VJ9 Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 P 7:s nya märke snyggt, men osmart att brodera in hemvärnet. Ytterligare ännu en gång har man lyckats märka ut "B-laget" RegC fina ord om vi alla spelar i samma lag, Ha Ha!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 Hur ser märket ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 P 7:s nya märke snyggt, men osmart att brodera in hemvärnet. Ytterligare ännu en gång har man lyckats märka ut "B-laget" RegC fina ord om vi alla spelar i samma lag, Ha Ha!!! har du bild på det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 (edited) P 7:s nya märke snyggt, men osmart att brodera in hemvärnet. Ytterligare ännu en gång har man lyckats märka ut "B-laget" RegC fina ord om vi alla spelar i samma lag, Ha Ha!!! I synnerhet när det finns tankar på att döpa om till NS. Men det är klart.....Hemvärnet är traditionsbevarare, och nu får vi med säkerhet tillfälle att hålla på traditionen att aldrig ha ett gällande märke på oss. Det nya kommer att vara inaktuellt redan när(om) vi får det. Kanske man borde broderat in ett hyfsat tidlöst bataljonsnamn, eller SSK istället? Edited February 14, 2009 by 23:e komp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 P 7:s nya märke snyggt, men osmart att brodera in hemvärnet. Ytterligare ännu en gång har man lyckats märka ut "B-laget" RegC fina ord om vi alla spelar i samma lag, Ha Ha!!! I synnerhet när det finns tankar på att döpa om till NS. Men det är klart.....Hemvärnet är traditionsbevarare, och nu får vi med säkerhet tillfälle att hålla på traditionen att aldrig ha ett gällande märke på oss. Det nya kommer att vara inaktuellt redan när(om) vi får det. Kanske man borde broderat in ett hyfsat tidlöst bataljonsnamn istället? eller bara behållit P7s märke som det är Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 (edited) Hur ser märket ut? Rektangulärt med svart botten och P7:s vapen och texten Södra Skånska Regementet i vitt... Edited February 14, 2009 by PB-Syte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 finns det ingen som har bild på märket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
"SSA" Gunny Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 finns det ingen som har bild på märket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 vilket fult märke passar inte på m90 men passar säkert bra på m87 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 Hur ser märket ut? Rektangulärt med svart botten och P7:s vapen och texten Södra Skånska Regementet i vitt... Vitt vill jag inte påstå, utan snarare broderat med grå/silverfärgad tråd. Förbandsmärket finns i fem varianter, omärkt (för GU?) 1.STRIDSGRUPPSTABEN 71.MEKBAT 72.MEKBAT HVBAT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 (edited) Hur ser märket ut? Rektangulärt med svart botten och P7:s vapen och texten Södra Skånska Regementet i vitt... Vitt vill jag inte påstå, utan snarare broderat med grå/silverfärgad tråd. Förbandsmärket finns i fem varianter, omärkt (för GU?) 1.STRIDSGRUPPSTABEN 71.MEKBAT 72.MEKBAT HVBAT Rätt och slätt HVBAT???? Varför var man inte kategorisk, kan man undra? 71.MEKBAT, 72.MEKBAT, 71, 72, 73, 74, 75, 76 och 77.HVBAT eller något ditåt. Edited February 14, 2009 by 23:e komp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VJ9 Posted February 14, 2009 Author Report Share Posted February 14, 2009 Märket gäller kanske inte så länge. Vid nästa byte av RegC så kommer det ett nytt märke.... Och då har kanske Hv bytt namn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 Hur ser märket ut? Rektangulärt med svart botten och P7:s vapen och texten Södra Skånska Regementet i vitt... Vitt vill jag inte påstå, utan snarare broderat med grå/silverfärgad tråd. Förbandsmärket finns i fem varianter, omärkt (för GU?) 1.STRIDSGRUPPSTABEN 71.MEKBAT 72.MEKBAT HVBAT Rätt och slätt HVBAT???? Varför var man inte kategorisk, kan man undra? 