Jump to content

Finns officiell information om firmans historia?

praetorian

Recommended Posts

Hej!

Min första post.

En sak som slår mig när jag besöker FM:s hemsida www.mil.se är avsaknaden av någon form av information om Krigsmaktens/Försvarsmaktens historia. 2014 har vi åtta bataljoner, knappt någon gammaldags brigad till mantalet räknat. På hemsidan finns en interaktiv karta över de förband som finns idag, som behållt de gamla namnen. Som besökare utan någon som helst inblick och erfarenhet kan man fråga sig vad I19 egentligen innebär när nr 19 inte längre stämmer i en kronologi.

Visst vore det fint att som besökare kunna läsa om de gamla regementen som idag blivit avvecklade. Tänk att klicka på resterande Infanteriregementen i kontrast till exemplet ovan och läsa om deras historia tills och varför de avvecklades. Landsortsregementena är en viktig del av vår moderna historia, som riskerar att gå nästa generation förlorad om inte information finns tillgänglig. Det kanske är svårt för dem, nästa generation, ej födda och invandrare, att förstå de svenska städernas utveckling. Har FM någon officiell avdelning för denna viktiga samhällsinformation? Privata grupper i all ära, men om informationen inte är granskad av den myndighet den handlar om riskerar innehållet bli väldigt subjektivt.

Det var det från mig. Ser fram emot intressanta svar.

Du är medveten om att den information du eftersöker inte kan presenteras på ett A4 motsv. Det finns hyllkilometer med historisk information om det som rör Sveriges försvar. Bibliotek, bokföreningar, forskningsarbeten är bara några av de små källorna, de som står för den mesta av informationen är ju våra arkiv, och då framförallt Krigsarkivet.

Så för att svara på din fråga om det finns någon information någonstans om denna "viktiga" samhällsinformation så är svaret - Ja! Det finns en hel myndighet som bara har till uppgift att spara och tillgängliggöra sådan historisk information. Myndigheten heter Krigsarkivet och där hittar du det mesta från 1500talet fram tills idag.

Krigsarkivets hemsida

Nej, kanske inte så viktig ur försvarssynpunkt men för folks allmänbildning.

Krigsarkivet är, förlåt, inte så tillgängligt för allmänheten där det ligger i delad lokal med Tre Vapen. Kanske kommer det ett mer lättillgängligt sätt att få informationen, precis som det långa arbetet som Kyrkobokföringen sysslar med, överförbarhet till allmän beskådan på internet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...