Jump to content
404 Skenberg

Framtidens eldhandvapen för FM

Recommended Posts

Björna    0

Som någon som bara förstrött följer dessa frågor, och alltså inte har någon expert-insikt, har jag några funderingar:

1. Hur kommer det sig att HK har ett så bra rykte som de ändå verkar ha bland många här? Efter G36-affären kunde man tro att HK skulle ha väldiga problem att övertyga inköpare om att deras kvalitets-kontroll verkligen fungerar som den ska. Nu verkar det ju som om den affären fick större proportioner pga. inrikespolitiska faktorer, men att ett så stort företag med såpass höga priser ändå har så pass dålig kvalitetskontroll borde väl mana till eftertanke? Vad jag har hört av de som arbetat med tyska ingenjörer kan man ha synpunkter på hur den tyska företagskulturen i stort egentligen fungerar i ett kvalitets-perspektiv...

2. Varför denna fascination inför AR-platformen? Nu har jag bara haft begränsad kontakt med den, men många detaljer synes mig vara ganska tvivelaktiga ur ett ergonomiskt perspektiv. Ingen vikbar kolv, manöverhandtaget placerat på mer eller mindre sämsta tänkbara ställe (enligt min åsikt! :) etc. Naturligtvis funkar ju det mesta bra när man tränat tillräckligt mycket med det, men jag antar att HK416 ser ut som den gör pga. att det skulle vara lättare omställning för de som var vana med en AR-platform?

Som sagt, långt ifrån någon expert, bara nyfiken på hur folk resonerar i dessa frågor! Själv har jag alltid varit en Fabrique Nationale-fanboy, av mestadels fullständigt irrationella skäl :}

darkjak    28

2. Varför denna fascination inför AR-platformen? Nu har jag bara haft begränsad kontakt med den, men många detaljer synes mig vara ganska tvivelaktiga ur ett ergonomiskt perspektiv. Ingen vikbar kolv, manöverhandtaget placerat på mer eller mindre sämsta tänkbara ställe (enligt min åsikt! :) etc. Naturligtvis funkar ju det mesta bra när man tränat tillräckligt mycket med det, men jag antar att HK416 ser ut som den gör pga. att det skulle vara lättare omställning för de som var vana med en AR-platform?

Som sagt, långt ifrån någon expert, bara nyfiken på hur folk resonerar i dessa frågor! Själv har jag alltid varit en Fabrique Nationale-fanboy, av mestadels fullständigt irrationella skäl :}

Ett väldigt konkret svar (som säkert kommer vara jättekontroversiellt): många av dagens försvar är har stor tonvikt vid att skicka iväg soldater för att kriga i ökenländer. Enda orsaken till att en normal tjugoåring skulle vilja ägna ett par år av sitt liv åt att kriga i öken är:

85429_front.jpg

Nestor    82

Ett väldigt konkret svar (som säkert kommer vara jättekontroversiellt): många av dagens försvar är har stor tonvikt vid att skicka iväg soldater för att kriga i ökenländer. Enda orsaken till att en normal tjugoåring skulle vilja ägna ett par år av sitt liv åt att kriga i öken är:

Ett annat konkret svar, och bedömt mer troligt, är att AR-plattformen fick spridning genom dess införande i USA och hos allierade&vänner.

Sen har man inte bytt plattform.

Och bevisligen funkar den tillräckligt bra, då det det kommer nya iterationer av konstruktionen tämligen ofta.

Lätt, driftsäker och med stor användarbas. Typiskt bra argument för ett soldatvapen som ska köpas in och användas i stora kvaniteter.

Edited by Nestor

The Doc    0
On ‎2017‎-‎02‎-‎22 at 10:25 AM, Recon said:

Det finns länder som fortsätter med bullpup men här i väst är det lite på väg ut verkar det som. Frankrike ersätter FAMAS med HK416, oddsen är att britterna ersätter sin SA80 med nåt inom de närmsta åren med några mindre enheter som redan bytt till t.ex Diemaco C8 men australien fortsätter med EF88 och israel valde sina tavor X95.

En hypotes kan vara att en mer gemensam AR liknande platform gör det enklare med inköp av tillbehör och REMO då det finns en större marknad.

Min förhoppning är att sverige väljer t.ex HK416/433 då vi slipper uppfinna hjulet igen som det varit stora tendenser till innan och vi får tillgång till en stor marknad av tillbehör samt framtida utveckling på samma platform plus en möjlighet att skaffa vapen i samma familj för skarpskytte eller dyl längre i framtiden.

Verkar vettigt, det man får höra lite titt som tätt när folk diskutterar eldhandvapen för FM är hela tiden att det ska passa "Svenska förhållande" tänker man klimatet då eller? Så unika är vi ju inte med det om man ser sig omkring. :D

darkjak    28
On 2017-03-07 at 5:38 PM, The Doc said:

Verkar vettigt, det man får höra lite titt som tätt när folk diskutterar eldhandvapen för FM är hela tiden att det ska passa "Svenska förhållande" tänker man klimatet då eller? Så unika är vi ju inte med det om man ser sig omkring. :D

Många åsyftar klimat, men det kan också handla om hur ett vapens livscykel ser ut i Sverige.