71.MEKBAT, 72.MEKBAT, 71, 72, 73, 74, 75, 76 och 77.HVBAT eller något ditåt. ///Spåkule-mode PÅ/// Därför att antalet HvBat i Skåne kommer reduceras inom snar tid? ///Spåkula UPPHÖR/// Varför göra 7 olika beställningar när man helt enkelt kan hålla sig till en - HVBAT? Dessutom har man sanktionerat bärande av eget Batmärke på höger ärm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VJ9 Posted February 14, 2009 Author Report Share Posted February 14, 2009 (edited) Hur ser märket ut? Rektangulärt med svart botten och P7:s vapen och texten Södra Skånska Regementet i vitt... Vitt vill jag inte påstå, utan snarare broderat med grå/silverfärgad tråd. Förbandsmärket finns i fem varianter, omärkt (för GU?) 1.STRIDSGRUPPSTABEN 71.MEKBAT 72.MEKBAT HVBAT Rätt och slätt HVBAT???? Varför var man inte kategorisk, kan man undra? 71.MEKBAT, 72.MEKBAT, 71, 72, 73, 74, 75, 76 och 77.HVBAT eller något ditåt. Troligtvis pga sammanslagningar av bataljoner, som tex "56:e" bataljon här uppe hos oss Edited February 14, 2009 by VJ9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 Märket gäller kanske inte så länge. Vid nästa byte av RegC så kommer det ett nytt märke.... Och då har kanske Hv bytt namn. Det är nog så. Man kan också tolka det så att man inte är riktigt säker på hur många bataljoner som skall finnas framöver. HVBAT fungerar oavsett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 P 7:s nya märke snyggt, men osmart att brodera in hemvärnet. Ytterligare ännu en gång har man lyckats märka ut "B-laget" RegC fina ord om vi alla spelar i samma lag, Ha Ha!!! Då man tydligen även märkt ut övriga krigsförband med egna bataljonsmärken förstår jag inte problemet, skäms du över att tillhöra HV? Vill du på något sätt smyga runt i en uniform och låtsas att du tillhör P7 istället för hemvärnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 varför inte bara ha det som det var och lägga till en båge (som tex P4 gör) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 Båge till ett rektangulärt märke ser faktiskt lite märkligt ut. Finns det bestämmelser om tilläggsmärkens utformning i förhållande till runt eller kantigt förbandsmärke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VJ9 Posted February 14, 2009 Author Report Share Posted February 14, 2009 P 7:s nya märke snyggt, men osmart att brodera in hemvärnet. Ytterligare ännu en gång har man lyckats märka ut "B-laget" RegC fina ord om vi alla spelar i samma lag, Ha Ha!!! Då man tydligen även märkt ut övriga krigsförband med egna bataljonsmärken förstår jag inte problemet, skäms du över att tillhöra HV? Vill du på något sätt smyga runt i en uniform och låtsas att du tillhör P7 istället för hemvärnet? Jag skäms inte för Hv,men jag vet vad chefen P7 har sagt på de möten jag har haft med honom. Och nej, jag springer inte runt och låtsas tillhöra något regemente. Gör du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 Jag skäms inte för Hv,men jag vet vad chefen P7 har sagt på de möten jag har haft med honom. Och nej, jag springer inte runt och låtsas tillhöra något regemente. Gör du? Vad är då problemet med att man märkt ut hv på samma sätt som man märkt ut 1. Stridsgruppsstaben samt 71. och 72. mekbat? Hv är väl en del av insatsorganisationen vid P7? Vad gäller din andra fråga så nej, jag är numera civil på heltid men när jag ingick i hv bar jag dess förbandstecken utan att på något sätt skämmas för det. Vid tjänstgöring på Ing 2 bar jag Ing 2 uniform och vid tjänstgöring i hv bar jag hv uniform. Nu klär jag mig precis hur jag vill, utan hänsyn tagen till UniBest FM 2009. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VJ9 Posted February 14, 2009 Author Report Share Posted February 14, 2009 Jag skäms inte för Hv,men jag vet vad chefen P7 har sagt på de möten jag har haft med honom. Och nej, jag springer inte runt och låtsas tillhöra något regemente. Gör du? Vad är då problemet med att man märkt ut hv på samma sätt som man märkt ut 1. Stridsgruppsstaben samt 71. och 72. mekbat? Hv är väl en del av insatsorganisationen vid P7? Vad gäller din andra fråga så nej, jag är numera civil på heltid men när jag ingick i hv bar jag dess förbandstecken utan att på något sätt skämmas för det. Vid tjänstgöring på Ing 2 bar jag Ing 2 uniform och vid tjänstgöring i hv bar jag hv uniform. Nu klär jag mig precis hur jag vill, utan hänsyn tagen till UniBest FM 2009. The Swede Nej jag har inga problem med UniBest FM 2009. Klarar mig utan den. Jag tycker bara att det är onödigt att ha med Hv eftersom vi troligen ska byta namn + att det inte stämmer vad han (CP7) har sagt. Min fru "älskar" att spätta och sy... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 Jag tycker bara att det är onödigt att ha med Hv eftersom vi troligen ska byta namn + att det inte stämmer vad han (CP7) har sagt. Nu blir jag lite nyfiken, vad har C P7 sagt egentligen? Att hv inte ska utgöra egna krigsförband längre? Ska de kanske ingå i 71. eller 72.mekbat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kapten Z Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 P 7:s nya märke snyggt, men osmart att brodera in hemvärnet. Ytterligare ännu en gång har man lyckats märka ut "B-laget" RegC fina ord om vi alla spelar i samma lag, Ha Ha!!! JAG HAR RITAT P7:S NYA MÄRKE. Kommer under morgondagen svara på alla frågor som kan tänkas finnas kring det! MVH Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ksp skytten Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 Nu är märket fastsytt. Blir ganska bra. Själv har jag lite svårt med den fyrkantiga formen. Men det passar ju till det kantiga mönstret på jackan. Men med tanke hur lång tid det har tagit från att ordern kom (tror det var 2006) att vi skulle bära p7 märke i Hv tills att det kom så tycker man att det skulle vara ett märke som syr fast sig själv . Texten HVBAT på märket är ju så liten att den knappt syns från 2m håll vilket gör att det knappt blir panik att byta märke om hv byter namn. Jag lurar nu in en extra fråga. Tycker att den hör ihop lite med p7märket och p7. Samtidigt som vi fick märkena så fick vi reda på att vi skall bära bruna namnbrickor. Det betyder att vi måste ha riktiga brickor inte dymo varianten. Någon måste gravera och dela ut dom. befattning skall stå på brickan.I exemplet jag såg var det EA som var befattningen och jag hoppas att det kommer att vara ner till den nivån på det sättet. Vill inte att det står Hv man som det gjorde sist. Dom åkte in i museumet. Kan tänka mig att det tar minst ett år innan huvuddelen av förbanden har fått sina brickor. Det är säkert många som har bytt befattning till dess och nya brickor skall beställas. Varför inte välja en färg som finns i dymos sortiment till hv? Idag finns dymo apparater ute och vi kan själva någerlunda smidigt ordna brickor. Finns tex Svart text på vit , gul , blå , grön eller röd botten vit text på svart botten. INTE brun. Det känns som att p7 inte kommer att leda utvecklingen på namnbricksidan Utan halka efter och komma sist. Måste säga att det är skönt att få ett märke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 P 7:s nya märke snyggt, men osmart att brodera in hemvärnet. Ytterligare ännu en gång har man lyckats märka ut "B-laget" RegC fina ord om vi alla spelar i samma lag, Ha Ha!!! JAG HAR RITAT P7:S NYA MÄRKE. Kommer under morgondagen svara på alla frågor som kan tänkas finnas kring det! MVH Andreas jag undrar om färgsättningen varför gråblå eller vad det är på bilden här på forumet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipnir Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 Och har HKV PROD FÖRB verkligen varit med och godkänt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DarkHelmet Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 @ VJ9 Min fru "älskar" att spätta och sy... Har länge funderat på velcro @ Ksp skytten Samtidigt som vi fick märkena så fick vi reda på att vi skall bära bruna namnbrickor. Får vibbar till 4:e Komp på gamla P6/Fo14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 Får vibbar till 4:e Komp på gamla P6/Fo14 såja där ja förtjänade du just en pungspark när vi träffas nästa gång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Håkan Posted February 14, 2009 Report Share Posted February 14, 2009 Vist kommer jag personlig sakna det gamla P7 märken, men det är svårt att undgå hur snyggt/ stilrent (coolt) det nya märket är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted February 15, 2009 Report Share Posted February 15, 2009 Tycker det nya är snyggt och stilrent, kul att gripehuvudet ser ut som en grip denna gången och inte en höna som på det gamla märket. Dock hade det varit ännu snyggare om det varit i lite gröna nyanser istället för blått; vad kommer blått ifrån? varför inte bara ha det som det var och lägga till en båge (som tex P4 gör) OT. P4 bär förbandsmärke + båge på vänsterarm och bataljonsmärke på höger arm. Tre olika märken med andra ord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts