regnes som minimale gitt Sveriges status. Realiteten vil derfor være å kjøpe ett amerikansk fly, tilpasset noen svenske krav, til en høy pris.

 

Tiden for svensk militær flyindustri  går derfor mot slutten med Gripen E. Hva drone markedet vil tilby er en annen sak.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/21/2019 at 5:09 AM, enigmatik said:

Det er ingen sjansje for at Sverige kommer til å gjennomføre ett  autonomt jagerflyprogram igjen. Alt heretter kommer til å bli internasjonale prosjekter. Dessuten undervurderes nok utviklingstiden her grovt. Rundt 20 år er mer sansynlig enn 10 år.

Utfordringen for Sverige blir å finne partnere i samme tidssyklus. Nå går toget for ett felles europeisk jagerflyprosjekt med de tysk- franske itiativet, samtidig som Gripen E kommer i tjeneste. Hva Storbrittania gjør vites ikke, men det vil isåfall være alternativet. Uansett må utviklingsarbeidet starte opp i fortid, mens Gripen E allerede er ett aktivt program. Noe det kan bli politiske problemer med å få tilslutning til. Statlig bevilgninger til to kan slik sett bli en utfordring. Utover det er det vanskelig å se større program i Europa de neste 30-40 årene. Alternativet vil være å hoppe på ett amerikansk prosjekt for ett 6. generasjons system. Men sjansene for å få en fot innenfor her med reel innflytelse, må regnes som minimale gitt Sveriges status. Realiteten vil derfor være å kjøpe ett amerikansk fly, tilpasset noen svenske krav, til en høy pris.

 

Tiden for svensk militær flyindustri  går derfor mot slutten med Gripen E. Hva drone markedet vil tilby er en annen sak.

Det verkar som att vi pratar förbi varandra. Det är därför jag frågar om det inte är dags att ge sig i kast med nästa generations plan, för att vi potentiellt sett fortfarande kan hitta någon form av partner. Japan har ju kommit relativt långt med sitt jobb för att utveckla en ny generations plan, men har lagt det på is för att de också gjort bedömningen att de inte kan göra ett plan själva.

Kanske skulle man kunna skapa en allians bestående av Sverige, Brasilien och Japan?

 

Sedan vet jag inte om det är så hemskt mycket sämre förutsättningar för att utveckla ett inhemskt plan än vad det var när Gripen togs i bruk. Det är ju trots allt fler och fler länder som bedömer att de vill och kan utveckla egna plan. Utvecklingskostnaderna är på väg ner och den nya omvärldsbilden visar att vi behöver fler plan. Jag skulle inte bli förvånad om vi om tio år skulle inse att vi behöver minst 300 flygplan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du ser på de samarbeidsprosjekter som har lykkes med å få frem ett fly, hører så å si alle til i Europa. Det sier noe om felles interesser, felles trussel, lik kultur og en flyindustri som er noenlunde likt utviklet. Det sier også noe om ett hjemmmarked som både er definert og av en viss størrelse. Det er og viktig med en ytre form av institusjonsbygging, her gjennom NATO og EU.

 

Ikke noe av dette vil være tilfellet i ett prosjekt mellom Sverige, Japan og Brasil, der interessene vil sprike i alle retninger. ikke bare er den geografiske og geopolitiske avstanden enorm, men også den kulturelle og profersjonelle. Japan har sin eksportpolitikk og Sverige har sin, begge restriktive, noe som nesten vil umuliggjøre eksport. Trusselnivået er også vidt forskjellig, noe som vil gjøre det vanskelig å enes om hvilket fly man skal bygge. For ikke å snakke om nasjonale krav, spesifikasjoner og erstatningspolitikk.

 

Det du skriver om at utvilingskostnadene er på vei ned må du dokumentere. Så vidt jeg vet koster der mer å utvikle JAS 39E enn hele JAS 39 programmet på 80 tallet. Enhetsprisen for F-35 er omlag 10-20 ganger dyrere enn F-16 osv. Anskaffelseskostnadene regnet som programkostnader er derfor radikalt mye dyrere. 52 F-35 koster vel omlag 60 mld. Tilsvarende ble 72 F-16 anskaffet for 2-3 milliarder på 80 tallet. Hvis du går å drømmer om et svensk flyvåpen på 300 fly, må jeg nok skuffe deg. Du kan jo selv regne ut totalsummen...

