Jump to content

Ditt vapen i lumpen

Recommended Posts

Jag har funderat på en fråga ett tag nu. När man rycker in så får man ju så klart ett vapen man ska använda under tiden man är i lumpen. Men när man får vapnet hur fungerar deras system? Registrerar dem vapnet för just dig så du har det personligt under tiden du är i lumpen och man lämnar in den till vapenförrådet efter dagens slut eller har man den bara med sig hela tiden (till och med dit där man sover?)

Tacksam för svar!=)

du skriver på att du kvitterat ut vapnet med nummer xxxxxx

när du lämnar in det vid muck kvitterar du att du lämnat in vapnet med nummer xxxxxx (då skall det förhoppningsvis vara samma vapen också)

när vapnet inte används är det inlåst i en kassun (stor betong kub)

dit har endast ansvarig officer nyckel.

när du lämnar in det vid muck kvitterar du att du lämnat in vapnet med nummer xxxxxx (då skall det förhoppningsvis vara samma vapen också)

"när vapnet inte används är det inlåst i en kassun", menar du då varje kväll innan man ska slagga?

"när vapnet inte används är det inlåst i en kassun", menar du då varje kväll innan man ska slagga?

Det innebär att så fort du inte behöver vapnet i utbildningen t.ex under teoretiska lektioner så är det inlåst, du får bara ut vapnet när du behöver det.

Under fältförhållanden så bär man alltid med sig vapnet. Enda undantaget jag varit med om är om man har riktigt tur och får åka in och äta i mässen för ett viktigt möte med någon höjdare.

Är det ett kortare teoripass i lektionsal mellan två övningar där vapnet används så brukar det av tidsskäl inte låsas in utan medtages till lektionsalen.

Du är personligt ansvarig för ditt vapen. Det är för din egen säkerhet som ditt vapen låses in. Dock har jag hört skräckhistorier där befälen låter soldaterna förvara vapnen i logementskåpen. Detta är inte tillåtet enligt vad jag lärt mig iaf.

Det var dock tillåtet tidigare. Jag har för mig att man låste in vital del i säkerhetsskåp ute i korridorerna.

Helt korrekt. Fram till mitten -96 eller något liknande bör det ha varit om jag inte missminner mig helt.

Innan dess plockade man ut vapnen på morgonuppställningen och förvarade dem delat i sitt eget logementsskåp. Vapnet i det ena skåpet och den vitala delen i det andra. Vitala delen låstes sedan in vid kvällsuppställningen, om befälet kom ihåg det :)

Backar vi många år stod vapnen klara i gevärsställ i korridoren.

Vi har tre personliga vapen i kasunerna, en AK5 såklart, sen högvakts Karbinen med Bajonett M/94-14 och sist Pistol 88. Pistolen är riktigt jobbig att låsa ut för att lådan som den förvaras i låses fast med en lång kedja, så om man ska åt en pistol längst in på kedjan måste alla andra lådor tas ut och sedan sättas dit igen...Borde finnas bättre system med den.

Finns det fortfarande värnpliktiga i flottan som har k-pist? Jag vet att det förekom 2003 men nu efter alla nedläggningar borde det rimligtvis finnas ak5 till alla?

Nej, samtliga fartygsförband har numera Ak5.

Anledningen till att k-pisten försvann hade nog inte så mycket med pengar eller tillgång på Ak5 att göra, utan snarare att k-pisten hade nått änden på sin livslängd. Många skulle antagligen påstå att den fungerade bra och skulle fungera ett bra tag till, vilket jag inte har någon aning om, men FM ansåg att den var föråldrad. Som vaktvapen för fartygsbesättningar var antagligen k-pisten en aning smidigare att hantera, däremot är Ak5 ett betydligt mycket bättre vapen för att skydda sig själv och andra mot småbåtar och andra assymmetriska hot. I övrigt är så gott som alla fartyg utrustade med ksp58 som förstärkningsvapen. Vissa fartyg ska även ha Tksp, men det är tydligen brist på dem.

Som alternativ vid vakttjänst är inte kpisten så lyckad då du inte har enkeleskottsspärr. Min personliga mening och erfarenhet när man under stress skall försök träffa ett ben. Blev som regel alltid nåt dubbelskott vid skyddsvaktsutbildningarna tidigare. (för att inte glömma under VaktB under Gu för en evighet sedan)