Jump to content

Allmän JAS 39 Gripen-tråd


Pal_oldpc

Recommended Posts

Trevlig artikel: http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_03_17_2014_p28-671791.xml

 

Även denna, innehåller även renderingar som ska vara från SAAB på Gripen E: http://www.flightglobal.com/news/articles/saab-reveals-full-gripen-e-design-cost-savings-396977/

 

 

21c6um9.jpg

90xgya.jpg

 

Notera noshjulet samt att planet framifrån ser lite "fetare" ut, påminner en del om Rafale framifrån. Sen de där bulorna vid rötterna till nosvingarna. Även vingspetsarna ser annorlunda ut.

Link to comment
Share on other sites

Utvecklingskostnaderna för JAS ligger på något över 100 miljarder kronor. Det ger en utvecklings kostnad på 500 miljoner per plan. Då ingår inte själva köpe priset.

 

Tror man skulle ha kunna sparat ca 50 miljarder på att köpa utländska plan, och jag är säker på att dom 50 miljarderna kunde ha använts till annat. Men som sagt det var ju då det.

Man måste beräkna lite bredare.

Det finns få som har råd att köpa en Ferrari, men ännu färre som har råd att äga en...

 

En flyg timme JAS kostar ca 40.000:-

En flygtimme F35 ligger på runt 200.000:-

En Flygtimme F22 kostar 289.000:-

 

I och med att svensk industri producerar en stor del av delarna till Jas, stannar pengarna kvar inom landets gränser och kommer förr eller senare tillbaka som skatt till statskassan.

Att köpa ett utländskt plan betyder att alla pengar blöder ut ur landet, inget blir kvar här, inga arbeten, ingen know-how skapas.

 

Låt oss säga att Saab ritar på ett nytt landningsställ till Jas NG.

Saab tillverkar inte de flesta delar, utan små mekaniska verkstäder runt om i landet tillverkar de olika delarna enl. Saabs spec.

Saab kan sköta ihopmontering av alla delar eller till och med leja ut det med och få ett färdigt ställ till sin monteringslinje.

 

Det finns stora vinster att tillverka eget.

Och nu verkar det blåsa rejäl medvind för JAS vartefter fler hoppar av F35 och behöver ett mer ekonomiskt plan, vilket är kul.

 

Jag hörde att förrförra Red Flag när JAS var B-styrka, sköt de ner överlägset flest F-22!

Dvs, det billigaste sköt ner det dyraste.

Pinsamt..

 

Det kommer dock inte i svensk media ut efter som FM inte vill genera sina amerikanska värdar, utan är tacksamma att få bli inbjudna.

 

Att köpa ett gammalt F/A18 system är inte aktuellt, det är en 70-tals kärra.

I senaste F35 Datasimuleringen så körde man ett scenario Ryssland/Kina mot Austrailiens F/A-18 interimsplan (tillfälliga inköp i väntan på försenade F35) och de kommande F35 mot div SU-34 SU-35 mfl.

 

Resultaten var att Australien förlorade hundratals flygplan inom 20min.

 

Betygen planen fick i förhållande till SU planen efter utvärderingen var:

F/A18 = useless

F35 = next to useless

 

För SU planen var motståndet, citat, "som att klubba ihjäl sälungar"

Edited by Spett och slägga
Link to comment
Share on other sites

Sen när använder amerikanerna F-22:or under Red Flag? Enligt vad jag har hört är de väldigt noga med att undvika att andra länder får radar data och liknande på dem.

 

Det har de gjort länge, med eller utan luneburg kit (förstorar RCS). Under den Red Flag som Sverige deltog i 2013 så deltog F-22. Dock tror jag inte de mötte gripen en enda gång då de flög på samma sida........men på internet kan allting ändras till något häftigare.

Link to comment
Share on other sites

Det går alltid massa rykten kring redflag övningarna och de ska tas med skopor med salt. Resultaten är hemliga och är bara till för utvärdering av respektive flygvapen och dessutom ska man vara väl medvetna om att parametrarna i övningarna ändras hela tiden och än den ena sidan än den andra beläggs med fiktiva nackdelar eller fördelar. Det går inte att bedöma ett system mot ett annat på ett realistiskt sätt utifrån ett fåtal möten under dessa övningar.....och det är inte tanken heller med redflag, det är inte en tävling!

