Jump to content

Diplomaterna: en serie om verkligheten

3924

Recommended Posts

En dokumentärserie jag kan rekommendera, en blick in i värden som få får se och färre vet något om.

Diplomaterna: en serie om verkligheten

En karriär som diplomat är mångas dröm, men få förunnat. Men vad gör diplomater egentligen? För första gången får nu tv-tittarna en unik möjlighet att följa med i yrkeskårens vardag i SVT:s nya dokumentärserie Diplomaterna.

I SVT:s nya serie bjuds tittarna med bakom kulisserna i diplomaternas vardag; i dramatiska situationer där liv står på spel, vid besök på biståndsprojekt och under statsbesök med kungaparet och kronprinsessan. I Diplomaterna får tittarna se hur det verkligen går till när nationen Sverige skall representeras, både i utlandet och här hemma.

- Idén till Diplomaterna föddes när jag var i Phuket efter tsunamin och såg hur svenska diplomater agerade och inte agerade. Jag blev nyfiken på hur utrikesdepartementet fungerar och vad det innebär att vara diplomat, säger seriens producent Fredrik Undevik.

Under tre år har Fredrik Undevik följt medlemmar ur den diplomatiska kåren, de som med stort ansvar på sina axlar ska representera Sverige i möten med andra länder. Tidigare har Fredrik Undevik gjort Livräddarna som belönades med publikens pris i tv-priset Kristallen 2005 i kategorin bästa program alla kategorier.

svt.se SVT1 måndagar kl. 21.00

Intressant första avsnitt i alla fall. fick int emed mig gårdsdagens. Får se nån repris.

Lite tidigt att fälla någon dom ännu, men efter ett avsnitt verkar ungefär ingenting ha varit planerat och allt fick improviseras. Blir en intressant fortsättning.

Intressant första avsnitt i alla fall. fick int emed mig gårdsdagens. Får se nån repris.

Lite tidigt att fälla någon dom ännu, men efter ett avsnitt verkar ungefär ingenting ha varit planerat och allt fick improviseras. Blir en intressant fortsättning.

Avsnitt två finns på svt.se, använd länken under mitt citat. :baskerPa:

Annars så verkar ju UD inte läst för många krisplaner, Kanske skulle införa att anställda som har till uppgift att stödja krisarbete får en beredskaps-/ryckväska till att börja med.

Beredskaps-/Ryckväska = En packad väska med fältanpassade kläder med tyckt identifieringssymboler, Första hjälpen, en väska som du rycker med dig vid kris helt enkelt. Finns inom andra myndigheter, varför inte lära av dem.

Avsnitt två finns på svt.se, använd länken under mitt citat. :baskerPa:

Annars så verkar ju UD inte läst för många krisplaner, Kanske skulle införa att anställda som har till uppgift att stödja krisarbete får en beredskaps-/ryckväska till att börja med.

Beredskaps-/Ryckväska = En packad väska med fältanpassade kläder med tyckt identifieringssymboler, Första hjälpen, en väska som du rycker med dig vid kris helt enkelt. Finns inom andra myndigheter, varför inte lära av dem.

Nåt sånt verkade de ha behov av ja, samt någon form av kommunikationsutrustning för användning inom gruppen och till bas/hemland. I avsnitt ett verkade de också ha tur och kunde hänga med Fransmännen på deras inhyrda båt och bussar. Hur hade de tänkt sig evakuera folk med enbart en bas på Cypern?

Det blir lätt struligt även i fredstid, med planering att flytta massa folk från en plats till en annan, det är min erfarenhet. Här var det i ett krigsområde, förvisso under tillfälligt eld upphör, men med en mkt strikt tidsbegränsning. Mr Murphy har liksom en tendens att dyka upp..

