Jump to content

Framtidens eldhandvapen för FM


404 Skenberg

Recommended Posts

SCAR (Special Forces Combat Assault Rifle ) bygger på FN FNC ( eller AK5 som vi kallar den modifierad).

 

Vapnet beställdes i slutet av förra året och kommer i 2 versioner: SCAR-L ( Light) i 5,56 mm som ersätter M4, och SCAR-H ( Heavy) i 7,62 mm ( det sista vapnet kan ändras för andra 7,62 kalibrar som tex 7,62x39 utan att då byta pipa och låda).

Båda vapnen finns med 3 olika piplängder.

 

Amerikanska specialförband använder redan tex en ombyggd FN Minimi ( M249, KSP 90) i 7,62 mm - Mk 48.

 

 

Så långt är jag med, utan tvekan...

 

Jag var mest nyfiken på ombyggnaden, jag vet vad SCAR är etc. men inte just alla porriga detaljer...

 

:lala:

Link to comment
Share on other sites

oki här komer mina förslag

 

Skyttesoldat (psk soldater liknande) G36k (med Grt RP och allt som behövs)

 

LMG Soldat KSP90b (varför byta ett bra vapen)

 

Skarpskyttar M14 sopmod eller liknande vapen

 

Vagnsbesätningar G36c

 

Fordons förare G36c

 

Jägar soldater G36c G36k beroende på vad dom själva trivs med eller vad som funkar för uppdraget

 

Prikskyttar PSG 1, M24 samt något nyare lättare Anti Material rifle

 

Pistoler Glock 19 varför byta bort det som funkar igen?

samt att alla som behöver ha en pistol för själv skydd ska ha en tex prikskyttar och skarpskyttar

 

Sedan behöver vi ju självklart Mp5 eller liknande vapen för våra special styrkor när de behöver vara lite tystare och kan använda mindre kaliber

 

detta är bara vad jag tyker men jag kan ju vara utte och segla helt

Edited by Sandqvist
Link to comment
Share on other sites

@Sandquist

Till viss del så måste jag ju säga det att du är ute och seglar lite granna i alla fall.

 

PSG1 och M24 är helt onödigt att införskaffa med tanke på att vi har prickskyttegevär 90/AI AW.

 

Varför skall vi sen köpa in SOPMOD M14 när vi har Ak 4 inom organisationen? Finns redan en tråd där man visar upp bilder på försöksverksamhet med KAC-räls.

 

Håller med i din analys om Glock. KSP 90B är ju ett helt OK vapen, men det verkar som om de slits väldigt fort.

 

När det sen gäller MP5 och specialförband så är det nog en rätt så bra gissning att dom redan är begåvade med dylika tingestar (vi har ju bara två SF-förband...)

 

När det sen gäller G36 i alla dess smaker... Det är värt att prova.

Link to comment
Share on other sites

jo jag såg den AK4an och måste säga att dom har dom nu komit så långt att dom sätter på rais och tillbehör så är ju det myket bra

 

blir en G3A3 sopmod av det kanske men som sagt var så är ju AK4 ett myket bra vapen ja så det skulle ju funka för skarpskyttar dock är väll AK4 myket tyngre än dess amrikanska varianter typ M14 sopmod M4 sopmod som kan användas till detta syftet

 

edit SR 25 skulle kanske funka bra och lätt vapen som används av amrikanska styrkor

 

Detta är en air soft men ni vet ju hur det ska se ut

Edited by Sandqvist
Link to comment
Share on other sites

Kan ju inte låta bli att reflektera över att det är väldigt lite framtidens vapen i denna tråd. Det är mest g36. Vad skulle g36 ge oss idag som är så fantastiskt mycket bättre än det vi redan har?

 

Jänkarnas OICW projekt vad det nu blir av det hela är närframtid. Railguns och laservapen är längre bort i framtiden men skulle verkligen ge oss något nytt. Inte bara ett nytt coolt vapen.

 

Minna 3 öre...

 

:baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

@Isgubbe

Du tänker på t.ex. hylslösa vapen och så vidare?

Det kommer det kommer, men det lär inte vara innan 2010 :baskerFN:

 

Men ett eventuellt hylslöst vapen, ja då är det ju Bullpup som gäller utan tvekan (längsta möjliga pipa till vanliga infanteriet, en kortare variant till de som sitter och kör). Då behöver man ju knappast oroa sig för hylsor i facet.

 

När man ändå håller på så har man kanske möjlighet att tänka lite utanför vårt nuvarande am-system också. En 7mm kula till karbinerna och en kort men tjock kula till enhandshandeldvapen...

 

Men då har vi ju hoppat några tiotals år bakåt i tiden...

g11pdwinternal.jpg

Caseless Handgun: The G11 PDW

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

@Sandquist

Visst, det är ju ett alternativ. Har för mig att det trots allt var Nobelverken som samarbetade med H&K om G11-ammon.

 

Men andra hinder som finns är väl patenten. Alla varianter på hur en Ak skall laddas om och mekanismen spännas upp är väl pattenterade vid det här laget.

Att uppfinna nå't helt nytt är nog inte helt funkes...

 

Sen så skall vapnet designas, utprovas och rättas till (barnsjukdommar...).

 

Det är väl det som egentligen hindrar.

Link to comment
Share on other sites

@Isgubbe

Du tänker på t.ex. hylslösa vapen och så vidare?

Det kommer det kommer, men det lär inte vara innan 2010 :baskerFN:

 

Men ett eventuellt hylslöst vapen, ja då är det ju Bullpup som gäller utan tvekan (längsta möjliga pipa till vanliga infanteriet, en kortare variant till de som sitter och kör). Då behöver man ju knappast oroa sig för hylsor i facet.

 

När man ändå håller på så har man kanske möjlighet att tänka lite utanför vårt nuvarande am-system också. En 7mm kula till karbinerna och en kort men tjock kula till enhandshandeldvapen...

 

Men då har vi ju hoppat några tiotals år bakåt i tiden...

g11pdwinternal.jpg

Caseless Handgun:  The G11 PDW

 

Hylslösa vapen är bara en väg att gå.. kanske det hör framtiden till. Kanske helt nya tekniker med nya typer av vapen. Större flexibilitet för den enskilde soldaten och för en grupp beroende på uppdrag och personliga färdigheter? Ny taktik som resultat av ett nytt vapen/teknologi?

 

Mitt inlägg var mer menat att tänka lite framåt och inte bara skapa shoppinglistor för vad man skulle vilja ha av det som redan finns idag?

 

Jag är ganska övertygad att det kommer hända ganska mycket relativt snart med vapen både för understöd och för den enskilda soldaten. Framförallt baserat på hur mycket USA spenderar på vapensystem och infanterisystem just nu samt nya vapenteknologier för flyg och fartyg. Även om Europa ligger långt efter vad gäller tekniska pryttlar idag så kanske vi får ändan ur vagnen och börjar arbeta tillsammans någon gång.

 

I Europa med en framtida EU armé och insatsstyrkor hur ska de se ut hur ska man dela information med varandra samband logistik... Är vapnet bara bössan man håller i handen vad skulle ge oss ett övertag mot vår tilltänkte fiende?

Link to comment
Share on other sites

Om inte forskas det ju i USA (DARPA) ang Exoskelett..det vore helt klart nånting

:baskerFN:

 

då kan man ju börja hänga på infanteriet tunga vapensystem..(varför tänker jag osökt på boken starship troopers ;-) )

 

men sen är ju frågan när såna kan börja användas..lär väl dröja lääänge

Edit lade till bild

 

 

mechamecha.jpg

 

Artikel till bilden

 

idag har dom hunnit så långt...så det är en bit kvar..