Både AK4 och AK5 tillverkades mig veterligen i varsin jättestor omgång som sedan brukats i flera årtionden, snarare än i USA där produktionsleden går i princip konstant och (vad jag hört, i alla fall), varje ny soldat innebär en fabriksny automatkarbin. Vapnen "ärvs" av värnpliktiga i flera årtionden. Vapnen måste då kunna förvaras under väldigt lång tid och ändå fungera, för att kompensera för vår oförmåga att nyproducera bössor inför och under krig.

Den nya automatkarbinen ska ju också klara av vår miljöammunition och kunna klara av våra lösplugg.

109 Eken    37

*Springer förbi och häller bensin på elden*

Smeghead    70

LWRCIs bössor har ju blivit populära här i Sverige på senaste tiden.

Nestor    82

Det är rätt weird att myten om AR-plattformens opålitlighet fortfarande hänger i, sådär en 40-50 år efter att problemen som första generationens M16 drogs med, löstes.

109 Eken    37

Tyvärr verkar det som om den amerikanska förkärleken för individuellt långdistansskytte slår igenom igen. Prototypen för den nya karbinen  väger nästan 5 kg, har 20 skottsmagasin men har "increased lethality at 1200 m". 1200 m...hur ofta upptäcker en enskild soldat mål på det avståndet som kan bekämpas med ak...

https://www.armytimes.com/articles/new-rifle-bigger-bullets-inside-the-armys-plan-to-ditch-the-m4-and-556

Recon    12
On 5/10/2017 at 10:27 PM, 109 Eken said:

Tyvärr verkar det som om den amerikanska förkärleken för individuellt långdistansskytte slår igenom igen. Prototypen för den nya karbinen  väger nästan 5 kg, har 20 skottsmagasin men har "increased lethality at 1200 m". 1200 m...hur ofta upptäcker en enskild soldat mål på det avståndet som kan bekämpas med ak...

https://www.armytimes.com/articles/new-rifle-bigger-bullets-inside-the-armys-plan-to-ditch-the-m4-and-556

Det är väl inte den nya karbinen utan deras nya precisions system?

http://soldiersystems.net/2017/05/04/us-army-special-operations-command-seeks-precision-intermediate-caliber-ammunition

Recon    12

Jag hoppas verkligen det blir nya patroner som nato standard som passar nuvarande och framtida behov. En mer flackskjutande patron som tex nåt i 6.5 för automatkarbiner och grupps understödsvapen och sen en kraftfullare patron någonstans mellan 7.62x51 och 12.7x99 som tex 300WM eller 338LM för understöds och prickskyttevapen vore rimligt tycker jag. Går det att kombinera med framstegen inom hylslöst teleskop am skulle det göra underverk.

speculatores    115
On ‎2017‎-‎05‎-‎10 at 10:27 PM, 109 Eken said:

tittar jag ut genom fönstret kan jag se husen på andra sidan sjön, (ca 1270 meter från mig). De går att urskilja fönster på husen. men troligen skulle de behöva vara något i storlek med en enplans villa för att de skulle gå att sikta på. några människor har jag aldrig lyckats se på de avståndet.

Smeghead    70

http://investor.textron.com/news/news-releases/press-release-details/2017/Textron-Systems-Reaches-Development-Milestones-with-762mm-and-556mm-Cased-Telescoped-Machine-Guns/default.aspx

Additionally, Textron Systems’ 9-pound 5.56mm CT Light Machine Gun, which is at TRL 7, recently completed a demonstration for the Swedish Armed Forces. The demonstration, which was conducted at the Land Warfare Centre in Kvarn, Sweden, assessed the weapon’s accuracy, mobility and maintainability against their current lightweight machine gun. Results showed that the 5.56mm CT Light Machine Gun required 30 percent less ammunition to accomplish a fire mission, provided a 20 percent tighter shot grouping and scored significantly higher soldier ratings for ease of maintenance, trigger operation, recoil reduction and burst fire control.

Yxa    31

Två olika RPS och fästen till desamma. Ser ut som Aimpoint Micro eller dylikt till AK och ett annat RPS med ballistiskt kompenserande fäste för HMG.

Tony 35E    32
Tony 35E    32
7 hours ago, employed said:

AK4 lever! xD

Ja, jag hade AK4an som skyttesoldat i P7, och M16 som infanterist i USA, och personligen tyckte jag MYCKET bättre om AK4an. Enda nackdelen var att den var tyngre, men inte så mycket att jag inte hellre vilje ha den. 

Recon    12

Det intressanta med det "nya" vapnet är att det är en liten serie och från början avsett att vara en interim lösning vilket ökar möjligheten att dom kommer att gå ifrån den vanliga nato 5.56/7.62 uppdelningen och istället skaffa nåt runt 6.5mm hållet tillsammans med nåt närmare 300wm än 7.62.

Det testas på alla möjliga håll i västvärlden med kalibrar mellan 6-7mm for automatkarbiner och lätta ksp vilket vore en bra uppgradering mot nuvarande lösning men det krävs att någon stor NATO medlem som USA tar steget innan lilla sverige vågar sig på det.

Sen lär det inte bli poppis med det nya 7.62 vapnet för soldaterna eftersom jänkarna fortfarande måste ha med sig 210 patroner per soldat vilket blir en stor skillnad att släpa runt på i sandlådan tillsammans med ett tyngre vapen och förmodligen tyngre optik.