 

Det hører og med til historien et JAS ikke var noen selvfølgeliget, Både F-16 og F-18 ble testet og funnet fullt kompitable med kravene, med noen tilpassninger. Det var derfor både tvil og  og motstand mot prosjektet men det ble vedtatt på premisser som knapt er synlige lenger, Den kalde krigen er borte, det samme er nøytralitetspolitikken og antallet fly er idag på ett helt annet nivå enn hva som kan rettferdiggjøre ett nasjonalt program.

Edited by enigmatik

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/20/2019 at 4:22 PM, darkjak said:

Gripen E har som du säger en relativt lång framtid framför sig. Men för tillfället finns vad jag förstått bara ett intresse av att ha Gripen till ca 2040. Skulle vi ta riksdagsbeslut om att ta fram ett nytt plan idag så kan vi nog tidigast vänta oss leverans om tio å (Gripen tog 16 år från riksdagsbeslut till första leverans) och sedan kanske ytterligare tio år innan fpl 40 kan tänkas ha ersatt samtliga Gripen. Detta är även under förutsättning att man även fortsättningsvis kommer vilja ha en sorts plan istället för att som t ex USA, Israel eller Japan ha en air supperiority fighter (F-15/F-22) och ett dussinplan (F-16/F-35).

Även om Gripen har god utvecklingspotential, så har jag svårt att se att planet skulle kunna uppgraderas till att bli en värdig motståndare till nästa generations plan. 

39E kommer att förbli aktuell minst 30 år framöver. Var du har fått 2040 ifrån vet jag inte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Sebastian C said:

39E kommer att förbli aktuell minst 30 år framöver. Var du har fått 2040 ifrån vet jag inte.

 

"Gripen E kommer att kunna ha en betydande flygtid kvar år 2040,  vilket  inte  nödvändigtvis  betyder  att  systemet  fortfarande  kommer  att  vara  operativt  relevant  vid  samma  tidpunkt."

 

 Luftförsvarsutredningen 2040 : slutbetänkande av Luftförsvarskommittén. Statens offentliga utredningar. SOU 2014:88 s.293

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Sebastian C
      Det är inte direkt någon hemlighet att dagens Gripen är mer av en JaS 39 än en JAS 39. Med bara 3 olika sorters bomber - varav 2 är varianter av samma bomb - har man inte särskilt stor möjlighet att bekämpa olika typer av markmål, såsom stridsvagnar eller luftvärn. Jag hänvisar till detta blogginlägg av Wiseman från 2013: http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2013/09/den-icke-existerande-arsenalen.html?m=1
       
      Visserligen har vi sedan dess anskaffat GBU-39 Small Diametre Bomb, fast den lider av samma svagheter som beskrivs i Wisemans inlägg. För övrigt så kommer RBS 15ER snart vilken kommer att ha en räckvidd på ungefär 200km samt möjlighet att användas mot markmål. Den blir alltså en allsidig kryssningsrobot.
       
      Då kommer vi till frågeställningen som den här diskussionen förhoppningsvis skall handla om: Vilka typer av attackvapen borde anskaffas för JAS 39E, och vilken är viktigast?
       

    • By Perman
      Svensk försvarsaffär med Israel kritiseras
       
      /Per
       
       
      UPDATE
       
      FMV har nu kommenterat affären: FMV:s kommentar till Dagens Industri 4 september
       
      Försvarsbloggaren Skipper har också kommenterat affären på twitter: Skipper på twitter angående köpet av israeliskt sjöövervakningsystem till marinen
       
       
    • By kerran
      Hej.
      Idag havererade en Gripen i Luleå i samband med motorkörning.
      Flygplanet började röra sig, for över bansystemet, voltade och landade upp och ner.
      Ingen omkom vid haveriet.
       
      Spontant påminner haveriet om den Airbus A340-600 som havererade i Toulose i samband med motorköring.
      Den kärran hade man inte "förtöjt" ordentligt och den slet sig loss vid gaspådrag och total förstördes.
       
       
       
      http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-oc...Gripenflygplan/
×
×
  • Create New...