Moodo Posted February 11, 2009 Report Share Posted February 11, 2009 Jag har en liten undran, men är osäker på om jag lagt den i rätt forum. Ansvarig moderator kan väl vara snäll och flytta den i så fall. Jag undrar över var man kan få tag i litteratur gällande skyddsvaktstjänsten? Tänker nu främst på publikationen "Rättssäkerhet skyddsvakt". Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted February 11, 2009 Report Share Posted February 11, 2009 Dels finns FM reglemente som börjar blir till åren kommen... Utbildningspaketet som HvSS tagit fram. det ska främst ges till skyddsvaktsinstruktörer. Skyddslagen : kommentar till lagen om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. / Stefan Ryding-Berg (ISBN 91-39-00283-7 ;) Sedan finns det ett fickminne för skyddsvakter som är framtagit av en privatperson, tyvärr har jag inte den i närheten. Men det när mycket bra. Någon annan kanske har koll på den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 11, 2009 Report Share Posted February 11, 2009 Jag har en liten undran, men är osäker på om jag lagt den i rätt forum. Ansvarig moderator kan väl vara snäll och flytta den i så fall. Jag undrar över var man kan få tag i litteratur gällande skyddsvaktstjänsten? Tänker nu främst på publikationen "Rättssäkerhet skyddsvakt". Tack på förhand. Med rättssäkerhet skyddsvakt menar du den lilla blå boken, skriven av RV Utb Konsult? Den finns bland allt annat bokmaterial på Garnisonerna, dock kostar den en "hyfsad" slant att köpa, om man jämför med soldf, som är "gratis", vilket har gjort att många grupper drar sig för att dela ut den i större omfång. Jag fick min när jag gjorde en skyddsvaktsinstruktörskurs för några år sedan. Boken är klart värd sitt papper och ger en klar ökad insikt i lagrummen. Tala med din utbildningsgrupp. De kan köpa den om du kan motivera det tillräckligt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moodo Posted February 11, 2009 Author Report Share Posted February 11, 2009 Ok, tack så mycket för de snabba svaren. Det var precis just den lilla blå boken jag menade. Jag ska kolla med min utb- grupp snarast möjligt om de har möjlighet att plocka hem några ex. Tack än en gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VJ9 Posted February 13, 2009 Report Share Posted February 13, 2009 (edited) Jag har den blå boken från 1997 på pdf. (Den gamla utgiven av FM) Skicka ett meddelande om ni vill ha den. Edited February 13, 2009 by VJ9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
major disaster Posted February 13, 2009 Report Share Posted February 13, 2009 Jag har den blå boken från 1997 på pdf. Skicka ett meddelande om ni vill ha den. Nu tror jag att du menar Vakthandboken, utgiven av FM. Den är bra att ha, men vissa delar av lagstiftningen (bl.a. polislagen) är ändrad. Vet man bara det så kan man fortfarande använda den. Diskussionen handlar om "lilla blå boken" utgiven av RV utb konsult. Bakom namnet står Rune Virdehed, som var med och tog fram utbildningspaketet åt HvSS. Numera ligger paketet till grund för all skyddsvaktsutbildning i FM. För den som varit med ett tag så är Rune ett känt namn både i FM och i civila bevakningskretsar. Han har utbildat många genom årens lopp. Lite mer info: http://hemvarnet.se/tidningsarkivet/2008-4...008-4_40-41.pdf Hittar i nuläget inte något inköpsställe för "lilla blå boken". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted February 13, 2009 Report Share Posted February 13, 2009 Inköp ställe för den blå boken: Tactical gear Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gizama Posted February 15, 2009 Report Share Posted February 15, 2009 Kontrollera att ni får senaste utgåvan om ni tänker beställa den på något annat ställe än genom er utbildningsgrupp. Sitter själv med utgåva nr 12 i handen just nu. Inte för att jag vill sprida gammal info men jag har nog utgåva 11 som pdf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaparn Posted February 27, 2009 Report Share Posted February 27, 2009 FMUndsäkC håller på med ett arbete som bla innefattar en uppdatering av vakthandboken. HVSS utb av sk A-instruktör skyddsvakt vilken jag gick för drygt ett år sedan och för övrigt jag anser var superkass, omarbetas även den av FmUndsäkC. Det blir klart..........???????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gizama Posted March 3, 2009 Report Share Posted March 3, 2009 Kontrollera att ni får senaste utgåvan om ni tänker beställa den på något annat ställe än genom er utbildningsgrupp. Sitter själv med utgåva nr 12 i handen just nu. Inte för att jag vill sprida gammal info men jag har nog utgåva 11 som pdf. Fick utgåva nr 13 idag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts