Camka Posted February 10, 2009 Report Share Posted February 10, 2009 Jag har en sambo som var i Bosnien och nu mår han fruktansvärt dåligt..... Han var med om en del hemska saker där. Han har sedan han landat på svensk mark känt sig värdelös säger han. Han har ett stort behov av uppskattning o bekräftelse... o detta har lett till ett dejtingmissbruk på nätet. Han har även gjort andra saker som sårat mig ganska mye under de senaste halvåret. Jag konfronterade honom med vad jag hittat o då bröt han ihop o talade om allt o hur dåligt han mår. Han har den senaste tiden funderat flera ggr på att ta sitt liv... För att han inte orkar med sig själv o för att han sårar mig o förstör allting säger han. Han vet inte hur han ska göra för att må bättre.... Jag har fått honom o inse att han behöver proffesionell hjälp... han ska åka till Stockholm o prata me nån. Jag har förlåtit honom men talat om att de kommer ta tid att glömma o att tilliten har fått sig en knäck. Vill vara starkare för hans skull men ibland orkar jag inte.... Hur ska jag kunna hjälpa honom på bästa sätt?? Han vill prata men har svårt o vill inte visa att han e ledsen.... de är jue ett svaghets tecken att gråta ..... eller hur killar?? Skulle vilja prata med nån men vet inte vart jag ska vända mig...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grisbasse Posted February 10, 2009 Report Share Posted February 10, 2009 (edited) från mil.se Kontakta Personalenheten utlandsstyrkan/Prehab för information om stöd efter hemkomst. Telefon växel: 08-788 75 00. Begär PersE US Prehab. Fredsbaskrarnas kamratstödsjour har telefon 020 – 666 333. Den är till för alla som gjort internationell tjänst samt deras anhöriga. Telefonen bemannas från och med 1 november 2008 dagligen mellan klockan 18.00 och 21.00. Övrig tid finns en telefonsvarare. Fredsbaskrarna har också en e-postadress kopplad till denna verksamhet, [email protected]. edit: kolla även denhär. kanske finns nåt matnyttigt http://mil.se/upload/dokumentfiler/interna...t_komma_hem.pdf Edited February 10, 2009 by grisbasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Ljungan Posted February 10, 2009 Report Share Posted February 10, 2009 Har din sambo kontakt med några ur hans grupp frotfarande? En god väg framåt i detta kan vara att få hjälp av "gamla"gruppkamrater, som upplevt samma saker och kan relatera på ett för din sambo trovärdigt sätt! ( i övrigt vill jag bara lyfta på hatten till Singaturen Grisbasse för det föredömliga svaret! ) / Ljungan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wicsen Posted February 24, 2009 Report Share Posted February 24, 2009 För din del tror jag det är viktigt att du inte tar på dej för mycket i rollen som hjälpare/stödjare. Du är hans sambo och som sådan kan du visst vara ett värdefullt stöd för honom, men någonstans finns ändå en gräns där du får lämna över till någon annan som klarar och orkar mer. Tänk så här, det tar fem år att utbilda sig till psykolog, det finns ett skäl till det. Du är en sambo som kan ge kärleksfullt stöd/råd/tips. Men från ditt inlägg är det ju helt klart att han behöver professionell hjälp. Ta kontakt med Fredsbaskrarnas kamratstödjare, de är utbildade i avlastningssamtal. Du skrev att han vill prata men har svårt för det, då kamratstödjarna själva har gjort utlandstjänst kanske de kan ställa de "rätta" frågorna för att få igång honom att prata. Ring till samma kamratstödjare som han gör och be om hjälp om hur du kan stödja din sambo, eller bara för att få prata av dej själv. Jag har själv gjort utlandstjänst och mådde väldigt dåligt när jag kom hem. På samma sätt som din sambo ville jag prata men hade svårt för det. Visste inte hur jag skulle uttrycka mej bland annat. Om jag hade haft pojkvän/sambo vid det tillfället hade jag nog dragit mig för att prata med honom för att inte tynga ner honom med mina historier, jag tror att jag hellre hade velat ha hans närhet. Man måste inte prata för att vara ett stöd. Kanske är detta nåt som kan funka på din sambo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest Posted April 5, 2009 Report Share Posted April 5, 2009 Camka: När var din sambo i Bosnien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts