Jump to content

Allmän JAS 39 Gripen-tråd


Pal_oldpc

Recommended Posts

  • 7 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 7 months later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Ett JAS39 plan har kraschat i Thailand under en uppvisning, flygföraren omkom.

Det var vid halv tio tiden på förmiddagen, (lokal tid) ingen åskådare kom till skada. Thailand har tidigare köpt 12 begagnade flygplan.

Är detta den första olyckan med fpl39 där en pilot omkommer?

Finns en film i GP:

https://www.gp.se/nyheter/världen/pilot-omkom-när-gripen-störtade-i-thailand-1.4116447

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tack för svaren. Då kommer en annan fråga:

Har Gripen någon form av radarvärnsvapen? Har googlat väldigt mycket, men har inte kunnat hitta någon information om något sådant. Är i så fall oerhört märkligt, då förmågan att tysta ryskt luftvärn bör vara en av dom största prioriteringarna om fienden skulle lyckas ta svensk mark.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Då kommer en annan fråga:

Har Gripen någon form av radarvärnsvapen? Har googlat väldigt mycket, men har inte kunnat hitta någon information om något sådant. Är i så fall oerhört märkligt, då förmågan att tysta ryskt luftvärn bör vara en av dom största prioriteringarna om fienden skulle lyckas ta svensk mark.

Jag antar att du menar antiradarrobotar? Sådana är inte integrerat på Gripen vad jag vet, men det borde väl gå om någon betalar för det. Möjligen ska Brasilien ha sin MAR-1 på sina Gripenplan.

https://en.wikipedia.org/wiki/MAR-1

Link to comment
Share on other sites

 

Tack för svaren. Då kommer en annan fråga:

Har Gripen någon form av radarvärnsvapen? Har googlat väldigt mycket, men har inte kunnat hitta någon information om något sådant. Är i så fall oerhört märkligt, då förmågan att tysta ryskt luftvärn bör vara en av dom största prioriteringarna om fienden skulle lyckas ta svensk mark.

Jag antar att du menar antiradarrobotar? Sådana är inte integrerat på Gripen vad jag vet, men det borde väl gå om någon betalar för det. Möjligen ska Brasilien ha sin MAR-1 på sina Gripenplan.

https://en.wikipedia.org/wiki/MAR-1

 

Finns det någon specifik orsak till att vi inte har den här sortens vapen i flygvapnet?

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon specifik orsak till att vi inte har den här sortens vapen i flygvapnet?

 

 

Vet inte, så jag kan bara spekulera, men vi har väl inte direkt någon tradition av att använda vårt stridsflyg för sk SEAD-uppdrag. Det tog ju rätt lång tid innan vi fick laserstyrda/GPS-styda bomber till Gripen, det varb väl runt 2006 som dessa började levereras.

 

Så svaret kanske är att det beror på att vi inte har använt vårt stridsflyg så tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon specifik orsak till att vi inte har den här sortens vapen i flygvapnet?

Vi kan ju börja med att titta i vår gamla doktrin för luftoperationer.

Där hette det att svenska flygvapnet skulle kunna bistå i SEAD-operationer. (SEAD = Supression of Enemy Air Defenses, att trycka ner motståndarens luftförsvar).

 

SEAD kan utföras på olika sätt

- antingen medelst en handpåläggning och hot om handpåläggning (en bomb rakt ner i matarhornet eller signalsökande anti-radarrobotar)

- telekrigsåtgärder

 

Skall man in och grotta ner sig ytterligare så kan vi även konstatera att jänkarna och britterna haft lite olika metoder för SEAD.

 

Amerikanerna använder Wild Weasel-konceptet. Det är mindre flygförband som aktivt muckar gräl med motståndarens luftförsvar, gärna inom ramen för ett sammansatt förband (COMAO = Composite Air Operation). som då har bombflyg, spaningsflyg, radarstörflygplan, radarspaningsflygplan (AWACS) och jaktflyg i en och samma insats som slår sig fram till målet

 

Britterna å sin sida satsade på själveskortförmåga till sina Tornado GR (IDS-varianterna). Planen bar egna stör- och motmedelskapslar och hade egna signalsökande robotar (ALARM) tillsammans med roboten eller bomben som skulle levereras till slutkunden någonstans i Östtyskland eller Polen.

 

Järnridån genom Europa rasade och sen kom Irakkriget. Sen dessa två koncept provats så har även britterna anammat tänket med SEAD-kärror, så till vida att de byggde om ett antal Tornado F3 (ADV) till Tornado EF3:or lagom till 2003 års krig med Irak.

 

Idag däremot så har britterna helt avvecklat sin förmåga att skjuta signalsökande robotar. De har insett de att dom ingår i en koalition med andra länder och då kan tyskarna, jänkarna eller italienarna skjuta robotarna.

 

 

Hur har då svenska Flygvapnet gjort?

Vi har flugit så lågt över trädtopparna att vi har gröna märken märken efter granarna på buken och på så vis minskat fiendens förmåga att skjuta ner oss. Till AJ-37 Viggen så kom även U22 och KB-kapslarna. U22:an var en störsändare som "gjorde att gräset blev brunt direkt" och KB innehöll fackel- och remsfällare. Viggen uppträde i grupper om fyra, så i teorin så kunde en kärra bära U22:an och en annan KB-kapseln medans de två sista bar full vapenlast (risk att Imint eller någon annan slår mig på fingrarna här, så jag säger i teorin!). SF-37 och SH-37 bar som regel bägge kapslarna då dessa uppträdde ensamt.