Pluss i kanten till den som kom på att köpa in extra vatten att ha med på evakueringsbåten. Nån tänkte lite i alla fall :baskerPa:

Såg annars länken, men tar det på min gigantiska 28" Phillips från 1995 nån kväll när barna och kärr.. frugan sover:rolleyes:

diplomaterna fick mig att skämmas lite över att vara svensk.

i sitt stilla sinne trodde man ju att man skulle ha lite bättre koll hos UD, efter tsunamin.

och man undrar lite när han über-diplomaten, börjar ringa efter SSG.

det borde väl finnas någon i beredskap på lidingövägen, som kunde ha pekat med hela handen på IA06 vilka borde vart de som hade högst beredskap, vid denna tiden.

även om man ej kunnat åka ner med vapen och fordon, kunde man åtminstone skickat en pluton eller tropp, att hjälpa till på bussar och båtar.

även räddningsverket hade folk i sin beredskapspool man kan skicka.

de flesta där har ju tre timmars beredskap att ta sig till sin samlingsplats enl sitt kontrakt.

och de har samband och förläggningsmtrl i beredskap för att vara iväg inom tio timmar.

betänk att NBG skulle kunna utföra denna typ av evakuering av EU-medborgare, som förmodligen kanske skulle vara långt fler än 4000, och ifrån områden som är i sämre tillstånd än libanon.

fast det var kanske tur att inte NBG var i beredskap under juli:

"sorry all germans and frenchmäns, but we have somthing called industrisemester i sweden right how, could you call back in week 33, when we are back at work again?"

skämt å sido, ett program som det där är ju en väckarklocka för MSB och UD.

de måste ju se till att fixa en beredskap för alla scenarion.

krisplaner och riskanalyser är ju något som EU kräver av minsta rockfestival numera, men tydligen gäller ej det för våra skattebekostade myndigheter.

de flesta där har ju tre timmars beredskap att ta sig till sin samlingsplats enl sitt kontrakt.

och de har samband och förläggningsmtrl i beredskap för att vara iväg inom tio timmar.

SRV var ju på plats och hjälpte till, de skymtas ju redan i avsnitt ett innan första båten anländer, vilket tyder på att de har lyckats ta sig dit...

SRV var ju på plats och hjälpte till, de skymtas ju redan i avsnitt ett innan första båten anländer, vilket tyder på att de har lyckats ta sig dit...

jo de var där.

men om man vet vilken kapacitet och kompetens, som finns eller rättare sagt fanns hos dem, innan de blev en del MSB.

då blir man fortfarande rätt sur, när man ser hur taffligt UD skötte sitt uppdrag.

nu lär ju programmet vara klipps som filmaren vill, att vi skall tänka, så förmodligen var insatserna större än vad som visades.

men ändå att inte ens kunna tänka "vi drar till clas olson och köper ett gäng reflex-västar, blå färg, flaggor och fixar nationalitets-markeringar"

påvisar lite brist på "lös uppgiften"-tänk.

samt att jag ställer mig frågande till var SSG skulle kunnat ställa upp med, som inte SRV skulle ha löst.

att gå in med vapen i hand, kapandes fordon och under vild skottlossning ta "gisslan" till flygplatsen, funkar om man heter chuck norris och leker runt i delta force.

nog för att de är landets militära kompetenspool för att få ut gisslan ur främmade land, men att föra ut 4000 pers kräver minst en bataljon eller helst en battlegroup.

sett ur ren logistisk synvinkel är det ju ett helvete.

USA tog ju tex till landstigningsbåtar för att få ut sina medborgare, för att efter hand föra dem till ett hangarfartyg.

däremot skulle nog förekomsten av lite folk i M90 kunnat löst lastning av bussar och båtar bättre, än folk i matchtröjor från fotbollslandslaget.

jag är också fullt övertygad att det fanns en del driftiga civila, som gjorde stora insatser i det dolda.

Jag fick intrycket att UD inte har utvecklats något nämnvärt sedan Tsunamin. Eller rättare sagt är att så framställdes det i dokumentären man vet aldrig hur det har redigerats i efterhand av producenten.

Med tanke på hur lite uppmärksamhet det har fått i media så kanske det stämmer bra?

