Jump to content

Framtidens eldhandvapen för FM


404 Skenberg

Recommended Posts

Jag startar denna tråden så att vi alla kan diskutera och komma på olika krav eller saker som är önskvärda på ett vapen som vi själva skulle kunna tänka oss bruka i skarpt läge och under övn i försvarets tjänst.
Om ngn har prövat ngr av de modernare vapena som steyer aug eller annat så kom gärna med tankar som kommer från er upplevelse.

Vilka krav skall vi ställa på vapnet är en av frågorna som måste ställas.

Vikt: vilken vikt är lämplig i grund utförandet och sen med tillbehör som grt, optik, laserpek, rps eller annat?

Piplängd: Vilken piplängd skall vapnet ha i grund utförandet, skall det finnas med längre eller kortare pipa?

Sista skott spärr: Bra att ha eller onödig vikt?

Material: I vilket mtrl skall vapnet vara konstruerat.
Metall, lätt metall eller komposit.
Fördel nackdel med de typerna och hur är hållbarheten på de nya mtrl?

Bullpup eller vanlig konfig?
Vänster höger anpassat eller kan moddas av operatören?

Omladdningssystem?
Vilket är lämpligt och funkar bra i vapnets aktuella konfig?

Hållfasthet?
Spridning av kulorna(precition)

Mag kap?
Tbh?

Användarvänlighet?
Skall det vara ett vapen eller skall det vara en del av en vapenfamilj som man kan byta delar mellan?

Ngr av de frågorna som jag kom på

Edit:
Vilken kaliber?
Skall vi köra på 5,56/7,62 eller kanske testa ngt annat som 6,8spc eller 7,62*39 eller 5,45*39

Mvh
404 Skenberg

Edited by henke
Titel och taggar
Link to comment
Share on other sites

Tack Fu Dahlberg

Det missade jag och jag kände ej till att Augen var med i testerna.

Intressant.

 

Vad var det för orsaker till att den valdes bort/klarade ej kraven?

 

För att besvara min egen fråge ställning lite.

 

Vikt: 3,0->3,5kg i standard vikt + sen den ev ökningen som kommer med tbh monterade.

 

Sistaskott spärr = ja

 

Material val är svårt pga kompositer är lätta och funkar bra.

Men personligen så gillar jag när det är metal.

Ett annat prb är att metal kan göra att vapnet blir tyngre än samma vapen byggt i kompositer.

 

Omladdningssystem = Vet ej

Gas har sina fördelar och nackdelar.

Det sys som Ak4 kör med har sina fördelar och nackdelar osv.

 

Bullpup eller ej. = Alldrig i mitt liv.

Konceptet är intressant men jag gillar det ej. Föredrar att ha magasinet där jag kan se det och om det är gjort i komposit så kan jag se mängden amo som är kvar. Det kännes lättare att hantera för min del.

 

Hållfasthet: Vapnet skall tåla stryk och fungera i eventuell framtida stridsmiljö och ej vara ett fint vapen på banan som Britternas L85A1 och L86A1 sys.

 

Presitionen skall vara godtagbar på de stridsavstånden som vapnet beräknas brukas på. Men det får gärna kunna träffa en helfigur med liten spridning på längre avstånd.

 

Mag kap: 30 skott i standarläget med ev större mag.

Tbh: Olika typer av optik, olika piplängd beroende på vad vapnet skall brukas till, laserpek, rps, grt, nonlethal amo eller vapentillsats, ev bipod.

 

Vapnet får gärna vara soldat säkert. Så att ej griskarlsson lyckas fumla till det och skada sig. Men det skall vara lätt hanterligt för normal brukaren att göra rent eller göra mindre underhåll på vapnet utan tkn utb.

 

Kaliber valet är ej lätt.

Skall vi köra på en kaliber som har funnits länge och funkar som 7,62*51 eller skall vi kanske testa 6,8 spc.

Jag vet ej själv. De olika kalibrarna har sina fördelar och nackdelar hur vi än vänder på det. Jag vet ej så mkt om varken 6,8 eller H&K´s 4mm amo till MP7.

Men det viktiga bör vara att amon levererar tillräckligt stoppkraft mot det målet som du beskjuter, samt att det gör att du ej behöver förbruka hur mkt amo som helst för att slå ut en motståndare.

 

Sista frågan om vapnet skall vara en del av en vapenfamilj är små intressant men jag har ej ngr bra svar.

 

Ngr vapen som kan vara intressanta att titta närmare på som har sina fördelar och nackdelar är

G36/XM8

MP7,

Fn2000, FnScar light och heavy

Kom ej på flera andra sys som kan vara intressanta just nu.