Link to comment
Share on other sites

 

Utvecklingskostnaderna för JAS ligger på något över 100 miljarder kronor. Det ger en utvecklings kostnad på 500 miljoner per plan. Då ingår inte själva köpe priset.

 

Tror man skulle ha kunna sparat ca 50 miljarder på att köpa utländska plan, och jag är säker på att dom 50 miljarderna kunde ha använts till annat. Men som sagt det var ju då det.

Man måste beräkna lite bredare.

Det finns få som har råd att köpa en Ferrari, men ännu färre som har råd att äga en...

 

En flyg timme JAS kostar ca 40.000:-

En flygtimme F35 ligger på runt 200.000:-

En Flygtimme F22 kostar 289.000:-

 

I och med att svensk industri producerar en stor del av delarna till Jas, stannar pengarna kvar inom landets gränser och kommer förr eller senare tillbaka som skatt till statskassan.

Att köpa ett utländskt plan betyder att alla pengar blöder ut ur landet, inget blir kvar här, inga arbeten, ingen know-how skapas.

 

Låt oss säga att Saab ritar på ett nytt landningsställ till Jas NG.

Saab tillverkar inte de flesta delar, utan små mekaniska verkstäder runt om i landet tillverkar de olika delarna enl. Saabs spec.

Saab kan sköta ihopmontering av alla delar eller till och med leja ut det med och få ett färdigt ställ till sin monteringslinje.

 

Det finns stora vinster att tillverka eget.

Och nu verkar det blåsa rejäl medvind för JAS vartefter fler hoppar av F35 och behöver ett mer ekonomiskt plan, vilket är kul.

 

Jag hörde att förrförra Red Flag när JAS var B-styrka, sköt de ner överlägset flest F-22!

Dvs, det billigaste sköt ner det dyraste.

Pinsamt..

 

Det kommer dock inte i svensk media ut efter som FM inte vill genera sina amerikanska värdar, utan är tacksamma att få bli inbjudna.

 

Att köpa ett gammalt F/A18 system är inte aktuellt, det är en 70-tals kärra.

I senaste F35 Datasimuleringen så körde man ett scenario Ryssland/Kina mot Austrailiens F/A-18 interimsplan (tillfälliga inköp i väntan på försenade F35) och de kommande F35 mot div SU-34 SU-35 mfl.

 

Resultaten var att Australien förlorade hundratals flygplan inom 20min.

 

Betygen planen fick i förhållande till SU planen efter utvärderingen var:

F/A18 = useless

F35 = next to useless

 

För SU planen var motståndet, citat, "som att klubba ihjäl sälungar"

 

 

Vad gäller ekonomin med JAS så kan jag bara hålla med. Ekonomiskt är det en mycket bra affär. Att köpa från utlandet innebär i princip bara att pengar skickas ut ur landet, och man ser dom aldrig mer.

Med pengarna kvar i landet går det runt flera gånger om. Det ger direkta skatteintäkter från företaget. Indirekta skatteeffekter från alla anställda, som får lön. Ytterligare indirekt genom att dessa personer dessutom använder sina slantar, vilket alltid genererar ytterligare skatter. Dessutom har ju SAAB massor med underleverantörer, som också får betalt, och därmed genererar skatter på precis samma sätt. Och som grädde på all mosen så innebär det att vi har just sådan high-tech-industri som det alltid pratas om att det är vad vi måste satsa på för framtiden. Det är inte trivialt att bygga stridsflygplan. Många länder vill, men få ror det i hamn, om vi tittar runt i världen just nu.

 

Och sedan, som ytterligare grädde, kommer ju eventuell export, som innebär att pengar från utlandet trillar in till Sverige.

 

 

Men vad gäller Red Flag och resultat av simuleringar, så ska man nog ge lite källhänvisningar när man kommer med påståenden. För det är mycket snack i den verkstaden, men väldigt lite folk har faktiska data. Resultaten är inte offentliga, ej heller alla parametrar som ingår. Andra kommenterade om samma sak med...

Så vad gäller förträffligheten i lika vapensystem så kan vi bara spekulera, och hoppas att vi i framtiden också bara får spekulera.

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att alla ni kunniga på detta forum ständigt bortser från, att ett köp av ett utländskt system mycket väl skulle kunna innebära mycket arbete även för exvis SAAB och andra delar av svensk försvarsindustri. Tillverkning av delar, deltagande i systemutveckling, slutmontering, underhåll, motköp. När ni diskuterar Gripenexport är det alltid en naturlig ingrediens, när vi diskuterar svenskt köp av utländskt system, förträngs det snabbt. Dock är jag helt övertygad om att Gripen är helt rätt både för oss och väldigt många andra.

