Jump to content
404 Skenberg

Framtidens eldhandvapen för FM

Recommended Posts

Nedhållande eld var ett begrepp som åtminstone fanns tidigare inom FM - syftet var inte att tillfoga skada på eller döda fi utan kort och gott se till att de inte sköt tillbaka. Detta genom att överösa deras ställning med bly så att det blev omöjligt att sticka upp huvudet för att besvara elden. Under den tid som man höll Fi nedtryckt kunde man omgruppera, söka skydd framrycka, eller retirera beroende på omständighet. 

On 7/11/2018 at 6:53 PM, Adeptus Bellum said:

1. Syftet med automateld är inte att ge fienden bruna byxor. Syftet med automatelden är att tillfoga fienden så stora förluster som möjligt under den korta tid som denne exponerar sig. Punkt.

Edited by martinator

2 hours ago, martinator said:

Nedhållande eld var ett begrepp som åtminstone fanns tidigare inom FM - syftet var inte att tillfoga skada på eller döda fi utan kort och gott se till att de inte sköt tillbaka. Detta genom att överösa deras ställning med bly så att det blev omöjligt att sticka upp huvudet för att besvara elden. Under den tid som man höll Fi nedtryckt kunde man omgruppera, söka skydd framrycka, eller retirera beroende på omständighet. 

Du har inte fel.

Nedhålla är en av elduppgifterna. Nu jobbar jag direkt ur minnet, men syftet med att nedhålla är att tvinga motståndaren att tillfälligt avbryta sin verksamhet och att tvinga dem att ta skydd. Hur chefen sen väljer att lösa uppgiften, det är upp till denna.
Nedhållande verkan kan uppnås genom ett kreativt nyttjande av kulspruteskyttar, prick-/skarpskyttar eller som i Afghanistan-doktrinen, överflygning med jaktflyg.

Även jag trodde en gång i tiden att det var rätt att kräva av truppen att "det ska vara en så tät blymatta fram till målet att jag kan gå på den". Det lät coolt, men det är fel. @Queen-of-Battles Gösta Borg-citat är träff mitt i: "Eld måste alltid avges med syftet att döda. Då kan den också verka nedhållande".

När jag läser mitt tidigare inlägg igen så ser jag att jag skrivit lite galet:
Bren light machine gun och dess senare version, L4 Bren (i 7.62 och som kunde matas med SLR-magasin) var inga misslyckanden, och konceptet med L86 LSW var inte fel, det var vapnet som inte höll måttet.

Nu har det blivit väldigt mycket nuvarande- och gamla vapen här ett tag. Jag kommer inte på hur jag ska vända det här till att bli mera framtid just nu, men det som är ganska så uppenbart avseende framtiden, det är att det kommer att skjutas en hel del "heliga kor" i närtid :/

Om jag hade fått en krona för varje gång någon utvärderat exempelvis ett genomförande i grupps blixtlås med orden "Ni hade mycket bly i luften gubbar. Bra jobbat"

Edited by Queen-of-Battle

Då var det dags igen. Britterna förändrar sin beväpning på skyttegrupperna. Både kulsprutegeväret L86 (som använts som något skarpskyttesubstitut) och L110A3 (Ksp 90/FN MINIMI) läggs på hyllan.

Skyttegruppernas beväpning blir fortsättningsvis en 7.62x51 mm L7A2 /FN MAG, ett L129A1 7.62x51 mm skarpskyttegevär (från Lewis Machine Tools), två av L85A2:orna (jämfört med tidigare en) förses med 40 mm granattillsats (H&K:s AG36). Övriga skyttesoldater fortsätter att nyttja 5.56x45 mm L85A2 (ev. uppgraderade till A3). Det skrivs även om hur gruppchefer nu skall få möjligheten att välja vilka vapen som skall medföras, jämfört med en ganska så strikt RU.

Artikel i Soldier (September 2018) är väldigt "populärvetenskaplig" och jag vet inte riktigt hur analysen gjorts där britterna kommit fram till beväpningen, men den känns relevant för framtiden när motståndaren förväntas ha en motsvarande, teknologisk nivå, plus att man vill ha flexibilitet att kunna bekämpa mål inom 500 meter. Men mycket handlar nog också om att spara pengar. Ksp 58 är ett väl fungerande vapen, men när bl.a. FN Herstal erbjuder lättare vapen med bättre ergonomi i 7.62, det känns lite snålt.

Jag tycker att det är en ganska intressant utveckling när en medeltung kulspruta ersätter både en lätt kulspruta och kulsprutegevär.

On ‎9‎/‎12‎/‎2018 at 7:22 PM, Adeptus Bellum said:

Ksp 58 är ett väl fungerande vapen, men när bl.a. FN Herstal erbjuder lättare vapen med bättre ergonomi i 7.62, det känns lite snålt.

Jag tycker att det är en ganska intressant utveckling när en medeltung kulspruta ersätter både en lätt kulspruta och kulsprutegevär.

Varför köpa nya vapensystem när man kan använda de man har. Antagligen så behövde britterna också köpa nya minimi pga skiten de får utstå.

Vi är i stort sett samma situation i Sverige där den äldre ak4an överlever den nya moddade ak5c som knappt har reservdelar kvar.

On ‎9‎/‎15‎/‎2018 at 9:23 AM, employed said:

Varför köpa nya vapensystem när man kan använda de man har. Antagligen så behövde britterna också köpa nya minimi pga skiten de får utstå.

Vi är i stort sett samma situation i Sverige där den äldre ak4an överlever den nya moddade ak5c som knappt har reservdelar kvar.

Nu följer jag en Youtube kanal där de berättar om vapnen som användes under första världskriget, Nu är inte utvecklingen så dramatisk på vapenfronten som då. Men att damma av ett femtio - sextio år gammalt vapensystem, för att ersätta klart yngre tyder på Inte bara ett problem. byggde AK5C/L86 på ett stort fel tänk och ersätts de med något som redan finns för att personerna i bestämmande ställning skall hinna gå i pension innan behovet av något nytt blir akut. allt för att de mindes framtagandet av de nu ersatta vapnet som något de inte vill göra om. Snarare än att de är de bästa vapnet för nuvarande förhållandet.

1 minute ago, speculatores said:

Nu följer jag en Youtube kanal där de berättar om vapnen som användes under första världskriget, Nu är inte utvecklingen så dramatisk på vapenfronten som då. Men att damma av ett femtio - sextio år gammalt vapensystem, för att ersätta klart yngre tyder på Inte bara ett problem. byggde AK5C/L86 på ett stort fel tänk och ersätts de med något som redan finns för att personerna i bestämmande ställning skall hinna gå i pension innan behovet av något nytt blir akut. allt för att de mindes framtagandet av de nu ersatta vapnet som något de inte vill göra om. Snarare än att de är de bästa vapnet för nuvarande förhållandet.

Vilken kanal?

Jag tror ersättandet av MINIMI/M249 på sina håll snarare är kopplat till bl.a. följande frågor mer än kostnad för nyinköp/reparation:

Vad är nedhållande eld?

Vilken uppgift löser MINIMI på gruppen?

Hur kan vi kapa vikt på skyttesoldaten mht att majoriteten bär mer än vad som är hållbart?