 

Edit

Såg att jag missade en sak.

Vapnet bör vara anpassningsbart för både höger och vänster skytt.

Det finnes flera sätt att göra det på. Med flyttbart manöverhandtag, magknapp som går att ändra osv. Men hylsorna skall ej träffa en vänster skytt i ansiktet som brukar vapnet.

 

Mvh

404 Skenberg

Edited by 404 Skenberg
Link to comment
Share on other sites

Ingen bullpup (försvårar strid i bebyggelse)

 

Sista skott spärr är bra

 

Vill ha vapnet lättare så att inte tillbehören tynger ner det

 

Vill ha en massa tillbehör till vapnet

 

Genomskinliga plastmagg

 

Optimerat för vänster/högerskytt

 

 

 

 

 

Verkar nästan som om AK5C redan uppfyller det mesta.

Link to comment
Share on other sites

Inte bullpup.

Gärna lättare än AK5CF, men allt som är lättare än AK4 duger för min del.

Sistaskottspärr vore trevligt.

Tillbehör i lagom mängd vore också trevligt.

Vapnet ska gå hyfsat lätt att skjuta med även från "fel" axel.

Säkringsomställare på bägge sidor ser jag som ett krav.

Axelstödet/kolven bör vara ställbar i längd.

Sedan ska det inte vara så klumpigt som vissa moderna vapen tenderar att vara.

 

Se där, tror bestämt G36 skulle vara alldeles utmärkt, men då får de gärna skippa bärhandtaget och lägga till ställbart axelstöd.

Link to comment
Share on other sites

HK G36K eller Diemaco C8 får min röst

 

Tycker som AdamKalle att AK5CF väger lite för mycket, basic AK5:an tycker jag iof väger för mycket den också, är väl klen i armarna...

 

Första kommentaren av andra nationernas soldater om AK5:an är

-ohh it's heavy!

 

US Army utrustade alla infanterisoldater som skickades till Afghanistan med M4, min fråga är behöver vi ett vapen med lång eller kort pipa?

 

I min värld (Span/Jägers) kan ni se svaret på den frågan på mina val av vapen.

Edited by Rafter
Link to comment
Share on other sites

En sak som jag gillar förutom sistaskottspärr är som på min Pistol när jag skickar i ett nytt Magasim så laddas första kulan direkt.Ingen fipplande slutstycke skulle vara skönt.

En grej som är ganska smidig iallafall.

 

MVH

Olaevil

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 7,62x51 (kanske rent av slätborrat)

Am: Underkalibrig Pilproj av stål

 

Motivering: Slår igenom en keram platta på långt avstånd

Har bra pansarbrytande förmåga

Flack kulbana

Blyfri

 

Resten kan man träta om i evighet ;)

Jag gillar också 7,62 NATO men i dagens läge när det är missioner och på sin höjd fredsframtvingande aktioner som gäller, ställer jag mig frågan.

 

- Vilken nytta har vi av bra genomslag?

 

Vilken millis springer omkring med Krsk94 eller motsv.?

 

En pipa som går och byta med olika kaliberval vore gott.

 

Ex 7,62 match pipa för skarpskyttarna

5,56 NATO är självklart

9*19? bara en onödig kostnad?

7,62 WP, inte omöjligt att hamna på mission med enbart finnar eller ryssar. Smidigt ur logistisk synpunkt.

 

Olika slutstyckshuvuden och rekylfjädrar kommer ju iofs krävas. Magasinstyrnig bytes så att standrad mag funkar. Ex M16 typ och AKM typ.

 

Dålig idé? Pengar var ju inte en faktor..

Link to comment
Share on other sites

Tilläggs fråga till grund frågeställningen

 

Vilken pistol/revolver/pdw är intressant baserat på de frågorna som jag ställer för automat karbin. Då kan vi bortser från grt och vissa andra tbh sov.

 

Vilken kaliber är intressant för den typen av vapen

Skall vi köra på 9*19 eller skall vi gå upp till 40S&W , 10mm Auto eller 45 Acp eller skall vi gå ner till 5,7*28 eller Mp7´s 4,3 amo?

 

Skall denna kaliber kunna vara samma som brukas i huvudvapnet?

Tänk på P90 och Five seven eller MP7 och eventuell pistol som H&K har på g i samma kaliber.

 

Mvh

404 Skenberg

Link to comment
Share on other sites

jag funderar mest på om det på något sätt är möjligt att bygga ett vapen som kastar hylsorna nedåt men fortfarande har magasinet placerat som en vanlig AK...