 

men det här kanske vore nått om en 50 år ^^

 

HJ0901d1.jpg

Edited by Span-eliasson
Link to comment
Share on other sites

här kommer en intressant länk om man orkar läsa.. rätt intressant läsning dock

 

DARPA

 

 

men det är rätt många program att läsa igenom :lala:

 

 

edit: fippelfingrar

 

och tycker det pratas förmkt vapen som finns idag.. ha lite fantasi för f*n.. vad kan komma om 10 - 20 år..

Edited by Span-eliasson
Link to comment
Share on other sites

en till sak jag funderade på skulle (nu säger jag inte att detta är en bra ide) Bofors kunna tillverka ett helt eget vapen för FM uttan att köpa in från tex Colt eller FN

 

Problemet er økonomi. Hvor mange eksemplarer kommer FM til å kjøpe inn? 30 000? Å utvikle og sette i gang produksjon av et så lavt antall våpen blir gir en dyr stykkpris. Det finnes mange alternative våpenmodeller i markedet for dette segmentet, det er usikkert om man greier å utvikle noe som fremstår som et bedre alternativ enn det som allerede finnes på markedet. Dessuten er det vel mer enn nok av AK5 i det svenske forsvaret?

Link to comment
Share on other sites

en till sak jag funderade på skulle (nu säger jag inte att detta är en bra ide) Bofors kunna tillverka ett helt eget vapen för FM uttan att köpa in från tex Colt eller FN

 

Risken finns ju att man skulle få en slutprodukt som är både dyrare och sämre än vad som finns på marknaden.

 

Därför gör man antagligen bäst i att utgå från väl testade koncept och sedan modifiera dom något.

 

Tanken kan vara god, men det kostar troligtvis mer än det smakar.

Link to comment
Share on other sites

en till sak jag funderade på skulle (nu säger jag inte att detta är en bra ide) Bofors kunna tillverka ett helt eget vapen för FM uttan att köpa in från tex Colt eller FN

 

Risken finns ju att man skulle få en slutprodukt som är både dyrare och sämre än vad som finns på marknaden.

 

Därför gör man antagligen bäst i att utgå från väl testade koncept och sedan modifiera dom något.

 

Tanken kan vara god, men det kostar troligtvis mer än det smakar.

 

 

Att utveckla ett eget vapen kräver i princip att man kan exportera det i hyfsad omfattning för att få ekonomi i det. Jag tror inte att någon är villig att ta den risken med tanke på hur dom svenska reglerna för vapenexport ser ut. Dessutom tror jag inte man hinner att börja från början till beställning på bara 5 år. Pengarna används nog bäst genom att köpa något någon annan redan betalt utvecklingen på och då kanske köpa fler tillbehör såsom belysning, granattillsatser, benstöd osv.

 

Det finns riktigt bra vapen på marknaden idag och jag hoppas och tror att det blir ett beprövat vapensystem med eventuella modifieringar enligt svensk specifikation för vårt klimat och behov.

Antingen tillverkas det i Sverige på licens eller så blir det motköp som vanligt.

 

Om man nu inte hänger kvar vid AK5 och köper in nya exemplar. Det är ett ypperligt vapen om man bortser från vikten.

Link to comment
Share on other sites

Nu tycker jag det pratas aldeles förmycket om GAMLA system.. nog för att G36 är tuff å frän men den är ju inte ny.

 

I närtid skulle jag vilja se ett hylslöst system i 6mm eller liknadne som EHV,det finns ju teknik för sånna system idag, för att sedan fasas till förmån för mer exotiska system i framtiden. Då gärna baserat på Landmates med Tksp/20mm akan alt grsp som primärbeväpning och PvRb som sekundär och ha dom som Tungt Inf medan man behåller vanliga inf och utvecklar hylslösa

vapnen tills laserteknologin är tillräcklig behändig.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att man tar till sig data från norrmännens test och inte bara utgår från ekonomi och politik vid eventuellt beslut.