Eller om det är tack vare pöbelns enorma uppmärksamhet av dunet ifrån Östeuropa..

Jag fick intrycket att UD inte har utvecklats något nämnvärt sedan Tsunamin. Eller rättare sagt är att så framställdes det i dokumentären man vet aldrig hur det har redigerats i efterhand av producenten.

Med tanke på hur lite uppmärksamhet det har fått i media så kanske det stämmer bra?

Eller om det är tack vare pöbelns enorma uppmärksamhet av dunet ifrån Östeuropa..

De två första avsnitten var från 2006, då var inte den nya krisplanen (Krishantering i Regeringskansliet 2007) som ska finnas i dag aktiv, den var i utredningsstadiet. Svårt att kritisera något som inte finns kvar! Dagens krisplan i korthet

I dag så har avdelningen för Enheten för säkerhetspolitik (UD-SP) ansvaret för krishantering inom Utrikesdepartementet.

Enheten för säkerhetspolitik (UD-SP)

Enheten ansvarar för frågor som rör svensk säkerhetspolitik, samt säkerhetspolitiska frågor inom FN, EU, Euroatlantiska Partnerskapsrådet (EAPR) och Partnerskap för fred (PFF), OSSE liksom Europarådet. Enheten ansvarar också för att följa och främja utvecklingen i dessa organisationer. Vidare svarar enheten för svensk politik avseende konfliktförebyggande, freds- och säkerhetsfrämjande, krishantering, humanitära frågor och internationell terrorismbekämpning. Till enheten ansvarsområden hör också att analysera den säkerhetspolitiska situationen såväl i närområdet som i Europa och globalt. Enheten har också ansvar för frågor som rör Folke Bernadotteakademin och Utrikespolitiska institutet.

Man får hoppas att tänker på organisera de små och grundläggande sakerna som jag påpekade förut, som funkis arbetskläder med identifikationssymboler vid tjänst på plats mm. Det är lätt att hamna med ett snyggt papper som ingen läser.

Var det inte den ansvariga för denna beredskap som ertappades intaga alkoholhaltiga drycker på nån restaurang för nåt år sen eller nåt sånt?

Kikade på del 2 i dag, om man får tro programet är jag glad att familjen endast skall på semester till Danmark i sommar..

I dag så har avdelningen för Enheten för säkerhetspolitik (UD-SP) ansvaret för krishantering inom Utrikesdepartementet.

Enheten ansvarar för frågor som rör svensk säkerhetspolitik, samt säkerhetspolitiska frågor inom FN, EU, Euroatlantiska Partnerskapsrådet (EAPR) och Partnerskap för fred (PFF), OSSE liksom Europarådet. Enheten ansvarar också för att följa och främja utvecklingen i dessa organisationer. Vidare svarar enheten för svensk politik avseende konfliktförebyggande, freds- och säkerhetsfrämjande, krishantering, humanitära frågor och internationell terrorismbekämpning. Till enheten ansvarsområden hör också att analysera den säkerhetspolitiska situationen såväl i närområdet som i Europa och globalt. Enheten har också ansvar för frågor som rör Folke Bernadotteakademin och Utrikespolitiska institutet.

Man får hoppas att tänker på organisera de små och grundläggande sakerna som jag påpekade förut, som funkis arbetskläder med identifikationssymboler vid tjänst på plats mm. Det är lätt att hamna med ett snyggt papper som ingen läser.