Link to comment
Share on other sites

Det brukar vara lite si och så med motköpsavtal, det långt ifrån alltid man får ut 100% av det utlovade. Om möjligheten finns kan det ofta kan det vara bättre att licensbygga åtminstone en del av produktionen inom landet, vilket vi gjorde med t.ex. strv 122 (runt 90 av 120 stridsvagnar byggdes här på licens, resten i Tyskland). Licenspengarna försvinner ju då ut ur landet men resten är man helt säker på att få behålla.

Edited by rhx
Link to comment
Share on other sites

Hur blir det då när kanske samma sak inträffar i framtiden när vi bara har 60-70 st Gripen E?

 

 

http://www.svt.se/nyheter/sverige/har-slaktas-jas-planen-for-att-rada-bot-pa-akut-reservdelsbrist

 

JAS-plan slaktas för att bli reservdelar

 

På grund av problem med bland annat ett nytt it-system råder akut brist på reservdelar till de svenska JAS-planen. På en av försvarets flygflottiljer tvingas man nu plocka isär plan för att få andra att flyga.
På F21 i Luleå slaktas ett JAS-plan. Det ska bli en ”hangardrottning” – ett plan som plockas isär för att kunna bistå med delar till andra JAS-plan som behöver lagas. Just nu finns tre stycken hangardrottningar på flygflottiljen i Luleå. Orsaken: akut brist på reservdelar.
– Det är ju inte bra att det är brist på reservdelar och utbytesenheter. Här har vi investerat i avancerade plattformar som sen inte kan användas på grund av brister i reservdelsförsörjningen, säger försvarsminister Karin Enström (M) till SVT.
SVT kunde för två år sedan rapportera om problem med försvarets nya it-system Prio. Dessa problem är vad som, bland annat, orsakat bristen då reservdelarna inte kommer fram i tid till flottiljerna.
”Måste komma till rätta med det här”
Enligt Örjan Lindkvist, chef för flygunderhållet på F21, kommer planen som nu slaktas att få vänta i snitt i tre månader innan de kommer att kunna flyga igen. Han kallar 2013 för ”en katastrof” när det gäller reservdelar, men säger att det sett ljusare ut i år.
Med den upptrappade konflikten i Ukraina är oron större än på länge för att en allvarlig kris ska bryta ut i Europa. Försvarsmakten skriver i sin årsredovisning att man har kunnat hålla uppe incidentberedskapen, säger försvarsminister Karin Enström
– Men det är inte bra att vi inte har tillgång till de flygplan vi ska ha tillgång till, och det påverkar övningar. Försvarsmakten tillsammans med FMV (Försvarets materielverk) måste komma tillrätta med det här så fort som möjligt.
Link to comment
Share on other sites

Märkligt att alla ni kunniga på detta forum ständigt bortser från, att ett köp av ett utländskt system mycket väl skulle kunna innebära mycket arbete även för exvis SAAB och andra delar av svensk försvarsindustri. Tillverkning av delar, deltagande i systemutveckling, slutmontering, underhåll, motköp. När ni diskuterar Gripenexport är det alltid en naturlig ingrediens, när vi diskuterar svenskt köp av utländskt system, förträngs det snabbt. Dock är jag helt övertygad om att Gripen är helt rätt både för oss och väldigt många andra.

 

Tja, vilket ger mest, tror du? Att bygga själv, eller att agera underleverantör och bara bygga mindre delar?

 

Gripenexport i kombination med motköp är inget jag tycker är idealt, men det är svårt att undvika på dagens marknad. Men motköpen sker oftast till stor del genom annan industri. Man får hoppas att det är inköp och investeringar som behövs, och hade gjorts i vilket fall som helst, och Gripen-avtalen mer påverkar *vart* man handlar. Så det är inte nödvändigtvis netto mer affärer med utlandet, men däremot ändras vilket utland man handlar med.

 

Om Gripen säljs till Brasilien t.ex. kan jag ju tänka mig att Scania (som redan gör mycket i Brasilien) skulle kunna göra lite mer där. Under förutsättning att Scania fortfarande går att blanda in. Det håller ju på att bli Tyskt, vilket lär sluta med att det läggs ned.

