Jump to content

INFO: Hårdaste utbildningen förutom jägarutbildningarna?


Recommended Posts

Tiden går och snart skall även jag mönstra. Jag vill ha en så hård tjänst som möjligt så jag kommer söka till FJS. Men med tanke på hur få som kommer in där vill jag även vara lite realistisk och se vad det finns för andra alternativ om man inte kommer in. Så vad anser du är dom fysiskt tuffaste utbildningarna efter dom olika jägarförbanden?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

När jag gjorde GU så måste nästan killarna som skottade kaserngården haft ett av de tuffaste vpl-utbildningarna... De skulle ha kasserngården, fordonsplan, vägarna på skjutfältet plogade och skottade innan kl 07:00. Det om något är hårt!

Link to comment
Share on other sites

*//*

Hur lång är en bäver?

Gotcha:

Bävrar kan nå en längd upp till 1,4 meter och en vikt från 35 kilogram. Pälsen är brun och mycket tät. På en kvadratcentimeter hud finns omkring 23 000 hår. Människans hud har bara 600 hår per kvadratcentimeter. Pälsen skyddar djuret mot underkylning och bävrarna rensar den fortlöpande och smörjer in den med ett flottigt ämne, bävergäll. Med sina spolformiga kroppar, med svansen som liknar en fena och med simhud mellan fingrarna är bävrarna perfekt anpassade till livet i vattnet. När bävrar dyker stänger de näsan och öronen. De klarar sig under vattnet utan att andas i upp till 20 minuter.

Fysiskt tuffaste för utom jägers?

Vilken fråga och framför allt varför ska det bara vara fysiskt jobbigt?

 

Men som svar på frågan så säger jag AmfSkytte.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Okej,

jag förstår att många har tröttnat på ordet "hård" här på forumet men jag tycker att en massa klagande inlägg bara är onödiga. Han ställde faktiskt en fråga:

Så vad anser du är dom fysiskt tuffaste utbildningarna efter dom olika jägarförbanden?

 

Tycker ni att det är en dåligt ställd fråga så förklara det! Alla har inte hängt på forumet lika länge som ni.

Själv så undviker jag att svara på frågan pga. bristande kunskaper.

Edited by Ignis nitidus
Link to comment
Share on other sites

Det här:

 

http://www.special-forces.se/

 

verkar sk-ttufft tycker jag!

 

Här är en hel tråd om dom

 

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...&hl=airsoft

 

 

Skämt åsido. Vad som är hårdast går alltid över till något som mer liknar snoppmätning.

Link to comment
Share on other sites

Suck... Ja, det är jävligt lätt att få någon info om något när svaret vart fan man än vänder sig är som dom här...

 

Jag fattar också att det är ganska subjektivt vad som är jobbigast, men jag själv har inte ens en subjektiv åsikt om vad som kan vara jobbigast och i någon ände måste jag ju börja rota? Jag måste för fan börja på något sätt när jag inte har någon egen info..

 

Ja, jag har sökt i forumet och jag har inte hittat svar på min fråga, finns en miljon trådar om vad som är jobbigast, och då är svaret alltid jägartjänsterna. Är det nu så jävla lätt att hitta trådar om vad som kommer efter det så länka då.

 

Och varför det ska vara jobbigt är väl om något en dum fråga. För att jag är en person som gillar att slita och trivs med det kanske?

 

 

Kanske är en dum fråga, men vad ska jag göra då? Chansa utefter mina personliga icke-existerande kunskaper?

 

Tycker ni att det är så jävla jobbigt med en sån här fråga, varför klickar ni ens på tråden då?

Link to comment
Share on other sites

Nåt konkret ska du väl få iaf:

 

Gör bra ifrån dig på mönstringen och när du sen kommer in till inskrivningspersonen så säger du att du vill ha en fysiskt krävande tjänst så kommer han/hon med förslag. Några exempel kan ju vara AmfSkytte eller vanliga klassiska Skyttet a.k.a köttet. Sen finns det givetvis ett antal fysiskt krävande befattningar som inte är stridande men på nåt lustigt sätt kännde jag på mig att dessa inte är aktuella eller?

rolleyes.gif

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det likna något! Skall ta till vara på det tipset och säga till under mönstringen.