Rätta mig om jag har fel men de ansvarar väl endast för "politiken" kring detta? Om inte tycks de ju även ansvara för internationell terrorismbekämpning vilket väl får anses som något lätt ögonbrynshöjande i sammanhanget :unsure:

(Min fetning av "svensk politik" i citatet ovan.. )

GMY

Rätta mig om jag har fel men de ansvarar väl endast för "politiken" kring detta? Om inte tycks de ju även ansvara för internationell terrorismbekämpning vilket väl får anses som något lätt ögonbrynshöjande i sammanhanget :rolleyes:

(Min fetning av "svensk politik" i citatet ovan.. )

GMY

Om du läser under länken "Dagens krisplan i korthet" så kanske du förstår vad jag åsyftade. Varje departement ska ha en krishanteringsplan, krishanteringsorganisation och en krisledningsgrupp. Det ända jag finner om krishantering på utrikesdepartement sida är under Enheten för säkerhetspolitik (UD-SP), så därför min slutsatts. (kanske en förhastad sådan)

Ja det jag försökte åsyfta var i alla fall att det i dag finns en mer uttalad/utskriven ansvarsfördelning i en krishanteringsplan, och med tanke på din notering så kanske det är ett steg för att få bättre kontakt mellan UD krishantering och vissa hjälpmyndigheters stödförmågor. :)

Tycker vi ska sluta gnälla på diplomaterna! Ett diplomatliv i tredje värden är ofta hårt och kräver sin kvinna/man. Att man därför inte alltid är på topp borde vara fullt förståeligt.

Ett par år gammal artikel i Aftonbladet, där man redovisar några av de umbäranden olika diplomater måste utstå.

Nyligen publicerad artikel på samma spår. Att UD inte lär sig och underlättar arbetetsituation för våra stackars diplomater.

Att man inte alltid är på topp och att det inte är en lätt uppgift kan jag förstå, att man överhuvudtaget inte planerar för att hämta hem svenska medborgare än helt annan. Om nu så är fallet. I så fall anser jag mig ha all rätt att klaga.

Att man inte alltid är på topp och att det inte är en lätt uppgift kan jag förstå, att man överhuvudtaget inte planerar för att hämta hem svenska medborgare än helt annan. Om nu så är fallet. I så fall anser jag mig ha all rätt att klaga.

får man gissa lite, så är just nu när räddningsverk och KBM upplöst till att bilda MSB, är inte den bästa tiden för att bli strandsatt i långtbortistan.

en sak är säker iaf, den utrikesminister vi har nu har åtminstone inga svårigheter med geografin.

känner mig för en gångs skull rätt säker med valet av den ministern.

kalle lär nog inte stanna kvar på teatern...

Tycker vi ska sluta gnälla på diplomaterna! Ett diplomatliv i tredje värden är ofta hårt och kräver sin kvinna/man. Att man därför inte alltid är på topp borde vara fullt förståeligt.

Ett par år gammal artikel i Aftonbladet, där man redovisar några av de umbäranden olika diplomater måste utstå.

Nyligen publicerad artikel på samma spår. Att UD inte lär sig och underlättar arbetetsituation för våra stackars diplomater.

Jag hoppas inte min kritik har uppfattats som den var riktad mot personerna i fråga, det jag ville belysa är hur dåligt planerat det verkade vara och de klara brister i krishantering som serien visar på. Min personliga åsikt är att trotts att snubben i fråga inte verkat ha speciellt mycket kunskap eller erfarenhet (utefrån det som syns i serien) så kör han på och får saker gjorda.

För att nyansera lite så kan man ju säga att de som reser till Libanon borde vara införstådd i läget (då konflikten inte började på en natt) och man kan skönja typisk svensk handfallenhet vid kris under serien, jag sätter mig här och låter mig bli hjälpt.

Som sagt min kritik riktas mot systemfelet inte personerna.

En grej jag kom att tänka på angående arbetskläder med svensk tillhörighet. Vi lyckas göra en ny "uniform" åt alla svenska OS deltagare var 4 år, men att vi inte har nåt gemensamt åt folket som jobbar med sånna här grejer är ju lite skrattretande.

En grej jag kom att tänka på angående arbetskläder med svensk tillhörighet. Vi lyckas göra en ny "uniform" åt alla svenska OS deltagare var 4 år, men att vi inte har nåt gemensamt åt folket som jobbar med sånna här grejer är ju lite skrattretande.

för att citera min fd Gruppchef i hv, för ca tio år sen:

"sverige är världsledande inom arbetskläder, men vi kan fan inte få fram en uniform till landets största arbetsgivare"

nu har iofs räddningsverket rätt bra arbetskläder.

vinröd M90 någon?

men har för mig att de har fjällräven som leverantör eller åtminstone har haft.

Nu kan jag har missat något, men diplomater bär ju inte uniform, utan civila kläder, vanligtvis kostym...

Uniformsklädda civilister känns ganska... öst...

Nu kan jag har missat något, men diplomater bär ju inte uniform, utan civila kläder, vanligtvis kostym...

ja minst sagt och alla diplomater jag träffat skulle garva på sig om dom föreslogs bära civiluniform, folkdräkt kanske ? :baskerHV:

/b

Mig veterligen är det ganska många som har arbetskläder på jobbet när det behövs, vad är "öst" med det?

Mig veterligen är det ganska många som har arbetskläder på jobbet när det behövs, vad är "öst" med det?

En viss skillnad från arbetskläder och uniform.

En schysst kostym öppnar nog mer dörrar än enhetlig klädsel.

Vad jag menar med öst:

MaoSuits.png

• BlåGul -1

En viss skillnad från arbetskläder och uniform.

En schysst kostym öppnar nog mer dörrar än enhetlig klädsel.

Beroende på uppdrag?

Arbetar man på en bilfirma är kostymen mer lämplig vid vid försäljning än blåstället. Men om man blir tvungen att rulla in under en bil är en motoroverall rätt vettig att dra på sig.

Ah, skedde lite missförstånd märkte jag. Jag menade kanske inte att diplomaterna skulle gå omkring i folkdräkt..även om det vore en rolig syn. Jag syftade mera på alla som koordinarande, folket från räddningsverket och alla andra som var där.

Sedan så har ju diplomaterna redan sina arbetskläder, sin kostym. Som också är en slags uniform i näringslivet och för politiker, det är något som alla har och "måste" ha.

@Proto & 3924

Min förra post om deras hårda vardag var ironiskt, vilket funkar sådär på internet. Antar att ni inte läste dem då de handlade om treviala saker som brist på färsk fisk och att det endast finns 9-hålsgolfbaner i en del länder.

Sammanhanget är att det kommer ur redogörelser som UD(?) sedan bedömmer hur mycket extra pröjs de ska ha pga stationeringsort. Dvs i militära termer missionsspecifikt tillägg. Till detta har en del diplomater försökt få till en hel del I-landsproblem för att på så sätt höja sin lön. Om de nu skulle anse de i artiklarna påvisade "problemen" är problem i verkligheten, så blir jag mörkrädd.

Jag ser inte problemet med att man beskriver situationen i landet hamnat i? Detta krävs av UD. Vad tycker ni man ska säga?

Till exempel kan man ge faan i att gnälla på utbudet av seafood om man åker till ett land där kulturen i stort sett utesluter sån mat....

Nu vet jag inte om man i aftonblaskans sammanställning i vissa fall förväxlat sitreps med klagomål, men är det så att man på bästa svenska sätt blir upprörd och tycker det är jobbigt med tiggare och gatubarn så finns andra platser än Kinshasa att söka sig till.....

Är det då så att man inte vill jobba på andra platser än i Washington så får man se till att vara så eftertraktad att man hamnar där!

Någon som kan hjälpa mig

När drabanterna stod i givakt och finfolket samt kungaparet gick in i den stora salen för middagen

Vilket statsbesök var det?

Hann bara se lite av den scenen och kan nästan svära på att det var från när Brasiliens president var på besök då jag tyckte jag kände igen en viss pissbasse

Någon som kan hjälpa mig

När drabanterna stod i givakt och finfolket samt kungaparet gick in i den stora salen för middagen

Vilket statsbesök var det?

Hann bara se lite av den scenen och kan nästan svära på att det var från när Brasiliens president var på besök då jag tyckte jag kände igen en viss pissbasse

Botswana

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...