Jump to content

Sveriges köp av 2S1


madman

Recommended Posts

Skrev en förfrågan om ryska vagnar och dess beväpning som The Swede stängde eftersom de flesta svaren fanns under mark. Men jag hittar inga svar angånde Self-propelled gun 2S1 som Sverige samtidigt köpte.

 

Hur resonerad man när man köpte dem för att ha dem som reservdelar till pbv 401? De flesta vet inte att försvaret har köpt såna eftersom de aldrig transporterades till Sverige. Enligt Pansarmuseet i Axvalla köpte Sverige 228 st. Det sitter en likadan motor i 2S1 men den är vattenkyld och har 300 hk mot 401 som är på 260 hk (vattenkyld?). En uppgraderad motor på (401) MT-LB är på 290 hk så vi har redan uppgraderingen på motorn klar til de flesta, eller?

 

Personligen tycker jag Sverige skulle ha tagit hem några och använt som ett komplement till den brist som fanns i väntan på amos som vi väl aldrig får. De kunde även ha varit ett komplement till senare utfasade Bk1A. Jag vet att Sverige aldrig har haft 122 mm men ammo till den bör vid den tiden ha varit billig. 2S1 kan skjuta 15,3-21,9 beroende på ammo vilket är är knappt 4 km kortare än bk1A.

 

Nu känns köpet ännu mer onödigt eftersom vi tydligen även börjar skrota pbv 401 som nästan aldrig har använts

hos oss.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att man köpte just 2S1 är att den var billig och i bra skick och priset på dessa vagnar var väldigt överkomligt, en till anledning till varför vi köpte just den vagnen är att vi inte "fick" köpa fler 401 och 2S1 var i ett betydligt bättre skick än de 401 man införskaffade, men sammanfattningsvis kan man säga att priset på vagnarna var jättebilligt och för tillfället behövde vi i sverige inga bandhaubitsar.

 

Bk1A var en gammal vagn från tidigt 60 tal, 2S1 var nästan lika gammal, sällan ersätter man gammla fordon med gammla fordon.

 

de inköpta 2S1 plockade man ner i delar och tog vara på det mesta, det man emellanåt inte tog reda på skickade man till Kineserna för skrotning.

 

Du frågade om pbv 501(350 insförskaffade) i tidigare tråd, tanken i sig var ju att norrlandsbrigaderna skulle få 401 och söderbrigaderna skulle utrustas med 501, anledningen till det att 501 var avsevärt sämre i snö där 401 var överlägsen andra vagnar.

 

Nog har dessa vagnar använts under tiden vi haft dom i Fm men tiden har nog kommit ikapp dessa vagnar och även ekonomin också, i samband med köpet av de östtyska vagnar så följde även 3500 ton reservdelar med i paketet + dom reservdelar vi fått genom de nedmonterade vagnarna.

 

att börja köpa reservdelar utifrån kostar pengar och vagnarna har tjänat ut sin plats då dom faktiskt gjort det dom ska (användas i väntan på strf90 osv).

Edited by Chassi
Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att man köpte just 2S1 är att den var billig och i bra skick och priset på dessa vagnar var väldigt överkomligt, en till anledning till varför vi köpte just den vagnen är att vi inte "fick" köpa fler 401 och 2S1 var i ett betydligt bättre skick än de 401 man införskaffade, men sammanfattningsvis kan man säga att priset på vagnarna var jättebilligt och för tillfället behövde vi i sverige inga bandhaubitsar.

 

Bk1A var en gammal vagn från tidigt 60 tal, 2S1 var nästan lika gammal, sällan ersätter man gammla fordon med gammla fordon.

 

de inköpta 2S1 plockade man ner i delar och tog vara på det mesta, det man emellanåt inte tog reda på skickade man till Kineserna för skrotning.

 

Du frågade om pbv 501(350 insförskaffade) i tidigare tråd, tanken i sig var ju att norrlandsbrigaderna skulle få 401 och söderbrigaderna skulle utrustas med 501, anledningen till det att 501 var avsevärt sämre i snö där 401 var överlägsen andra vagnar.