Manöverhandtag som på XM8/G36 (användbart från båda sidorna), dubbelsidig säkring...

modifierbart (utbytbara moduler ala XM8)

varför inte köra på den gamla klassiska kalibern 6.5x55 (aka 6.5mm swedish som den ibland kallas) ;)

då med stålkula (miljövänligt) alt något lätt nedbrytbart men fortfarande mjukt material för att optimera verkan och stoppkraften i mjuka mål

30 skotts magg (gärna genomskinliga och förberedda för sammankoppling till Jägarmag ala G36 maggen)

jag föredrar sedan Komposit för viktens skull, vikt BÖR ej överstiga 3,5kg med normala tillbehör (ej inräknat GRT mm)

 

ENHETLIGT! så att man enkelt kan använda de olika vapenversionerna utan utb på mer än 1 (då vill jag även ha en bandmatad LMG version förutom de givna Skarp/prickskytteversionerna osv)

robust och tåligt (inte optimerat för skjutbana utan för fält)

sistaskottspärr givetvis

2 skotts burst läge

ej fullauto utom på LMG versionen (som givetvis har lägena omvänt med auto först sedan burst och sist patronvis)

fäll/skjutbar kolv på de vanligaste versionerna (tillbehör?)

 

så, det är allt jag kommer på att jag vill ha jusst nu.....

Link to comment
Share on other sites

- Vilken nytta har vi av bra genomslag?

 

Vilken millis springer omkring med Krsk94 eller motsv.?

Nytta med bra genomslag??? Skojar du?

 

Tja alla "Miliser" är inte på U-landsnivå. Keram plattor alt enklare plattor av stål kan nog komma att dyka upp lite här och var. Tänk föresten om man satte in FN trupp i Libanon för att fylla ett vacum efter syrierna. Vilka miliser har du då runt dig?Visst "milisen" IDF klarar man utan vidare av eller? Hezbolla är knappt några barfota krigare heller.

 

Dessutom kan det nog kännas gott att ha en am som kan verka mot lätt bepansrade fordon. Bara i Afrika skulle man nog kunna räkna upp ett antal olika typer som kan tänkas komma i händerna på en "Milis"

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt, men det låter inte som om det skulle vara ekonomiskt försvarbart att använda U-cal i större omfattning (läs i automatkarbin). Låt skarp/prickskyttarna ha den ammon och använd gammal hederlig am till karbinerna.

 

Där var mitt lilla inlägg i debatten.

Link to comment
Share on other sites

Leta fram kravspecifikationen för anskaffning av AK5. Ett nytt vapen borde ju ha högre krav än de gamla 80-tals kraven.

 

Dessutom finns det en massa roliga nyheter när det gäller material och processer i tillverkningen som kan göra vapnen avsevärt mycket bättre än förut.

Edited by Vinter
Link to comment
Share on other sites

Nytta med bra genomslag??? Skojar du?

Skulle inte vilja skjuta på IDF ändå, de har ju Merkavor och Cobror med sig! Då kvittar min amm till AK.. ;)

 

Min mening är att eftersom fler inte bär krsk bör man fundera över syftet med den typen av amm. Det finns redan nu "svart" 7,62. Men till gemene sold skulle det räcka med amm av typen skptr 5b. Alltså med stålkärna. Men ngn speceillt framtagen bula för 20kr st tror jag inte ens kommer att ifrågasättas på FMV.

 

Att börja "nedkämpa" Pbv med ehv är tveksamt. Låt grg gangstrarna "fixa" det problemet.

Link to comment
Share on other sites

HK G36K eller Diemaco C8 får min röst

 

Tycker som AdamKalle att AK5CF väger lite för mycket, basic AK5:an tycker jag iof väger för mycket den också, är väl klen i armarna...

 

Första kommentaren av andra nationernas soldater om AK5:an är

-ohh it's heavy!

 

US Army utrustade alla infanterisoldater som skickades till Afghanistan med M4, min fråga är behöver vi ett vapen med lång eller kort pipa?

 

I min värld (Span/Jägers) kan ni se svaret på den frågan på mina val av vapen.

Jag håller med dig!

Utrusta tex en grupp med C8/M4/G36K och en man som är designated marksman med ett långvapen typ ak4/M21.

 

@Adam Wilhelm

Klockrent! Jag tar gärna kölapp... ;)

 

 

@Skuggan

Skippa LMG-verrar utav karbiner det blir bara skit. Som med traktorgrävaren kan mycket men är inte bra på nåt.

Sen ska man inte ha vapen med omvända lägen. KISS annars blir det skit.

