Jump to content

Allmän JAS 39 Gripen-tråd


Pal_oldpc

Recommended Posts

Varför?

Och är det bara inne i stan man kan se det?

En gissning är att det är pga att FS18 har medaljparad på armémuseum och förbandet förlorade två officerare under insatsen (varav en med bakgrund i FV).

 

Och fint var det. Syntes bra. 4 st.

Link to comment
Share on other sites

På många håll ser man att ensitsiga Gripens tomvikt ska vara 5,7 ton när den officiella siffran är 6,8 ton. Det är ju en rejäl skillnad på dessa siffror. Någon som vet varifrån denna 5,7 tons-siffran härstammar ifrån?

 

Jag har alltid funderat över detta. De offentliga siffrorna brukar ligga över de egentliga siffrorna. Jaktviggens offentliga tomvikt låg på ungefär 12 ton, medan de i själva verket vägde närmare 10 ton. Jag läste någon gång att provtyperna till Gripen vägde 700kg mer än seriekärrorna, pga all testutrustning. Har man kanske "glömt" att räkna bort denna vikt? Om man ser volymmässigt så verkar 5700kg stämma mer än 6622kg(39A). Och 7100kg för en D är ju direkt jämförlig med tomvikten för en F-16A Block 10 ~7100kg. En maskin som är större, med bla tyngre motor, mindre kompositmaterial etc.

 

I jämförelse med konkurrenterna så är Gripen ganska underpowered, och på höjd har 39:orna problem mot kärror som tex Rafale. Jag antar att en F414 kan minska gapet något?

 

Bakom stolen på Gripen finns en label där individens tomvikt skall stå. Jag har ingen möjlighet att kolla detta,, och det kanske vore bäst att inte sprida Gripens egentliga tomvikt på nätet heller? Men, jag är j-vligt nyfiken! :rolleyes:

Edited by Robban75
Link to comment
Share on other sites

Och 7100kg för en D är ju direkt jämförlig med tomvikten för en F-16A Block 10 ~7100kg. En maskin som är större, med bla tyngre motor, mindre kompositmaterial etc.

 

Tja men är det rimligt att jämföra nytt med gammalt? Flygplan väger bara mer och mer med allt man trycker in i dom och förstärker upp, och Gripen har inte så himla mycket komposit ändå. Så jo det kan ju te sig märkligt om man jämför med tidiga F-16 men å andra sidan är ju F-16D i nyaste varianterna (IAF, UAE) monster på 9000-9500 kg. Israels väger 2,5t mer än en Grip...

Edited by Karl_P
Link to comment
Share on other sites

Och 7100kg för en D är ju direkt jämförlig med tomvikten för en F-16A Block 10 ~7100kg. En maskin som är större, med bla tyngre motor, mindre kompositmaterial etc.

 

Tja men är det rimligt att jämföra nytt med gammalt? Flygplan väger bara mer och mer med allt man trycker in i dom och förstärker upp, och Gripen har inte så himla mycket komposit ändå. Så jo det kan ju te sig märkligt om man jämför med tidiga F-16 men å andra sidan är ju F-16D i nyaste varianterna (IAF, UAE) monster på 9000-9500 kg. Israels väger 2,5t mer än en Grip...

 

Ptja, varje gång man bygger om elektronik i gripen så bantas ju vikten rejält. Vet inte om du sett ursprungliga kretskort från Viggen och tidig Gripen. Det är rejält feta kretsar :unsure:

De nyare går att bygga otroligt mycket lättare.. men det är klart. Då stoppar man in nya funktioner istället :)

Link to comment
Share on other sites

Ptja, varje gång man bygger om elektronik i gripen så bantas ju vikten rejält. Vet inte om du sett ursprungliga kretskort från Viggen och tidig Gripen. Det är rejält feta kretsar :)

De nyare går att bygga otroligt mycket lättare.. men det är klart. Då stoppar man in nya funktioner istället :)

 

Typ. Om ambitionen var att behålla Gripen på 39A 1996-års prestanda och funktionalitet ja visst då skulle man kunna använda den senaste tillverkningstekniken och kretsar för att göra en hel del elektronik lättare. Men nu gäller iaf C-versionen som blivit lite tjockis jämfört med A men så har den fått en del bra funktion också, men den ökade i vikt på flera ställen oaktat elektroniken... med bland annat EWS-39 och IFF så har förmodligen elektroniken ökat i vikt också. Att kretskort kan bli lättare betyder ju inte att man tänker flyga med halvtomma datorlådor heller.

Link to comment
Share on other sites

Lite nyfiken på hur man startar EBK´n på Gripen, med tanke på olyckan på F21 förra veckan. Sedan om det var ett tekniskt fel eller ett misstag av teknikern är inte aktuellt.