 

Det börjar bli dags att köpa in nya vapen nu 20 år efter AK5s anskaffning.

Och det vore troligtvis dumt att inte utgå från en kravspecifikation av år 2005, istället för det som stod till grunden till AK5 alltså en kravspecifikation från slutet av 70-talet.

 

Skulle även vara intressant att se lite jämnförand tester mellan norrmännens eventuella vapen och AK5. För att se exakt var vi står idag.

Link to comment
Share on other sites

Detta är mer framtid även om det är system som redan finns idag.

 

LASER HUMMER IN IRAQ

The Army’s first and only battlefield laser system is back.

In 2003, the Army sent ZEUS, a Humvee armed with a 10kw solid-state laser, to Afghanistan, to blast mines and other explosives left over from years of war. In the six months ZEUS spent there, the laser-hummer zapped over 200 pieces of unexploded ordnance, according to the Army, "at one point setting a record for ordnance disposal by negating 51 pieces in less than 100 minutes."

 

Now, ZEUS "is being forward deployed" again, Army Space and Missile Defense Command Lt. Gen. Larry Dodgen tells Defense Daily.

 

"According to spokesman at Headquarters, Department of the Army, ZEUS is in Iraq as part of a three-vehicle convoy protection concept being evaluated now," DD adds.

 

ZEUS uses a pair of lasers to sizzle its targets, according to Sparta, Inc., the vehicle's maker. A joystick-controlled green Nd:YAG laser is used to designate the target. One it's locked, an invisible high-power Nd:YAG laser swerves around, to heat the sucker up.

 

The system uses diesel fuel to create the laser beam, which focuses energy on the outer casing of the target, which heats up until it detonates, [triggering] a less violent explosion than if the explosive was activated, causing less damage to the surrounding area...

 

“Its power level and utility is new and is not for aerial targets, it’s for unexploded ordnance,” Dodgen said. “It is a system that works, and we certainly would like to use it whenever possible.”

 

zeus.jpg

 

LÄNK

Link to comment
Share on other sites

Nu tycker jag det pratas aldeles förmycket om GAMLA system.. nog för att G36 är tuff å frän men den är ju inte ny.

 

I närtid skulle jag vilja se ett hylslöst system i 6mm eller liknadne  som EHV,det finns ju teknik för sånna system idag, för att sedan fasas till förmån för mer exotiska system i framtiden. Då gärna baserat på Landmates med Tksp/20mm akan alt grsp som primärbeväpning och PvRb som sekundär och ha dom som Tungt Inf medan man behåller vanliga inf och utvecklar hylslösa

vapnen tills laserteknologin är tillräcklig behändig.

 

Nu kommer vi in på sci fi, saker som låter bra i teorin men som tyvärr inte fungerar. Eventuella system ligger många år framåt i tiden, dom är helt enkelt inte tillräckligt bra/kostnads effektiva jämfört med nuvarande vapen. Tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Hylslöst är väl inte så scfi.. HK hade ju en prototyp på 80talet som det inte blev nått av pga återföreningen så varför inte satsa på ett sånt system istället för AK5/G36.. och exoskelett är under utveckling så inom vår livstid lär vi säkert få sånna på slagfältet

Edited by Span-eliasson
Link to comment
Share on other sites

Nu tycker jag det pratas aldeles förmycket om GAMLA system.. nog för att G36 är tuff å frän men den är ju inte ny.

 

I närtid skulle jag vilja se ett hylslöst system i 6mm eller liknadne  som EHV,det finns ju teknik för sånna system idag, för att sedan fasas till förmån för mer exotiska system i framtiden. Då gärna baserat på Landmates med Tksp/20mm akan alt grsp som primärbeväpning och PvRb som sekundär och ha dom som Tungt Inf medan man behåller vanliga inf och utvecklar hylslösa

vapnen tills laserteknologin är tillräcklig behändig.