Link to comment
Share on other sites

 

Med den upptrappade konflikten i Ukraina är oron större än på länge för att en allvarlig kris ska bryta ut i Europa. Försvarsmakten skriver i sin årsredovisning att man har kunnat hålla uppe incidentberedskapen, säger försvarsminister Karin Enström
– Men det är inte bra att vi inte har tillgång till de flygplan vi ska ha tillgång till, och det påverkar övningar. Försvarsmakten tillsammans med FMV (Försvarets materielverk) måste komma tillrätta med det här så fort som möjligt.

 

 

Är det incidentberedskapen som bara fanns tillgänglig på kontorstid hon pratar om då? Det är ju bra att vi har 100% tillgänglighet 24% av veckans timmar.

 

Är för övrigt lite förvånad att reservdelshanteringen tycks skötas så illa.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

nä men... 100km räckvidd? var det inte 500 km på KEPTD 350? eller är det en vitlögn för att det inte ska se så väldans offensivt ut?

http://www.svt.se/nyheter/sverige/vill-ha-kryssningsrobotar-pa-jas

 

Edit/ fel av mig....1000km räckvidd ville hon ha!

Edited by Aigore
Link to comment
Share on other sites

 

– Det ger ju en ny förmåga i och med att det blir en längre räckvidd, man kan alltså bekämpa mål längre bort och det är också en hög precision och det blir ju avskräckande, säger försvarsminister Karin Enström (M)

 

Ja, det är ju så det här med avskräckande vapensystem fungerar...

Link to comment
Share on other sites

 

 

– Det ger ju en ny förmåga i och med att det blir en längre räckvidd, man kan alltså bekämpa mål längre bort och det är också en hög precision och det blir ju avskräckande, säger försvarsminister Karin Enström (M)

 

Ja, det är ju så det här med avskräckande vapensystem fungerar...

 

Jag tror iofs de orden valdes för att trigga milöpartister och vänsterpartister. Man ville nog ha högljudda protester från dom här, men de verkade inte gå i den fällan.

Link to comment
Share on other sites

nä men... 100km räckvidd? var det inte 500 km på KEPTD 350? eller är det en vitlögn för att det inte ska se så väldans offensivt ut?

http://www.svt.se/nyheter/sverige/vill-ha-kryssningsrobotar-pa-jas

 

Edit/ fel av mig....1000km räckvidd ville hon ha!

Det är ifs inte hon som nämner något specifikt om räckvidd utan det är journalisten som skriver att typen av robot, dvs "kryssningsrobot" kan ha en räckvidd uppemot 100 mil. Det verkar som om journalisten vill skapa rubriker.

Link to comment
Share on other sites

Wow! Enligt TV4-Nyheterna kl 22 har vi omkring 200 stridsflygplan i Sverige! Glada nyheter!

Koolt...nu har de wikipediat info tror jag.....100 gripen c/d, 30 gripen a/b och 80 sk60....hurra över 200 stridsflygplan! Kom igen Putin, nu går vi en match!

Link to comment
Share on other sites

 

Wow! Enligt TV4-Nyheterna kl 22 har vi omkring 200 stridsflygplan i Sverige! Glada nyheter!

Koolt...nu har de wikipediat info tror jag.....100 gripen c/d, 30 gripen a/b och 80 sk60....hurra över 200 stridsflygplan! Kom igen Putin, nu går vi en match!

 

hur många övade piloter har vi då, de borde ju vara de som är lägst av de båda som räknas. Sen vet jag inte om gammla skolkärror skall räknas som stridsflygplan.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Wow! Enligt TV4-Nyheterna kl 22 har vi omkring 200 stridsflygplan i Sverige! Glada nyheter!

 

Koolt...nu har de wikipediat info tror jag.....100 gripen c/d, 30 gripen a/b och 80 sk60....hurra över 200 stridsflygplan! Kom igen Putin, nu går vi en match!

hur många övade piloter har vi då, de borde ju vara de som är lägst av de båda som räknas. Sen vet jag inte om gammla skolkärror skall räknas som stridsflygplan.
De är ju grönmålade så då måste det ju vara stridsflygplan!

Hoppas ni inser att jag är otroligt ironisk och inte ger ett vitten för faktakollen på TV4.... :P

Link to comment
Share on other sites

Från början gick ju Saab 105 att använda som lätt attack, så helt tandlöst är inte SK60. Vet dock inte om det rent tekniskt skulle gå att bestycka några SK60 idag.

Mmmm, även känd som "löjliga attacken" på den tiden då det begav sig, eller "ÖB:s gummiklubba". På försigkommen anledning.