 

 

@404 Skenberg

 

Ang pistolkaliber så kör man antingen 9x19 alt .45ACP för enkelhetens skull. Dem har funnits bra mycket längre än både 10mmAuto och .40S&W(Short&Weak). Och funkar!!! Roligt att se en tillbakagång hos vissa förband som faktiskt väljer bort 9mm till fördel för .45ACP.

Link to comment
Share on other sites

Vad ska vi ha för tillbehör då? Jag anser följande som lägstanivå:

 

För varje soldat:

* Rödpunktsikte.

* Bajonett anpassad för vapnet.

* Främre vertikalt handtag, justerbart och med möjlighet att inte ha på det alls beroende på personlig preferens.

* Vapenrem av mer ändamålsenlig typ än den till AK5

 

För specialbefattningar:

* Mindre kikarsikte typ det som finns på AK5B.

* Vapenlampa (SureFire eller motsvarande), som gärna får gå att ta loss och använda separat.

* Mörkerhjälpmedel

Link to comment
Share on other sites

Bah, visionslösa bakåtsträvare..

 

Jag tycker det ska forskas mer på lasergevär.. hade varit perfekt komplement till NBF.

 

- inga problem med hylsor

- bullpupp schmullpup, vem bryr sig, med ett lasergevär spelar det ingen roll hur vapnet är utformat, om batteriet sitter framför elelr bakom pistolgreppet. Man kan lika gärna sätta accen ovanpå eller på sidan.

- Variabel verkan då man troligtvis kan reglera styrkan på lasern, dessutom har man ju inbyggd laseravståndsmätare. Bra att ha.

- Laser har ju liten, mycket liten vindavdrift eller påverkan av gravitationen, så skytteutbildningen på den blir lätt. Som reservriktmedel har man ju dessutom alltid tillgång till....lasersikte.

- Utvecklingen av vapnet bidrar till att hålla vår vapenindustri sysselsatt och i framkant, samt att vi kan förvänta oss en del trevliga spinoffer som lasersvärd, laserpistoler och osynliga energifält som zappar alla som försöker passera..

 

mvh

Erik G

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag visat vilket vapen jag vill ha och nu kommer jag till kaliberna.

Kör på det som är etablerat alltså 5,56, 7,62 och 9 mm.

Detta för att vi ska kunna få tag i billig ammunition om det skiter sig, alternativ få från annat NATO-land.

Däremot så kan vi ha två varianter på kulor.

En motsv. den vanliga STK-projen och en med en mjukare kärna.

Detta för att inte få genomslag i fi som inte bär Krsk.

 

Sen vad gäller vapen så ska det finnas en Skarpskytt/designated marksman i varje grupp.

Denne ska ha en 7,62 bössa (AK 4 :huh: ).

Link to comment
Share on other sites

Vad skiljer C8 och M4 åt? Är C8 på ngt sätt dyrare? Mer anpassat för kalla klimat (den är ju Kanadensisk och Danskarna har ju köpt dem)?

 

Verkar vara bara vara politik att även vi inte är beväpnade med vapen ur AR15 serien?

 

Som disskuterats i många trådar verkar den bössan inte vara så "kass" som ryktet går.

USA, Israel, Danmark mm kan man ha åsikter om men dumma är dom inte..

 

Men konceptet på C8/M4 stämmer helt in på min bana, lätta, smidiga och öpnna för ett hav av redan framtagna tillbehör ;)

Link to comment
Share on other sites

Bah, visionslösa bakåtsträvare..

 

Jag tycker det ska forskas mer på lasergevär.. hade varit perfekt komplement till NBF.

 

- inga problem med hylsor

- bullpupp schmullpup, vem bryr sig, med ett lasergevär spelar det ingen roll hur vapnet är utformat, om batteriet sitter framför elelr bakom pistolgreppet. Man kan lika gärna sätta accen ovanpå eller på sidan.

- Variabel verkan då man troligtvis kan reglera styrkan på lasern, dessutom har man ju inbyggd laseravståndsmätare. Bra att ha.

- Laser har ju liten, mycket liten vindavdrift eller påverkan av gravitationen, så skytteutbildningen på den blir lätt. Som reservriktmedel har man ju dessutom alltid tillgång till....lasersikte.

- Utvecklingen av vapnet bidrar till att hålla vår vapenindustri sysselsatt och i framkant, samt att vi kan förvänta oss en del trevliga spinoffer som lasersvärd, laserpistoler och osynliga energifält som zappar alla som försöker passera..

 

mvh

Erik G

Hur är det med penetrationsförmågan?

Vad är Dmax på en dylik sak?

Är det inte stor risk för överpenetration?