 

Nog har dessa vagnar använts under tiden vi haft dom i Fm men tiden har nog kommit ikapp dessa vagnar och även ekonomin också, i samband med köpet av de östtyska vagnar så följde även 3500 ton reservdelar med i paketet + dom reservdelar vi fått genom de nedmonterade vagnarna.

 

att börja köpa reservdelar utifrån kostar pengar och vagnarna har tjänat ut sin plats då dom faktiskt gjort det dom ska (användas i väntan på strf90 osv).

 

Tack för svaret.

Link to comment
Share on other sites

C Livgardesgruppen berättade i går på ett föredrag att C Arme`n ville köpa in 2S1-chassit och ha en svensk pjäs på vagnarna vilken pjäs sas inte.

Men av nån anledning så blev det inte så (pengar?) Då beslutades att ta allt som kunde plockas bort och skrota resten, delarna var ju redan köpta och att skaffa nya motorer osv hade blivigt till nypris.

Finland köpte 48 st som jag tror de har fortfarande.

Link to comment
Share on other sites

C Livgardesgruppen berättade i går på ett föredrag att C Arme`n ville köpa in 2S1-chassit och ha en svensk pjäs på vagnarna vilken pjäs sas inte.

Men av nån anledning så blev det inte så (pengar?) Då beslutades att ta allt som kunde plockas bort och skrota resten, delarna var ju redan köpta och att skaffa nya motorer osv hade blivigt till nypris.

Finland köpte 48 st som jag tror de har fortfarande.

 

Jag fattar ändå inte vad det var man skulle plocka bort och spara och varför. Användes alltså samma delar till MT-LB som till 2SI? Dessutom hade jag för mig att man köpte 800 MTLB varav knappt 600 skulle ingå i försvaret, resten (200 vagnar) skulle användas som reservdelslager, behövdes det ännu fler reservdelar alltså?

Link to comment
Share on other sites

C Livgardesgruppen berättade i går på ett föredrag att C Arme`n ville köpa in 2S1-chassit och ha en svensk pjäs på vagnarna vilken pjäs sas inte.

Men av nån anledning så blev det inte så (pengar?) Då beslutades att ta allt som kunde plockas bort och skrota resten, delarna var ju redan köpta och att skaffa nya motorer osv hade blivigt till nypris.

Finland köpte 48 st som jag tror de har fortfarande.

 

Jag fattar ändå inte vad det var man skulle plocka bort och spara och varför. Användes alltså samma delar till MT-LB som till 2SI? Dessutom hade jag för mig att man köpte 800 MTLB varav knappt 600 skulle ingå i försvaret, resten (200 vagnar) skulle användas som reservdelslager, behövdes det ännu fler reservdelar alltså?

De köptes för att användas som artilleri men det blev inget av med det varför vet jag inte! De fanns då i vårt ägo och man gjorde väl så bra det gick. Så fattade jag det i allafall!

Men du kan kanske fråga C livgardesgruppen om mer detaljer om du vill.

 

Fast jag håller med dej i sak Maskirov Det hade varit grant med skyttebataljoner som hade Mt-Lb varianter som grundfordon istället för Bv och tgb , Han visade ochså en LVrobot version på Mt-Lb som var intressant.

Link to comment
Share on other sites

C Livgardesgruppen berättade i går på ett föredrag att C Arme`n ville köpa in 2S1-chassit och ha en svensk pjäs på vagnarna vilken pjäs sas inte.

Men av nån anledning så blev det inte så (pengar?) Då beslutades att ta allt som kunde plockas bort och skrota resten, delarna var ju redan köpta och att skaffa nya motorer osv hade blivigt till nypris.

Finland köpte 48 st som jag tror de har fortfarande.

 

Jag fattar ändå inte vad det var man skulle plocka bort och spara och varför. Användes alltså samma delar till MT-LB som till 2SI? Dessutom hade jag för mig att man köpte 800 MTLB varav knappt 600 skulle ingå i försvaret, resten (200 vagnar) skulle användas som reservdelslager, behövdes det ännu fler reservdelar alltså?