 

Ickestridande tjänster är precis lika intressanta, förutsatt att de är riktigt tuffa fysiskt. Visst känns det lockande att leka rambo med automatvapen i skogen, det kan jag knappast förneka, men det är inte mitt mål med att göra lumpen. Mitt mål är att få utveckla min fysiska kappasitet, och stärka mitt psyke ytterligare genom hård disciplin.

Link to comment
Share on other sites

Får nog säga som Krook. Är det fysisk utmattning du är ute efter så sök Amfibieskytte tjänst. Vill du ha psyksikt jobbig tjänst så sök televapen/stabstjänst. Vill du ha en jobbig men vettig utbilding du kan nyttja civilt och bli eftertraktad när det kommer till att söka utlandstjänst och NBG så sök någon form av sjukvårdare eller lastbil/patria förare.

Link to comment
Share on other sites

Får nog säga som Krook. Är det fysisk utmattning du är ute efter så sök Amfibieskytte tjänst. Vill du ha psyksikt jobbig tjänst så sök televapen/stabstjänst. Vill du ha en jobbig men vettig utbilding du kan nyttja civilt och bli eftertraktad när det kommer till att söka utlandstjänst och NBG så sök någon form av sjukvårdare eller lastbil/patria förare.

 

Apropå dom punkterna så vill jag slå ett slag för mekaniker av alla de slag.

Förutom ett civilt meritvärde och ett behov inom US så finns det möjlighet att träna både stresstålighet och uppfinningsrikedom.

Link to comment
Share on other sites

Jag veta absolut inte. Men om man ser i FMfys så går Säkförbanden under samma fysiska kravnivå som jägarförband (ej kj/fjs).

Säkförband är alltså bland annat MP/säk, säkerhetsjaktpatrullchef, bassäkman, flygbasjägare....

 

Flygbasjägare är ett jägarförband, och eftersom han frågade om utbildningar som är hårda förutom jägarförband ska man räkna bort fbj. Men de andra säkförbanden är ju så nära man kan komma jägarutbildning utan att bli jägare. Så de borde du Keffo se som bra alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Något som inte nämnts tidigare i tråden torde vara ytbärgare, dock osäker på om sådana fortfarande utbildas som vpl.

Syns man inte räknas man inte? Slår ett slag för spaningssoldat.

 

Sen kan det vara nog så fysiskt hårt att vara kock, mekaniker, grkmänniska el dyl också...

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Suck... Ja, det är jävligt lätt att få någon info om något när svaret vart fan man än vänder sig är som dom här...

 

Jag fattar också att det är ganska subjektivt vad som är jobbigast, men jag själv har inte ens en subjektiv åsikt om vad som kan vara jobbigast och i någon ände måste jag ju börja rota? Jag måste för fan börja på något sätt när jag inte har någon egen info..

 

Ja, jag har sökt i forumet och jag har inte hittat svar på min fråga, finns en miljon trådar om vad som är jobbigast, och då är svaret alltid jägartjänsterna. Är det nu så jävla lätt att hitta trådar om vad som kommer efter det så länka då.

 

Och varför det ska vara jobbigt är väl om något en dum fråga. För att jag är en person som gillar att slita och trivs med det kanske?

 

 

Kanske är en dum fråga, men vad ska jag göra då? Chansa utefter mina personliga icke-existerande kunskaper?

 

Tycker ni att det är så jävla jobbigt med en sån här fråga, varför klickar ni ens på tråden då?

 

Ja en sak har du dock lärt dig, man ska inte fråga om vad som är hårt på detta forum. Min filosofi är att hårdehet har inget mätbart värde utan det är bara statusjagande ungdomar som vill ha något att berätta hemma om som undrar vem som är hårdast. Jag kanske har fel, men jag har väl sett ett och annat här under åren och har byggt mina värderinger på det, jag vet själv hur jag var när jag var i mönstringsålder. Ovasett vad så undviker vi det ordet så långt det är möjligt.

 

De ord du ska använda är fysiskt och psykiskt, teoretiskt och praktiskt, använder du dom i istället för hårdhet kommer du får långt bättre svar än du fått hittils, och specificera en tjänst som låter intressant så folk kan jämföra den tjänsten med andra i syfte att försöka hjälpa dig.