 

Men ni som har realistiska spekulationer om hur allt kan ha gått till väga kan ju alltid lämna er förklaring. Alltid intressant att läsa om vad som kan ha gått snett. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Lite nyfiken på hur man startar EBK´n på Gripen, med tanke på olyckan på F21 förra veckan. Sedan om det var ett tekniskt fel eller ett misstag av teknikern är inte aktuellt.

 

Men ni som har realistiska spekulationer om hur allt kan ha gått till väga kan ju alltid lämna er förklaring. Alltid intressant att läsa om vad som kan ha gått snett. :rolleyes:

 

 

Du drar SHK:n (systemhandkontrollen) framåt, inga mekaniska spärrar utan du känner bara av när du passerar max släckt och äntrar tänd.

 

 

och NEJ, vi kommer inte spekulera i vad/hur/varför. När FM anser att de skall släppa förloppet gör de det.

Link to comment
Share on other sites

Lite nyfiken på hur man startar EBK´n på Gripen, med tanke på olyckan på F21 förra veckan. Sedan om det var ett tekniskt fel eller ett misstag av teknikern är inte aktuellt.

 

Men ni som har realistiska spekulationer om hur allt kan ha gått till väga kan ju alltid lämna er förklaring. Alltid intressant att läsa om vad som kan ha gått snett. :rolleyes:

 

 

Du drar SHK:n (systemhandkontrollen) framåt, inga mekaniska spärrar utan du känner bara av när du passerar max släckt och äntrar tänd.

 

 

och NEJ, vi kommer inte spekulera i vad/hur/varför. När FM anser att de skall släppa förloppet gör de det.

 

Tackar för svaret.

 

Förvånansvärt att de inte har skapat typ ett hack mellan 100% gas och när man går över och aktiverar ebk´n.

 

Sedan sa jag att de som vill får gärna spekulera. Tror inte du kan bestämma om andra vill eller inte. (Ta inte illa upp, jag förstår vad du menade. Vill själv inte läsa om orealistiska fantasier). Dock har den första rapporten har släppts, och den visar att det inte var något tekniskt fel på planet. Intervjuer med all inblandad markpersonal som har jobbat med detta plan sker under nästa vecka.

Edited by 37Viggen
Link to comment
Share on other sites

Lite nyfiken på hur man startar EBK´n på Gripen, med tanke på olyckan på F21 förra veckan. Sedan om det var ett tekniskt fel eller ett misstag av teknikern är inte aktuellt.

 

Men ni som har realistiska spekulationer om hur allt kan ha gått till väga kan ju alltid lämna er förklaring. Alltid intressant att läsa om vad som kan ha gått snett. :rolleyes:

 

 

Du drar SHK:n (systemhandkontrollen) framåt, inga mekaniska spärrar utan du känner bara av när du passerar max släckt och äntrar tänd.

 

 

och NEJ, vi kommer inte spekulera i vad/hur/varför. När FM anser att de skall släppa förloppet gör de det.

 

Tackar för svaret.

 

Förvånansvärt att de inte har skapat typ ett hack mellan 100% gas och när man går över och aktiverar ebk´n.

 

Sedan sa jag att de som vill får gärna spekulera. Tror inte du kan bestämma om andra vill eller inte. (Ta inte illa upp, jag förstår vad du menade. Vill själv inte läsa om orealistiska fantasier). Dock har den första rapporten har släppts, och den visar att det inte var något tekniskt fel på planet. Intervjuer med all inblandad markpersonal som har jobbat med detta plan sker under nästa vecka.

Mnjaa, tänk krig och snabbt läge. Vill du trycka gasen i botten jävligt fort så ska du inte behöva fippla med spärrar, hakar eller knappar, bara trycka fram "spaken" och få ut all kraft direkt och dessutom längs vägen känna en liten indikation om att du nu har tänt EBK. Allt som kan underlätta för piloten och skapa så få onödiga handhavanden som möjligt är av godo. Det är primärt. Sekundärt är att det ska vara enkelt och smidigt vid underhåll. En kombo är det bästa, men vågen ska luta mot krig och inte underhåll.

Link to comment
Share on other sites

Sedan sa jag att de som vill får gärna spekulera. Tror inte du kan bestämma om andra vill eller inte. (Ta inte illa upp, jag förstår vad du menade. Vill själv inte läsa om orealistiska fantasier).

 

 

Jag tar inte illa upp och behöver kanske förtydliga det hela:

 

 

bg_band2.jpg

Det kommer inte ske någon spekulering om haveriorsaker i denna tråd eller forumsdel. Inlägg av den arten kommer tas bort.

 

Danne, Blågul Forumdel LUFT

--------------------

REGLER

 

Ovanstående gäller självklart de härinne som redan vet vad som hände.

Link to comment
Share on other sites

En fråga relaterad till, men inte direkt gällande nyss skedda olycka:

 

Hur går en motorstart på Gripen till. Hur många moment är det? Är det så enkelt som att man trycker på en knapp och väntar tills dess att den gröna lampan lyser (eller motsvarande) eller måste man först starta bränslepumpar, slå på tändning med mera? Rent spontant tycker man ju att tekniken borde ha förenklat en motorstart något sedan lansens dagar (nu minns jag ju inte i detalj hur man gjorde där heller, så om någon vill vara nostalgisk och berätta hur man gjorde förr är jag inte den som är den).

 

Hur lång tid ungefär tar det att starta från släkt motor tills dess att den går på tomgång och är redo för bruk?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Hur går en motorstart på Gripen till. Hur många moment är det? Är det så enkelt som att man trycker på en knapp och väntar tills dess att den gröna lampan lyser (eller motsvarande) eller måste man först starta bränslepumpar, slå på tändning med mera?

Gående APU, huvudström till, SHK i marktomgång och startknapp upp i tre sekunder. Startar man på högre pådrag blir det många intressanta felrapporter.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Hur går en motorstart på Gripen till. Hur många moment är det? Är det så enkelt som att man trycker på en knapp och väntar tills dess att den gröna lampan lyser (eller motsvarande) eller måste man först starta bränslepumpar, slå på tändning med mera?

Gående APU, huvudström till, SHK i marktomgång och startknapp upp i tre sekunder. Startar man på högre pådrag blir det många intressanta felrapporter.

 

J.K Nilsson

 

Och APUn startar med en knapp? Eller skall det startas pumpar och annat till den också?

Link to comment
Share on other sites

Vad gjorde Gripen kärrorna över Stockholm?

Det är verkligen inte ofta man ser stridsflyg över Stockholm nuförtiden.

 

Just passing through. De var ändå i krokarna så de passade på att göra en överflygning av centrala Stockholm.

Link to comment
Share on other sites

Vilka höjder brukar gripen kärrorna ligga på när de ombaserar tex Ronneby-Luleå eller ferry flyger en längre sträcka..tex från Sverige till RIAT i Storbritannien?

Är det vanligt att civila flygtrafikledningen har hand om dem att de ligger på 40 000 fot precis som en vanlig 737a eller är det jaktledaren som ansvarar för all flygledning av gripen?

Link to comment
Share on other sites

Vad gjorde Gripen kärrorna över Stockholm?

Det är verkligen inte ofta man ser stridsflyg över Stockholm nuförtiden.

 

Just passing through. De var ändå i krokarna så de passade på att göra en överflygning av centrala Stockholm.

 

Kan det inte ha varit repetition inför bröllopet? Känns som om det var och varannan dag är något (hästar, knektar, båtar).

Link to comment
Share on other sites

Någon som har lust att utveckla ytterligare vad problemet med vindkraftverken är förutom att de rent fysiskt kan vara ivägen?

 

Stopp för vindkraft kring flygplatser

 

Försvarsmakten har beslutat att stoppa all byggnation av vindkraftverk i en

fyra mils radie kring tio militära flygfält runt om i Sverige.

 

Orsaken är att Försvarsmaktens Jas Gripen-flygplan riskerar att störta

när vindkraftverk finns i närheten. Flera tillbud har inträffat.

 

Förbudet innebär att ansökningar om att bygga vindkraftverk nekas i områdena

och att vindkraftsägare som redan fått tillstånd får detta indraget.

 

Exempel finns också på redan färdigställda kraftverk i aktuella zoner.

 

Beslutet innebär bl.a. att hela Blekinge blir utan vindkraftverk.

 

-Det är ett väldigt stort avbräck, det tar bort väldigt stora etableringsytor,

säger Olof Karlsson, v ordförande i Sveriges energiföreningars riksorganisation (Sero),

som är vindkraftägarnas intresseorgan.

 

Han ställer sig undrande till Jas-planens problem att planen i stället för att låsa färdväg

när de flyger i rote kan låsa på ett kraftverk.

 

-I Danmark som har kraftigt utbyggd vindkraft kan ju Nato-planen flyga.

 

Källa: http://svt.se/svttext/web/pages/123.html

Link to comment
Share on other sites

Som jag fått det beskrivet för mej: Radarn i rotetvåan "låser" på roteledarens flygplan vid start i rote i "startmod" för att kunna ha kontroll på var det är. Eftersom radarn resonerar med hjälp av dopplereffekten (dvs den skiljer på rörliga och fasta föremål) så kan det inträffa att den förväxlar det rörliga ekot från det framförvarande flygplanet med det rörliga ekot från vindkraftrotorn. Texten i artikeln: "Orsaken är att Försvarsmaktens Jas Gripen-flygplan riskerar att störta när vindkraftverk finns i närheten" är väl inte direkt fel, men som vanligt lyckas massmedia att gravt missförstå, feltolka eller bara förvrida ett ganska enkelt faktum till något oigenkännligt dumt.

 

Tillägg: Enligt DN rör det sig om följande flygplatser:

 

Berörda militära flygfält

 

Försvarsmakten har fattat ett principbeslut som ännu inte finns i skriftlig form. Men enligt planerna berörs tio militära flygfält:

Ronneby i Blekinge.

Hagshult i Småland.

Såtenäs i Västra Götaland.

Karlsborg i Västra Götaland.

Malmen i Linköping.

Ärna i Uppsala.

Vidsel i Norrbotten.

Jokkmokk i Norrbotten.

Kallax utanför Luleå.

Visby (här tillämpar dock Försvarsmakten mjukare regler eftersom Gripenplanen kan flyga rote in och ut över havet).

 

Det synes mej som en fyramils radie kring dessa tio platser lämnar relativt stora arealer kvar inom riket för vindmöllor.

Edited by Kryptörn
Link to comment
Share on other sites

Vad gjorde Gripen kärrorna över Stockholm?

Det är verkligen inte ofta man ser stridsflyg över Stockholm nuförtiden.

 

Just passing through. De var ändå i krokarna så de passade på att göra en överflygning av centrala Stockholm.

 

Kan det inte ha varit repetition inför bröllopet? Känns som om det var och varannan dag är något (hästar, knektar, båtar).

 

Nej, genrepet kommer att skötas på Såtenäs. Planen passerade bara som sagt. Möjligtvis kan de ha rekat området.

Link to comment
Share on other sites

Vad gjorde Gripen kärrorna över Stockholm?

Det är verkligen inte ofta man ser stridsflyg över Stockholm nuförtiden.

 

Just passing through. De var ändå i krokarna så de passade på att göra en överflygning av centrala Stockholm.

 

Kan det inte ha varit repetition inför bröllopet? Känns som om det var och varannan dag är något (hästar, knektar, båtar).

 

Nej, genrepet kommer att skötas på Såtenäs. Planen passerade bara som sagt. Möjligtvis kan de ha rekat området.

 

Kolla så stan var kvar på samma ställe? :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Som jag fått det beskrivet för mej: Radarn i rotetvåan "låser" på roteledarens flygplan vid start i rote i "startmod" för att kunna ha kontroll på var det är. Eftersom radarn resonerar med hjälp av dopplereffekten (dvs den skiljer på rörliga och fasta föremål) så kan det inträffa att den förväxlar det rörliga ekot från det framförvarande flygplanet med det rörliga ekot från vindkraftrotorn. Texten i artikeln: "Orsaken är att Försvarsmaktens Jas Gripen-flygplan riskerar att störta när vindkraftverk finns i närheten" är väl inte direkt fel, men som vanligt lyckas massmedia att gravt missförstå, feltolka eller bara förvrida ett ganska enkelt faktum till något oigenkännligt dumt.

 

Det synes mej som en fyramils radie kring dessa tio platser lämnar relativt stora arealer kvar inom riket för vindmöllor.

 

Att förbjuda vindkraftverk eller lösa in dem och riva dem är fel lösning. Rätt lösning är att vidareutveckla

radarn så den kan skilja mellan rotation och flygplan eller införa en databas med alla flyghinder och

ett sätt att uppdatera den enkelt eller en IFF lösning med datalänk som på ett säkert sätt får gripenplanen

att hålla reda på varandra. Troligtvis är det bästa en kombination.

 

Det här behöver fixas eftersom det hämmar det civila samhället, gripensystemet behöver kunna fungera på

framtida krigsbaser som finns var som helst oavsett vindkraftverk, exportkunder som är geografiskt små

behöver det ännu mer och känslighet för en enkel roterande reflektor kan vara ett tecken på att Gripens radar

är lätt att störa ut. Även om det senare är fel är det en pinsam svaghet.

 

Just det här med IFF och datalänkar är något som oroar mig, vi har varit världsledande inom det och det

är en helt avgörande teknologi om det skulle bli krig på riktigt där båda sidorna är tekniskt avancerade med

dagens utrustning eller framtida massproducerade svärmar med tusentals enkla och hundratals avancerade

UAV:er och en del bemannade flygplan. Att ena halvan av en rote inte kan hålla reda på var andra halvan

av roten är när det finns en och annan propeller på torn i närheten är löjeväckande.

Edited by Magnus Redin
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...