 

Uppgifterna går isär men vad jag har förstått så ville man köpa 800 mt-lb och att ca 300 skulle skrotas för att användas som reservdelar. Någon har tidigare skrivit att det fanns inte tillräckligt med mtlb så man köpte 2s1 eftersom den bygger på mtlb och då bör S21 ingå i den summan men jag vet inte. Det är konstigt att man inte tog vara på den starkare motorn som hade räckt till 200 st. Att det skulle köpas 2s1 för att byta kanon så vet jag inte vilken kanon man tänkte på. Däremot om man köpte in "2S5 så borde det relativt lätt kunna sättas dit någon äldre haubist (77A) eller karelin? Men det ser jag inte som någon förbättring eller bra lösning.

Link to comment
Share on other sites

C Livgardesgruppen berättade i går på ett föredrag att C Arme`n ville köpa in 2S1-chassit och ha en svensk pjäs på vagnarna vilken pjäs sas inte.

Men av nån anledning så blev det inte så (pengar?) Då beslutades att ta allt som kunde plockas bort och skrota resten, delarna var ju redan köpta och att skaffa nya motorer osv hade blivigt till nypris.

Finland köpte 48 st som jag tror de har fortfarande.

 

Jag fattar ändå inte vad det var man skulle plocka bort och spara och varför. Användes alltså samma delar till MT-LB som till 2SI? Dessutom hade jag för mig att man köpte 800 MTLB varav knappt 600 skulle ingå i försvaret, resten (200 vagnar) skulle användas som reservdelslager, behövdes det ännu fler reservdelar alltså?

 

Uppgifterna går isär men vad jag har förstått så ville man köpa 800 mt-lb och att ca 300 skulle skrotas för att användas som reservdelar. Någon har tidigare skrivit att det fanns inte tillräckligt med mtlb så man köpte 2s1 eftersom den bygger på mtlb och då bör S21 ingå i den summan men jag vet inte. Det är konstigt att man inte tog vara på den starkare motorn som hade räckt till 200 st. Att det skulle köpas 2s1 för att byta kanon så vet jag inte vilken kanon man tänkte på. Däremot om man köpte in "2S5 så borde det relativt lätt kunna sättas dit någon äldre haubist (77A) eller karelin? Men det ser jag inte som någon förbättring eller bra lösning.

Jag fattade som att man tog ut hela drivlinan på 2s1:orna som reservdelar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
C Livgardesgruppen berättade i går på ett föredrag att C Arme`n ville köpa in 2S1-chassit och ha en svensk pjäs på vagnarna vilken pjäs sas inte.

Men av nån anledning så blev det inte så (pengar?) Då beslutades att ta allt som kunde plockas bort och skrota resten, delarna var ju redan köpta och att skaffa nya motorer osv hade blivigt till nypris.

Finland köpte 48 st som jag tror de har fortfarande.

 

Jag fattar ändå inte vad det var man skulle plocka bort och spara och varför. Användes alltså samma delar till MT-LB som till 2SI? Dessutom hade jag för mig att man köpte 800 MTLB varav knappt 600 skulle ingå i försvaret, resten (200 vagnar) skulle användas som reservdelslager, behövdes det ännu fler reservdelar alltså?

 

Uppgifterna går isär men vad jag har förstått så ville man köpa 800 mt-lb och att ca 300 skulle skrotas för att användas som reservdelar. Någon har tidigare skrivit att det fanns inte tillräckligt med mtlb så man köpte 2s1 eftersom den bygger på mtlb och då bör S21 ingå i den summan men jag vet inte. Det är konstigt att man inte tog vara på den starkare motorn som hade räckt till 200 st. Att det skulle köpas 2s1 för att byta kanon så vet jag inte vilken kanon man tänkte på. Däremot om man köpte in "2S5 så borde det relativt lätt kunna sättas dit någon äldre haubist (77A) eller karelin? Men det ser jag inte som någon förbättring eller bra lösning.

 

Nu har jag svaret på vilken svensk pjäs som skulle användas. Fmv tittade på att utveckla en Grkvagn på 401 med ett nytt torn. Men man valde istället att utvecka tornet för g:a ikv 91 eller på ett stridsfordon 90 chassi. Den tidigare utvecklingen av vad som senare blev känd under namnet Amos. Synd bara att 2s1 redan var skrotad då hade de redan haft ett torn som ingått i priset. Har även läst att affären blev så billig med 121 och 122 så det blev pengar över och vi kunde då köpa de ryska vagnarna.

 

http://hem.passagen.se/pgroen/pbv401.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...