 

Det finns inte 1miljon trådar om vad som är jobbigast, det har jag själv sett till.

 

...till sist vill jag att du fyller i din profil korrekt, jag hoppas du har läst reglerna, och om du av nån anledning inte haft tid med det så tipsar jag dig att läsa dom snarast så slipper du göra något omedvetet dumt i fortsättningen.

 

 

-och till resten där ute

..denna tråden i övrigt ligger lite på iskanten med tanke på ämnet. Jag vill inte se "hård-" ord här, så länge vi inte pratar om metall.

Jag låser en sån här i sömnen som den inte sköts rätt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sandström

Har ju iofs hört att titan är j*vligt hårt...

Skämt å sido, har verkligen säkförbanden samma fyskrav som jägare?

 

EDIT: Orden hamnar bak- och fram ju!

Edited by Sandström
Link to comment
Share on other sites

Ja en sak har du dock lärt dig, man ska inte fråga om vad som är hårt på detta forum. Min filosofi är att hårdehet har inget mätbart värde utan det är bara statusjagande ungdomar som vill ha något att berätta hemma om som undrar vem som är hårdast. Jag kanske har fel, men jag har väl sett ett och annat här under åren och har byggt mina värderinger på det, jag vet själv hur jag var när jag var i mönstringsålder. Ovasett vad så undviker vi det ordet så långt det är möjligt.

 

De ord du ska använda är fysiskt och psykiskt, teoretiskt och praktiskt, använder du dom i istället för hårdhet kommer du får långt bättre svar än du fått hittils, och specificera en tjänst som låter intressant så folk kan jämföra den tjänsten med andra i syfte att försöka hjälpa dig.

 

Det finns inte 1miljon trådar om vad som är jobbigast, det har jag själv sett till.

 

...till sist vill jag att du fyller i din profil korrekt, jag hoppas du har läst reglerna, och om du av nån anledning inte haft tid med det så tipsar jag dig att läsa dom snarast så slipper du göra något omedvetet dumt i fortsättningen.

 

 

-och till resten där ute

..denna tråden i övrigt ligger lite på iskanten med tanke på ämnet. Jag vill inte se "hård-" ord här, så länge vi inte pratar om metall.

Jag låser en sån här i sömnen som den inte sköts rätt.

 

Okej, har insett nu att det ordet inte var så passande. Men det jag menar är i alla fall hårt fysiskt. Och ja, det är klart att det vore kul att kunna skryta lite med att man klarat en av dom jobbigaste vpl-utbildningarna, men det är tro det eller ej inte hela målet. Jag har tränat stenhårt sen jag var 11 år och jag ser det här som en utmärkt chans att få ta mina fysiska ansträngningar till en helt ny nivå.

 

Ska vi jämföra med en annan tjänst som är intressant så är det utan tvekan fallskärmsjägare.

 

Måste erkännas att jag slarvade lite när jag registrerade mig, men nu har jag läst igenom reglerna och kompletterat min profil lite mer. (hojta till om det är något jag har missat som måste fyllas i).

 

Har ju fått några bra svar i alla fall, och det är jag tacksam för.

Link to comment
Share on other sites

VC plats i en stridsvagn eller ett stridsfordon kan vara oerhört krävande (men samtidigt oerhört kul), och ställer höga krav på dig som befattningshavare att kunna tänka klart, våga agera och fatta beslut i hårt pressande situiationer under en lång tid.

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

Apropå dom punkterna så vill jag slå ett slag för mekaniker av alla de slag.

Förutom ett civilt meritvärde och ett behov inom US så finns det möjlighet att träna både stresstålighet och uppfinningsrikedom.

 

Precis! Tänk lite längre. Vad vill du ha ut av din värnplikt? Vill du kunna berätta för grabbarna där hemma hur jobbigt du har det? Lite sympati sökning? Vill du träna upp din fysik?

 

Men, vad skall du göra efter värnplikten?

 

Vill du ha en fysiskt krävande tjänst så har du fått en massa tips, men tänk gärna igenom vad du vill göra om 5-10 år och kolla om du inte kan skaffa lite erfarenhet under din värnplikt.