 

*nyfiken*

 

 

 

 

 

 

Luke, i am your father

Edited by Nifelhel
Link to comment
Share on other sites

Som disskuterats i många trådar verkar den bössan inte vara så "kass" som ryktet går.

USA, Israel, Danmark mm kan man ha åsikter om men dumma är dom inte..

MIN uppfattning är att många baserar den uppfattningen på det dåliga rykte som "M16" skaffade sig under sin lansering under Vietnam kriget, vad det berodde på är ju sedan länge utrett och ligger bakom vapnet i sig.

 

Det har ju ändå hänt en del sedan dess. Typ rätt mycket...

 

"M16" kan ju ha vissa detaljer som kanske inte är optimala, men vilket vapen har det?

Dock är det ju ett beprövat vapen med stor sortering och flexibilitet på tillbehör.

Link to comment
Share on other sites

Var det inte en tråd om framtidens vapen? M4 känns ju inte så speciellt vågat som ett framtidsvapen. Jag tycker Eriks idé är mer intressant i så fall.. Måste ju ha hänt något mer än genomskinliga magasin i plast på 30 år eller? :D

Link to comment
Share on other sites

Var det inte en tråd om framtidens vapen? M4 känns ju inte så speciellt vågat som ett framtidsvapen. Jag tycker Eriks idé är mer intressant i så fall.. Måste ju ha hänt något mer än genomskinliga magasin i plast på 30 år eller? :D

Jo det har det säkert.

Men jag personligen vill inte ha nytt och oprövat. Har aldrig funkat (M16 i Vietnam Panther strv vid Kursk mm).

 

Vad är det för fel på kulor? Med moderna riktmedel så träffar man. Köra på med batteri

känns vanskligt. Stå i monsunregn och få reda på att "det visst blivit fel typ av packning till vapen!" Ni har packningar som skall tåla ökensolen tex... Ehh mer saker som kan gå fel = dom gör det.

 

Men nu låter jag som farsan = "det var bättre förr"

Visst har man drömmar och det är bra att folk gör framsteg, men som soldat vill jag hellre ha prövad mtrl än "nytt".

 

Jobbar jag som testförare är det en annan sak..

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt, men det låter inte som om det skulle vara ekonomiskt försvarbart att använda U-cal i större omfattning (läs i automatkarbin). Låt skarp/prickskyttarna ha den ammon och använd gammal hederlig am till karbinerna.

Varför skulle det vara speciellt dyrt vid massproduktion?

 

Det är meningslöst att byta till ett nytt system av gevär+ammunition om det inte förmår att enkelt slå igenom alla befintliga och inom 10-20 år rimliga kroppsskydd.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för fel på kulor? Med moderna riktmedel så träffar man. Köra på med batteri

känns vanskligt. Stå i monsunregn och få reda på att "det visst blivit fel typ av packning till vapen!" Ni har packningar som skall tåla ökensolen tex... Ehh mer saker som kan gå fel = dom gör det.

 

Men nu låter jag som farsan = "det var bättre förr"

Visst har man drömmar och det är bra att folk gör framsteg, men som soldat vill jag hellre ha prövad mtrl än "nytt".

 

Jobbar jag som testförare är det en annan sak..

Med den attityden hade du fått klara dig med värja, eller tror du att Moses steg ner från berget med stentavlor och en ask med färdigutvecklad enhetsammunition med rökfritt krut?

 

De gamla hederliga kulorna med gammalt hederligt krut och gammla hederliga hylsor har ju några hundra års utveckling bakom sig innan de blev "perfekta", och då är de ju ändå inte den optimala lösningen.

 

Visst, mitt inlägg kanske inte var helt seriöst, men man kanske borde lyfta blicken lite.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Visst, mitt inlägg kanske inte var helt seriöst, men man kanske borde lyfta blicken lite. 

Om man lyfter blicken och funderar på vad laservapen skulle ha för inverkan så blir det intressant. Antagligen måste man utveckla helt ny taktik och det kommer bli helt andra villkor för hur soldater flyg och fordon kan uppträda i fientlig miljö tex. :D

Link to comment
Share on other sites

LOL! Min gammla fysiklärare vrider sig i sin grav och muttrar osammanhängade om energiförluster och batterier stora som hus om någon nämner laservapen inom länsgränsen :D

 

Skämt åsido så skulle det vara ohyggligt spännade med ett teknologisprång när det gäller burna vapen. Men realistiskt sett så finns det knappast något större behov av "dödsstråle"-vapen, kula och krut levererar ond bråd död på ett mycket övertygande sätt och kommer nog att fortsätta göra det under en avsevärd tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...