Link to comment
Share on other sites

Från början gick ju Saab 105 att använda som lätt attack, så helt tandlöst är inte SK60. Vet dock inte om det rent tekniskt skulle gå att bestycka några SK60 idag.

 

Dom skulle ha fått ohyggliga förluster vid krig, när jag läst böker som Piloter skrivit om falklandskriget så var det flygplanen utan fungernade radarvarnare som fick dom klart högsta förlusterna.

Så det som troligen hade hänt är att dom inte sett att dom var pålåsta och därmed inte kan göra undanmanövrer i rätt ögonblick.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Från början gick ju Saab 105 att använda som lätt attack, så helt tandlöst är inte SK60. Vet dock inte om det rent tekniskt skulle gå att bestycka några SK60 idag.

 

Dom skulle ha fått ohyggliga förluster vid krig, när jag läst böker som Piloter skrivit om falklandskriget så var det flygplanen utan fungernade radarvarnare som fick dom klart högsta förlusterna.

Så det som troligen hade hänt är att dom inte sett att dom var pålåsta och därmed inte kan göra undanmanövrer i rätt ögonblick.

 

 

 

Man får väl anta att det var anfall på armeförband under rörelse inne i Sverige man tänkte sig, där det inte fanns så mycket luftvärn och där man kunde ha turen att inte stöta på något fientligt flyg. Som ett led i att skrapa ihop varje möjlig försvarsresurs var det kanske inte så dumt.

Link to comment
Share on other sites

Den där attackförmågan man hade på SK60 projekterades på 60-talet. Då fanns inte pulsdopplerradar med pålitlig förmåga att upptäcka lågflygande mål från högre höjder ännu och hotluftvärnet var närmast motsvarande ZSU-23-4, som inte var särskilt imponerande varken när det gällde reaktionstid eller räckvidd. När man övade mot vårt eget luftvärn och mot simulerat sovjetiskt luftvärn var det tämligen sällan luftvärnet överhuvudtaget kom till skott.

 

Räckvidden från bas för lätta attacken var ungefär 40 mil och vapenlasten 12 st 13,5 cm sprängraketer alt 6 st 14,5 cm pansarsprängraketer. Sprängraketlasten motsvarade i runda slängar samma antal 15,5 cm haubitsgranater men spridningen var mindre; en fyrgrupp kunde alltså leverera en rejäl mängd sprängämne i ganska hög koncentration. Som mest hade man fem divisioner lätt attack, och piloterna var främst flyglärare, folk från målflygdivisionen och andra som hade flygande tjänst men inte någon krigsplacering i de vanliga stridsflygdivisionerna. Lätta attacken var alltså ett sätt att få användning för "överblivna" piloter i krigsorganisationen.

 

Huvudsakligen tänkte man sig att dessa flygplan skulle hålla till i övre Norrland och användas för att slå ut mjuka men viktiga mål (högre staber, raketartilleri, underhållsresurser, mm) som var utom räckvidd för det egna artilleriet. För att tillhandahålla tillräckligt underrättelseunderlag hade man ett stort antal jägarbataljoner som skulle operera självständigt bakom fiendens linjer, även långt in i Finland.

 

 

Det finns överlag en tendens att fnysa åt invasionsförsvarets system och säga att det där var ju ingenting att ha, och sedan diskutera hur de hade klarat sig mot system som stormakterna fick ut på förband femton eller tjugo år efteråt. Då är ju förstås fnysandet enkelt att motivera och man kan klaga på hur mycket skattepengar vi slösat. Faktum är dock att i de allra flesta fall så var invasionsförsvarets materiel faktiskt bra eller tillochmed väldigt bra när den infördes, även jämfört med stormakternas motsvarande materiel. Det var alltså sant som det stod i SoldF att våra vapen var minst lika bra som fiendens, åtminstone när de var moderna. Att materielen sedan inte omsattes i tillräcklig grad är ju faktiskt en helt annan diskussion.

Edited by rhx
Link to comment
Share on other sites

 

Fast ZSU-23-4 var väl rätt vass mot lågflygande mål, det fick väl både israelerna erfara 1973 och britterna erfara 1991?

 

så exakt vad vill du säga ? ingen har ifrågasatt att flygplanet kan bära vapen. filmen säger inte hur den skulle överleva om den flyger in i elden från ett antal ZSU-23-4 eller har jag missat något ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...