 

Inom ramen för det nationella försvaret så var detta tillräckligt. Attackflyget skulle (lite raljant kanske) sänka tonnage i Östersjön och fördröja motståndarens framryckning vid Torneälv. Kriget har gått dåligt om vi måste jaga Buk/Tor på hemmaplan (eller ännu värre: S-300V).

 

Men realister som vi är så ja, det kunde ju tänkas att kriget faktiskt kan gå dåligt så genom att kombinera lågflygning, telekrigsmedel och den salige bombkapsel 90 (Mjölner) så fick vi förmågan att jaga stabsplatser och luftvärnsbatterier på ett lite annat sätt. Men lagom tills dess så var det kalla kriget slut och vi byggde om Försvarsmakten till något som skulle kunna göra insatser utomlands.

 

Precis som britterna insåg 2013 (när de skrotade ALARM) så fattade vi tidigt beslutet att "signalsökande robotar? Det har ju våra koalitionspartners!"

 

Då kommer ju frågan i nuläget, behöver vi signalsökande robotar för att trycka ner motståndarens luftförsvar idag och i morgon?

Svaret på den frågan börjar mer och mer bli ett "ja". Vi har ju faktiskt luftvärnsrobottäckning över Gotland idag, men tyvärr inte vårt eget. Så en förutsättning för att vi skall kunna flyga fritt över eget territorium kan bli att vi har förmåga att göra en handpåläggning med signalsökande robot. Det finns en förvaltare på Sjöstriddsskolan som skrivit på en blogg om att vi skulle behöva signalsökande målsökare i våra Rb 15 för att i alla fall kunna hota med en handpåläggning.

 

Min övertygelse är att antiradarrobotar med underljudsfart är att elda för kråkorna, så jag följer amerikanernas AARGM och AARGM-ER utveckling med stort intresse. Skall målsättningen höjas från att "bara" sänka tonnage i Östersjön, så kommer en eventuell anskaffning av kryssningsrobotar även att ställa krav på UAV:er med störsändare och just signalsökande robotar för att ha någon chans att nå målen.

 

Dock så kanske vi redan har nått den punkten att vi egentligen behöver något i stil med MALD-J och AARGM ens för att våra Rb 15 ska komma fram, men om det är jag välsignat ovetande.

 

EDIT: Jag rättade upp några förkortningar

Edited by Adeptus Bellum
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Enligt läckor om hemliga resultat från Thailands övning mot Kina förförra sommaren så krossade Thailändarnas Gripen de kinesiska Su-27(J-11?). På nätet kan man hitta påståenden om 4-0 till Gripen och att Su-27(J-11?) helt misslyckats att nå framgång. Nu har de två länderna precis startat en andra samövning mellan deras flygvapen, Eagle Strike 2017 och som håller på till tredje september.

 

Man får väl anta att svenska observatörer finns på plats för denna övning. Alla rykten eller info som nån hört vore välkommet att få här i denna tråd, eller i privat meddelande om man hellre så önskar. Jag suktar efter minsta lilla info från övningarna i Thailand.

 

Någon som vet vilka flygplan Kina sänder detta år, kanske är det deras nya improved Su-27, den de kallar J-16?

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
On 2017-08-01 at 1:01 PM, adam7 said:

Använder man i Gripen C/D en datastav? Hur är det med E? 

 

Jag tycker mig ha läst att man inte mera använder den metoden, utan kopplar upp sig på planet och laddar upp/ner infon via kabel numera. 

 

Det är datastav i Gripen C/D

Link to comment
Share on other sites

On 2017-08-23 at 12:54 PM, Pal said:

Enligt läckor om hemliga resultat från Thailands övning mot Kina förförra sommaren så krossade Thailändarnas Gripen de kinesiska Su-27(J-11?). På nätet kan man hitta påståenden om 4-0 till Gripen och att Su-27(J-11?) helt misslyckats att nå framgång. Nu har de två länderna precis startat en andra samövning mellan deras flygvapen, Eagle Strike 2017 och som håller på till tredje september.

 

Man får väl anta att svenska observatörer finns på plats för denna övning. Alla rykten eller info som nån hört vore välkommet att få här i denna tråd, eller i privat meddelande om man hellre så önskar. Jag suktar efter minsta lilla info från övningarna i Thailand.

 

Någon som vet vilka flygplan Kina sänder detta år, kanske är det deras nya improved Su-27, den de kallar J-16?

 

 

4-0 låter inte troligt. På en övning måste man ha flugit en hel del mera pass.  Kommer ihåg att en finsk överste, numera  generalmajor, skrävlade efter Frisian Flag att "Det gick bra, resultatet var 100-6". Dels ska man inte ta "resultatet" för bokstavligt, men dels ska man förstå att det flygs ett stort antal pass.  

 

Likaså är ju "resultaten" alltid beroende på scenariet och ROE. Om ena sidan avsiktligt får en roll som inte passar materielets egenskaper, t.ex. att gå i förlängd WVR mot ett system som har bättre manövreringsegenskaper, är ju resultatet givet, om inte systemet har överlägna robotar. Varför skulle man göra så? Jo för att öva. 

 

IRL skulle man använda sina styrkor mot motståndarens svagheter. I övningar kan man, eller vill man inte alltid göra det. 

  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dagens nyhet:

Enligt nedanstående länkar så kommer Gripen C/D inte att "slaktas" för att bygga Gripen E:

 

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/vandingen-stridsflygplan-slaktas-inte-om4934616.aspx

https://www.svd.se/klart-aldre-gripenplan-kvar-nar-ny-modell-kommer

 

Edited by Reservingenjör
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...