Link to comment
Share on other sites

Tiden går och snart skall även jag mönstra. Jag vill ha en så hård tjänst som möjligt så jag kommer söka till FJS. Men med tanke på hur få som kommer in där vill jag även vara lite realistisk och se vad det finns för andra alternativ om man inte kommer in. Så vad anser du är dom fysiskt tuffaste utbildningarna efter dom olika jägarförbanden?

 

Som vår allmäktige (humor) Kimster var inne på så beror det helt vad du lägger i ordet ”hårt”.

För att vi inte nu ska blanda till det så kommer jag att sumpa detta begrepp.

Att bli mentalt högt belastad kan komma av många saker.

 

Om du nu är intresserad av tjänster, som ej är ”jägartjänster” så kommer jag att inte att hänvisa till följande förband. FJS, KJ, FBJS, AJB, LBB, UndBat.

 

Det finns förband och tjänster som har samma fysiska kravtabell som vissa av dessa förband,

som säkerhetsförband och spaningstjänster. Säkerhetsförband finns inom alla försvarsgrenar men de varierar i storlek. Tjänsterna som Spaningssoldat/SpaningsGB finns så vitt jag vet på alla våra mekaniserade förband och regementen. De som avviker från denna fysiska kravtabell är FJS och KJ som ligger i en högre fysisk kravtabell. Det har surrats om att också FBJS kommer att gå upp i den högre kravtabellen, då förbandet har fått ytterligare eller förnyade uppgifter, men detta kan nog någon mer insatt svara på.

 

Andra tjänster som också har en mycket hög fysisk belastning är tjänsterna inom Amfibiebataljonen (där KJ är en del av). Inom denna bataljon så finns det många tjänster som kräver mycket av dig när det gäller fysisk prestation.

 

Om du söker en hög mental stress över en hög fysisk belastning finns det många olika tjänster inom marinen som sätter dig och din hjärna på oändliga prov både när det gäller stress men också när det gäller förmågan att suga åt sig ny information. Här har också marinen en tjänst som både ställer hjärnan på prov samt din fysik. Men också den mentala stressen att göra saker som är tråkigt och som fysik gör ont. RöjDyk

(Detta är också genomgående för de flesta av de tjänster som har en hög fysisk kravtabell)

 

Att ta beslut som grundar sig på dåliginformation och som andra kommer att drabbas av resultatet av, kan vara oerhört stressande, detta gäller för flest befälstjänster inom försvaret,

från bepansrad plåtburksnisse till stabsråtta.

 

Så vad du ska välja kommer att var din avvägning av vad du anser viktigt för stunden.

 

Mitt tipps till dig är att försöka tänka lite bredare. Vad vill du när de 11 månaderna är slut.

 

 

V h

3924

 

 

Edit: Mycket feltryck och pucko tvåa

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

förvisso en jägartjänst.... men Granatkastarsoldat på ett Jägarförband (tex K3)

det är nog en av de fysiskt tyngsta tjänsterna man kan hitta...

granatkastare och ammunitionen till dem väger inte pudersnö direkt (ja, beror ju på mängden pudersnö då) :P

även Amfibie granatkastarsoldat bör vara ganska tungt....

 

Jägar GRK gör ju ibland en av de fysiskt tuffaste övningarna som finns i sverige vad jag vet...

Kicking Horse, promenera från Villingsbergs skjutfält till K3, en sträcka på omkring 13 mil fågelvägen... med granatkastare och granater...

tyvärr är det ju då en jägartjänst..

Link to comment
Share on other sites

LBB och AJB kan man komma in preliminärt på rätt "enkelt" på den vanliga mönstringen om man är motiverad och vältränad. Att klara tjänsten är väl en annan femma. Så du kan ju alltid söka FJS på extramönstring, och ta LBB/AJB som andra val och kanske mpsäk (el. motsv.) som tredje.

Link to comment
Share on other sites

LBB och AJB kan man komma in preliminärt på rätt "enkelt" på den vanliga mönstringen om man är motiverad och vältränad. Att klara tjänsten är väl en annan femma. Så du kan ju alltid söka FJS på extramönstring, och ta LBB/AJB som andra val och kanske mpsäk (el. motsv.) som tredje.

 

Enkelt och enkelt... det beror helt på när man mönstrar.. när jag var där var konkurrensen stenhård.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...