 

Nu kommer vi in på sci fi, saker som låter bra i teorin men som tyvärr inte fungerar. Eventuella system ligger många år framåt i tiden, dom är helt enkelt inte tillräckligt bra/kostnads effektiva jämfört med nuvarande vapen. Tyvärr.

 

Hette inte tråden ”Framtidens vapen för Fm, En diskution om vad som kan vara lmpl” eller den kanske skulle döpas om till ”detta skulle vi vilja ha av det som redan finns”?

Link to comment
Share on other sites

Om man nu inte hänger kvar vid AK5 och köper in nya exemplar.

 

Er det et reelt alternativ? Har Bofors maskinparken man brukte da man produserte AK5 for 20 år siden stående klar til å starte opp produksjon igjen?

 

Jag skulle tro att allt relevant inte hamnat på skroten utan står lagrat någonstans. kostnaden kan inte bli så enormt stor att starta upp det från scratch igen om man nu skulle slängt bort allting.

 

Annars finns det andra som kan tillverka åt oss.

FN själva till exempel.

 

I slutändan är det bara frågan om behov vs kostnad.

 

Det bästa är att se vad man behöver och inte till vad man redan har.

Visar det sig att AK5 uppfyller dom krav FM ställer på vapnet som ska användas efter 2010 så vore det ju dumt att inte fortsätta med det om det är ekonomiskt försvarbart.

Link to comment
Share on other sites

Vart tog diskutionen om FRAMTIDA vapensystem vägen..???

Vill se det pratas om hylslöst , NYA Ak's å sånt..

 

 

inte GAMLA vapensystem :)

 

Editj:och jag anser att G36 är ett gammalt system

 

 

 

*tittar så att tråden fortfarande heter "Framtidens vapen för Fm"

Edited by Span-eliasson
Link to comment
Share on other sites

Nu tycker jag det pratas aldeles förmycket om GAMLA system.. nog för att G36 är tuff å frän men den är ju inte ny.

 

I närtid skulle jag vilja se ett hylslöst system i 6mm eller liknadne  som EHV,det finns ju teknik för sånna system idag, för att sedan fasas till förmån för mer exotiska system i framtiden. Då gärna baserat på Landmates med Tksp/20mm akan alt grsp som primärbeväpning och PvRb som sekundär och ha dom som Tungt Inf medan man behåller vanliga inf och utvecklar hylslösa

vapnen tills laserteknologin är tillräcklig behändig.

 

Ca 6 mm hylslös pansarbrytande ammunition som med rejäl marginal klarar alla kroppsskydd i kompakt, karbin och kulspruteversion och 25 mm granatkarbin och granatspruta med intelligent ammunition vore nog rimligt. Den rejäla marginalen behövs pga risken/chansen för teknologigenombrott i närtid för nya avancerade kolbaserade material.

 

Men är lätta eldhandvapen i allmänhet så viktiga att vi behöver vara världsbäst på att utveckla och tillverka dem? De borde hamna en bra bit ned på prioriteringslistan och det borde mestadels bli frågan om att köpa vad andra utvecklar och i bästa fall bidra lite till utvecklingen i olika gemensamma projekt.

Link to comment
Share on other sites

Men är lätta eldhandvapen i allmänhet så viktiga att vi behöver vara världsbäst på att utveckla och tillverka dem? 

 

Tänkte inte på en sak, hur mycket prestige finns det i att ha världens bästa bössa?

 

Men en HK G11 uppskalad till 6 - 6,5 mm som skjuter dubbelskott eller automateld skulle nog kosta sina modiga miljoner att utveckla. (Och en mindre kompaktversion med kortare pipa och enklare eller ingen rekyldämpning som skjuter enkelskott eller automateld. )

 

Och hur mycket misshandel kommer ammunitionen och bössan att klara. Fiaskorisken finns där.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...